[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Commune sanctorum 200-201Zwięto Dedykacji 202-2034.Pozycje dodatkowe 203-204Henderson załącza dodatkowy materiał (w całości dotyczący świętych),a pochodzący z manuskryptu Manuale (s.205-207).Zwyczaj Kurii Rzymskiej (Papieskiej)Historyczne znaczenie praktyki liturgicznej dworu papieskiego jest pod�kreślane w wielu miejscach niniejszej książki.Począwszy od XIII wiekuzwyczaj Kurii zaczął być stopniowo uważany i stosowany jako zwyczajRzymu.W ramach reform liturgicznych, które nastąpiły po SoborzeTrydenckim w II połowie XVI wieku, zwyczaj ten służył jako modelmiarodajnych tekstów dla trydenckiego Brewiarza i Mszału.Księgi teprzetrwały, poddane jedynie drobnym rewizjom, aż do XX wieku (patrzwcześniej Rozdział 10).BrewiarzNie zostało sporządzone żadne krytyczne wydanie Brewiarza.Jednakżeliczące się biblioteki publiczne, uniwersyteckie i kościelne posiadająw swych zbiorach kopie Brewiarza rzymskiego, drukowane wcześniej nizjego zreformowana wersja z 1568 roku (tj.Brewiarz trydencki).W sto-238UKAAD WYBRANYCH yR�DEA ZREDNIOWIECZNYCHsunku do Brewiarzy drukowanych w latach-1535-1560 należy zachowaćostrożność, ponieważ nie przestrzegają one układu zaleconego przezCardinal Quinones.Brewiarz ten nigdy nie został zatwierdzony przezKościół rzymski, można go natomiast mylnie zakatalogować jako Brewiarzrzymski.Kopie Breviarum Romanum (Brewiarza trydenckiego) druko�wane w latach 1568-1911 (rok rewizji wniesionych przez papieża Piusa Xdo Brewiarza) mogą być często dostępne w antykwariatach.Chociażróżnią się one w szczegółach od wcześniejszych Brewiarzy, ich istotai układ są w znacznej części takie same.yródłem wykorzystanym tutajjest Brewiarz drukowany w Wenecji w 1522 [3] roku.yródło drukowane: Breviarum romanum completissimum Wenecja 1522 [1523].Numeracja tego wydania Brewiarza polega raczej na podawaniu począt�ków, a nie strony czy foliału.System ten został tu zachowany, zewskazaniem oznaczenia J" lub p" po numerze w celu określenia lewejlub prawej strony początku.Sekcja Początek1.Kalendarz [IV]p-[X]ZTabele, rubryki, modlitwy itp.[X]p-[XXVII]ZZakończenie Godzin itp.[XXVII]/[XXVII]p-[XXVIII)pRubryki ogólne oraz indeks psalmów2.Psałterzlp-55ZPsalmy55Z-61pHymny62p-222p3.Temporale224Z-521p4.Sanctorale od św.Saturnina do św.Piotra z Aleksandrii522p-546Z5.Commune sanctorum546Z-548pDedykacja548p-554pNMP554p-556pZmarli556p-562ZOrda za chorych, umierających oraz pogrzebowe562Z-565ZBłogosławieństwa5o kolofonie (565Z) znajduje się szereg uzupełniających, dodatkowychOficjów, przewidzianych w większości dla określonych zgromadzeń za�konnych (565>-637Z).Chociaż Brewiarz ten jest jednotomowy, Brewiarze rzymskie składałysię powszechnie dla wygody z czterech tomów.Każdy z nich zawieraPsałterz, commune sanctorum, temporale oraz sanctorale.Z powodu239KORZYSTANIE ZE yR�DEA LITURGICZNYCHprzesunięć okresów związanych z Wielkanocą, sekcje sanctorale w każdymtomie zachodzą na siebie.Typowy schemat dla temporale i sanctorale jest następujący:Pars hiemalis (zima)Temporale: od Adwentu do Niedzieli po Zrodzie PopielcowejSanctorale: od św.Andrzeja (30 listopada) do św.Grzegorza (12 marca)Pars verna (wiosna)Temporale: od I Niedzieli Wielkiego Postu do Oktawy Zesłania Ducha ZwiętegoSanctorale: od św.Romualda (7 lutego) do św.Juliana (19 czerwca)Pars aestiva (lato)Temporale: od Niedzieli Trójcy Przenajświętszej do szesnastej niedzieli po ZesłaniuDucha ZwiętegoSanctorale: od św.Venantiusa (18 maja) do św.Wawrzyńca i Justyniana (5 września)Pars autumnalis (jesień)Temporale: od czwartego tygodnia sierpnia do ostatniej niedzieli po ZesłaniuDucha ZwiętegoSanctorale: od św.Józefa Kalasantego (27 sierpnia) do św.Bibiany (2 grudnia)Mszałyr ódł o dr ukowane: Missale completum secundum consuetudinem romane curieMediolan 1474.Wydani e ws półczes ne: R.Lippe (wyd.), Missale Romanum, Mediolani, 