[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Chodzi oto, że państwo jako duchowa całość musi się kierować jedną wolą.Na rozmaitych szczeblach aparatu państwa jago funkcjonariusze wykonują czynności zlecone im przez przełożonych.Nieodzowne jest by zwięczeniem tej hierarchii był najwyższy zwierzchnik - suweren.W przeciwnym razie dojdzie do wewnętrznych konfliktów i rozerwane nimi państwo ulegnie rozpadowi.Zwierzchnik ten może przybierać różną postać, lecz na miano w pełni rozumnego rozwiązania zasługuje tylko monarchia dziedziczna, gdyż władca ten jest personifikacją państwa.Dziedziczne prawo do tronu tworzy podstawę legitymacji jego władzy.Z monarszym prawem do samostanowienia związane są m.in.takie atrybuty jak powoływanie rządu, sprawowanie naczelnego dowództwa sił zbrojnych, kierowanie sprawami zagranicznymi, decydowanie o wojnie i pokoju, prawo łaski.KONCEPCJA WŁADZY RZĄDOWEJ HEGLAPowinnością władzy rządowej jest wykonywanie obowiązujących aktów prawnych, a zwłaszcza książęcych decyzji.Ma ona także za zadanie zapewnienie przestrzegania praw, które przysługują jednostkom, jak również troskę o to by prawa te były zbieżne z ogólnym celem państwa jako całości.Obejmuje ona władzę policyjną i sądowniczą sprawowaną przez urzędników wykonawczych państwa.Władza ta musi zostać odpowiednio zorganizowana.Ważne jest zachowanie właściwej proporcji między centralizmem instytucji rządowych, a samodzielnością wspólnot i korporacji.Osoby odbywające służbę w aparacie państwowym tworzą odrębny stan, nazywany przez Hegla ogólnym lub średnim.KONCEPCJA WŁADZY PRAWODAWCZEJ HEGLAWładza prawodawcza ma ograniczone oddziaływanie ustrojodawcze.Nie należy do niej konstruowanie ustroju na nowo, ma ona go tylko twórczo rozwijać.Zmiany powinny, więc przebiegać w sposób konstytucyjny, czyli w ramach ustroju i zgodnie z jego zasadami.Jej działanie ma charakter dwukierunkowy.lOkreślanie tego, co państwo daje obywatelom i z czego oni mogą dzięki niemu korzystaćllNakładanie na obywateli podatków i obowiązek służby wojskowejlWładze ta ma spełniać funkcję elementu dodatkowego, jeśli więc należy powołać legislatywę to tylko ze względów politycznych.KONCEPCJA SPOŁECZNEGO PODZIAŁU WŁADZY HEGLALegislatywa powinna być wyrazicielem interesów „ stanu prywatnego”.Stan ten ma do odegrania bardzo ważną rolę, gdyż ma działać jako organ pośredniczący między aparatem państwa a społeczeństwem i przez to chronić władzę książęcą przed izolacją, na którą skazana jest władza samowolna.W stanie prywatnym najważniejsza jest szlachta, która ma być buforem między monarchą a pozostałymi stanami.Dlatego potrzebna jest legislatywa dwuizbowa, do której delegaci powinni mieć mandat wolny.Dziedziczna izba wyższa składałaby się z przedstawicieli szlachty, izba niższa powinna zaś reprezentować pozostałe warstwy społeczne.Posłowie do izby niższej powinni być wybierani przez korporacje reprezentujące różne grupy zawodowe.Celem takiego społecznego podziału władzy jest wytworzenie w obywatelach przekonania, że to, co się dzieje w obrębie szeroko rozumianej polityki, nie jest czymś zupełnie obcym i niezależnym od ich woli.W rezultacie gra toczy się o rozbudzenie w nich poczucia identyfikacji z państwem i wykształcenie podstaw patriotycznych.KONCEPCJA ORGANICZNEGO PODZIAŁU WŁADZY HEGLARelacje pomiędzy poszczególnymi władzami można porównać do trójkąta, którego wierzchołkiem jest władza dziedzicznego monarchy, będąca syntezą parlamentu i rządu.W istocie wszystkie trzy władze sprowadzają się do władzy książęcej, dwie pozostałe nie są, bowiem niezależne.Hegel stał twardo na gruncie konstytucjonalizmu monarchicznego.Podział władzy w wersji francuskiej i amerykańskiej stanowczo odrzucał.Niezależność władz powoduje, bowiem rozbicie państwa.Każda konstrukcja zakładająca nieufność wobec władzy państwowej i dlatego przewidująca wprowadzenie hamulców ustrojowych jest przejawem negatywnej i fałszywej postawy wobec państwa, jako urzeczywistnienia