[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W końcowej fazieeksperymentu Devine dawała studentom zadanie, które angażowało u nich świadomeprzetwarzanie: prosiła mianowicie o wymienienie wszystkich słów, o których myśleli, lubktórych używali, opisując czarnoskórych Amerykanów.Studenci o wysokim stopniuuprzedzenia wymieniali znacznie więcej negatywnych określeń niż studenci o niskim stopniuuprzedzenia.Inaczej mówiąc, badani słabiej uprzedzeni stosowali świadome przetwarzanie,by usunąć negatywny stereotyp, i dzięki temu reagowali w sposób, który był wolny od jegowpływu.Przypominacie sobie gościa programu telewizji dziecięcej, który zwykł mawiać: Włóżcie swoje czapeczki do myślenia"? Badania Patricii Devine wskazują, jak ważne jest,by wkładać czapeczkę do świadomego przetwarzania, a nie jedynie tę do przetwarzaniaautomatycznego.Tylko w ten sposób możemy zwalczyć stereotypy, których wyuczyliśmy się,będąc członkami swej kultury.Korelacja pozorna.Inną formą utrwalania myślenia stereotypowego przez poznawczeprzetwarzanie jest zjawisko korelacji pozornej (Chapman, 1967).Mamy silną tendencję doodkrywania współzależności tam, gdzie one nie istnieją.Kiedy oczekujemy powiązania zesobą dwóch zjawisk, to kompromitujemy się wierząc, że ono naprawdę istnieje, gdy wrzeczywistości go nie ma.W naszym społeczeństwie występuje wiele takich pozornychwspółzależności.Na przykład znane jest powszechne przekonanie, że małżeństwa, które niemogą mieć dzieci, będą je miały, gdy zdecydują się na adopcję zapewne dlatego, że poadopcji nie odczuwają już strachu ani stresu.RYCINA 13.5.Dwustopniowy model poznawczego przetwarzania stereotypów korelacjapozorna: tendencja do spostrzegania związków lub korelacji pomiędzy zdarzeniami, które niesą powiązaneRYCINA 13.6.Pozorna współzależność.Im mniej informacji posiadasz o grupie, tym bardziejjest prawdopodobne, że padniesz ofiarą pozornej zależności (zaczerpnięto z: Hamilton,Gifford, 1976)Dlaczego? Jest to wyłącznie korelacja pozorna.Od czasu do czasu pozornie bezpłodnej parzerodzi się dziecko już po dokonaniu adopcji, jednak dzieje się to nie częściej niż w przypadkupozornie bezpłodnych par, które nie decydują się na adopcję.To pierwsze zdarzenie, zpowodu swej jaskrawości, wywiera na nas po prostu większe wrażenie, tworząc w ten sposóbpozorną współzależność (Gikmch, 1991).Co to wszystko ma wspólnego z uprzedzeniami istereotypami? Pozorne współzależności mają tendencję do pojawienia się wówczas, gdyzdarzenia bądz ludzie wyróżniają się szczególną cechą, to znaczy, gdy wyróżniają się wrutynowej, typowej społecznej scenerii, do której się przyzwyczailiśmy (Hamilton, 1981;Hamilton, Gifford, 1976).Na przykład członkowie grup mniejszościowych, definiowani napodstawie przynależności rasowej, są odmienni z racji samej definicji, ponieważ jest ichmniej niż tych z grupy dominującej w tym przypadku białych obecnych w społeczności.Inne zbiorowości, które nie wyróżniają się ze względu na liczebność tak jak kobiety, którestanowią 50% ludności mogą mimo to stać się odmienne lub wyróżniać się z powoduniestereotypowego zawodu albo talentu jak na przykład kobieta jako członek SenatuStanów Zjednoczonych.David Hamilton i Robert Gifford (1976) wykazali, że takieodmienności prowadzą do wytworzenia wiary w pozorną współzależność związek międzywyróżniającą się osobą, która jest obiektem, a zachowaniem, które przejawia.Owa pozornawspółzależność jest następnie odnoszona do wszystkich członków wyróżnianej grupy.Hamilton i Gifford (1976) przedstawili badanym informację dotyczącą dwóch hipotetycznychgrup ludzi: A i B.Zawierała ona w dwóch trzecich pozytywną, w jednej trzeciej zaśnegatywną informację dla obu grup.Generalnie jednak, przedstawiono więcej informacjidotyczącej grupy A niż grupy B.Tak więc, mimo iż stosunek informacji pozytywnej inegatywnej był taki sam dla obu grup, to jednak dostarczono ponad dwukrotnie więcejinformacji o grupie A niż o grupie B [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
