[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Usiedli wszyscy oprócz Alfreda, który nadal staÅ‚.Nauczycielka zwróciÅ‚a siÄ™ do niego i krzyknęła: «Alfred! Na co czekasz? Na specjalne zaproszenie?Dlaczego musisz być ostatni? Dlaczego zajÄ™cie miejsca zajmuje ci caÅ‚Ä… wieczność? Czy jesteÅ› takipowolny sam z siebie, czy ktoÅ› ci pomaga?».Gdy Alfred usiadÅ‚, wszystkie dzieci siÄ™ Å›miaÅ‚y".Jak widać, chęć ukarania nauczycielki nie jest taka znów bezpodstawna.Niestety jednak uzasadnionygniew Alfreda najprawdopodobniej przerodzi siÄ™ w nie uzasadnione poczucie winy i skoÅ„czy siÄ™ tym, że109zacznie on myÅ›leć zle o samym sobie.Nauczycielka nie miaÅ‚a zamiaru rozzÅ‚oÅ›cić Alfreda.WykonywaÅ‚apo prostu swojÄ… pracÄ™, może byÅ‚a spózniona z programem i musiaÅ‚a narzucić jakieÅ› reguÅ‚y zachowania,i tÄ…k dalej.OpowiadajÄ…c o zachowaniu dziecka należy na tyle, na ile to tylko możliwe, uwzglÄ™dnić kontekst.Niezapominajcie wspomnieć o roli, jakÄ… być może wy sami odegraliÅ›cie w rozwoju wypadków.Zanimopowiecie komuÅ› o tym, co siÄ™ staÅ‚o lub umieÅ›cicie to w jakichÅ› aktach, uwzglÄ™dnijcie także wersjÄ™wydarzeÅ„, jakÄ… podaje dziecko.PowinniÅ›cie zbadać te obszary, w których te dwie wersje siÄ™ niezgadzajÄ….PamiÄ™tajcie OczywiÅ›cie, że na rozprawie odwoÅ‚awczej wasza wersja bÄ™dzie znaczyÅ‚a wiecej,choćby dlatego, że jesteÅ›cie doroÅ›li i macie status nadzorcy.Nadróbcie to, uważniej wysÅ‚uchujÄ…c drugiej strony i wykazujÄ…c empatiÄ™ z tym, jak wyglÄ…da Å›wiatwidziany z przeciwnego koÅ„ca teleskopu.ProszÄ™ podać mi uczucie%7Å‚eby pokazać, jak uprzedzenia i pamięć znieksztaÅ‚cajÄ… nasze spostrzeganie i sposób informowania oważnych wydarzeniach, dobrze jest zabawić siÄ™ w gÅ‚uchy telefon.Zbierz caÅ‚Ä… swojÄ… rodzinÄ™, a klasÄ™podziel na maÅ‚e grupy.Napisz krótkie opowiadanie o jakimÅ› ciekawym zdarzeniu.Przeczytaj je pierwszej osobie (tak, żebyinne nie sÅ‚yszaÅ‚y).Osoba ta przekazuje opowiadanie nastÄ™pnej, i tak dalej.Ostatnia osoba opowiadacaÅ‚ej grupie historiÄ™, którÄ… usÅ‚yszaÅ‚a.NastÄ™pnie ty opowiadasz pierwotnÄ… wersjÄ™.Zbadaj gdzie i w jaki sposób pojawiÅ‚y siÄ™ znieksztaÅ‚cenia - czy dotyczyÅ‚y słów i etykiet, stereotypów, czypolegaÅ‚y na zapomnieniu, Å‚Ä…czeniu, zmianie nacisku?NastÄ™pnie przekażcie sobie w podobny sposób jakÄ…Å› informacjÄ™ niewerbalnÄ….Celem jest tu znowupokazanie, jak Å‚atwo jest bÅ‚Ä™dnie zinterpretować to, co inni czujÄ… i co przekazujÄ… nam o tym, co czujÄ….Podaj pierwszej osobie nastÄ™pujÄ…cy, napisany scenariusz: W ciÄ…gu kilku ostatnich dni spadÅ‚o na ciebie dużo zÅ‚ych wiadomoÅ›ci - choroba w rodzinie, straciÅ‚eÅ›pracÄ™ (albo oblaÅ‚eÅ› ważny test), spaliÅ‚ ci siÄ™ dom, zÅ‚amaÅ‚eÅ› rÄ™kÄ™, a twoje ulubione zwierzÄ…tko (dziecko,mąż, żona) uciekÅ‚o od ciebie.JesteÅ› dotkniÄ™ty, przygnÄ™biony, w depresji.Poczuj to.Nie używajÄ…c anijednego sÅ‚owa, przekaż te uczucia nastÄ™pnej osobie".Każda nastÄ™pna osoba ma odebrać te uczucia, a nastÄ™pnie przekazać je dalej aż dotrÄ… do ostatniejosoby w Å‚aÅ„cuchu.Osoba ta opowiada grupie, co czuje i wymyÅ›la