[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.schemat jako teoria zjawiska lub zdarzenia (opis, interpretacja, przewidywanie)teoria pochodzenia różnych chorób - potoczne, ale mające wpływ na postępowanie3.schemat jako procedura (przepis rozpoznawania płci, rozpoznawanie swoich i obych np.akcent, poczym poznaje się, że ktoś jest dorosły - 10 - cio latki wiejskie rozpoznawały po 3 cechach : pije, bije ,jest zmęczonynp.uczenie dziecka języka od pojęć ogólnych, potem podklasy - chłopiec wymyślał sam, uczenie sięod końca (bo my dochodzimy do generalizacji na końcu)Cechy systemu doświadczenia1.pytanie o adekwatność : czy doświadczenie jest zgodne z rzeczywistością ?filozofowie idealiści subiektywni - niefilozofowie materialiści dialektyczni - takpsychologowie :- ekonomizacja poznania : schematyzm, fragmentaryczność, gubienie szczegółów, eliminowaniezbędnej różnorodności- dynamika adekwatności : zapominanie, biasy (skrzywienia, tendencyjność, otorbienia - odizolowanefragmenty doświadczenia - p.traumy)- niepewne kryteria adekwatności doświadczenia (obiektywnie niesprawdzalne, subiektywneniewiarygodne)jedyne - ile osób podziela to samo- uchylanie się od odpowiedzi2.użyteczność informacji- narzekanie na jałowość wiedzy- Alberto Moravia - komunikatywność- różne miary użyteczności :* bieżące zadania (np.przepalona żarówka) - z tej perspektywy mało rzeczy użytecznychliczba ograniczona, stereotypowa - wystarczy wiedzieć mało, ale jeśli chcemy* maksymalizacja sukcesu zadaniowego (np.makijaż artystyczny)* typowe, życiowe zadania (praca, wychowanie dzieci, kuchnia, zdrowie)stopniowe zmniejszanie się liczby informacji użytecznych - to sprawia typowość zadania* nadwyżka informacji pragmatycznej (zmiana warunków)trzeba wiedzieć jak najwięcej, bo nie wiemy co się w przyszłości przyda* użyteczność negatywna (np.medycyna niekonwencjonalna)Cechy formalne systemu doświadczeń :1.zasoby ilościowe (bogate czy ubogie)- ludzie, którzy wiedzieli wszystko (Aleksander von Humboldt, Lew Landau - z dziedziny fizyki)- pobieranie próbek (egzaminy)- nadwyżka w stosunku do aktualnego zadania (np.przybornik dywersanta - nadmanganian potasu icukier - ogień)2.zróżnicowanie- specjaliści vs encyklopedyści- muzyka Verdiego, życiorys Lennona (zawodowi teleturnieiści)3.wielowymiarowość - złożoność, powiązanie z innymi elementami (Li Wang)eksp.zmiana stereotypów u dzieci, historyjka o chłopcu Li Wang - dzieci opracowywały na podstawiewiadomości - innych, różne grupy - różne wiadomości, konfrontacje, spory - rozbudowanie schematu onowe wiadomości, nie było patrzenia jednowymiarowego np.Cygan kradnie4.wewnętrzna zgodność i dysonansecałkowicie zgodny - niezdolny do tolerowania nowej informacjigdy są dysonanse - trzeba asymilować nowe informacje5.oryginalność - pospolitośćCechy funkcjonalne doświadczenia :- otwartość i asymilatywnośćumysły zamknięte - niezdolne do tworzenia nowych kategorii i przyjmowania nowych informacjinp.Indianie - kategoryzowanie ludzi, pózniej czarni biali ludzie- plastyczność - zdolność do rekrutowania wielu funkcjonalnych układów- hierarchiczność :* ogólność* ważność* dobroć (wartość) - co jest lepsze od czego* pewność subiektywna - czego jestem pewny (pewni co do wiedzy o sobie, ale niepewni czy tykijestem na pewno)* moc regulacyjnasyndrom lęku przed niepowodzeniem z doświadczeń szkolnychPodsumowanie :Homogeniczność lub złożoność doświadczenia prowadzi do kształtowania się odmiennych obrazówświata.Istnieje wiele potencjalnych porządków doświadczenia.Elementy doświadczenia rekrutowane są przez wymagania sytuacji np.zadania (cechy sytuacjidecydują o tym co przychodzi do głowy).PROCESY ADAPTACYJNEprocesy afektywne (emocjonalne)procesy motywacyjneradzenie sobie ze stresemróżnice indywidualneAdaptacjaprzykłady :- peruwiańscy Indianie - wysokość powyżej 4000 m - systematyczny głód tlenowy,zmiany adaptacyjne organizmu :- inne ukształtowanie klatki piersiowej (beczułkowate) - większa aktywna powierzchnia płuc- pingwiny na Antraktydzie - w stadach, im zimniej tym stado bardziej spoiste i drepczą i zmieniająpołożenie - ci na zewnątrz do