[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wzrost dochodu łagodzi ograniczenie finansowe nabywców umożliwia zwiększenie ilości nabywanego dobra i odwrotnie.Popyt na różne dobra z różnym natężeniem reaguje na zmiany dochodów konsumentów.Niezależnie od zmian dochodów indywidualnych na ogólne wydatki wpływa liczba konsumentów na danym rynku, która może się zwiększyć lub zmniejszyć pod wpływem określonych procesów demograficznych.Gusty i przyzwyczajenie konsumpcyjne są indywidualną własnością konsumentów i trudno jednoznacznie określić ich wpływ na zmianę nabywanej ceteris paribus ilości danego dobra.Mogą mieć charakter trwały, ale także raptownie się zmieniać(np.wpływ mody).Ilustracją oddziaływanie czynników pozacenowych na ilość danego dobra nabytą na rynku jest przesunięcie krzywej popytu:lW prawo w górę, gdy popyt przy danej cenie rośniellW lewo w dół, gdy popyt przy danej cenie maleje.lPrawo popytu i funkcja popytu wyrażają wpływ różnych czynników na wybory konsumentów rozmiarach zakupów danego dobra, jeśli się zakłada, że każde gospodarstwo podejmuje te decyzje niezależnie od innych, dążąc do maksymalizacji swojej funkcji korzyści.PODAŻ:Im wyższa jest cena, tym większa jest ilość oferowana na sprzedaż, ponieważ:lSprzedaż staje się bardziej opłacalna i na dany rynek wchodzą z ofertami sprzedaży producenci dóbr o wyższych kosztachllJeżeli producent pod wpływem wzrostu ceny podejmuje decyzję o zwiększeniu produkcji, to działa prawo malejącego produktu marginalnego i przyrosty ilości oferowanej na sprzedaż są coraz mniejsze.lKrzywa podaży- ilustruje graficznie, ceteris paribus, zależność między ilością danego dobra oferowaną na sprzedaż a daną ceną.Prawo podaży- w miarę wzrostu ceny ilość danego dobra oferowana na sprzedaż rośnie, i odwrotnie: w miarę spadku ceny oferta sprzedaży zmniejsza się, ceteris paribus.Krzywa podaży według MarshallaIlustracją prawa podaży jest przesunięcie krzywej podaży Marshalla.Oznacza ono zmianę ilości oferowanej na sprzedaż pod wpływem zmiany ceny, ponieważ ceteris paribus każdej cenie odpowiada inna oferta sprzedaży.Przebieg krzywej podaży został uzasadniony dążeniem producentów do maksymalizacji zysku w sytuacji, w której działa prawo malejącego produktu marginalnego.Producenci podobnie jak nabywcy, podejmują decyzje rynkowe nie tylko pod wpływem ceny danego dobra, lecz biorą pod uwagę również inne czynniki, tzw.czynniki pozacenowe.Jeżeli cena jednego z czynników produkcji wzrosła, to ceteris paribus wzrasta również koszt produkcji i sprzedaż staje się mniej opłacalna.W krańcowej sytuacji sprzedaż przestanie być opłacalna i producent wycofa się z rynku- techniczny poziom produkcji.W warunkach funkcjonowania rynku konkurencji doskonałej producenci dążą do wytwarzania po możliwie niski kosztach, stosując, więc technologie oszczędzające czynniki produkcji.Producenci, którzy z różnych powodów nie są w stanie sprostać warunkom konkurencji, są eliminowani z rynku, na który stale wchodzą nowi, mogący zaoferować dany produkt przy danej cenie dzięki kosztom niższym niż u konkurentów.Ilustracją oddziaływania czynników pozacenowych na ilość danego dobra oferowaną na danym rynku jest przesunięcie krzywej podaży:lW prawo w dół, jeżeli przy danej cenie następuje wzrost podaży,llW lewo w górę, jeżeli przy danej cenie następuje spadek podaży.lRównowaga i nierównowaga rynkowa, nadwyżka, niedobór, równowaga rynku według Leona Walras'a i Alfreda Marszal'a.Zmiany równowagi na rynku w wyniku zmiany popytu i podaży.lRównowaga rynkowa jest określona przez cenę PE w punkcie przecięcia się krzywej popytu i podaży E.Oznacza to, że dostępna podaż jest rozdzielona między nabywców, którzy są skłonni i zdolni zapłacić tę cenę PE.Przy cenie PE nie występuje ani nadwyżka, ani niedobór.llNadwyżka podaży nad popytem pojawi się przy cenie P1.wzrost ceny spowoduje ograniczenie popytu ze strony konsumentów, konsumentów równocześnie zwiększenie podaży ze strony producentów.llNiedobór z kolei istnieje tylko, dlatego, że cena towaru P2 jest zbyt niska.W rezultacie popyt ze strony konsumentów staje