historiÄ™, która mogÅ‚aby wytÅ‚umaczyćtakie samopoczucie.Porównajcie oba uczucia i scenariusze, omawiajÄ…c także sposoby, jakimi porozumiewaÅ‚y siÄ™poszczególne pary i momenty, gdzie wkradÅ‚y siÄ™ znieksztaÅ‚cenia.Niech pary, którym nie udaÅ‚o siÄ™poprawnie przekazać informacji, spróbujÄ… odpowiedzieć, dlaczego tak siÄ™ staÅ‚o.Czasem problem w rodzinie, w szkole, czy w miejscu pracy leży nie w poprawnoÅ›ci komunikatu, lecz wsamej komunikacji, w wydobywaniu rzeczy na Å›wiatÅ‚o dzienne.Zanim zaczniesz dokonywać zmian,musisz wiedzieć, co ludzi gnÄ™bi.A to oznacza, że oni muszÄ… to wyrazić.Skutecznym na to sposobemjest zastosowanie zasady niech wszystko wyjdzie na wierzch".Wykrzycz je jeszcze raz, gÅ‚oÅ›niej!UsiÄ…dzcie z zamkniÄ™tymi oczami.Na sygnaÅ‚ Start" wszyscy zacznijcie narzekać na sytuacjÄ™, w którejrazem siÄ™ znajdujecie (na pracÄ™, zespół, rodzinne plany na wakacje, itp.).Róbcie to jednoczeÅ›nie igwaÅ‚townie.Gdy tylko w narzekaniu nastÄ…pi pewne uspokojenie, daj sygnaÅ‚ Otworzyć oczy".Terazpowtórzcie wszystko jeszcze raz, patrzÄ…c na siebie.Tyle, że tym razem wykrzyczcie swoje pretensje110tak, jakby wszyscy pozostali byli prawie gÅ‚usi.NastÄ™pnie sprawdzcie, ile jest podobnych pretensji i zacznijcie o nich rozmawiać.Na koÅ„cu omówciejednostkowe pretensje, zgÅ‚oszone tylko przez jednÄ… lub dwie osoby.wiczenie to pozwala siÄ™ wyÅ‚adować i umożliwia - zamiast po cichu gromadzić w sobie zÅ‚ość i niechęć -podogadywanie sobie gÅ‚oÅ›no i na ogół w Å›mieszny sposób [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
.Usiedli wszyscy oprócz Alfreda, który nadal staÅ‚.Nauczycielka zwróciÅ‚a siÄ™ do niego i krzyknęła: «Alfred! Na co czekasz? Na specjalne zaproszenie?Dlaczego musisz być ostatni? Dlaczego zajÄ™cie miejsca zajmuje ci caÅ‚Ä… wieczność? Czy jesteÅ› takipowolny sam z siebie, czy ktoÅ› ci pomaga?».Gdy Alfred usiadÅ‚, wszystkie dzieci siÄ™ Å›miaÅ‚y".Jak widać, chęć ukarania nauczycielki nie jest taka znów bezpodstawna.Niestety jednak uzasadnionygniew Alfreda najprawdopodobniej przerodzi siÄ™ w nie uzasadnione poczucie winy i skoÅ„czy siÄ™ tym, że109zacznie on myÅ›leć zle o samym sobie.Nauczycielka nie miaÅ‚a zamiaru rozzÅ‚oÅ›cić Alfreda.WykonywaÅ‚apo prostu swojÄ… pracÄ™, może byÅ‚a spózniona z programem i musiaÅ‚a narzucić jakieÅ› reguÅ‚y zachowania,i tÄ…k dalej.OpowiadajÄ…c o zachowaniu dziecka należy na tyle, na ile to tylko możliwe, uwzglÄ™dnić kontekst.Niezapominajcie wspomnieć o roli, jakÄ… być może wy sami odegraliÅ›cie w rozwoju wypadków.Zanimopowiecie komuÅ› o tym, co siÄ™ staÅ‚o lub umieÅ›cicie to w jakichÅ› aktach, uwzglÄ™dnijcie także wersjÄ™wydarzeÅ„, jakÄ… podaje dziecko.PowinniÅ›cie zbadać te obszary, w których te dwie wersje siÄ™ niezgadzajÄ….PamiÄ™tajcie OczywiÅ›cie, że na rozprawie odwoÅ‚awczej wasza wersja bÄ™dzie znaczyÅ‚a wiecej,choćby dlatego, że jesteÅ›cie doroÅ›li i macie status nadzorcy.Nadróbcie to, uważniej wysÅ‚uchujÄ…c drugiej strony i wykazujÄ…c empatiÄ™ z tym, jak wyglÄ…da Å›wiatwidziany z przeciwnego koÅ„ca teleskopu.ProszÄ™ podać mi