[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dużą rolę odgrywają tu narzędzia i komunikaty multimedialne, w tym prezentacje multimedialne.Prezentacja multimedialna integruje kilka elementów przekazu jednocześnie, takich jak dźwięk, obraz dynamiczny i statyczny, animację film, tekst pisany i mówiony.Pozwala na poszerzenie zakresu oddziaływania pedagogicznego, łączy różne elementy przekazu.Jest to interaktywna forma nauczania ułatwiająca uczniowi zapamiętywanie i uczenie się.Prezentacja multimedialna jest formą wspomagającą proces kształcenia i różni się od tradycyjnych technik nauczania, ponieważ:lczas przyswajania materiału zmniejsza się o około 30%,llkoncentracja uwagi zachowana jest przez około 50 minut,llwzrasta przyswajanie materiału od 50 do 400%,llzrozumienie tematu rośnie o około 50 - 60%,lltempo uczenia się rośnie o około 60%.lDociekania nad mediami w technice mogą obejmować zarówno strefę projekcji, czyli udostępnianie utylitarnej wiedzy o technice, jak i strefę poznawczą, kiedy za pomocą właściwych mediów można zbierać i analizować materiały badawcze.W procesie edukacji ogólnotechnicznej można kształtować swoiste wzorce ekspresyjne, które odpowiadają przeżyciom emocjonalnym towarzyszącym komunikacji medialnej takim, jak zainteresowanie, zadowolenie, zachwyt, zdziwienie, zaskoczenie, wstrząs, przykrość, wstyd, strach, gniew, i innym.Edukacja ogólnotechniczna wspierana przez media to także teoria komunikowania interpersonalnego.Wg publikacji Nęckiego /1996/ pt.„Komunikacja międzyludzka”, możemy wyróżnić sześć teorii komunikowania interpersonalnego:lTradycyjne komunikowanie - czyli transmisja informacji;llTeoria konstruktywistów - czyli nadawanie znaczeń światu;llSystemowa teoria w komunikowaniu - czyli interpersonalność;llTeoria samoświadomości - czyli świadoma kontrola własnego zachowania;llTeoria reguł społecznych - czyli zasad społecznych;llTeorie innych koncepcji związanych z komunikowaniem.lFirma „Apple” wymienia sześć odrębnych obszarów zastosowań współczesnej technologii multimediów w procesie komunikacji:lpoczta akustycznalladnotacje dźwiękowellmultimedialny „help”, czyli pomocllkomunikacja przez obrazlloprogramowanie szkoleniowe i dydaktycznellprezentacje.lFirma „Intel” wyróżnia pięć inaczej zestawionych obszarów zastosowań programów multimedialnych:lświat biznesullpunkty sprzedażyllnaukallredagowanie tekstów i projektowaniellrozrywka.lBardziej specjalistycznego podziału zastosowań multimediów dokonała grupa „Information Workstation Group”:lrozrywka, komunikacja, kształcenie i dokształcanie, szkolenia, publikacje elektroniczne;llsymulacja komputerowa, „efekty specjalne”, reklama, prezentacje projektów i firm;llpunkty informacyjne, punkty sprzedaży, archiwacja i tworzenie katalogów, dokumentacja;llprodukcja, zarządzanie zasobami bogactw naturalnych, kształcenie i szkolenie;llsystemy nawigacyjne, nadzór techniczny i serwis dla produktów.lKształcenie zawodowe i jego reforma to szczególnie istotne problemy, ponieważ przygotowanie zawodowe pracowników integralnie łączy się z gospodarką kraju, a od zapewnienia kadry będzie zależał rozwój społeczno - gospodarczy kraju oraz rozwój i postęp w wielu sferach naszego życia.Stałe dążenie do integracji kształcenia ogólnego i zawodowego sprowadza się do zasad dotyczących organizacji pracy oświatowo - wychowawczej zmierzającej do wykształcenia wysoko wykwalifikowanych kadr specjalistycznych niezależnie od stopnia kształcenia.Reforma systemu edukacji umożliwia proces reform kształcenia zawodowego.Głównymi czynnikami wymuszającymi reformę edukacji zawodowej są:lrozwój nauki i techniki, co wymaga określonych zmian w systemie kształcenia zawodowego;llaktualna transformacja społeczno - gospodarcza w kraju to zmienne wymogi rynku pracy i kwalifikacji zawodowych obejmujących określoną wiedzę, umiejętności i cechy osobowościowe;llstowarzyszenie Polski z państwami Wspólnoty Europejskiej wymaga uwzględnienia europejskich standardów kwalifikacyjnych.lDynamiczny rozwój sektora usług, prywatyzacja przedsiębiorstw, zmiany systemowe gospodarki, konkurencyjność rynku zbytu, rosnące i zmienne wymagania rynku pracy oraz komercjalizacja wymagają innego spojrzenia na problemy edukacji zawodowej w celu przygotowania jednostki do funkcjonowania w zmieniającej się rzeczywistości społecznej i zawodowej.Transformacja zachodząca w Polsce wbrew oczekiwaniom objawiła się spadkiem produkcji, inflacją spadkiem dochodu narodowego, zagrożeniem bezrobocia ludzi czynnych zawodowo i absolwentów, szczególnie szkół zawodowych.Sytuacja taka doprowadziła do smutnej refleksji, że społeczeństwo polskie nieprzygotowane jest do wymaganego ustawicznego kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego, do dużej samodzielności i odpowiedzialności za własny rozwój ogólny i zawodowy.Zmieniająca się rzeczywistość powoduje, że posiadanie jednego zawodu nie wystarczy na całe życie.Konieczne będzie zatem korzystanie z różnego rodzaju kursów przekwalifikujących i dokształcających, zwłaszcza w informatyce, gdzie zmiany następują bardzo szybko.Istotne jest kreowanie twórczych, aktywnych i otwartych na wszystko, co nowe jednostek.Korzystanie z systemu otwartego oraz zdalnego kształcenia i doskonalenia zawodowego wymaga wyposażenia laboratoriów dydaktycznych w odpowiedni sprzęt i pakiet oprogramowania.Można tu wykorzystywać takie narzędzia, jak: komputer, magnetowid, telewizję, oraz urządzenia telekomunikacyjne, jak telefony, pocztę elektroniczną, modem oraz ich połączenia (interaktywne wideo).Wybór jednego z tych narzędzi zależy od kontekstu zastosowania.Pakiet oprogramowania powinien być prosty w obsłudze, łatwy w adaptacji i w atrakcyjnej formie przekazywać treści kształcenia.Zmiany w potrzebach i celach doskonalenia i poradnictwa zawodowego przebiegają równolegle z procesem przekształceń w sferze społecznej oraz w sferze technologicznej informatyki.Współczesna edukacja jest coraz bardziej zróżnicowana, a rola multimediów w kształceniu i doskonaleniu zawodowym ciągle wzrasta.BIBLIOGRAFIA:Materiały konferencyjne:lBrodziński Tadeusz i Wenta Kazimierz (red.) „Techniki multimedialne w technice, edukacji ekologicznej i kształceniu zawodowym” Szczecin 1998.llBrodziński Tadeusz (red.) „Rola edukacji informatycznej w technice i jej związek z wychowaniem ekologicznym i wychowaniem zawodowym” Szczecin 1999.llBrodziński Tadeusz (red.) „Technologia informatyczna w edukacji i przygotowaniu zawodowym” Szczecin 2000.l1lll [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • trzylatki.xlx.pl