idei moralnej.Toteż heglowskie władze jako elementy organicznej całości są ściśle ze sobą powiązane, przenikając się nawzajem.Każda z nich zawiera odniesienie do pozostałych i nie mogłaby bez nich istnieć.KONCEPCJA PODZIAŁU WŁADZY SCHMITTHENNERAZgodnie z jego koncepcją każda władza jest albo władzą wewnętrzną, moralną, albo zewnętrzną materialną.Ta pierwsza polega na przestrzeganiu prawa przejawia się z jednej strony w całkowitym prawie ustanawiania instytucji publicznych i nakładania na poddanych zobowiązań, z drugiej zaś w prawie zawierania układów w sprawach państwowych.W ramach władzy ustawodawczej Schmittenner dostrzegł trzy elementy: legislacyjny, sądowniczy, zarządzający.Ta druga zaś rozpada się na:lStosunki rzeczowellUstalanie prawallStosunki osobowe, czyli zmuszanie do przestrzegania prawalDOKTRYNA PODZIAŁU WŁADZY JELLINKAOdrzucił podział władzy w ujęciu monteskiuszowskim.Doszedł do wniosku, że materialne funkcje państwa (prawne sfery jago działania) nie dadzą się należycie skorelować z funkcjami formalnymi.lUstawodawstwo - w sensie materialnym oznacza stanowienie ogólnych i abstrakcyjnych norm prawnych dotyczących wolności i praw obywatelskich, w sensie formalnym to stanowienie prawa przez władzę prawodawczą w konstytucyjnie określonym postępowaniu i formachllWymiar sprawiedliwości - w sensie materialnym to wydawanie samodzielnych orzeczeń w odniesieniu do tego, co w zastosowaniu ogólnej i abstrakcyjnej normy do konkretnego stanu faktycznego w pojedynczym przypadku jest słuszne, w sensie formalnym to wszystkie akty pochodzące od sądówllAdministrowanie w sensie materialnym to wszystkie działania państwa nie będące prawodawstwem ani wymiarem sprawiedliwości, w sensie formalnym to działalność wszystkich organów państwa, z wyjątkiem legislatywy i sadówlRZĄD A ADMINISTRACJA W POGLĄDACH JELLINKATwierdzi on, że państwo, którego rząd działałby jedynie na podstawie ustaw byłoby politycznie tworem niemożliwym [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
.Chodzi oto, że państwo jako duchowa całość musi się kierować jedną wolą.Na rozmaitych szczeblach aparatu państwa jago funkcjonariusze wykonują czynności zlecone im przez przełożonych.Nieodzowne jest by zwięczeniem tej hierarchii był najwyższy zwierzchnik - suweren.W przeciwnym razie dojdzie do wewnętrznych konfliktów i rozerwane nimi państwo ulegnie rozpadowi.Zwierzchnik ten może przybierać różną postać, lecz na miano w pełni rozumnego rozwiązania zasługuje tylko monarchia dziedziczna, gdyż władca ten jest personifikacją państwa.Dziedziczne prawo do tronu tworzy podstawę legitymacji jego władzy.Z monarszym prawem do samostanowienia związane są m.in.takie atrybuty jak powoływanie rządu, sprawowanie naczelnego dowództwa sił zbrojnych, kierowanie sprawami zagranicznymi, decydowanie o wojnie i pokoju, prawo łaski.KONCEPCJA WŁADZY RZĄDOWEJ HEGLAPowinnością władzy rządowej jest wykonywanie obowiązujących aktów prawnych, a zwłaszcza książęcych decyzji.Ma ona także za zadanie zapewnienie przestrzegania praw, które przysługują jednostkom, jak również troskę o to by prawa te były zbieżne z ogólnym celem państwa jako całości.Obejmuje ona władzę policyjną i sądowniczą sprawowaną przez urzędników wykonawczych państwa.Władza ta musi zostać odpowiednio zorganizowana.Ważne jest zachowanie właściwej proporcji między centralizmem instytucji rządowych, a samodzielnością wspólnot i korporacji.Osoby odbywające służbę w aparacie państwowym tworzą odrębny stan, nazywany przez Hegla ogólnym lub średnim.KONCEPCJA WŁADZY PRAWODAWCZEJ HEGLAWładza prawodawcza ma ograniczone oddziaływanie ustrojodawcze.Nie należy do niej konstruowanie ustroju na nowo, ma ona go tylko twórczo rozwijać.Zmiany powinny, więc przebiegać w sposób konstytucyjny, czyli w ramach ustroju i zgodnie z jego zasadami.Jej działanie ma charakter dwukierunkowy.lOkreślanie tego, co państwo daje obywatelom i z czego oni mogą dzięki niemu korzystaćllNakładanie