środka i odwrotnie, nie ma zmiany w organizmie, ale wzorzeczachowania zapewniający przetrwanie- rytm serca i mózguniewielka dysfunkcja i śmierćzaburzenia w rytmie serca - mózg nie zaopatrtony w tlen i nie oczyszczony z produktów przemianymaterii, mechanizm - omdlenie, utrata przytomnościadapatcyjnie - środek do celu - ciało zmienia pozycję na horyzontalną i krew rozlewa się poorganizmie i dopływa do mózgumechanizm awaryjny (zaburzenie rytmu - niedotlenienie)nocne utraty przytomności- przyśpieszenie akcji serca (lęk) - fizjologicznie niedostrzegalne, psychologicznie reakcja lękowa,silne potrzeby afiliacyjne - szukanie towarzystwa- pawiany płaszczowe (badania Hansa Sigga) na pustyni etiopskiejstruktura społeczna - zróżnicowanie co do wielkości - samiec 3 razy większy od samicyrodzina - samiec, 2 samice, dzieci, swoisty podział ról : samic - ochrona rodziny, jedna samica -zdobywanie pożywienia, druga - wychowanie dzieci, w nocy - dzieci z rodzonymi matkami, w dzieńprzegrupowanie.Struktura społeczności zapewniająca przetrwanie- badania socjologiczne - górale z Podhala w Chicago, pracowali w rzezniach, nie mówili po angielsku,separowani społecznie, tworzyli kolektywy seksualne - 4 mężczyzni inwestowali w sprowadzenie zPolski kobiety, która świadczyła usługi seksualne i zapewniała im prorodzinne życie.Heider : układy zrównoważone i niezrównoważone- pLo pLx xLo (wszyscy się nawzajem lubią) - duże szanse przetrwania, system zrównoważonywewnętrznie i trwały- pDLo pDLx xDLp (wszyscy się nie lubią) - zrównoważony i nietrwały- pDLo oLx pDLx (ja ich nie lubię, a oni lubią się nawzajem) - mieszany, zrównoważony, długi czastrwania- pLo xLo oDLx (typowy trójkąt : Mariola kocha Stefana, Zocha kocha Stefana, Mariola nienawidziZochy i nawzajem) - niezrównoważony, nietrwały i musi się zmienićTe mechanizmy niekontrolowane przez świadomość - nie zmieniamy zrównoważonego.Dwa podejścia do adaptacji :1.tradycyjne : dostosowanie się do wymogów sytuacji, czy panujących warunków by koszty byłymniejsze - zmiana w osobniku.2 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
.schemat jako teoria zjawiska lub zdarzenia (opis, interpretacja, przewidywanie)teoria pochodzenia różnych chorób - potoczne, ale mające wpływ na postępowanie3.schemat jako procedura (przepis rozpoznawania płci, rozpoznawanie swoich i obych np.akcent, poczym poznaje się, że ktoś jest dorosły - 10 - cio latki wiejskie rozpoznawały po 3 cechach : pije, bije ,jest zmęczonynp.uczenie dziecka języka od pojęć ogólnych, potem podklasy - chłopiec wymyślał sam, uczenie sięod końca (bo my dochodzimy do generalizacji na końcu)Cechy systemu doświadczenia1.pytanie o adekwatność : czy doświadczenie jest zgodne z rzeczywistością ?filozofowie idealiści subiektywni - niefilozofowie materialiści dialektyczni - takpsychologowie :- ekonomizacja poznania : schematyzm, fragmentaryczność, gubienie szczegółów, eliminowaniezbędnej różnorodności- dynamika adekwatności : zapominanie, biasy (skrzywienia, tendencyjność, otorbienia - odizolowanefragmenty doświadczenia - p.traumy)- niepewne kryteria adekwatności doświadczenia (obiektywnie niesprawdzalne, subiektywneniewiarygodne)jedyne - ile osób podziela to samo- uchylanie się od odpowiedzi2.użyteczność informacji- narzekanie na jałowość wiedzy- Alberto Moravia - komunikatywność- różne miary użyteczności :* bieżące zadania (np.przepalona żarówka) - z tej perspektywy mało rzeczy użytecznychliczba ograniczona, stereotypowa - wystarczy wiedzieć mało, ale jeśli chcemy* maksymalizacja sukcesu zadaniowego (np.makijaż artystyczny)* typowe, życiowe zadania (praca, wychowanie dzieci, kuchnia, zdrowie)stopniowe zmniejszanie się liczby informacji użytecznych - to sprawia typowość zadania* nadwyżka informacji pragmatycznej (zmiana warunków)trzeba wiedzieć jak najwięcej, bo nie wiemy co się w przyszłości przyda* użyteczność negatywna (np.medycyna niekonwencjonalna)Cechy formalne systemu doświadczeń :1.zasoby ilościowe (bogate czy ubogie)- ludzie, którzy wiedzieli wszystko (Aleksander von Humboldt, Lew Landau - z dziedziny fizyki)- pobieranie próbek (egzaminy)- nadwyżka