[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W ramach tego kryterium wyróżnia się wydatki :1).Na funkcjonowanie państwa jako całościlobrona narodowallochrona porządku publicznegolladministracjaldotyczą one finansowania organów władzy państwowej oraz administracyjnej a wielkość ich rośnie w miarę rozwoju funkcji państwa.2).Wydatki socjalno - kulturalne ( na oświatę , naukę , i szkolnictwo wyższe , kulturę , ochronę zdrowia , i opiekę społeczną )lWydatki na gospodarkęlldotację podmiotowe i przedmiotowe dla podmiotów gospodarczych ( w latach 80 - tych stanowiły one ponad 40 proc.wydatków budżetu państwa)llWydatki na obsługę długu narodowegollźródłami finansowania długu publicznego są kredyty zaciągane w NBP przez rząd , bony skarbowe , obligacje , (1,2,3,4 - roczne) , obligacje nominowane w dolarach USA , oraz zobowiązania funduszu obsługi zadłużenia zagranicznego.Problem długu publicznego pojawił się w latach 90 - tych i jest związany z przejęciem zobowiązań za zadłużenie zagraniczne Polski powstałych po okresie gospodarki centralnie sterowanych.lAd b.Wydatki inwestycyjne i bieżąceInwestycje są przeznaczone na przyrost majątku , na budowę nowych przedsiębiorstw , a także na inwestycje w działach nieprodukcyjnych.Wydatki bieżące przeznaczone są na prowadzenie , utrzymanie i eksploatacje istniejących urządzeń.Inną grupę wydatków stanowią wydatki nabywcze i redystrybucyjne.Wydatki o charakterze nabywczym związane są ze świadczeniem wzajemnym , wynikają one z zapotrzebowania i popytu na usługi lub dobra majątkowe (są to konkretne wydatki ponoszone w celu zaopatrzenia poszczególnych jednostek ).Wydatki redystrybucyjne oznaczają przekazanie środków z jednej jednostki na rzecz drugiej.Jest to jedynie ponowny podział środków pieniężnych już istniejących np.dotacji.Inny podział wydatków to tzw.wydatki właściwe i przekazowe.Do właściwych zalicza się wydatki osobowe i rzeczowe dokonywane przez jednostki budżetowe , natomiast przekazowe to dotacje , subwencje , udziały w budżetach wyższego stopnia , czy zasiłki z tytułu ubezpieczeń społecznych.Wydatki bezzwrotne i zwrotne , a wśród wydatków bezzwrotnych są dotacje i subwencje.Subwencji używa się na określenie pomocy udzielonej jednostka niepaństwowym , instytucją społecznym i osobą fizycznym , jak również gminą.Dotacja oznacza natomiast dokonywanie wydatków z budżetu państwa na rzecz budżetów lokalnych jak również na rzecz podmiotów gospodarczych.Dotacja może mieć charakter podmiotowy i przedmiotowy.Dotacje podmiotowe służą sfinansowaniu deficytu danego podmiotu gospodarczego , dotacje przedmiotowe polegają na dopłacaniu do określonych produktów i usług jednostek na które ceny urzędowe zostały ustalone na poziomie nie przekraczającym kosztów własnych.Dochody budżetu państwa , wyróżnia się ekonomiczne , prawne , i organizacyjne.Kryterium ekonomiczne oznacza grupowanie dochodów.Zasadniczym źródłem wszelkich dochodów budżetowych jest dochód narodowy.Podstawowym podmiotem wytwarzającym dochód narodowy w gospodarce polskiej są przedsiębiorstwa.Głównym źródłem z którego w Polsce pochodzą dochody budżetu są zasoby pieniężne podmiotów gospodarczych oraz ludności.Kryterium prawne wyróżnia dochody ;lbezzwrotnellzwrotnellodpłatne , nieodpłatnellprzymusowe i dobrowolnellzasadnicze i ubocznelDo dochodów o charakterze zwrotnym zaliczamy pożyczki wewnętrzne, lokaty budżetowe , oraz pożyczki zagraniczne.Pożyczki zaciągane przez sektor budżetowy podzielić można na krótkoterminowe , średnio i długoterminowe.Jeśli za kryterium klasyfikowania pożyczek przyjęty zostanie ich rodzaj to można wyróżnić je w formie :lkredytu bankowegollemisji papierów wartościowych.lPaństwo może emitować papiery wartościowe krótkoterminowe , weksle skarbowe zwane również bonami skarbowymi , średnioterminowe tj.bilety skarbowe , i długoterminowe czyli obligacje ( organy lokalne mogą emitować wyłącznie obligacje ) [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • trzylatki.xlx.pl