[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.U Mateusza, tak samo jak u Marka, historia kuszenia koÅ„czy siÄ™sÅ‚owami:  PrzystÄ…pili anioÅ‚owie i sÅ‚użyli Mu" (Mt 4,11; Mk 1,13).SpeÅ‚nia siÄ™ Psalm 91,11: AnioÅ‚owie Mu sÅ‚użą; okazaÅ‚ siÄ™ Synemi dlatego nad Nim - nowym Jakubem, PatriarchÄ… powszechnegoteraz Izraela - otwiera siÄ™ niebo (zob.J 1,51; Rdz 28,12).50 ROZDZIAA 3EWANGELIA O KRÓLESTWIE BO%7Å‚YM Gdy Jan zostaÅ‚ uwiÄ™ziony, Jezus przyszedÅ‚ do Galilei i gÅ‚osiÅ‚EwangeliÄ™ Bożą.MówiÅ‚: «Czas siÄ™ wypeÅ‚niÅ‚ i bliskie jest królestwoBoże.Nawracajcie siÄ™ i wierzcie w EwangeliÄ™!*"  w tych sÅ‚owachewangelista Marek opisuje poczÄ…tek dziaÅ‚alnoÅ›ci Jezusa, a jedno-czeÅ›nie podaje istotnÄ… treść Jego przepowiadania (l,14n).W po-dobny sposób dziaÅ‚alność Jezusa w Galilei podsumowuje Mateusz: I obchodziÅ‚ Jezus caÅ‚Ä… GalileÄ™, nauczajÄ…c w tamtejszych synago-gach, gÅ‚oszÄ…c EwangeliÄ™ o królestwie i leczÄ…c wszelkie chorobyi wszelkie sÅ‚aboÅ›ci wÅ›ród ludu" (4,23; 9,35).Obydwaj ewangeliÅ›ciprzepowiadanie Jezusa nazywajÄ…  EwangeliÄ…" - co wÅ‚aÅ›ciwie znaczyto sÅ‚owo? W nowszych przekÅ‚adach pojawiÅ‚o siÄ™ okreÅ›lenie  DobraNowina".Brzmi ono piÄ™knie, pozostaje jednak daleko w tyle w hie-rarchii różnych treÅ›ci sÅ‚owa  Ewangelia".SÅ‚owo to byÅ‚o obecne w jÄ™-zyku rzymskich cesarzy, którzy uważali siebie za panów Å›wiata, zajego zbawców i wyzwolicieli.WychodzÄ…ce od cesarzy orÄ™dzia zwanebyÅ‚y evangelium, bez wzglÄ™du na to, czy ich treść byÅ‚a szczególnieradosna i przyjemna.Co pochodzi od cesarza - taka zawieraÅ‚a siÄ™w tym idea - jest orÄ™dziem zbawczym, to znaczy nie tylko zwykÅ‚Ä…wiadomoÅ›ciÄ…, lecz przesÅ‚aniem zmieniajÄ…cym Å›wiat na lepsze.JeżeliewangeliÅ›ci posÅ‚użyli siÄ™ tym sÅ‚owem, tak że staÅ‚o siÄ™ odtÄ…d okreÅ›le-niem gatunku literackiego ich pism, znaczy to, że chcÄ… powiedzieć:tu wÅ‚aÅ›nie speÅ‚nia siÄ™ to, do czego niesÅ‚usznie wysuwajÄ… roszczenia51 cesarze, podajÄ…cy siÄ™ za bogów - peÅ‚ne mocy orÄ™dzie, które jest nietylko sÅ‚owem, lecz rzeczywistoÅ›ciÄ….W dzisiejszej naukowej seman-tyce powiedzielibyÅ›my: Ewangelia jest sÅ‚owem nie tylko informujÄ…-cym, lecz także performatywnym - nie tylko przekazem informacji,lecz dziaÅ‚aniem, sprawczÄ… mocÄ…, która przychodzi na Å›wiat, żeby gouleczyć i przeobrazić.Marek mówi o  Ewangelii Boga" - nie cesa-rze mogÄ… zbawić Å›wiat, lecz Bóg.Pojawia siÄ™ tu sÅ‚owo, które jest sÅ‚o-wem