[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Niektórenia się z indywidualnymi cechami i potrzebami.Charakterystycznymdomy dziecka podejmują się przyjmowania dzieci poniżej trzeciego rokuprzejawem koszarowości jest niezmiennie obowiązujący rytm życia zażycia, szczególnie w ramach łączenia rodzeństw.kładowego, oparty głównie na nakazach i zakazach wychowawców,Przeciętnie domy dziecka liczą od kilkudziesięciu do przeszło 200wspomagany często narzuconym odgórnie rozkładem dnia i surowymwychowanków, pochodzących najczęściej z rodzin znajdujących się w cięż- regulaminem.Brak tu miejsca na nieprzewidziane okoliczności lub pokiej, a nierzadko dramatycznej sytuacji życiowej i materialnej.Najczęściejszukiwanie zabawnych przygód.Naturalnym tego skutkiem jest nierodzice nie są w stanie należycie spełniać swych obowiązków rodziciel- rzadko poczucie zagrożenia, zagubienia i anonimowości wychowanskich bądz na skutek przewlekłej choroby lub odbywanej kary pozbawieniaków.W ten sposób zatraca się u nich cechy niepowtarzalne, a więc to, cowolności, bądz bardzo trudnych warunków materialnych i lokalowych,może okazać się najpiękniejsze i najlepsze.Koszarowość, o której mowa,a także z powodu złego prowadzenia się (pozostającego nierzadkojest charakterystyczna przeważnie dla dużych liczebnie domów dzieckaw związku z alkoholizmem i prostytucją), bądz też nadużywania władzy(por.A.Szymborska, 1969).rodzicielskiej.Tylko nieznaczny procent wychowanków domów dzieckaZarzut dotyczący niedomagań w zakresie kadry pedagogicznej do-to sieroty naturalne (np.w roku 1982 było ich 6,2%, a półsierot 28,3%).mów dziecka wiąże się z jej słabym na ogół przygotowaniem i nader56 II.Zrodowiska społeczne i ich znaczenie dla wychowaniaczęstą fluktuacją.Niedomaganie to wydaje się w swych konsekwencjachIII.Koncepcje pedagogiczne zródłemszczególnie grozne, wychowankowie domu dziecka wymagają bowiemwyjątkowo starannego podejścia wychowawczego, ponieważ: a) nieinnowacji w wychowaniumogą pogodzić się z tym, że nie wychowują się we własnej rodzinie;b) uważają, że życie w zakładzie nie jest takie, jakiego dla siebie pragną;c) wstydzą się, że są wychowankami zakładu, i - gdzie i kiedy tylko mogą - nie chcą się do tego przyznać [.]" (A.Szymborska, 1969, s.128).Wychowawca zle przygotowany i dodatkowo zmieniający szybko miejsce pracy niewiele może im pomóc, nie mówiąc już o konieczności rekompensowania utraconego domu rodzinnego oraz podejmowaniaw stosunku do niektórych wychowanków oddziaływań resocjalizacyjnych.Uzasadnień twierdzeń i uogólnień teoretycznych szuka się niejedno-W świetle podanych i innych zarzutów stawianych domom dzieckakrotnie w założeniach różnych koncepcji pedagogicznych, zwłaszczasłuszna wydaje się praktyka przekazywania wychowanków rodzinomgłoszonych przez wybitnych przedstawicieli ruchu reformatorskiego.naturalnym lub umieszczania ich w rodzinach adopcyjnych, rodzinnychNierzadko też stanowią one podstawę dalszych poszukiwań innowacyj-domach dziecka, ogniskach wychowawczych czy ośrodkach szkolno--nych w zakresie wychowania.Niewątpliwe usługi w usprawnianiu pra-wychowawczych, a także oddawania pod dorazną opiekę rodzinomcy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą mogą wychowawcom i na-zaprzyjaznionym.Nie oznacza to, iż domy dziecka/jako instytucje opie-uczycielom oddać między innymi koncepcje pedagogiczne J.Korczaka,ki i.wychowania, mogą w niedalekiej przyszłości okazać się zbyteczne.A.Kamińskiego, C.Freineta, A.S.Neilla i W.Suchomlińskiego.Prawdą jest również, że normalnie mogą funkcjonować wtedy, gdy obej-mują niewielkie zespoły dzieci i młodzieży oraz utrzymują bogate kon-1.Koncepcja Janusza Korczakatakty z szeroko rozumianym środowiskiem społecznym (por.Z.Zbysze-wska, 1949).Janusz Korczak (1878 lub 1879-1942) był z zawodu lekarzem, a wy-W charakterystyce środowisk (instytucji) społecznych celowo pomi- chowawcą z wyboru i powołania.Większość swego życia poświęcił pra-nięto na przykład pogotowia opiekuńcze (por.A.Krupiński, 1990), ro- cy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi w wieku 7-14 lat z Domu Sie-dziny zastępcze (E.Różańska i A.Tynelski, 1981), ogniska wychowaw- rot i Naszego Domu w Warszawie.Pozostawił