1474,2 tomy, Henry Bradshaw Society" 17, 33, 1899-1907.Zasadniczy tekst Mszału z 1474 roku w wydaniu Lippego jest drukowanyw pierwszym tomie.W drugim tomie znajdują się nuty, a tekst jestzestawiony z 16 pózniejszymi edycjami Mszału, opublikowanymi w okresie1481-1561, wraz z częściowym porównaniem z Mszałem trydenckim (napodstawie wydań z 1574 i 1894 roku).Obszerne indeksy umieszczonezostały w tomie II.Sekcja yródło (foliały) Wydanie(tom I, strony)1.Kalendarz [strony] I-XII XIII-XXIVBłogosławieństwo wody [strony] XIII-XIV XXV-XXVII2.Temporale (pierwsza część) l-75 1-195vod I Niedzieli Adwentu do WielkiejSoboty (Wigilia Wielkanocy)Rubryki 75y-76 196-1973.Ordinarium missae 198-21176-85v4.Temporale (ciąg dalszy) 212-29985v-116vod Wielkanocy do ostatniej niedzielipo Zesłaniu Ducha Zwiętego240UKAAD WYBRANYCH yR�DEA ZREDNIOWIECZNYCHSekcja yródło (foliały)Wydanie(tom I, strony)5.Sanctorale od św.Andrzeja do 118-148v300-402św.Katarzyny6.Commune sanctorum150-164 403-446vDedykacja 164v-165447-4487.Msze w szczególnych intencjach165-179449-494włączając Msze ku czci NMP166y-168454-458oraz Msze za zmarłych175v-179483-494Błogosławieństwa 179-181495-497, 500-502W kopii Mszału z 1474 roku brakuje jednej karty (foliał 149 koniecsanctorale i początek commune sanctorum); brakujący tekst został uzu�pełniony na podstawie wydania z 1481 roku.Msza Przemienienia Pańskiego (6 sierpnia) została uzupełniona napodstawie Mszału z 1485 roku (I.498-499); w apendyksie tego wydania(II.301-385) znajdują się także inne dodatkowe błogosławieństwa, Mszeitp., odtworzone z mszałów wydanych po roku 1474.Zwyczaje monastyczneie przetrwał żaden wyczerpujący zestaw ksiąg liturgicznych pochodzą-ch z jednego tylko angielskiego domu monastycznego.Obecność po-czególnych manuskryptów z wielu różnych domów umożliwia jednakbranie w całość większości niezbędnych świadectw oraz wyrobieniesobie poglądu na temat odmiennych zwyczajów [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
.Commune sanctorum 200-201Zwięto Dedykacji 202-2034.Pozycje dodatkowe 203-204Henderson załącza dodatkowy materiał (w całości dotyczący świętych),a pochodzący z manuskryptu Manuale (s.205-207).Zwyczaj Kurii Rzymskiej (Papieskiej)Historyczne znaczenie praktyki liturgicznej dworu papieskiego jest pod�kreślane w wielu miejscach niniejszej książki.Począwszy od XIII wiekuzwyczaj Kurii zaczął być stopniowo uważany i stosowany jako zwyczajRzymu.W ramach reform liturgicznych, które nastąpiły po SoborzeTrydenckim w II połowie XVI wieku, zwyczaj ten służył jako modelmiarodajnych tekstów dla trydenckiego Brewiarza i Mszału.Księgi teprzetrwały, poddane jedynie drobnym rewizjom, aż do XX wieku (patrzwcześniej Rozdział 10).BrewiarzNie zostało sporządzone żadne krytyczne wydanie Brewiarza.Jednakżeliczące się biblioteki publiczne, uniwersyteckie i kościelne posiadająw swych zbiorach kopie Brewiarza rzymskiego, drukowane wcześniej nizjego zreformowana wersja z 1568 roku (tj.Brewiarz trydencki).W sto-238UKAAD WYBRANYCH yR�DEA ZREDNIOWIECZNYCHsunku do Brewiarzy drukowanych w latach-1535-1560 należy zachowaćostrożność, ponieważ nie przestrzegają one układu zaleconego przezCardinal Quinones.Brewiarz ten nigdy nie został zatwierdzony przezKościół rzymski, można go natomiast mylnie zakatalogować jako Brewiarzrzymski.Kopie Breviarum Romanum (Brewiarza trydenckiego) druko�wane w latach 1568-1911 (rok rewizji wniesionych przez papieża Piusa Xdo Brewiarza) mogą być często dostępne w antykwariatach.Chociażróżnią się one w szczegółach od wcześniejszych Brewiarzy, ich istotai układ są w znacznej części takie same.yródłem wykorzystanym tutajjest Brewiarz drukowany w Wenecji w 1522 [3] roku.yródło drukowane: Breviarum romanum completissimum Wenecja 1522 [1523].Numeracja tego wydania Brewiarza polega raczej na podawaniu począt�ków, a nie strony czy foliału.System ten został tu zachowany, zewskazaniem oznaczenia J" lub p" po numerze w celu określenia lewejlub prawej strony początku.Sekcja Początek1.Kalendarz [IV]p-[X]ZTabele, rubryki, modlitwy itp.