[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.PrognozaWdro\enie postępowania biblioterapeutycznego (terapeutyczne-wycho-wawczego) spowoduje:- zintegrowanie grupy,- zmiany zaburzonej hierarchii wartości,- uświadomienie sobie własnych mo\liwości fizycznych, manualnych iintelektualnych,- podniesienie poziomu samooceny ucznia,- wyrobienie umiejętności zwracania się z prośbą o pomoc,- nabranie nawyków problemowego rozwiązywania zadań,- przełamanie lęku przed podjęciem decyzji i wykonaniem zadania,- zmianę zachowania, postępowania,- rozwinięcie twórczej wyobrazni ucznia,- nabycie umiejętności formułowania ró\nego typu wypowiedzi (okolicznościo-wej, literackiej).Propozycje rozwiązaniaCel: pomoc uczniom, którzy z ró\nych względów potrzebująpsychicznego wsparcia, rzeczowej informacji i pomocy w rozwiązywaniuwa\nych dla nich problemów natury egzystencjalnej.Utworzenie grup terapeutycznych (6-8-osobowych), dobranych podwzględem potrzeb i problemów (które mogą być rozwiązane poprzezterapię czytelniczą i inne wspierające ją metody terapeutyczne) orazwiekowych - dzieci są dopiero w trakcie nauki czytania, ponadto dziecirozwijają się i stale zmienia się ich zakres mo\liwości percepcyjnych.Stosowanie określonych modeli postępowania biblioterapeutycznego wzale\ności od rodzaju problemów dotyczących danej grupy, np.modelwzmacniający ich poczucie wartości, model przeciwdziałającyzachowaniom agresywnym, model wspierający lub pobudzający ichkreatywne działania, model mający na celu wyrównywanie ich deficytówintelektualnych i edukacyjnych.W czasie zajęć wykorzystywane będą: ksią\ki przygodowe, obyczajowe,bajki terapeutyczne, ksią\ki nagrane na kasetach magnetofonowych,teksty relaksujące, refleksyjne, utwory literackie i lektury szkolne nakasetach wideo, kasety magnetofonowe z muzyką, z ró\nymi efektamiakustycznymi i odgłosami przyrody, dra-ma, elementy pedagogikizabawy, gry i zabawy czytelnicze, edukacyjne i terapeutyczne programykomputerowe.Uwaga: Analiza przypadku mo\e kończyć się na tym etapie, jeśli pełni jedy-nie rolę diagnostyczną.Wdra\anie oddziaływań- Opisz ramowo przebieg stosowanychoddziaływań i ich skutki.- Przedstaw bardziej szczegółowo przykład ilustrujący wybraneoddziaływania.Efekty oddziaływań- Przedstaw zamierzone i niezamierzone skutki oddziaływań.- Porównaj prognozę pozytywną z uzyskanymi efektami.Renata ZAWADZKALublin, Szkoła Podstawowa nr 21Wskazówki bibliograficzne:Borecka I.Biblioterapia w szkole.Poradnik dla bibliotekarzy.LegnicaWODN, 1998.Borecka I.Biblioterapia.Teoria i praktyka.Poradnik.Warszawa SBP,2001.Gersie A., King N.Tworzenie opowieści w edukacji i terapii.Cyklady.Warszawa 1999.Poplawska J., Sierpińska B.Dzieci specjalnej troski w szkolepodstawowej.Warszawa WSiP, 2001.Puślecki W.Wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów.Kraków IMPULS, 1999.Propozycje ksią\ek do wykorzystania w cyklu zajęć biblioterapeutycznych zdziećmi kl.l-III mających problemy w grupie rówieśniczej:Molnicka M.Bajki terapeutyczne dla dzieci.Poznań Media Rodzina1999.- Dziewczynka z obrazka.Nilsch C.Bajki pomagają dzieciom., Warszawa Bertelsmann Media 2001.