po sobie wartościowy do-cze, zakłady wychowawcze i poprawcze (A.Strzembosz, 1985), domy robek pedagogiczny i pisarski, który byłby z pewnością o wiele bogat-kultury (por.Dom kultury [.], 1990), ośrodki szkolno-wychowawcze szy, gdyby nie jego bohaterska śmierć, pozwalająca zaliczyć go do naj-(I.Lepalczyk, B.Butrymowicz, 1981), poradnie wychowawczo-zawodo- większych autorytetów moralnych ludzkości.Zginął w jednym z hitlero-we (A.Kargulowa, 1979), a także sanatoria dla dzieci i młodzieży oraz wskich obozów zagłady w Treblince wraz z 200 swymi wychowankamiogniska pracy pozaszkolnej.Pominięto również takie instytucje, jak Koś- i personelem pedagogicznym Domu Sierot.ciół i różne wspólnoty religijne, prasę, radio i telewizję, rozmaite organi- Korczak pierwszy w literaturze pedagogicznej żądał stanowczo prze-zacje społeczno-wychowawcze, sportowe, polityczne.Nie oznacza to, iż strzegania niezbywalnych praw dziecka.Miał na myśli w szczególnościw systemie opieki i wychowania odgrywają one rolę drugorzędną.jego prawo do szacunku, prawo do tego, aby było tym, kim jest, prawodo radosnego dzieciństwa, prawo do współdecydowania o własnym lo-sie, a także prawo do niepowodzeń i łez, prawo do posiadania rzeczyi tajemnic.Ze wszystkich tych praw najwyżej cenił prawo dziecka doIII.Koncepcje pedagogiczne zródłem innowacji w wychowaniu58 1.Koncepcja Janusza Korczaka59szacunku.Prawu temu były podporządkowane wszelkie pozostałe pra- wanie i powoływanie komisji problemowych", takich jak: komisjawa, jako logiczne jego następstwa.W ten sposób Korczak niejako naka-sprawdzania czystości, komisja zeszytów, komisja podręczników.Radazał każdemu wychowawcy liczyć się z indywidualnością i godnościąsamorządowa obradowała raz w tygodniu i była organem wybieralnymdziecka, a każdemu dziecku wyznaczył rolę autentycznego współtwórcyzłożonym z 10 wychowanków i 1 wychowawcy, który był jej przewod-własnego życia.niczącym i sekretarzem.Początkowo na członków rady typowano tylkoMyślą przewodnią stworzonej przez Korczaka koncepcji pedagogicz-wychowanków o wysokim cenzusie [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
.Niektórenia się z indywidualnymi cechami i potrzebami.Charakterystycznymdomy dziecka podejmują się przyjmowania dzieci poniżej trzeciego rokuprzejawem koszarowości jest niezmiennie obowiązujący rytm życia zażycia, szczególnie w ramach łączenia rodzeństw.kładowego, oparty głównie na nakazach i zakazach wychowawców,Przeciętnie domy dziecka liczą od kilkudziesięciu do przeszło 200wspomagany często narzuconym odgórnie rozkładem dnia i surowymwychowanków, pochodzących najczęściej z rodzin znajdujących się w cięż- regulaminem.Brak tu miejsca na nieprzewidziane okoliczności lub pokiej, a nierzadko dramatycznej sytuacji życiowej i materialnej.Najczęściejszukiwanie zabawnych przygód.Naturalnym tego skutkiem jest nierodzice nie są w stanie należycie spełniać swych obowiązków rodziciel- rzadko poczucie zagrożenia, zagubienia i anonimowości wychowanskich bądz na skutek przewlekłej choroby lub odbywanej kary pozbawieniaków.W ten sposób zatraca się u nich cechy niepowtarzalne, a więc to, cowolności, bądz bardzo trudnych warunków materialnych i lokalowych,może okazać się najpiękniejsze i najlepsze.Koszarowość, o której mowa,a także z powodu złego prowadzenia się (pozostającego nierzadkojest charakterystyczna przeważnie dla dużych liczebnie domów dzieckaw związku z alkoholizmem i prostytucją), bądz też nadużywania władzy(por.A.Szymborska, 1969).rodzicielskiej.Tylko nieznaczny procent wychowanków domów dzieckaZarzut dotyczący niedomagań w zakresie kadry pedagogicznej do-to sieroty naturalne (np.w roku 1982 było ich 6,2%, a półsierot 28,3%).mów dziecka wiąże się z jej słabym na ogół przygotowaniem i nader56 II.Zrodowiska społeczne i ich znaczenie dla wychowaniaczęstą fluktuacją.Niedomaganie to wydaje się w swych konsekwencjachIII.Koncepcje pedagogiczne zródłemszczególnie grozne, wychowankowie domu dziecka wymagają bowiemwyjątkowo starannego podejścia wychowawczego, ponieważ: a) nieinnowacji w wychowaniumogą pogodzić się z tym, że nie wychowują się we własnej rodzinie;b) uważają, że życie w zakładzie nie jest takie, jakiego dla siebie