[X]p-[XXVII]ZZakończenie Godzin itp.[XXVII]/[XXVII]p-[XXVIII)pRubryki ogólne oraz indeks psalmów2.Psałterzlp-55ZPsalmy55Z-61pHymny62p-222p3.Temporale224Z-521p4.Sanctorale od św.Saturnina do św.Piotra z Aleksandrii522p-546Z5.Commune sanctorum546Z-548pDedykacja548p-554pNMP554p-556pZmarli556p-562ZOrda za chorych, umierających oraz pogrzebowe562Z-565ZBłogosławieństwa5o kolofonie (565Z) znajduje się szereg uzupełniających, dodatkowychOficjów, przewidzianych w większości dla określonych zgromadzeń za�konnych (565>-637Z).Chociaż Brewiarz ten jest jednotomowy, Brewiarze rzymskie składałysię powszechnie dla wygody z czterech tomów.Każdy z nich zawieraPsałterz, commune sanctorum, temporale oraz sanctorale.Z powodu239KORZYSTANIE ZE yR�DEA LITURGICZNYCHprzesunięć okresów związanych z Wielkanocą, sekcje sanctorale w każdymtomie zachodzą na siebie.Typowy schemat dla temporale i sanctorale jest następujący:Pars hiemalis (zima)Temporale: od Adwentu do Niedzieli po Zrodzie PopielcowejSanctorale: od św.Andrzeja (30 listopada) do św.Grzegorza (12 marca)Pars verna (wiosna)Temporale: od I Niedzieli Wielkiego Postu do Oktawy Zesłania Ducha ZwiętegoSanctorale: od św.Romualda (7 lutego) do św.Juliana (19 czerwca)Pars aestiva (lato)Temporale: od Niedzieli Trójcy Przenajświętszej do szesnastej niedzieli po ZesłaniuDucha ZwiętegoSanctorale: od św.Venantiusa (18 maja) do św.Wawrzyńca i Justyniana (5 września)Pars autumnalis (jesień)Temporale: od czwartego tygodnia sierpnia do ostatniej niedzieli po ZesłaniuDucha ZwiętegoSanctorale: od św.Józefa Kalasantego (27 sierpnia) do św.Bibiany (2 grudnia)Mszałyr ódł o dr ukowane: Missale completum secundum consuetudinem romane curieMediolan 1474.Wydani e ws półczes ne: R.Lippe (wyd.), Missale Romanum, Mediolani, 1474,2 tomy, Henry Bradshaw Society" 17, 33, 1899-1907.Zasadniczy tekst Mszału z 1474 roku w wydaniu Lippego jest drukowanyw pierwszym tomie.W drugim tomie znajdują się nuty, a tekst jestzestawiony z 16 pózniejszymi edycjami Mszału, opublikowanymi w okresie1481-1561, wraz z częściowym porównaniem z Mszałem trydenckim (napodstawie wydań z 1574 i 1894 roku).Obszerne indeksy umieszczonezostały w tomie II.Sekcja yródło (foliały) Wydanie(tom I, strony)1.Kalendarz [strony] I-XII XIII-XXIVBłogosławieństwo wody [strony] XIII-XIV XXV-XXVII2.Temporale (pierwsza część) l-75 1-195vod I Niedzieli Adwentu do WielkiejSoboty (Wigilia Wielkanocy)Rubryki 75y-76 196-1973.Ordinarium missae 198-21176-85v4.Temporale (ciąg dalszy) 212-29985v-116vod Wielkanocy do ostatniej niedzielipo Zesłaniu Ducha Zwiętego240UKAAD WYBRANYCH yR�DEA ZREDNIOWIECZNYCHSekcja yródło (foliały)Wydanie(tom I, strony)5.Sanctorale od św.Andrzeja do 118-148v300-402św.Katarzyny6.Commune sanctorum150-164 403-446vDedykacja 164v-165447-4487.Msze w szczególnych intencjach165-179449-494włączając Msze ku czci NMP166y-168454-458oraz Msze za zmarłych175v-179483-494Błogosławieństwa 179-181495-497, 500-502W kopii Mszału z 1474 roku brakuje jednej karty (foliał 149 koniecsanctorale i początek commune sanctorum); brakujący tekst został uzu�pełniony na podstawie wydania z 1481 roku.Msza Przemienienia Pańskiego (6 sierpnia) została uzupełniona napodstawie Mszału z 1485 roku (I.498-499); w apendyksie tego wydania(II.301-385) znajdują się także inne dodatkowe błogosławieństwa, Mszeitp., odtworzone z mszałów wydanych po roku 1474.Zwyczaje monastyczneie przetrwał żaden wyczerpujący zestaw ksiąg liturgicznych pochodzą-ch z jednego tylko angielskiego domu monastycznego.Obecność po-czególnych manuskryptów z wielu różnych domów umożliwia jednakbranie w całość większości niezbędnych świadectw oraz wyrobieniesobie poglądu na temat odmiennych zwyczajów [ Pobierz całość w formacie PDF ]