- Gdy dziecko nielubi dzielić się z innymi.Kiedy dziecko ma etykietę odludka.Kiedy dziecko nie lubiprzeby\vać w grupie., Kiedy dziecko przeszkadza innym w zabawie.Kiedy dziecko jestwyjątkowo agresywne.Jeśli dziecko boi się rówieśników., Kiedy dziecko za bardzo sięwymądrza.Kiedy dziecko nie mo\e znalezć przyjaciół., Kiedy dzieci nie mają czasu dlaswoich przyjaciół., Kiedy przyjaciele się klócą., Kiedy przyjazń się kończyScenariusz zajęć jest opublikowany w: Biblioteka w Szkole 2002 nr 5 s.16Ksią\ka - moja Arkadia, kraina szczęściaPropozycja pozalekcyjnych zajęć profilaktyczno-edukacyjnych w biblioteceszkolnejMisja programu - ułatwienie dziecku poznania własnego Ja" izaakceptowanie siebie.Cel główny - wzmocnienie poczucia własnej wartości ucznia poprzezdoświadczenia zdobyte podczas zajęć inspirujących czytelnictwo.Cele szczegółowe:- pobudzanie wiary we własne mo\liwości,- umacnianie - poprzez lekturę - pozytywnych prze\yć: radości, humoru, miłoścido ludzi i zwierząt,- wyrobienie umiejętności radzenia sobie w grupie rówieśniczej(komunikowanie się, rozwiązywanie konfliktów) w szkole i w domurodzinnym,- pomoc w odrabianiu zadań domowych, opanowanie umiejętności zagospoda -rowania nadmiaru wolnego czasu.Adresat programuUczniowie klas II - III (15-20 osób) -chętni do wzięcia udziału w zajęciach bądzwskazani pracz pedagoga szkolnegoOgólna charakterystyka uczniów biorących udział w programie:- uczniowie, którym nale\y pomóc uniknąć uzale\nienia od nałogów,- z rodzin z problemami np.alkoholowymi,- z rodzin ubogich, dotkniętych bezrobociem.- z rodzin, które nie udzielają dziecku wsparcia w rozwiązywaniu jegoproblemów,- uczniowie, którzy mają problemy w nauce i w nawiązywaniu kontaktów zrówieśnikami.Miejsce zajęć: czytelnia biblioteki szkolnej.Formy pracy: formy \ywego słowa (czytanie, opowiadanie, dyskusja), konkursyczytelnicze, gry i zabawy czytelnicze i ruchowe.Na bazie przeczytanych bądzusłyszanych tekstów dzieci rozwiązywały rebusy i krzy\ówki.Swoje uczucia iprze\ycia związanez ksią\ką wyra\ały tak\e poprzez wykonane przez siebieprace plastyczne.Scenariusz zajęćI.Zajęcia wprowadzające (integrujące).II.Nabywanie umiejętności kontaktowania się z innymi.III.Uświadamianie funkcji, jaką pełni lektura (w sferze intelektu, uczuć,woli i działania),IV [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
.PrognozaWdro\enie postępowania biblioterapeutycznego (terapeutyczne-wycho-wawczego) spowoduje:- zintegrowanie grupy,- zmiany zaburzonej hierarchii wartości,- uświadomienie sobie własnych mo\liwości fizycznych, manualnych iintelektualnych,- podniesienie poziomu samooceny ucznia,- wyrobienie umiejętności zwracania się z prośbą o pomoc,- nabranie nawyków problemowego rozwiązywania zadań,- przełamanie lęku przed podjęciem decyzji i wykonaniem zadania,- zmianę zachowania, postępowania,- rozwinięcie twórczej wyobrazni ucznia,- nabycie umiejętności formułowania ró\nego typu wypowiedzi (okolicznościo-wej, literackiej).Propozycje rozwiązaniaCel: pomoc uczniom, którzy z ró\nych względów potrzebująpsychicznego wsparcia, rzeczowej informacji i pomocy w rozwiązywaniuwa\nych dla nich problemów natury egzystencjalnej.Utworzenie grup terapeutycznych (6-8-osobowych), dobranych podwzględem potrzeb i problemów (które mogą być rozwiązane poprzezterapię czytelniczą i inne wspierające ją metody terapeutyczne) orazwiekowych - dzieci są dopiero w trakcie nauki czytania, ponadto dziecirozwijają się i stale zmienia się ich zakres mo\liwości percepcyjnych.Stosowanie określonych modeli postępowania biblioterapeutycznego wzale\ności od rodzaju problemów dotyczących danej grupy, np.modelwzmacniający ich poczucie wartości, model przeciwdziałającyzachowaniom agresywnym, model wspierający lub pobudzający ichkreatywne działania, model mający na celu wyrównywanie ich deficytówintelektualnych i edukacyjnych.W czasie zajęć wykorzystywane będą: ksią\ki przygodowe, obyczajowe,bajki terapeutyczne, ksią\ki nagrane na kasetach magnetofonowych,teksty relaksujące, refleksyjne, utwory literackie i lektury szkolne nakasetach wideo, kasety magnetofonowe z muzyką, z ró\nymi efektamiakustycznymi i odgłosami przyrody, dra-ma, elementy pedagogikizabawy, gry i zabawy czytelnicze, edukacyjne i terapeutyczne programykomputerowe.Uwaga: Analiza przypadku mo\e kończyć się na tym etapie, jeśli pełni jedy-nie rolę diagnostyczną.Wdra\anie oddziaływań- Opisz ramowo przebieg stosowanychoddziaływań i ich skutki.