skutecznym [Tatwort]: tutaj rzeczywiÅ›cie dzieje siÄ™ to, o czymcesarze tylko mówili, nie mogÄ…c tego zrealizować.Tutaj przystÄ™pujedo dziaÅ‚ania rzeczywisty Pan Å›wiata - Bóg żywy.Centralna treść  Ewangelii" brzmi nastÄ™pujÄ…co: królestwo Bożejest blisko.Na linii czasu pojawiÅ‚ siÄ™ sÅ‚up graniczny, dokonuje siÄ™coÅ› nowego.Ten dar domaga siÄ™ od ludzi odpowiedzi w postacinawrócenia i wiary.Centrum tego przesÅ‚ania stanowi wieść o bli-skoÅ›ci królestwa Bożego.Jego zwiastowanie stanowi rzeczywiÅ›cieoÅ›rodek słów i dziaÅ‚ania Jezusa.Może to potwierdzić informacjastatystyczna: sÅ‚owa  królestwo Boże" pojawiajÄ… siÄ™ w Nowym Te-stamencie 122 razy - z tego 99 razy w trzech Ewangeliach synop-tycznych, przy czym 90 z tych tekstów to sÅ‚owa Jezusa.W EwangeliiJana i w pozostaÅ‚ych pismach nowotestamentowych sÅ‚owo to od-grywa już tylko niewielkÄ… rolÄ™.Można by powiedzieć: głównÄ… oÅ›przedpaschalnego przepowiadania Jezusa stanowi orÄ™dzie króle-stwa Bożego, natomiast centrum przepowiadania apostolskiegopo Wielkanocy stanowi chrystologia.Czy równa siÄ™ to odejÅ›ciu odautentycznego przepowiadania Jezusa? Czy odpowiada prawdzietwierdzenie Rudolfa Bultmanna, że Jezus historyczny nie jest częś-ciÄ… teologii Nowego Testamentu? %7Å‚e należy w Nim widzieć jeszczetylko żydowskiego Nauczyciela, którego wprawdzie musimy zali-czać do istotnych uwarunkowaÅ„ Nowego Testamentu, ale którynie jest jednak jego częściÄ…? Inny wariant takich twierdzeÅ„ o ist-nieniu gÅ‚Ä™bokiej rysy pomiÄ™dzy Jezusem a przepowiadaniem Apo-stołów znalezć można w gÅ‚oÅ›nej wypowiedzi katolickiego moder-nisty Alfreda Loisy'ego, który tak sformuÅ‚owaÅ‚ swój poglÄ…d: JezusgÅ‚osiÅ‚ królestwo Boże, a pojawiÅ‚ siÄ™ KoÅ›ciół.W tych sÅ‚owach można52 siÄ™ dopatrywać ironii, ale jest w nich także żal: zamiast wielkiegooczekiwania królestwa samego Boga, nowego Å›wiata przemienio-nego przez samego Boga, pojawiÅ‚o siÄ™ coÅ› zupeÅ‚nie innego -jakżemarnego na domiar! - KoÅ›ciół.Czy tak jest rzeczywiÅ›cie? Czy w ksztaÅ‚towaniu siÄ™ chrzeÅ›cijaÅ„-stwa przez przepowiadanie apostolskie, w budowanym przez nieKoÅ›ciele, rzeczywiÅ›cie oddalono siÄ™ od niespeÅ‚nionego oczekiwa-nia i obrano innÄ… drogÄ™? Czy zmiana podmiotu, zastÄ…pienie  kró-lestwa Bożego" sÅ‚owem  Chrystus" (i od tego punktu powstawanieKoÅ›cioÅ‚a) rzeczywiÅ›cie byÅ‚o zÅ‚amaniem obietnicy i pojawieniem siÄ™czegoÅ› innego? Wszystko zależy tu od naszego