[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.135 Prawo bankowefinansowym ma również walor marketingowy, jest bowiem wa-runkiem wstępnym budowania właściwego wizerunku banku.Badane przez audytorów sprawozdanie finansowe stanowi dla nad-zoru bankowego przedstawioną w wystandaryzowanej formie informa-cję o sytuacji ekonomiczno-finansowej banku oraz przestrzeganiunorm ostrożnościowych.KNB w zależności od stwierdzonej sytuacjimoże zastosować jeden z dwóch wymienionych w komentowanymprzepisie prawnych środków nadzoru:lzobowiązać bank do zlecenia biegłym rewidentom zbadaniaprawidłowości i rzetelności wszystkich sprawozdań finansowychsporządzanych przez bank, kontroli ksiąg rachunkowych, analizyportfela kredytowego oraz dokonania innych czynności określo-nych wart.133 ust.l,llbezpośrednio zlecić biegłym rewidentom zbadanie prawidłowo-ści i rzetelności wszystkich sprawozdań finansowych sporządza-nych przez bank, kontrolę ksiąg rachunkowych, analizę portfelakredytowego oraz dokonanie innych czynności określonychwart.133 ust.1.lZ podjęciem działań nadzorczych przez KNB związana jest rów-nież problematyka kosztów badań przeprowadzonych przez biegłychrewidentów.W przypadku badań podjętych na zlecenie banku kosztamiaudytu, jeśli w wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono niepra-widłowości, obciążany jest bank.Jedynie w przypadku badań zleco-nych biegłym rewidentom bezpośrednio przez Komisję Nadzoru Ban-kowego koszt audytu w przypadku niestwierdzenia nieprawidłowościponosi Narodowy Bank Polski, w którego organizacyjnych strukturachusytuował prawodawca Generalny Inspektorat Nadzoru Bankowego.Rozwiązanie takie przyjęto z uwagi na to, że Komisja Nadzoru Banko-wego nie dysponuje określonymi ustawowo środkami finansowymi,które pokrywałyby koszty działalności tej instytucji.Brak przepisównormujących zasady gospodarki finansowej instytucji nadzoru kore-sponduje z interesującym zagadnieniem dotyczącym zwrotu na drodzesądowej wydatków poniesionych przez bank na ponowny audyt,w przypadku gdy ponowne badanie sprawozdania przez biegłego rewi-denta nie potwierdzi wysuwanych przez Komisję Nadzoru Bankowegozastrzeżeń.Wątpliwości natury interpretacyjnej budzi także użyte przez568Nadzór bankowy Art.136prawodawcę w komentowanym przepisie sformułowanie „stwierdzenienieprawidłowości".Jest to pojęcie nieostre, którego treść oceniana jestprzez KNB w świetle okoliczności konkretnej sprawy.O wystąpieniunieprawidłowości w przeprowadzonym audycie nie decyduje jednaksubiektywne przekonanie organu nadzoru; oceny należy dokonywać napodstawie przepisów ustawy o rachunkowości.Art.1361.Biegły rewident przeprowadzający badanie sprawozdań finan-sowych banku oraz badanie, o którym mowa w art.134 i art.135,jest obowiązany niezwłocznie powiadomić Komisję Nadzoru Ban-kowego o ujawnionych faktach wskazujących na:lpopełnienie przestępstwa,llnaruszenie przepisów regulujących działalność banku,llnaruszenie zasad dobrej praktyki bankowej lub inne zagro-żenie interesów klientów banku,llistnienie przesłanek do wyrażenia opinii negatywnej na tematsprawozdania finansowego banku lub odmowy wyrażenia tejopinii.llPrzy wykonywaniu przez biegłych rewidentów czynności, o któ-rych mowa w art.135 ust.2, stosuje się do nich odpowiednio prze-pisy dotyczące pracowników nadzoru bankowego wykonujących teczynności.llPrzepisy ust.l stosuje się odpowiednio do biegłych rewiden-tów badających sprawozdania finansowe podmiotów posiadającychbliskie powiązania z bankiem.lArt.136 ust 3 dodany przez ustawę z dnia 23 sierpnia 2001 r.o zmianie ustawy -Prawo bankowe oraz o zmianie innych ustaw (Dz U.Nr 111, poz 1195) z dniem7 stycznia 2002 r1.Obowiązki biegłych rewidentów.Komentowany przepis rozszerzakatalog obowiązków nałożonych na biegłych rewidentów przepisamiustawy z dnia 29 września 1994 r.o rachunkowości oraz ustawy z dnia13 października 1994 r [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