uczucie%7Å‚eby pokazać, jak uprzedzenia i pamięć znieksztaÅ‚cajÄ… nasze spostrzeganie i sposób informowania oważnych wydarzeniach, dobrze jest zabawić siÄ™ w gÅ‚uchy telefon.Zbierz caÅ‚Ä… swojÄ… rodzinÄ™, a klasÄ™podziel na maÅ‚e grupy.Napisz krótkie opowiadanie o jakimÅ› ciekawym zdarzeniu.Przeczytaj je pierwszej osobie (tak, żebyinne nie sÅ‚yszaÅ‚y).Osoba ta przekazuje opowiadanie nastÄ™pnej, i tak dalej.Ostatnia osoba opowiadacaÅ‚ej grupie historiÄ™, którÄ… usÅ‚yszaÅ‚a.NastÄ™pnie ty opowiadasz pierwotnÄ… wersjÄ™.Zbadaj gdzie i w jaki sposób pojawiÅ‚y siÄ™ znieksztaÅ‚cenia - czy dotyczyÅ‚y słów i etykiet, stereotypów, czypolegaÅ‚y na zapomnieniu, Å‚Ä…czeniu, zmianie nacisku?NastÄ™pnie przekażcie sobie w podobny sposób jakÄ…Å› informacjÄ™ niewerbalnÄ….Celem jest tu znowupokazanie, jak Å‚atwo jest bÅ‚Ä™dnie zinterpretować to, co inni czujÄ… i co przekazujÄ… nam o tym, co czujÄ….Podaj pierwszej osobie nastÄ™pujÄ…cy, napisany scenariusz: W ciÄ…gu kilku ostatnich dni spadÅ‚o na ciebie dużo zÅ‚ych wiadomoÅ›ci - choroba w rodzinie, straciÅ‚eÅ›pracÄ™ (albo oblaÅ‚eÅ› ważny test), spaliÅ‚ ci siÄ™ dom, zÅ‚amaÅ‚eÅ› rÄ™kÄ™, a twoje ulubione zwierzÄ…tko (dziecko,mąż, żona) uciekÅ‚o od ciebie.JesteÅ› dotkniÄ™ty, przygnÄ™biony, w depresji.Poczuj to.Nie używajÄ…c anijednego sÅ‚owa, przekaż te uczucia nastÄ™pnej osobie".Każda nastÄ™pna osoba ma odebrać te uczucia, a nastÄ™pnie przekazać je dalej aż dotrÄ… do ostatniejosoby w Å‚aÅ„cuchu.Osoba ta opowiada grupie, co czuje i wymyÅ›la historiÄ™, która mogÅ‚aby wytÅ‚umaczyćtakie samopoczucie.Porównajcie oba uczucia i scenariusze, omawiajÄ…c także sposoby, jakimi porozumiewaÅ‚y siÄ™poszczególne pary i momenty, gdzie wkradÅ‚y siÄ™ znieksztaÅ‚cenia.Niech pary, którym nie udaÅ‚o siÄ™poprawnie przekazać informacji, spróbujÄ… odpowiedzieć, dlaczego tak siÄ™ staÅ‚o.Czasem problem w rodzinie, w szkole, czy w miejscu pracy leży nie w poprawnoÅ›ci komunikatu, lecz wsamej komunikacji, w wydobywaniu rzeczy na Å›wiatÅ‚o dzienne.Zanim zaczniesz dokonywać zmian,musisz wiedzieć, co ludzi gnÄ™bi.A to oznacza, że oni muszÄ… to wyrazić.Skutecznym na to sposobemjest zastosowanie zasady niech wszystko wyjdzie na wierzch".Wykrzycz je jeszcze raz, gÅ‚oÅ›niej!UsiÄ…dzcie z zamkniÄ™tymi oczami.Na sygnaÅ‚ Start" wszyscy zacznijcie narzekać na sytuacjÄ™, w którejrazem siÄ™ znajdujecie (na pracÄ™, zespół, rodzinne plany na wakacje, itp.).Róbcie to jednoczeÅ›nie igwaÅ‚townie.Gdy tylko w narzekaniu nastÄ…pi pewne uspokojenie, daj sygnaÅ‚ Otworzyć oczy".Terazpowtórzcie wszystko jeszcze raz, patrzÄ…c na siebie.Tyle, że tym razem wykrzyczcie swoje pretensje110tak, jakby wszyscy pozostali byli prawie gÅ‚usi.NastÄ™pnie sprawdzcie, ile jest podobnych pretensji i zacznijcie o nich rozmawiać.Na koÅ„cu omówciejednostkowe pretensje, zgÅ‚oszone tylko przez jednÄ… lub dwie osoby.wiczenie to pozwala siÄ™ wyÅ‚adować i umożliwia - zamiast po cichu gromadzić w sobie zÅ‚ość i niechęć -podogadywanie sobie gÅ‚oÅ›no i na ogół w Å›mieszny sposób [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]