rozumienia sfor-muÅ‚owania  królestwo Boże" użytego przez Jezusa, od relacjigÅ‚oszonego orÄ™dzia do GÅ‚oszÄ…cego: czy jest On tylko PosÅ‚aÅ„cemreprezentujÄ…cym jakÄ…Å›, w gruncie rzeczy niezależnÄ… od Niego,sprawÄ™, czy może tym gÅ‚oszonym orÄ™dziem jest sam PosÅ‚aniec?Pytanie o KoÅ›ciół nie jest pytaniem pierwszoplanowym.Pytaniempodstawowym jest w istocie rzeczy pytanie o relacjÄ™ pomiÄ™dzy kró-lestwem Bożym a Chrystusem  od tego nastÄ™pnie zależy naszerozumienie KoÅ›cioÅ‚a.Zanim zagÅ‚Ä™bimy siÄ™ w rozważanie słów Jezusa po to, by zro-zumieć ich treść - Jego dziaÅ‚alność i MÄ™kÄ™ - pożytecznÄ… rzeczÄ… bÄ™-dzie zwrócenie uwagi na interpretacjÄ™ sÅ‚owa  królestwo" w dziejachKoÅ›cioÅ‚a.U Ojców KoÅ›cioÅ‚a w objaÅ›nianiu tego kluczowego termi-nu można siÄ™ dopatrzeć trzech wymiarów.Po pierwsze, wymiarchrystologiczny.Orygenes - opierajÄ…c siÄ™ na lekturze słów Jezusa -nazywa Go autobasileia, to jest królestwem w Jego wÅ‚asnej osobie.Sam Jezus jest  królestwem"; królestwo nie jest rzeczÄ… ani obsza-rem panowania, na wzór Å›wieckich królestw.Jest osobÄ….On nimjest.W ten sposób samo wyrażenie  królestwo Boże" byÅ‚oby zawo-alowana chrystologiÄ…: do tej niesÅ‚ychanej rzeczywistoÅ›ci - sam Bógjest w Nim obecny wÅ›ród ludzi, On sam jest obecnoÅ›ciÄ… Boga -Je-zus prowadzi ludzi swym sposobem mówienia o królestwie Bożym.Drugie spojrzenie na  królestwo Boże" moglibyÅ›my nazwać inter-pretacjÄ…  idealistycznÄ…" lub mistycznÄ…: miejsce królestwa Bożego53 widzi ona przede wszystkim w sercu czÅ‚owieka.Także tÄ™ interpreta-cjÄ™ zapoczÄ…tkowaÅ‚ Orygenes.W piÅ›mie o modlitwie tak mówi:  KtosiÄ™ modli, aby przyszÅ‚o królestwo Boże, prosi o to, aby ono w nimwyrosÅ‚o, przyniosÅ‚o owoce i udoskonaliÅ‚o siÄ™.W każdym Å›wiÄ™tym,który Boga ma za Króla, (.) mieszka On jak w dobrze rzÄ…dzonymmieÅ›cie.(.) JeÅ›li chcemy, aby Bóg w nas królowaÅ‚, nie może pa-nować grzech w naszym Å›miertelnym ciele (Rz 6,12) (.), aby PanprzechadzaÅ‚ siÄ™ w nas jak w duchowym raju i królowaÅ‚ nam sam zeswoim Chrystusem." (PG ll,495n.Tekst polski w: Odpowiedz nasÅ‚owo, tÅ‚.A.Korab, WAM, Kraków 1993, s.179 i 181).ZasadniczamyÅ›l jest tu jasna: królestwa Bożego nie należy szukać na żadnejmapie.Nie jest ono podobne do królestw tego Å›wiata; jego miejsceznajduje siÄ™ w sercu czÅ‚owieka.Tam ono roÅ›nie, stamtÄ…d docierajego oddziaÅ‚ywanie [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • trzylatki.xlx.pl