[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Drzewo Bodhi nazywane jest wielkim drzewem zycia, poniewazwszystko, co potrzebne jest do trwalego pokoju znalezc mozna w jegokorzeniach, pniu, galeziach i owocach.Drzewo Bodhi to piekny symbolbuddyzmu.Nauke o drzewie Bodhi mozemy rozpoczac u jego korzeni, znanych jakokorzenie wszelkich czynow.Trzy korzenie sa zdrowe, przynosza zatemslodkie owoce: hojnosc, madrosc i pelna milosci dobroc.Pozostaletrzy sa niezdrowe, a wiec przynosza owoce gorzkie: chciwosc, nienawisci zludzenia.Korzenie drzewa Bodhi siegaja pnia, zbudowanego z pieciu skladnikow:ksztaltu, czucia, postrzegania, formacji umyslowej i swiadomosci.Sa toczesci wszystkich zjawisk fizycznych i psychicznych, podstawowe elementyogolu naszego doswiadczenia.Wszystkie piec skladnikow jestniewolnikami odczuwania.Sa oni jak kucharze przygotowujacy jedzenie dlaodczuwania, by moglo sie ono pozywic przez oko, ucho, nos, jezyk, cialo iumysl.Mozemy medytowac koncentrujac aie na tych pieciu skladnikach,czyniac je obiektem naszej uwagi.Zyc uwaznie znaczy nie przywiazywac siedo zadnego z nich.Pien drzewa Bodhi rozrasta sie na dwanascie galezi, ktore stanowiapolaczenie w wielkim lancuchu zaleznych gatunkow.Budda zauwazyl, ze owlancuch jest powodem bolesnego cyklu naszej smierci i ponownychnarodzin.Galezie drzewa Bodhi ucza nas, ze wszystko w zyciu powstajepoprzez przyczyny i warunki.Niewiedza warunkuje dzialania, ktorewarunkuja swiadomosc, ktorawarunkuje umysl i cialo, ktorewarunkuja bramy szesciu zmyslow (oczy, uszy, nos, jezyk, cialo iumysl), ktorewarunkuja kontakt miedzy brama zmyslu a jego obiektem, ktory zkoleiwarunkuje odczuwanie.Wszelkie odczuwanie, przyjemne, nieprzyjemne i neutralne, jestcierpieniem, poniewaz jest niestale.Jesli jestesmy nieuwazni, odczuciezamienia sie wwarunek zadzy badz niecheci, ktorewarunkuja przywiazanie, ktorewarunkuje karmiczne formacje stawania sie, ktorewarunkuje ponowne narodziny, ktore znowuwarunkuja caly cykl smierci i narodzin.Drzewo Bodhi naucza nas, jak zerwac ow nie konczacy sie lancuchcierpienia.Tajemnica kryje sie w swiadomej uwadze.Jesli uzywamy jej dlaobserwacji i kontroli odczuwania, nie ma miejsca na przywiazanie.Tam,gdzie nie ma miejsca na przywiazanie, nie moze zaistniec cierpienie.Tonaprawde bardzo proste.Swiadomej uwagi mozemy nauczyc sie krok pokroku, przez cale nasze zycie.11.Nirwana.Pewien madry pasterz unitarianski zapytal mnie:Gdzie jest nirwana? Czy ludzie moga wciaz jeszcze osiagnacnirwane?.Odpowiedzialem:Nirwana jest tu i teraz.Nirwana jest wszedzie.Nie znajduje sie w jakims okreslonym miejscu.Jestw umysle.Moze zostac odnaleziona w chwili obecnej.Nirwana to nieobecnosc cierpienia.Jest pusta, wolna od koncepcji.Nic niemoze objac nirwany.Nirwana znajduje sie poza przyczyna i skutkiem.Nirwana to najwieksze szczescie.To pokoj absolutny.Pokoj na swieciezalezy od warunkow, ale pokoj nirwany jest niezmienny.Nirwana to nieobecnosc karmy, owocow naszych dzialan.Karma mozepodazac za nami przez wiele wcielen.Kiedy umieramy, karma jest jakplomien przechodzacy z jednej swiecy na druga.W stanie nirwany nieistnieje przywiazanie, oczekiwanie ani zadza.Kazda chwila jest swieza,nowa i niewinna.Cala karma zostaje zmazana, jak tasma magnetofonowa.Cierpienie prowadzi do nirwany.Kiedy naprawde rozumiemy cierpienie,stajemy sie wolni.12.Chore cialo, zdrowy umysl.W naturze ludzkiego ciala lezy starzenie sie i upadek.Jednak nawet gdycialo slabnie lub okaleczy je wrog, umysl moze pozostac jasnym.Nawetwsrod bolu, umysl moze zachowac pokoj.Cialo jest jak pojazd, jak samochod, samolot lub rower.Uzywamy ciala,lecz nie powinnismy pozwoilic, by cialo uzywalo nas.Jesli mozemykontrolowac umysl, nawet w obliczu fizycznego cierpienia moze onpozostac wolny i jasny.Budda powiedzial:Dbaj o zdrowie.Ono jest fundamentem wszelkiego postepu.Gdy mieszkaniec Kambodzy czuje fizyczny bol, mowi zwykle:Cialo moze byc chore, ale umysl ma sie bardzo dobrze!.13.Dharmayana.Dharma dobra jest na poczatku, w srodku i na koncu.Dobro poczatku todobro regul moralnych: nie zabijac, nie krasc, nie uprawiac codzolostwa,mowic prawde, nie uzywac srodkow odurzajacych.Dobro srodka tokoncentracja.Dobro konca to madrosc i nirwana.Dharmna jest widzialna tu i teraz.Zawsze jest w chwili obecnej,wszechobecna.Dharma jest bezczasowa.Natychmiast przynosi wyniki.W buddyzmie sa trzy yany, nosniki, a zaden nie jest wyzszy czy lepszy odinnych.Wszystkie niosa te sama Dharme.Jest jednak czwarty nosnik,jeszcze pelniejszy, jeszcze pelniejszy.Nazywam go Dharmayana,wszechswiatem samym w sobie, a zawiera on kazda droge, jaka prowadzido pokoju i pelnej milosci dobroci.Bedac pelna, Dharmayana nie moze bycsekciarska.Nie moze nigdy oddzielac nas od naszych braci i siostr.Przyjdz i doswiadcz jej sam.Nosnik Dharmy poprowadzi cie do nirwany tu iteraz.Krok po kroku, chwila po chwili, staje sie zrozumialy i jasny dlawszystkich.Dharmayana to buddyzm ktory kocham.14.Swiadomosc i czyste pojmowanie.Swiadomosc chroni nas.W miare, jak umysl staje sie coraz jasniejszy ispokojny, nie kieruje sie juz niewiedza czy tez zadza.Swiadomosc jestwoznica rydwanu Dharmy.Gromadzenie jest charakterystyczna cecha swiadomosci.Gromadzimywszystko, co obserwujemy.Odcinanie jest charakterystyczna cecha czystego pojmowania.Odrzucamywszystko oprocz konkretnego przedmiotu naszej koncentracji [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • trzylatki.xlx.pl