na obywateli podatków i obowiązek służby wojskowejlWładze ta ma spełniać funkcję elementu dodatkowego, jeśli więc należy powołać legislatywę to tylko ze względów politycznych.KONCEPCJA SPOŁECZNEGO PODZIAŁU WŁADZY HEGLALegislatywa powinna być wyrazicielem interesów „ stanu prywatnego”.Stan ten ma do odegrania bardzo ważną rolę, gdyż ma działać jako organ pośredniczący między aparatem państwa a społeczeństwem i przez to chronić władzę książęcą przed izolacją, na którą skazana jest władza samowolna.W stanie prywatnym najważniejsza jest szlachta, która ma być buforem między monarchą a pozostałymi stanami.Dlatego potrzebna jest legislatywa dwuizbowa, do której delegaci powinni mieć mandat wolny.Dziedziczna izba wyższa składałaby się z przedstawicieli szlachty, izba niższa powinna zaś reprezentować pozostałe warstwy społeczne.Posłowie do izby niższej powinni być wybierani przez korporacje reprezentujące różne grupy zawodowe.Celem takiego społecznego podziału władzy jest wytworzenie w obywatelach przekonania, że to, co się dzieje w obrębie szeroko rozumianej polityki, nie jest czymś zupełnie obcym i niezależnym od ich woli.W rezultacie gra toczy się o rozbudzenie w nich poczucia identyfikacji z państwem i wykształcenie podstaw patriotycznych.KONCEPCJA ORGANICZNEGO PODZIAŁU WŁADZY HEGLARelacje pomiędzy poszczególnymi władzami można porównać do trójkąta, którego wierzchołkiem jest władza dziedzicznego monarchy, będąca syntezą parlamentu i rządu.W istocie wszystkie trzy władze sprowadzają się do władzy książęcej, dwie pozostałe nie są, bowiem niezależne.Hegel stał twardo na gruncie konstytucjonalizmu monarchicznego.Podział władzy w wersji francuskiej i amerykańskiej stanowczo odrzucał.Niezależność władz powoduje, bowiem rozbicie państwa.Każda konstrukcja zakładająca nieufność wobec władzy państwowej i dlatego przewidująca wprowadzenie hamulców ustrojowych jest przejawem negatywnej i fałszywej postawy wobec państwa, jako urzeczywistnienia idei moralnej.Toteż heglowskie władze jako elementy organicznej całości są ściśle ze sobą powiązane, przenikając się nawzajem.Każda z nich zawiera odniesienie do pozostałych i nie mogłaby bez nich istnieć.KONCEPCJA PODZIAŁU WŁADZY SCHMITTHENNERAZgodnie z jego koncepcją każda władza jest albo władzą wewnętrzną, moralną, albo zewnętrzną materialną.Ta pierwsza polega na przestrzeganiu prawa przejawia się z jednej strony w całkowitym prawie ustanawiania instytucji publicznych i nakładania na poddanych zobowiązań, z drugiej zaś w prawie zawierania układów w sprawach państwowych.W ramach władzy ustawodawczej Schmittenner dostrzegł trzy elementy: legislacyjny, sądowniczy, zarządzający.Ta druga zaś rozpada się na:lStosunki rzeczowellUstalanie prawallStosunki osobowe, czyli zmuszanie do przestrzegania prawalDOKTRYNA PODZIAŁU WŁADZY JELLINKAOdrzucił podział władzy w ujęciu monteskiuszowskim.Doszedł do wniosku, że materialne funkcje państwa (prawne sfery jago działania) nie dadzą się należycie skorelować z funkcjami formalnymi.lUstawodawstwo - w sensie materialnym oznacza stanowienie ogólnych i abstrakcyjnych norm prawnych dotyczących wolności i praw obywatelskich, w sensie formalnym to stanowienie prawa przez władzę prawodawczą w konstytucyjnie określonym postępowaniu i formachllWymiar sprawiedliwości - w sensie materialnym to wydawanie samodzielnych orzeczeń w odniesieniu do tego, co w zastosowaniu ogólnej i abstrakcyjnej normy do konkretnego stanu faktycznego w pojedynczym przypadku jest słuszne, w sensie formalnym to wszystkie akty pochodzące od sądówllAdministrowanie w sensie materialnym to wszystkie działania państwa nie będące prawodawstwem ani wymiarem sprawiedliwości, w sensie formalnym to działalność wszystkich organów państwa, z wyjątkiem legislatywy i sadówlRZĄD A ADMINISTRACJA W POGLĄDACH JELLINKATwierdzi on, że państwo, którego rząd działałby jedynie na podstawie ustaw byłoby politycznie tworem niemożliwym [ Pobierz całość w formacie PDF ]