się zbyt duży w stosunku do podaży, jaką producenci są skłonni zaoferować przy tej cenie.lNadwyżka podaży nad popytem wpływa na obniżenie ceny rynkowej, z kolei nadwyżka popytu nad podażą powoduje, że cena szybko rośnie.lMechanizm rynkowy- wynika z wzajemnych zależności między ceną, popytem, podażą i polega na tym, że jakakolwiek nierównowaga między tymi elementami rynku uruchamia siły (reakcje sprzedających i kupujących) kierujące popyt i podaż do stanu równowagi osiągniętego przy cenie równowagi rynkowej („cena czyszcząca rynek”).llZmiany równowagi rynkowej:lWzrost popytu- wykres podnosi jednocześnie cenę równowagi i ilość równowagi.Spadek popytu- wykres wywołuje skutek przeciwny, spadek ceny i ilości równowagiWzrost podaży- wykres powoduje wzrost ilości równowagi i spadek ceny równowagi.Spadek podaży- wykres powoduje skutek przeciwny: wzrost ceny równowagi i spadek ilości równowagi.lCena równowagi- cena w kierunku, której będzie zmierzał rynek konkurencyjny i na poziomie, której będzie pozostawał po jej osiągnięciu, przy założeniu, że nic w otoczeniu nie ulegnie zmianie.Cena, przy, której rynek ulega „oczyszczeniu”, przy której wielkość popytu zgłaszanego przez konsumentów odpowiada dokładnie wielkości podaży oferowanej przez producentów.llIlość równowagi- poziom wielkości produkcji (sprzedaży), do której rynek będzie zmierzał, i na poziomie, której pozostanie, gdy ją osiągnie, jeśli w otoczeniu nic się nie zmieni.Osiągana jest, gdy wielkość popytu zrównuje się z wielkością podaży (przy cenie równowagi).lMODEL PAJĘCZYNY popytu i podaży:Rysunek nie zawsze przesuwa się gładko w kierunku równowagi.Jeżeli poziom bieżącej produkcji wynika z decyzji podejmowanych w oparciu o przeszłe oceny, ruch cen dostosowujących się do podaży może przyjąć formę pajęczyny przedstawioną na rysunku.Otrzymawszy w przeszłości cenę P1, w roku kolejnym wyprodukowano tylko Q1 produktu.Ilość ta nie zaspokoi popytu rynkowego, dlatego cena wzrośnie do P4- skłaniając producentów do produkcji Q3 w następnym roku [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
.Wzrost dochodu łagodzi ograniczenie finansowe nabywców umożliwia zwiększenie ilości nabywanego dobra i odwrotnie.Popyt na różne dobra z różnym natężeniem reaguje na zmiany dochodów konsumentów.Niezależnie od zmian dochodów indywidualnych na ogólne wydatki wpływa liczba konsumentów na danym rynku, która może się zwiększyć lub zmniejszyć pod wpływem określonych procesów demograficznych.Gusty i przyzwyczajenie konsumpcyjne są indywidualną własnością konsumentów i trudno jednoznacznie określić ich wpływ na zmianę nabywanej ceteris paribus ilości danego dobra.Mogą mieć charakter trwały, ale także raptownie się zmieniać(np.wpływ mody).Ilustracją oddziaływanie czynników pozacenowych na ilość danego dobra nabytą na rynku jest przesunięcie krzywej popytu:lW prawo w górę, gdy popyt przy danej cenie rośniellW lewo w dół, gdy popyt przy danej cenie maleje.lPrawo popytu i funkcja popytu wyrażają wpływ różnych czynników na wybory konsumentów rozmiarach zakupów danego dobra, jeśli się zakłada, że każde gospodarstwo podejmuje te decyzje niezależnie od innych, dążąc do maksymalizacji swojej funkcji korzyści.PODAŻ:Im wyższa jest cena, tym większa jest ilość oferowana na sprzedaż, ponieważ:lSprzedaż staje się bardziej opłacalna i na dany rynek wchodzą z ofertami sprzedaży producenci dóbr o wyższych kosztachllJeżeli producent pod wpływem wzrostu ceny podejmuje decyzję o zwiększeniu produkcji, to działa prawo malejącego produktu marginalnego i przyrosty ilości oferowanej na sprzedaż są coraz mniejsze.lKrzywa podaży- ilustruje graficznie, ceteris paribus, zależność między ilością danego dobra oferowaną na sprzedaż a daną ceną.Prawo podaży- w miarę wzrostu ceny ilość danego dobra oferowana na sprzedaż rośnie, i odwrotnie: w miarę spadku ceny oferta sprzedaży zmniejsza się, ceteris paribus.Krzywa podaży według MarshallaIlustracją prawa podaży jest przesunięcie krzywej podaży Marshalla.Oznacza ono zmianę ilości oferowanej na sprzedaż pod wpływem zmiany ceny, ponieważ ceteris paribus każdej