[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.PEDAGOGIKA RESOCJALIZACYJNAPEDAGOGIKA RESOCJALIZACYJNAPodstawowe pojęcia pedagogiki resocjalizacyjnej:Niedostosowanie społeczne - zmiany w zachowaniu się wyrażające się trudnościami w dostosowaniu do norm społecznych spowodowane czynnikami genetycznymi, organicznymi lub środowiskowymi.Pedagogika kryminalna - zajmuje się resocjalizacją przestępców, a szczególnie nieletnich.Jest działem kryminologii i dlatego jej metody, środki i kierunek postępowania, jakkolwiek uwzględniają założenia i zasady resocjalizacji, zależne są od polityki kryminalnej i od polityki represyjnej sądów.Pedagogika społeczna - dyscyplina pedagogiczna zajmująca się badaniem warunków środowiskowych, w jakich przebiegają procesy wychowawczo-opiekuńcze człowieka od jego urodzenia do końca życia.Ważnym zakresem zainteresowań p.s.są zagadnienia kompensacji wychowawczej i opiekuńczej, niezbędnej zwłaszcza w takich przypadkach losowych jak sieroctwo lub złe warunki wychowania w rodzinie.Przedmiotem PEDAGOGIKI RESOCJALIZACYJNEJ jest każda jednostka niedostosowana społecznie i zagrożona w rozwoju społeczno-moralnym.Szczególnie jednak p.r.zajmuje się dziećmi i młodzieżą, która znalazła się w trudnych warunkach rozwojowych i która na skutek tego wymaga specjalnej pomocy wychowawczej i opiekuńczej w dostosowaniu się do wymagań społecznych i rozwiązywaniu trudności życiowych.Społeczne niedostosowanie ma dwa ważne aspekty:lSPOŁECZNY - stosunek jednostki społecznie niedostosowanej do norm społecznych jest zaburzony; zagraża on porządkowi społecznemu.llINDYWIDUALNY - wewnętrzna, psychiczna sytuacja takiej jednostki jest trudna, także na skutek utrudnionych kontaktów ze środowiskiem.lNiedostosowanie społeczne ujmowane jest w następujących aspektach:lSymptomów, manifestacjillUkładów postaw lub stanów osobowości i mechanizmów wewnętrznych prowadzących do ujawniania się symptomów nieprzystosowania.llCzynników determinujących stany nieprzystosowania społecznego.lNieprzystosowanie społeczne - pojmowane jako niedojrzałość stosunków interpersonalnych, przyjmuje trzy formy:laspołeczności, której istotą jest agresja i wrogośćllkonformizm (nadmiernej uległości względem innych osób)llneurotyczności - związanej z poczuciem bezradności i lękulPedagogika resocjalizacyjna wyodrębniła się z pedagogiki specjalnej jako interdyscyplinarna nauka, której przedmiotem jest wychowanie i kształcenie osób, przejawiających charakterystyczny syndrom postaw antyspołecznych, świadczących o ich wadliwym przystosowaniu społecznym.W sensie ścisłym ,przedmiotem p.r jest tzw.rzeczywistość wychowawcza czyli całokształt czynników składających się na strukturę i przebieg procesu wychowawczego.W pedagogice resocjalizacyjnej istnieją dwa komplementarne sposoby prezentacji rzeczywistości wychowawczej: prezentacja analityczna i syntetycznaW prezentacji analitycznej rzeczywistość wychowawcza ukazana jest jako zbiór obiektów lub faktów wychowawczych.Obiektami wychowawczymi są :losoby wychowujące i nauczające specjalnie do tego przygotowanellosoby wychowywane i uczące sięllwarunki determinujące przebieg i strukturę procesu wychowawczegolW prezentacji syntetycznej rzeczywistość wychowawcza ujmowana jest jako system wzajemnie sprzężonych faktów i obiektów tworzących tzw.Układ wychowawczy określony co do swojej struktury i funkcji , jakie ma realizować.Działalność układu wychowawczego resocjalizacji osób nie przystosowanych społecznie polegać ma m.in.na :- wywoływaniu , optymalizowaniu i doskonaleniu funkcji wychowawczych.- eliminowaniu dysfunkcji w procesie przystosowania społecznego jednostek pozostających w układzie- eliminowaniu czynności zbędnych i nieskutecznych [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • trzylatki.xlx.pl