- Przedstaw bardziej szczegółowo przykład ilustrujący wybraneoddziaływania.Efekty oddziaływań- Przedstaw zamierzone i niezamierzone skutki oddziaływań.- Porównaj prognozę pozytywną z uzyskanymi efektami.Renata ZAWADZKALublin, Szkoła Podstawowa nr 21Wskazówki bibliograficzne:Borecka I.Biblioterapia w szkole.Poradnik dla bibliotekarzy.LegnicaWODN, 1998.Borecka I.Biblioterapia.Teoria i praktyka.Poradnik.Warszawa SBP,2001.Gersie A., King N.Tworzenie opowieści w edukacji i terapii.Cyklady.Warszawa 1999.Poplawska J., Sierpińska B.Dzieci specjalnej troski w szkolepodstawowej.Warszawa WSiP, 2001.Puślecki W.Wspieranie elementarnych zdolności twórczych uczniów.Kraków IMPULS, 1999.Propozycje ksią\ek do wykorzystania w cyklu zajęć biblioterapeutycznych zdziećmi kl.l-III mających problemy w grupie rówieśniczej:Molnicka M.Bajki terapeutyczne dla dzieci.Poznań Media Rodzina1999.- Dziewczynka z obrazka.Nilsch C.Bajki pomagają dzieciom., Warszawa Bertelsmann Media 2001.- Gdy dziecko nielubi dzielić się z innymi.Kiedy dziecko ma etykietę odludka.Kiedy dziecko nie lubiprzeby\vać w grupie., Kiedy dziecko przeszkadza innym w zabawie.Kiedy dziecko jestwyjątkowo agresywne.Jeśli dziecko boi się rówieśników., Kiedy dziecko za bardzo sięwymądrza.Kiedy dziecko nie mo\e znalezć przyjaciół., Kiedy dzieci nie mają czasu dlaswoich przyjaciół., Kiedy przyjaciele się klócą., Kiedy przyjazń się kończyScenariusz zajęć jest opublikowany w: Biblioteka w Szkole 2002 nr 5 s.16Ksią\ka - moja Arkadia, kraina szczęściaPropozycja pozalekcyjnych zajęć profilaktyczno-edukacyjnych w biblioteceszkolnejMisja programu - ułatwienie dziecku poznania własnego Ja" izaakceptowanie siebie.Cel główny - wzmocnienie poczucia własnej wartości ucznia poprzezdoświadczenia zdobyte podczas zajęć inspirujących czytelnictwo.Cele szczegółowe:- pobudzanie wiary we własne mo\liwości,- umacnianie - poprzez lekturę - pozytywnych prze\yć: radości, humoru, miłoścido ludzi i zwierząt,- wyrobienie umiejętności radzenia sobie w grupie rówieśniczej(komunikowanie się, rozwiązywanie konfliktów) w szkole i w domurodzinnym,- pomoc w odrabianiu zadań domowych, opanowanie umiejętności zagospoda -rowania nadmiaru wolnego czasu.Adresat programuUczniowie klas II - III (15-20 osób) -chętni do wzięcia udziału w zajęciach bądzwskazani pracz pedagoga szkolnegoOgólna charakterystyka uczniów biorących udział w programie:- uczniowie, którym nale\y pomóc uniknąć uzale\nienia od nałogów,- z rodzin z problemami np.alkoholowymi,- z rodzin ubogich, dotkniętych bezrobociem.- z rodzin, które nie udzielają dziecku wsparcia w rozwiązywaniu jegoproblemów,- uczniowie, którzy mają problemy w nauce i w nawiązywaniu kontaktów zrówieśnikami.Miejsce zajęć: czytelnia biblioteki szkolnej.Formy pracy: formy \ywego słowa (czytanie, opowiadanie, dyskusja), konkursyczytelnicze, gry i zabawy czytelnicze i ruchowe.Na bazie przeczytanych bądzusłyszanych tekstów dzieci rozwiązywały rebusy i krzy\ówki.Swoje uczucia iprze\ycia związanez ksią\ką wyra\ały tak\e poprzez wykonane przez siebieprace plastyczne.Scenariusz zajęćI.Zajęcia wprowadzające (integrujące).II.Nabywanie umiejętności kontaktowania się z innymi.III.Uświadamianie funkcji, jaką pełni lektura (w sferze intelektu, uczuć,woli i działania),IV [ Pobierz całość w formacie PDF ]