pragną;c) wstydzą się, że są wychowankami zakładu, i - gdzie i kiedy tylko mogą - nie chcą się do tego przyznać [.]" (A.Szymborska, 1969, s.128).Wychowawca zle przygotowany i dodatkowo zmieniający szybko miejsce pracy niewiele może im pomóc, nie mówiąc już o konieczności rekompensowania utraconego domu rodzinnego oraz podejmowaniaw stosunku do niektórych wychowanków oddziaływań resocjalizacyjnych.Uzasadnień twierdzeń i uogólnień teoretycznych szuka się niejedno-W świetle podanych i innych zarzutów stawianych domom dzieckakrotnie w założeniach różnych koncepcji pedagogicznych, zwłaszczasłuszna wydaje się praktyka przekazywania wychowanków rodzinomgłoszonych przez wybitnych przedstawicieli ruchu reformatorskiego.naturalnym lub umieszczania ich w rodzinach adopcyjnych, rodzinnychNierzadko też stanowią one podstawę dalszych poszukiwań innowacyj-domach dziecka, ogniskach wychowawczych czy ośrodkach szkolno--nych w zakresie wychowania.Niewątpliwe usługi w usprawnianiu pra-wychowawczych, a także oddawania pod dorazną opiekę rodzinomcy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą mogą wychowawcom i na-zaprzyjaznionym.Nie oznacza to, iż domy dziecka/jako instytucje opie-uczycielom oddać między innymi koncepcje pedagogiczne J.Korczaka,ki i.wychowania, mogą w niedalekiej przyszłości okazać się zbyteczne.A.Kamińskiego, C.Freineta, A.S.Neilla i W.Suchomlińskiego.Prawdą jest również, że normalnie mogą funkcjonować wtedy, gdy obej-mują niewielkie zespoły dzieci i młodzieży oraz utrzymują bogate kon-1.Koncepcja Janusza Korczakatakty z szeroko rozumianym środowiskiem społecznym (por.Z.Zbysze-wska, 1949).Janusz Korczak (1878 lub 1879-1942) był z zawodu lekarzem, a wy-W charakterystyce środowisk (instytucji) społecznych celowo pomi- chowawcą z wyboru i powołania.Większość swego życia poświęcił pra-nięto na przykład pogotowia opiekuńcze (por.A.Krupiński, 1990), ro- cy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi w wieku 7-14 lat z Domu Sie-dziny zastępcze (E.Różańska i A.Tynelski, 1981), ogniska wychowaw- rot i Naszego Domu w Warszawie.Pozostawił po sobie wartościowy do-cze, zakłady wychowawcze i poprawcze (A.Strzembosz, 1985), domy robek pedagogiczny i pisarski, który byłby z pewnością o wiele bogat-kultury (por.Dom kultury [.], 1990), ośrodki szkolno-wychowawcze szy, gdyby nie jego bohaterska śmierć, pozwalająca zaliczyć go do naj-(I.Lepalczyk, B.Butrymowicz, 1981), poradnie wychowawczo-zawodo- większych autorytetów moralnych ludzkości.Zginął w jednym z hitlero-we (A.Kargulowa, 1979), a także sanatoria dla dzieci i młodzieży oraz wskich obozów zagłady w Treblince wraz z 200 swymi wychowankamiogniska pracy pozaszkolnej.Pominięto również takie instytucje, jak Koś- i personelem pedagogicznym Domu Sierot.ciół i różne wspólnoty religijne, prasę, radio i telewizję, rozmaite organi- Korczak pierwszy w literaturze pedagogicznej żądał stanowczo prze-zacje społeczno-wychowawcze, sportowe, polityczne.Nie oznacza to, iż strzegania niezbywalnych praw dziecka.Miał na myśli w szczególnościw systemie opieki i wychowania odgrywają one rolę drugorzędną.jego prawo do szacunku, prawo do tego, aby było tym, kim jest, prawodo radosnego dzieciństwa, prawo do współdecydowania o własnym lo-sie, a także prawo do niepowodzeń i łez, prawo do posiadania rzeczyi tajemnic.Ze wszystkich tych praw najwyżej cenił prawo dziecka doIII.Koncepcje pedagogiczne zródłem innowacji w wychowaniu58 1.Koncepcja Janusza Korczaka59szacunku.Prawu temu były podporządkowane wszelkie pozostałe pra- wanie i powoływanie komisji problemowych", takich jak: komisjawa, jako logiczne jego następstwa.W ten sposób Korczak niejako naka-sprawdzania czystości, komisja zeszytów, komisja podręczników.Radazał każdemu wychowawcy liczyć się z indywidualnością i godnościąsamorządowa obradowała raz w tygodniu i była organem wybieralnymdziecka, a każdemu dziecku wyznaczył rolę autentycznego współtwórcyzłożonym z 10 wychowanków i 1 wychowawcy, który był jej przewod-własnego życia.niczącym i sekretarzem.Początkowo na członków rady typowano tylkoMyślą przewodnią stworzonej przez Korczaka koncepcji pedagogicz-wychowanków o wysokim cenzusie [ Pobierz całość w formacie PDF ]