[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Skuteczność systemu jakości powinna być mierzona w kategoriach finansowych.Stosowanie miar finansowych może stanowić narzędzie identyfikacji działań nieskutecznych i być impulsem do uruchomienia działań doskonalących.Norma zaleca producentom indywidualne podejście do sprawozdawczości finansowej, które zależeć będzie od struktury organizacyjnej, podejmowanych działań i dojrzałości systemów jakości.Według tej normy przedsiębiorstwo może stosować trzy podcj ścia do sprawozdawczości finansowej z działań związanych z systemetn jakości.I PODEJŚCIE: KOSZTY JAKOŚCIRodzaje kosztów jakości wg normy ISO 9004 przedstawia rys.37II PODEJŚCIE: KOSZTY PROCESURodzaje kosztów procesu przedstawia rys.38.KOSZTY PROCESUKOSZT ZGODNOŚCIzaspokojenia wszystkich zaprogramowanych potrzeb klienta, przy prawidłowym przebiegu procesuKOSZTY JAKOŚCIRys.38.Rodzaje kosztów procesuŹródło: opracowanie własne wg Normy ISO 9004-1III PODEJŚCIE: STRATY JAKOŚCIRodzaje strat jakości przedstawia rys.39.STRATY JAKOŚCIWYMIERNE to wewnątrz firmy naprawy, przeklasyfikowanie, złomowanieNIEWYMIERNEstraty z powoduniezadowoleniaklientaKOSZTY WEWNĘTRZNE■ zapobiegania (działań mających na celu uniknięcie szkód- oceny (kontroli, badań)■ szkód wewnątrz firmy(poprawa, przeklasyfikowanie,złomowanie itp.),- szkód na zewnątrz firmy(naprawy, gwarancji, zwrotówitp.).Rys.37.Rodzaje kosztów jakościKOSZTY ZWIĄZANEZ DZIAŁANIAMIZEWNĘTRZNYMIcertyfikacji systemów jakości - certyfikacji wyrobówWEWNĘTRZNENIEWYMIERNEnp.mniejszawydajnośćspowodowanakoniecznościąpoprawek,niekorzystnemożliwości itp.ZEWNĘTRZNEWYMIERNE to szkody nazewnątrz firmy:naprawy, wymiana na wyrób dobryŹródło: opracowanie własne wg Normy ISO 9004-1Rys.39.Rodzaje strat jakościŹródło: opracowanie własne wg normy ISO 9004-1190191CD N3O" •<Ono' 3 8"03 ?T 033'£.3 803 O-—.*■ - 8^ i'*? 0 NO.CDW O.sr £.< rCDi-N O03 03CD O Z• OT> oQ.N^3 Q3_c ^-N CDW enO 3" w< w O.oEgo--oCDO.O.cd w3.^ o-c wQ3_CD303'O CD_ O $TTO W) N.Ć>$"oi" ?r O w~ o.3 033 03 W=!.O.03 CD - 3I—t-JT03.OO.O O.03 »—t-?T OOoCTwN 033>303 CO.03O O CD3V) TTćd"R3 O W-O.w"5ćd"3c"oś" oC/J*ooio" w ■o3 $oN Q3|8=2.Q3 fl) -=*, Q3 3" O" 03 *<3 W O$CD?rcd"O$O.O3-zr o."N O ^U ->Q fPCD (QO- E.N Q391 3 03 sr 3- «"=3 O_.$03 Q3ćjoC/3- —2.3$ °3 § "Olissn-.3 O CN CD' £ J03 ■ ffl ^ĆD" ^ 2.& N- 5" 03 n^ (Q CDq £> 0) T3 ^ CT 3 O O *< 03 Qo- o-=iD ■o w o <£O ff< O,cr < oj o^ 3 O [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
.Skuteczność systemu jakości powinna być mierzona w kategoriach finansowych.Stosowanie miar finansowych może stanowić narzędzie identyfikacji działań nieskutecznych i być impulsem do uruchomienia działań doskonalących.Norma zaleca producentom indywidualne podejście do sprawozdawczości finansowej, które zależeć będzie od struktury organizacyjnej, podejmowanych działań i dojrzałości systemów jakości.Według tej normy przedsiębiorstwo może stosować trzy podcj ścia do sprawozdawczości finansowej z działań związanych z systemetn jakości.I PODEJŚCIE: KOSZTY JAKOŚCIRodzaje kosztów jakości wg normy ISO 9004 przedstawia rys.37II PODEJŚCIE: KOSZTY PROCESURodzaje kosztów procesu przedstawia rys.38.KOSZTY PROCESUKOSZT ZGODNOŚCIzaspokojenia wszystkich zaprogramowanych potrzeb klienta, przy prawidłowym przebiegu procesuKOSZTY JAKOŚCIRys.38.Rodzaje kosztów procesuŹródło: opracowanie własne wg Normy ISO 9004-1III PODEJŚCIE: STRATY JAKOŚCIRodzaje strat jakości przedstawia rys.39.STRATY JAKOŚCIWYMIERNE to wewnątrz firmy naprawy, przeklasyfikowanie, złomowanieNIEWYMIERNEstraty z powoduniezadowoleniaklientaKOSZTY WEWNĘTRZNE■ zapobiegania (działań mających na celu uniknięcie szkód- oceny (kontroli, badań)■ szkód wewnątrz firmy(poprawa, przeklasyfikowanie,złomowanie itp.),- szkód na zewnątrz firmy(naprawy, gwarancji, zwrotówitp.).Rys.37.Rodzaje kosztów jakościKOSZTY ZWIĄZANEZ DZIAŁANIAMIZEWNĘTRZNYMIcertyfikacji systemów jakości - certyfikacji wyrobówWEWNĘTRZNENIEWYMIERNEnp.mniejszawydajnośćspowodowanakoniecznościąpoprawek,niekorzystnemożliwości itp.ZEWNĘTRZNEWYMIERNE to szkody nazewnątrz firmy:naprawy, wymiana na wyrób dobryŹródło: opracowanie własne wg Normy ISO 9004-1Rys.39.Rodzaje strat jakościŹródło: opracowanie własne wg normy ISO 9004-1190191CD N3O" •<Ono' 3 8"03 ?T 033'£.3 803 O-—.*■ - 8^ i'*? 0 NO.CDW O.sr £.< rCDi-N O03 03CD O Z• OT> oQ.N^3 Q3_c ^-N CDW enO 3" w< w O.oEgo--oCDO.O.cd w3.^ o-c wQ3_CD303'O CD_ O $TTO W) N.Ć>$"oi" ?r O w~ o.3 033 03 W=!.O.03 CD - 3I—t-JT03.OO.O O.03 »—t-?T OOoCTwN 033>303 CO.03O O CD3V) TTćd"R3 O W-O.w"5ćd"3c"oś" oC/J*ooio" w ■o3 $oN Q3|8=2.Q3 fl) -=*, Q3 3" O" 03 *<3 W O$CD?rcd"O$O.O3-zr o."N O ^U ->Q fPCD (QO- E.N Q391 3 03 sr 3- «"=3 O_.$03 Q3ćjoC/3- —2.3$ °3 § "Olissn-.3 O CN CD' £ J03 ■ ffl ^ĆD" ^ 2.& N- 5" 03 n^ (Q CDq £> 0) T3 ^ CT 3 O O *< 03 Qo- o-=iD ■o w o <£O ff< O,cr < oj o^ 3 O [ Pobierz całość w formacie PDF ]