cenie odpowiada inna oferta sprzedaży.Przebieg krzywej podaży został uzasadniony dążeniem producentów do maksymalizacji zysku w sytuacji, w której działa prawo malejącego produktu marginalnego.Producenci podobnie jak nabywcy, podejmują decyzje rynkowe nie tylko pod wpływem ceny danego dobra, lecz biorą pod uwagę również inne czynniki, tzw.czynniki pozacenowe.Jeżeli cena jednego z czynników produkcji wzrosła, to ceteris paribus wzrasta również koszt produkcji i sprzedaż staje się mniej opłacalna.W krańcowej sytuacji sprzedaż przestanie być opłacalna i producent wycofa się z rynku- techniczny poziom produkcji.W warunkach funkcjonowania rynku konkurencji doskonałej producenci dążą do wytwarzania po możliwie niski kosztach, stosując, więc technologie oszczędzające czynniki produkcji.Producenci, którzy z różnych powodów nie są w stanie sprostać warunkom konkurencji, są eliminowani z rynku, na który stale wchodzą nowi, mogący zaoferować dany produkt przy danej cenie dzięki kosztom niższym niż u konkurentów.Ilustracją oddziaływania czynników pozacenowych na ilość danego dobra oferowaną na danym rynku jest przesunięcie krzywej podaży:lW prawo w dół, jeżeli przy danej cenie następuje wzrost podaży,llW lewo w górę, jeżeli przy danej cenie następuje spadek podaży.lRównowaga i nierównowaga rynkowa, nadwyżka, niedobór, równowaga rynku według Leona Walras'a i Alfreda Marszal'a.Zmiany równowagi na rynku w wyniku zmiany popytu i podaży.lRównowaga rynkowa jest określona przez cenę PE w punkcie przecięcia się krzywej popytu i podaży E.Oznacza to, że dostępna podaż jest rozdzielona między nabywców, którzy są skłonni i zdolni zapłacić tę cenę PE.Przy cenie PE nie występuje ani nadwyżka, ani niedobór.llNadwyżka podaży nad popytem pojawi się przy cenie P1.wzrost ceny spowoduje ograniczenie popytu ze strony konsumentów, konsumentów równocześnie zwiększenie podaży ze strony producentów.llNiedobór z kolei istnieje tylko, dlatego, że cena towaru P2 jest zbyt niska.W rezultacie popyt ze strony konsumentów staje się zbyt duży w stosunku do podaży, jaką producenci są skłonni zaoferować przy tej cenie.lNadwyżka podaży nad popytem wpływa na obniżenie ceny rynkowej, z kolei nadwyżka popytu nad podażą powoduje, że cena szybko rośnie.lMechanizm rynkowy- wynika z wzajemnych zależności między ceną, popytem, podażą i polega na tym, że jakakolwiek nierównowaga między tymi elementami rynku uruchamia siły (reakcje sprzedających i kupujących) kierujące popyt i podaż do stanu równowagi osiągniętego przy cenie równowagi rynkowej („cena czyszcząca rynek”).llZmiany równowagi rynkowej:lWzrost popytu- wykres podnosi jednocześnie cenę równowagi i ilość równowagi.Spadek popytu- wykres wywołuje skutek przeciwny, spadek ceny i ilości równowagiWzrost podaży- wykres powoduje wzrost ilości równowagi i spadek ceny równowagi.Spadek podaży- wykres powoduje skutek przeciwny: wzrost ceny równowagi i spadek ilości równowagi.lCena równowagi- cena w kierunku, której będzie zmierzał rynek konkurencyjny i na poziomie, której będzie pozostawał po jej osiągnięciu, przy założeniu, że nic w otoczeniu nie ulegnie zmianie.Cena, przy, której rynek ulega „oczyszczeniu”, przy której wielkość popytu zgłaszanego przez konsumentów odpowiada dokładnie wielkości podaży oferowanej przez producentów.llIlość równowagi- poziom wielkości produkcji (sprzedaży), do której rynek będzie zmierzał, i na poziomie, której pozostanie, gdy ją osiągnie, jeśli w otoczeniu nic się nie zmieni.Osiągana jest, gdy wielkość popytu zrównuje się z wielkością podaży (przy cenie równowagi).lMODEL PAJĘCZYNY popytu i podaży:Rysunek nie zawsze przesuwa się gładko w kierunku równowagi.Jeżeli poziom bieżącej produkcji wynika z decyzji podejmowanych w oparciu o przeszłe oceny, ruch cen dostosowujących się do podaży może przyjąć formę pajęczyny przedstawioną na rysunku.Otrzymawszy w przeszłości cenę P1, w roku kolejnym wyprodukowano tylko Q1 produktu.Ilość ta nie zaspokoi popytu rynkowego, dlatego cena wzrośnie do P4- skłaniając producentów do produkcji Q3 w następnym roku [ Pobierz całość w formacie PDF ]