[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jest to też przyzwolenie na zło, które doprowadzi do zniszczenia zasad moralnych.Chłop i szlachta to dwa środowiska nieprzygotowane do akcji powstańczej.Nie uświadomione, które doprowadzi do zagłady i zniszczenia idei powstańczej - ostrzeżenie przed błędami 1863 roku.Impresjonizm: opisy przyrodyNaturalizm: opis śmierci Winrycha, cierpienia rannego konia, widok żerujących ptaków.l„Echa leśne”lŻeromski wrócił do tematu powstania styczniowego.Pokazuje dramatyczną sytuację Polaków pod zaborami.Wybory moralne i etyczne do których są oni zmuszeni.Retrospekcja: wspomnienia generała Rozłuckiego z czasów powstania 1863 roku.Jego bratanek przeszedł z wojsk rosyjskich do powstańców.Gdy go schwytali to generał skazał go na rozstrzelanie.Jan („Rymwid”)Ma cechy bohatera patriotycznego.Sprawy ojczyzny stawiał ponad wszystko.Bezkompromisowy, odważny, dumnyy, pełen godności, siły woli, pogardy dla wroga i śmierci.Poświęcił swe życie, złamał przysięgę wojskową, podeptał honor, przeciwstawił się tradycji rodzinnej, osierocił dziecko.Postawa ta jest heroiczna i bardzo wyniosła.Generał RozłóckiNie jest patriotą.Lojalista, konserwatysta, tradycjonalista.Wierny carowi i złożonej przysiędze.W obliczu sytuacji wyboru honoru lub patriotyzmu wybrał honor.Inaczej niż Rymwid.Dobry żołnierz, generał mimo, że nie Rosjanin.Rangą dowodzi lojalność i oddanie armii.Tradycją rodzinną było to, że przedstawiciele męskiej linii rodu służyli w wojsku.Armia w której Polacy mogli służyć była rosyjska.Bracia Rozłuccy robili w niej karierę.Brat prosił by ten wychował jego syna Jana jak najlepiej.Byli ze sobą zżyci, kochał go jak syna.Stąd wściekłość, że Jan zbrukał imię rodziny jako zdrajca.Rozłucki był dumny z zachowania Jana przed plutonem egzekucyjnym.Nieugięty i dumny.Oboje stoją przed dramatem trudnego wyboru.Jan stanął przed sądem za dezercję i zdradę.Grozi mu kara śmierci.Generał przyrzekł na honor brata, że wychowa syna.Teraz skazuje go na śmierć.Kochał go jak syna, ale wybrał honor.Jako sędzia zgodny musiał być z prawem.Musiał być obiektywny.Podtrzymać dobre imie w oczach innych Rosjan oraz swego bratanka dla którego był autorytetem i postacią która nie ugięła się w trudnej sytuacji.Musiał zachować twarz bezstronniczego człowieka lub okazać się stronniczym.Jana czekała natychmiastowa śmierć lub więzienie czyli męczeńska śmierć.Dla generała ważna jest godność i honor nie istnienie.Zachował honor bratanka, a w jego mniemaniu było to najlepsze rozwiązanie.Kierował się swoimi zasadami decydując o losie bratanka.Przed egzekucją Jan przekazał wujowi na wychowanie syna.Uznał za słuszny system wartości generała.Wiedział, że jego synowi zostaną zaszczepione takie wartości jakie miał Jan.l„Nagi bruk”lOpowiadanie napisane zostało przez sprowokowanie autora wystąpieniami robotniczymi w 1905 roku w Rosji i królestwie Polskim.Bunt w Rosji związany był z warunkami życia, wyzyskiem, wzrostem świadomości.W królestwie Polskim ruch ten wzmocniony był tendencjami narodowościowymi.Tzw rewolucja 1905 roku.Manifestacje krwawo tłumiono.Opowiadanie to składa się z trzech części:ldemonstrujący ludllopisy poszczególnych demonstrantów (szewc, kobieta z dzieckiem)llwojska wychodzące na przeciw demonstrantów.lTechnika zbliżeń: najpierw panoramiczny obraz ulicy, potem zbliżenie, niby odjazd kamery, na poszczególnych uczestników.Następnie pokazana ponownie cała demonstracja i wojska.Utwór ten jest metaforą losu robotników.Wśród demonstrujących są ludzie różnego wieku.Małe dziecko czeka odrażająca przyszłość - los wpisany w pochodzie, przesądzony.Przewidywany życiorys jest okrutny.Równie przerażająco wyglądają demonstranci.Opis zezwierzęcenia ludzi - brudni, zmęczeni, przepracowani.Opis naturalistyczny, brutalny, okrutny.Ludzie kroczą przeciw tym warunkom w którym muszą żyć.Obywatele są przerażeni tłumem.Na widok wojska zamykają się w domach, przeczuwają strzelaninę na ulicy.Demonstranci na widok wojska zaczynają śpiewać pieśń.Ona ich jednoczy [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