.W końcowej fazieeksperymentu Devine dawała studentom zadanie, które angażowało u nich świadomeprzetwarzanie: prosiła mianowicie o wymienienie wszystkich słów, o których myśleli, lubktórych używali, opisując czarnoskórych Amerykanów.Studenci o wysokim stopniuuprzedzenia wymieniali znacznie więcej negatywnych określeń niż studenci o niskim stopniuuprzedzenia.Inaczej mówiąc, badani słabiej uprzedzeni stosowali świadome przetwarzanie,by usunąć negatywny stereotyp, i dzięki temu reagowali w sposób, który był wolny od jegowpływu.Przypominacie sobie gościa programu telewizji dziecięcej, który zwykł mawiać: Włóżcie swoje czapeczki do myślenia"? Badania Patricii Devine wskazują, jak ważne jest,by wkładać czapeczkę do świadomego przetwarzania, a nie jedynie tę do przetwarzaniaautomatycznego.Tylko w ten sposób możemy zwalczyć stereotypy, których wyuczyliśmy się,będąc członkami swej kultury.Korelacja pozorna.Inną formą utrwalania myślenia stereotypowego przez poznawczeprzetwarzanie jest zjawisko korelacji pozornej (Chapman, 1967).Mamy silną tendencję doodkrywania współzależności tam, gdzie one nie istnieją.Kiedy oczekujemy powiązania zesobą dwóch zjawisk, to kompromitujemy się wierząc, że ono naprawdę istnieje, gdy wrzeczywistości go nie ma.W naszym społeczeństwie występuje wiele takich pozornychwspółzależności.Na przykład znane jest powszechne przekonanie, że małżeństwa, które niemogą mieć dzieci, będą je miały, gdy zdecydują się na adopcję zapewne dlatego, że poadopcji nie odczuwają już strachu ani stresu.RYCINA 13.5.Dwustopniowy model poznawczego przetwarzania stereotypów korelacjapozorna: tendencja do spostrzegania związków lub korelacji pomiędzy zdarzeniami, które niesą powiązaneRYCINA 13.6.Pozorna współzależność.Im mniej informacji posiadasz o grupie, tym bardziejjest prawdopodobne, że padniesz ofiarą pozornej zależności (zaczerpnięto z: Hamilton,Gifford, 1976)Dlaczego? Jest to wyłącznie korelacja pozorna.Od czasu do czasu pozornie bezpłodnej parzerodzi się dziecko już po dokonaniu adopcji, jednak dzieje się to nie częściej niż w przypadkupozornie bezpłodnych par, które nie decydują się na adopcję.To pierwsze zdarzenie, zpowodu swej jaskrawości, wywiera na nas po prostu większe wrażenie, tworząc w ten sposóbpozorną współzależność (Gikmch, 1991).Co to wszystko ma wspólnego z uprzedzeniami istereotypami? Pozorne współzależności mają tendencję do pojawienia się wówczas, gdyzdarzenia bądz ludzie wyróżniają się szczególną cechą, to znaczy, gdy wyróżniają się wrutynowej, typowej społecznej scenerii, do której się przyzwyczailiśmy (Hamilton, 1981;Hamilton, Gifford, 1976).Na przykład członkowie grup mniejszościowych, definiowani napodstawie przynależności rasowej, są odmienni z racji samej definicji, ponieważ jest ichmniej niż tych z grupy dominującej w tym przypadku białych obecnych w społeczności.Inne zbiorowości, które nie wyróżniają się ze względu na liczebność tak jak kobiety, którestanowią 50% ludności mogą mimo to stać się odmienne lub wyróżniać się z powoduniestereotypowego zawodu albo talentu jak na przykład kobieta jako członek SenatuStanów Zjednoczonych.David Hamilton i Robert Gifford (1976) wykazali, że takieodmienności prowadzą do wytworzenia wiary w pozorną współzależność związek międzywyróżniającą się osobą, która jest obiektem, a zachowaniem, które przejawia.Owa pozornawspółzależność jest następnie odnoszona do wszystkich członków wyróżnianej grupy.Hamilton i Gifford (1976) przedstawili badanym informację dotyczącą dwóch hipotetycznychgrup ludzi: A i B.Zawierała ona w dwóch trzecich pozytywną, w jednej trzeciej zaśnegatywną informację dla obu grup.Generalnie jednak, przedstawiono więcej informacjidotyczącej grupy A niż grupy B.Tak więc, mimo iż stosunek informacji pozytywnej inegatywnej był taki sam dla obu grup, to jednak dostarczono ponad dwukrotnie więcejinformacji o grupie A niż o grupie B [ Pobierz całość w formacie PDF ]