w stosunku do aktualnego zadania (np.przybornik dywersanta - nadmanganian potasu icukier - ogień)2.zróżnicowanie- specjaliści vs encyklopedyści- muzyka Verdiego, życiorys Lennona (zawodowi teleturnieiści)3.wielowymiarowość - złożoność, powiązanie z innymi elementami (Li Wang)eksp.zmiana stereotypów u dzieci, historyjka o chłopcu Li Wang - dzieci opracowywały na podstawiewiadomości - innych, różne grupy - różne wiadomości, konfrontacje, spory - rozbudowanie schematu onowe wiadomości, nie było patrzenia jednowymiarowego np.Cygan kradnie4.wewnętrzna zgodność i dysonansecałkowicie zgodny - niezdolny do tolerowania nowej informacjigdy są dysonanse - trzeba asymilować nowe informacje5.oryginalność - pospolitośćCechy funkcjonalne doświadczenia :- otwartość i asymilatywnośćumysły zamknięte - niezdolne do tworzenia nowych kategorii i przyjmowania nowych informacjinp.Indianie - kategoryzowanie ludzi, pózniej czarni biali ludzie- plastyczność - zdolność do rekrutowania wielu funkcjonalnych układów- hierarchiczność :* ogólność* ważność* dobroć (wartość) - co jest lepsze od czego* pewność subiektywna - czego jestem pewny (pewni co do wiedzy o sobie, ale niepewni czy tykijestem na pewno)* moc regulacyjnasyndrom lęku przed niepowodzeniem z doświadczeń szkolnychPodsumowanie :Homogeniczność lub złożoność doświadczenia prowadzi do kształtowania się odmiennych obrazówświata.Istnieje wiele potencjalnych porządków doświadczenia.Elementy doświadczenia rekrutowane są przez wymagania sytuacji np.zadania (cechy sytuacjidecydują o tym co przychodzi do głowy).PROCESY ADAPTACYJNEprocesy afektywne (emocjonalne)procesy motywacyjneradzenie sobie ze stresemróżnice indywidualneAdaptacjaprzykłady :- peruwiańscy Indianie - wysokość powyżej 4000 m - systematyczny głód tlenowy,zmiany adaptacyjne organizmu :- inne ukształtowanie klatki piersiowej (beczułkowate) - większa aktywna powierzchnia płuc- pingwiny na Antraktydzie - w stadach, im zimniej tym stado bardziej spoiste i drepczą i zmieniająpołożenie - ci na zewnątrz do środka i odwrotnie, nie ma zmiany w organizmie, ale wzorzeczachowania zapewniający przetrwanie- rytm serca i mózguniewielka dysfunkcja i śmierćzaburzenia w rytmie serca - mózg nie zaopatrtony w tlen i nie oczyszczony z produktów przemianymaterii, mechanizm - omdlenie, utrata przytomnościadapatcyjnie - środek do celu - ciało zmienia pozycję na horyzontalną i krew rozlewa się poorganizmie i dopływa do mózgumechanizm awaryjny (zaburzenie rytmu - niedotlenienie)nocne utraty przytomności- przyśpieszenie akcji serca (lęk) - fizjologicznie niedostrzegalne, psychologicznie reakcja lękowa,silne potrzeby afiliacyjne - szukanie towarzystwa- pawiany płaszczowe (badania Hansa Sigga) na pustyni etiopskiejstruktura społeczna - zróżnicowanie co do wielkości - samiec 3 razy większy od samicyrodzina - samiec, 2 samice, dzieci, swoisty podział ról : samic - ochrona rodziny, jedna samica -zdobywanie pożywienia, druga - wychowanie dzieci, w nocy - dzieci z rodzonymi matkami, w dzieńprzegrupowanie.Struktura społeczności zapewniająca przetrwanie- badania socjologiczne - górale z Podhala w Chicago, pracowali w rzezniach, nie mówili po angielsku,separowani społecznie, tworzyli kolektywy seksualne - 4 mężczyzni inwestowali w sprowadzenie zPolski kobiety, która świadczyła usługi seksualne i zapewniała im prorodzinne życie.Heider : układy zrównoważone i niezrównoważone- pLo pLx xLo (wszyscy się nawzajem lubią) - duże szanse przetrwania, system zrównoważonywewnętrznie i trwały- pDLo pDLx xDLp (wszyscy się nie lubią) - zrównoważony i nietrwały- pDLo oLx pDLx (ja ich nie lubię, a oni lubią się nawzajem) - mieszany, zrównoważony, długi czastrwania- pLo xLo oDLx (typowy trójkąt : Mariola kocha Stefana, Zocha kocha Stefana, Mariola nienawidziZochy i nawzajem) - niezrównoważony, nietrwały i musi się zmienićTe mechanizmy niekontrolowane przez świadomość - nie zmieniamy zrównoważonego.Dwa podejścia do adaptacji :1.tradycyjne : dostosowanie się do wymogów sytuacji, czy panujących warunków by koszty byłymniejsze - zmiana w osobniku.2 [ Pobierz całość w formacie PDF ]