[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.162, 309 KH); przepisy nakładają obowiązek ujawnienia pełnej identyfikacji podmiotu gospodarczego, w siedzibie powinny być przechowywane dokumenty prowadzenia działalności gospodarczej, Art.162.[Treść i forma umowy]Zasada równości.Każdy podmiot gospodarczy prowadzi działalność na równych prawach, ponieważ: równość w zakresie wyboru formy organizacyjnej, równość w zakresie obowiązków ubezpieczeniowych, równość w zakresie przestrzegania różnego rodzaju obowiązków, które wynikają z przepisów prawnych o charakterze policyjno - administracyjnym, równość określenia zdolności kredytowej, równość określenia tzw.zdolności wekslowej, równość w zakresie zdolności upadłościowej i układowej, równość dotycząca sfery podatkowej; głównie dotyczy innych obciążeń publiczno - prawnych (niektóre podmioty są zwolnione z podatku, np.działające w specjalnych strefach ekonomicznych czy z udziałem kapitału zagranicznego).Od tej zasady (7) równości przepisy szczególne przewidują różnego rodzaju odstępstwa.REGON: Każdy podmiot gospodarczy na swój wniosek składa do Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego wniosek o ustalenie regonu - identyfikacji podmiotu gospodarczego.(ma na to 14 dni od momentu powstania).NIP: Oprócz regonu ustawa o zasadach ewidencji podatkowej zobowiązuje podmiot gospodarczy do uzyskania numeru identyfikacji podatkowej, który nadaje Urząd Skarbowy w drodze decyzji administracyjnej.Wolność gospodarcza w świetle przystąpienia do Unii Europejskiej Polska, jako kraj jeden z krajów europejskich, musi dostosować swoje przepisy prawa gospodarczego, w szerokim tego słowa pojęciu, do wymogów prawa międzynarodowego, który obowiązuje w Unii Europejskiej, szczególnie w zakresie: swobodnego przepływu towarów - zlikwidować bariery celne, podnieść jakość produktów, obniżyć ceny do cen porównywalnych w Unii, swobodnego przepływu pracowników między państwami Unii - wzrost liczby osób wysokokwalifikowanych, podniesienie kształcenia na wyższy poziom, swobody w zakładaniu przedsiębiorstw, swoboda w zakresie świadczenia usług - generalnie chodzi o przepisy transportowe, swoboda w zakresie przepływu kapitału (EURO), swoboda w zakresie konkurencji.Tajemnica bankowaBank ma obowiązek zachować tajemnicę przy wypłącie i wpłącie na konta, czy lokaty.Im bardziej restrykcyjna jest tajemnica bankowa w danym kraju tym mniejszy jest napływ kapitału zagranicznego.SĄDY:Procesy karne- wóczas nie obowiązuje tajemnica bankowa.Procesy cywilne- nieobowiązuje ingerencja sądó w tych porcesach.Sądy nie mogą rządać ujawnienia kąt.Są jednak od tej zasady dwa wyjątki: w przypadku świadczeń alimentacyjnych, lub podziału majątku między małżonkami.! tajemnica bankowa nie obowiązuje w relacjach między bankami.ZORGANIZOWANE FORMY UJAWNIANIA TAJEMNICY BANKOWEJlinstytucje prawa prywatnegollwywiadownie gospodarczelPrawo publiczne w coraz większym stopniu włączane jest do prawa bankowego, głównie pod wpływem UE.Konstytucja i ustawa o NBP.Do roku 1997 prawo bankowe ujęte było w sposób kompleksowy, teraz prawo o NBP ujęte jest osobno.NBP- wykonuje działalność prawotwórczą.Ma także pewne atrybuty przedsiębiorstwa.Nadwyżki tego banku udzielane są innym bankom na %.To przedsiębiorstwo jedyne w swoim rodzaju z pewnymi ograniczeniami:lutrzymywanie na dobrym poziomie polskiej waluty i ograniczenie inflacji.llDziałanie według pewnych standardów ( BC przynależy do EZBC)llMonitorowanie ilości pieniądzallJest bankiem emisyjnym, kontroluje ilość pieniądza w gospodarce ( pieniądz jest regulatorem na rynku).llKreuje wizerunek banknotullWspólpracuje z RPPllNiezależność NBP i RPP od dyrektyw rządowych.Obowiązane są te instytucje do współpracy z rządem ( relacja horyzontalna).Przepisy dotyczące tej kwestii nie są jasne.Ustawa „ celów inflacyjnych”- wówczas rząd i BC obowiązane są współpracować.llNadzór bankowylFormy: zakazanie określonego typu reklamy, zalecenie zwiększenia kapitału akcyjnego, czynności zawieszające w funkcjach, wydawanie zezwoleń.Nie ma za to sankcji personalnych np nie można odwołać prezesa banku komercyjnegoPRZEDSIĘBIORSTWA PAŃSTWOWE I PRAWNE PODSTAWY FUNKCJONOWANIA.lZgodnie z ustawą z 25.09.1981 o przedsiębiorstwach państwowych Dziennik Ustaw 1991 - nr 18 poz.80 (z późniejszymi zmianami) przedsiębiorstwo państwowe jest samodzielnym, samorządnym i samofinasującym się podmiotem gospodarczym posiadającym osobowość prawną.llPrzedsiębiorstwa państwowe są stale zmniejszającą się grupą podmiotów gospodarczych, proces prywatyzacji i różnorodne ich likwidacje spowodowały spadek liczebności z 12.000 w 1998 do około 3,5 tyś.pod koniec 1999.Należy jednak zaznaczyć, że kluczowe dla gospodarki narodowej podmioty to nadal w dużej mierze przedsiębiorstwa państwowe.I mimo słabej kondycji finansowej przedsiębiorstw państwowych do czasu ich pełnego skomercjalizowania lub sprywatyzowania są one nadal ważną formą działalności gospodarczej w państwie.llGeneza powstania modelu samorządowego przedsiębiorstw państwowych - wady i zalety.Model samorządowy przedsiębiorstwa państwowego powstał w okresie lat 80'.Do 1980 w ramach socjalistycznej gospodarki planowanej wszelka samodzielność przedsiębiorstw państwowych - ze względów ideologicznych - była niemożliwa.Założeniem nowej reformatorskiej regulacji miało być:llograniczenie wszechwładzy państwa ówcześnie reprezentowanej przez PZPR;llwykreowanie załogi na prawdziwego gospodarza;llzwiększanie wydajności;llograniczenie własności państwowej;lldopuszczenie upadłości źle zawiązanych przedsiębiorstw.lMiejsce przedsiębiorcy zainteresowanego maksymilizacją zysku zajął samorząd załogi przedsiębiorstwa państwowego zainteresowanego maksymilizacją płacy.Założenie że samorząd będzie idealnym „zbiorowym właścicielem” okazało się utopijne, ponieważ rozwój przedsiębiorstw zawsze kolidował ze wzrostem płac.Ograniczono inwestowanie, a w skrajnych przypadkach dochodziło do wyprzedaży majątku trwałego.Kolejny błąd w konstrukcji przedsiębiorstwa państwowego to status założyciela - organu założycielskiego i wynikający stąd jego stosunek do założenia.Organ założycielski wykonując działania właścicielskie czyli prywatno-prywatne osłabia, a niekiedy blokuje zupełnie działania ekonomiczne.Inne zjawiska negatywne to:lzła struktura organizacyjna np [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • trzylatki.xlx.pl