.Jest to też przyzwolenie na zło, które doprowadzi do zniszczenia zasad moralnych.Chłop i szlachta to dwa środowiska nieprzygotowane do akcji powstańczej.Nie uświadomione, które doprowadzi do zagłady i zniszczenia idei powstańczej - ostrzeżenie przed błędami 1863 roku.Impresjonizm: opisy przyrodyNaturalizm: opis śmierci Winrycha, cierpienia rannego konia, widok żerujących ptaków.l„Echa leśne”lŻeromski wrócił do tematu powstania styczniowego.Pokazuje dramatyczną sytuację Polaków pod zaborami.Wybory moralne i etyczne do których są oni zmuszeni.Retrospekcja: wspomnienia generała Rozłuckiego z czasów powstania 1863 roku.Jego bratanek przeszedł z wojsk rosyjskich do powstańców.Gdy go schwytali to generał skazał go na rozstrzelanie.Jan („Rymwid”)Ma cechy bohatera patriotycznego.Sprawy ojczyzny stawiał ponad wszystko.Bezkompromisowy, odważny, dumnyy, pełen godności, siły woli, pogardy dla wroga i śmierci.Poświęcił swe życie, złamał przysięgę wojskową, podeptał honor, przeciwstawił się tradycji rodzinnej, osierocił dziecko.Postawa ta jest heroiczna i bardzo wyniosła.Generał RozłóckiNie jest patriotą.Lojalista, konserwatysta, tradycjonalista.Wierny carowi i złożonej przysiędze.W obliczu sytuacji wyboru honoru lub patriotyzmu wybrał honor.Inaczej niż Rymwid.Dobry żołnierz, generał mimo, że nie Rosjanin.Rangą dowodzi lojalność i oddanie armii.Tradycją rodzinną było to, że przedstawiciele męskiej linii rodu służyli w wojsku.Armia w której Polacy mogli służyć była rosyjska.Bracia Rozłuccy robili w niej karierę.Brat prosił by ten wychował jego syna Jana jak najlepiej.Byli ze sobą zżyci, kochał go jak syna.Stąd wściekłość, że Jan zbrukał imię rodziny jako zdrajca.Rozłucki był dumny z zachowania Jana przed plutonem egzekucyjnym.Nieugięty i dumny.Oboje stoją przed dramatem trudnego wyboru.Jan stanął przed sądem za dezercję i zdradę.Grozi mu kara śmierci.Generał przyrzekł na honor brata, że wychowa syna.Teraz skazuje go na śmierć.Kochał go jak syna, ale wybrał honor.Jako sędzia zgodny musiał być z prawem.Musiał być obiektywny.Podtrzymać dobre imie w oczach innych Rosjan oraz swego bratanka dla którego był autorytetem i postacią która nie ugięła się w trudnej sytuacji.Musiał zachować twarz bezstronniczego człowieka lub okazać się stronniczym.Jana czekała natychmiastowa śmierć lub więzienie czyli męczeńska śmierć.Dla generała ważna jest godność i honor nie istnienie.Zachował honor bratanka, a w jego mniemaniu było to najlepsze rozwiązanie.Kierował się swoimi zasadami decydując o losie bratanka.Przed egzekucją Jan przekazał wujowi na wychowanie syna.Uznał za słuszny system wartości generała.Wiedział, że jego synowi zostaną zaszczepione takie wartości jakie miał Jan.l„Nagi bruk”lOpowiadanie napisane zostało przez sprowokowanie autora wystąpieniami robotniczymi w 1905 roku w Rosji i królestwie Polskim.Bunt w Rosji związany był z warunkami życia, wyzyskiem, wzrostem świadomości.W królestwie Polskim ruch ten wzmocniony był tendencjami narodowościowymi.Tzw rewolucja 1905 roku.Manifestacje krwawo tłumiono.Opowiadanie to składa się z trzech części:ldemonstrujący ludllopisy poszczególnych demonstrantów (szewc, kobieta z dzieckiem)llwojska wychodzące na przeciw demonstrantów.lTechnika zbliżeń: najpierw panoramiczny obraz ulicy, potem zbliżenie, niby odjazd kamery, na poszczególnych uczestników.Następnie pokazana ponownie cała demonstracja i wojska.Utwór ten jest metaforą losu robotników.Wśród demonstrujących są ludzie różnego wieku.Małe dziecko czeka odrażająca przyszłość - los wpisany w pochodzie, przesądzony.Przewidywany życiorys jest okrutny.Równie przerażająco wyglądają demonstranci.Opis zezwierzęcenia ludzi - brudni, zmęczeni, przepracowani.Opis naturalistyczny, brutalny, okrutny.Ludzie kroczą przeciw tym warunkom w którym muszą żyć.Obywatele są przerażeni tłumem.Na widok wojska zamykają się w domach, przeczuwają strzelaninę na ulicy.Demonstranci na widok wojska zaczynają śpiewać pieśń.Ona ich jednoczy [ Pobierz całość w formacie PDF ]