[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Szczególnie zaś newralgiczny punkt stanowi rekla­ma środków spożywczych i lekarstw.I tak w USA już w r.191 I powstała American Adwertising Federation - stowarzysze­nie agencji reklamowych, usiłujące przeciwdziałać nieuczciwym chwytom reklamowym.W 191~1 r.pojawiła się Federal Trade Commision, z jej inicjatywy w kilka lat później uznano kłamstwo w reklamie za niezgodne z prawem.W następnych latach powoływano do życia wiele takich organizacji i stowarzyszeń kontrolujących reklamę.Dzisiaj jest ich kilkadziesiąt.Mają one prawo i obowiązek wykrywania kłamliwych reklam-podobnie jest w Europie.Toteż dzisiaj mówi się, że w krajach zachodnich właśnie reklama jest jednym z najbardziej "czystych" moralnie działów biznesu.Również w Polsce trwa proces uetycznienia reklamy, przy wykorzystaniu doświad­czeń zachodnich.Opracowany został m.in.przez Polską Korporację Reklamy oraz Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy, przy udziale twórców reklam, Polski Kodeks Postępowania w dziedzinie Reklamy.Zakazuje on odwoływania się do prze­sądów, wywoływania lęku, propagowania przemocy, dyskryminacji politycznej, ra­sowej, religijnej itp.Reklama nie może m.in.wprowadzać w błąd, podawać kłam­liwych danych, godzić w konkurenta, "ogłupiać" konsumenta, naśladować reklam znajdujących się już w obiegu.Istnieje Rada Reklamy.Etyczną problematykę reklamy podejmuje miesięcznik ,.Media Polska".Działalność reklamowa jest regulowana w ustawach, rozporządze­niach Krąjowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz zarządzeniach resortowych.Dzia­łalnością reklamową nadawców zajmuje się departament Reklamy Biura KRRiTV, który zajmuje się m.in.:lopiniowaniem wniosków o koncesję w zakresie reklamy,lltworzeniem projektów aktów prawnych regulujących działalność reklamową, - analizą i oceną działalności nadawców reklamy,lloceną społecznej akceptacji działalności reklamowej oraz współpracą z ośrod­kami badania opinii publicznej, agencjami reklamowymi, ośrodkami naukowymi zajmującymi się marketingiem i reklamą.lWspółcześnie przed nieuczciwymi praktykami reklamowymi starają się chronić zarówno przepisy tworzone przez samych przedsiębiorców oraz panele reklamo­we, jak i środki masowego przekazu, instytucje państwowe, organizacje konsumenc­kie.Ograniczenia dotyczą zaś sposobów reklamowania dóbr i usług, form oddziały­wania na odbiorcę, asortymentu reklamowanych dóbr.W Polsce istnieje obecnie 12 aktów prawnych regulujących działalność reklamową.9.BIZNES I OCHRONA ŚRODOWISKA NATURALNEGO.W warun­kach współczesnych tzw.zagrożenia cywilizacyjne, a zwłaszcza dewastacja śro­dowiska przyrodniczego, stały się równe zagrożeniom militarnym - możliwości użyczana powszechną skalę broni termonuklearnej.W obu przypadkach mogą one prowadzić do unicestwienia gatunku ludzkiego.Problem zagrożeń i ochrony środowiska jest szerokim problemem społecznym samym w sobie.Zajmuje się nim wiele organizacji i stowarzyszeń międzynarodo­wych i krajowych, a także wiele dyscyplin naukowych - przyrodniczych, technicz­nych, społecznych.Także filozofia i etyka.Dzisiaj rozwija się więc nie tylko np.inżynieria ochrony środowiska czy ekonomia, ale też filozofia i etytyka (lub bioetyka), których przedmiotem jest właśnie środowisko (lub życie w ogó­le), jego zagrożenia i ochrona.Życie gospodarcze - wydobycie surowców i wytwarzanie, dymy i gazy, transport i spaliny, konsumpcja, odpady technologiczne i spożywcze itp.- pozostaje w szcze­gólnej relacji ze środowiskiem przyrodniczym: jest w podstawowym zakresie odpo­wiedzialne za jego dewastacje.Za zatruwanie ziemi, wody, powietrza i pożywie­nia, wyniszczanie lasów, rabunek surowców naturalnych.I na nim też spoczywa głów­ny ciężar odpowiedzialności za jego ochronę - ono ma współcześnie najwięcej możliwości w tym zakresie, władne jest przywracać środowisku naturalny stan, eli­minować dokonane już zniszczenia.Problematyka ta zasługuje, rzecz jasna, na szerokie potraktowanie.Tutaj jednak­że możemy ją jedynie skrótowo zasygnalizować.Można ją sprowadzać do konkretnych przejawów działania indywidualnej przedsię­biorczości, lub ujmować w makro-kategoriach cywilizacji przemysłowej.Można ją wyrażać w sensie etycznym, poprzez szczegółowe rygory i zalecenia dotyczące "przyjazne­go" wobec przyrody działania.Ale można ją też należy ujmować na szerszej, filozo­ficznej już, światopoglądowej płaszczyźnie koncepcji i strategii rozwoju społecznego, postępu, dobra i szczęścia, miejsca i roli gatunku ludzkiego w świecie.Po jednej stronie umiejscowić tu można drapieżne w swej istocie koncepcje walki z przyrodą, nieograniczonego panowania nad nią i eksploatacji jej dóbr.Także koncepcje "nieograniczonego wzrostu" gospodarczego, utożsamianego z postępem i drogą ku lepszemu życiu ludzkości, z usuwaniem nędzy, głodu i cierpień, oraz z maksymalizacją konsumpcji, gromadzeniem i używaniem rze­czy jako warunku powszechnego szczęścia.Po drugiej zaś stronie coraz powszechniejsze i głośniejsze są przestrogi ­zawarte np.w raportach Klubu Rzymskiego, iż nieograniczona eksploatacja przy­rody, zużycie energii, produkcja odpadów i zatrucie środowiska naturalnego, emisja gazów itp.prowadzą nieuchronnie do totalnej klęski (np.efektów ciepl­nych, czym zajmowała się m.in.międzynarodowa konferencja w Kioto, grudzień 1997).Towarzyszą temu koncepcje ograniczania produkcji i konsumpcji (czemu sprzeciwiają się kraje biedne i cywilizacyjnie zacofane), eliminowania nędzy i głodu, skrajności ekonomicznych w świecie przez bardziej równomierną i spra­wiedliwą dystrybucję wytwarzanych dóbr i nieszkodliwej dla środowiska tech­nologii.Jest to idea "zrównoważonego rozwoju" wszystkich państw, mająca za­pewnić ludzkości wyższą jakość życia.Skoligacone z tymi koncepcjami są międzynarodowe i rządowe programy i regu­lacje prawne z zakresu ochrony środowiska.Także wymagania moralne odnoszące się do podmiotów gospodarczych i organizatorów życia gospodarczego.Głównymi są tu postulaty społecznej odpowiedzialności za stan środowiska, przewidywania szkodliwych skutków swoich działań, a zatem i powstrzymywania się od wytwarza­nia i dystrybucji produktów mogących szkodzić ludziom lub środowisku [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • trzylatki.xlx.pl