.135 Prawo bankowefinansowym ma również walor marketingowy, jest bowiem wa-runkiem wstępnym budowania właściwego wizerunku banku.Badane przez audytorów sprawozdanie finansowe stanowi dla nad-zoru bankowego przedstawioną w wystandaryzowanej formie informa-cję o sytuacji ekonomiczno-finansowej banku oraz przestrzeganiunorm ostrożnościowych.KNB w zależności od stwierdzonej sytuacjimoże zastosować jeden z dwóch wymienionych w komentowanymprzepisie prawnych środków nadzoru:lzobowiązać bank do zlecenia biegłym rewidentom zbadaniaprawidłowości i rzetelności wszystkich sprawozdań finansowychsporządzanych przez bank, kontroli ksiąg rachunkowych, analizyportfela kredytowego oraz dokonania innych czynności określo-nych wart.133 ust.l,llbezpośrednio zlecić biegłym rewidentom zbadanie prawidłowo-ści i rzetelności wszystkich sprawozdań finansowych sporządza-nych przez bank, kontrolę ksiąg rachunkowych, analizę portfelakredytowego oraz dokonanie innych czynności określonychwart.133 ust.1.lZ podjęciem działań nadzorczych przez KNB związana jest rów-nież problematyka kosztów badań przeprowadzonych przez biegłychrewidentów.W przypadku badań podjętych na zlecenie banku kosztamiaudytu, jeśli w wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono niepra-widłowości, obciążany jest bank.Jedynie w przypadku badań zleco-nych biegłym rewidentom bezpośrednio przez Komisję Nadzoru Ban-kowego koszt audytu w przypadku niestwierdzenia nieprawidłowościponosi Narodowy Bank Polski, w którego organizacyjnych strukturachusytuował prawodawca Generalny Inspektorat Nadzoru Bankowego.Rozwiązanie takie przyjęto z uwagi na to, że Komisja Nadzoru Banko-wego nie dysponuje określonymi ustawowo środkami finansowymi,które pokrywałyby koszty działalności tej instytucji.Brak przepisównormujących zasady gospodarki finansowej instytucji nadzoru kore-sponduje z interesującym zagadnieniem dotyczącym zwrotu na drodzesądowej wydatków poniesionych przez bank na ponowny audyt,w przypadku gdy ponowne badanie sprawozdania przez biegłego rewi-denta nie potwierdzi wysuwanych przez Komisję Nadzoru Bankowegozastrzeżeń.Wątpliwości natury interpretacyjnej budzi także użyte przez568Nadzór bankowy Art.136prawodawcę w komentowanym przepisie sformułowanie „stwierdzenienieprawidłowości".Jest to pojęcie nieostre, którego treść oceniana jestprzez KNB w świetle okoliczności konkretnej sprawy.O wystąpieniunieprawidłowości w przeprowadzonym audycie nie decyduje jednaksubiektywne przekonanie organu nadzoru; oceny należy dokonywać napodstawie przepisów ustawy o rachunkowości.Art.1361.Biegły rewident przeprowadzający badanie sprawozdań finan-sowych banku oraz badanie, o którym mowa w art.134 i art.135,jest obowiązany niezwłocznie powiadomić Komisję Nadzoru Ban-kowego o ujawnionych faktach wskazujących na:lpopełnienie przestępstwa,llnaruszenie przepisów regulujących działalność banku,llnaruszenie zasad dobrej praktyki bankowej lub inne zagro-żenie interesów klientów banku,llistnienie przesłanek do wyrażenia opinii negatywnej na tematsprawozdania finansowego banku lub odmowy wyrażenia tejopinii.llPrzy wykonywaniu przez biegłych rewidentów czynności, o któ-rych mowa w art.135 ust.2, stosuje się do nich odpowiednio prze-pisy dotyczące pracowników nadzoru bankowego wykonujących teczynności.llPrzepisy ust.l stosuje się odpowiednio do biegłych rewiden-tów badających sprawozdania finansowe podmiotów posiadającychbliskie powiązania z bankiem.lArt.136 ust 3 dodany przez ustawę z dnia 23 sierpnia 2001 r.o zmianie ustawy -Prawo bankowe oraz o zmianie innych ustaw (Dz U.Nr 111, poz 1195) z dniem7 stycznia 2002 r1.Obowiązki biegłych rewidentów.Komentowany przepis rozszerzakatalog obowiązków nałożonych na biegłych rewidentów przepisamiustawy z dnia 29 września 1994 r.o rachunkowości oraz ustawy z dnia13 października 1994 r [ Pobierz całość w formacie PDF ]