[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.lZ kategorią dróg zostały związane również zadania i kompetencje zarządców dróg.Zgodnie bowiem z art.19 ustawy o drogach publicznych, zarządcami dróg (organy administracji lub jednostki samorządu, do własności których należą sprawy z zakresu planowania, budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg) dla poszczególnych kategorii są:ldla dróg krajowych-Generalny Dyrektor Dróg Publicznych,lldla dróg wojewódzkich- zarząd województwa,lldla dróg powiatowych- zarząd powiatu,lldla dróg gminnych- zarząd gminy.lKategoria drogi decyduje więc zarówno o tym, kto jest właścicielem drogi, jak też o tym, kto jest jej zarządcą, czyli do kogo należą sprawy z zakresu zarządzania drogami.Stąd wniosek, że pojęcie „kategorii drogi” jest nadrzędnym do pojęcia „własności drogi”, jak też do pojęcia „zarządzania drogami”.2.Następca prawny zarządu drogiZgodnie z art.103 ust.4 ustawy z dnia 13 października 1998 r.- Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz.U.Nr 133, poz.872)-następcą prawnym dotychczasowego zarządu drogi został odpowiedni zarządca drogi dla poszczególnych kategorii dróg.A zatem dla dotychczasowych kategorii dróg krajowych i wojewódzkich, które nie zostały ujęte w wykazie dróg krajowych i wojewódzkich ustalonym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 1998 r.wydanym na podstawie art.103 ust.1 w/w ustawy i stały się z mocy prawa drogami powiatowymi (art.103 ust.3 ) - następcą prawnym stał się zarządca dróg powiatowych.Zarządca drogi będący następcą dotychczasowego zarządu drogi w myśl art.103 ust.5 w/w ustawy wstępuje w prawa i obowiązki dotychczasowego zarządu drogi publicznej, w szczególności wynikające z zawartych umów i porozumień.Oznacza to, iż zarządca drogi wstępuje w miejsce dotychczasowego zarządu jako strona porozumienia.Następca prawny będąc stroną porozumienia zawartego przez jego poprzednika prawnego (np.wojewoda sprawujący zarząd drogą wojewódzką), ma prawo rozwiązać porozumienie w trybie przewidzianym w porozumieniu, bądź, jeżeli w porozumieniu nie określono trybu jego rozwiązania, na zasadach ogólnych przewidzianych dla tego typu porozumień.Następca prawny może też za zgodą drugiej strony zmienić jego treść lub zawrzeć nowe porozumienie.3.Przekazywanie zarządu drogiKomercjalizacja gruntów w pasie drogowym (pod drogami) nie może zmienić kategorii drogi, do której dana droga została zaliczona zgodnie z obowiązującymi przepisami.Tryb zaliczania drogi do odpowiedniej kategorii określony jest w ustawie o drogach publicznych i tylko w tym trybie może nastąpić zmiana kategorii drogi, np.z drogi wojewódzkiej na drogę gminną.Skoro kategoria drogi decyduje o tym kto jest zarządcą drogi (sprawuje zarząd drogi) a nie własność gruntu pod drogą, to porozumienia zawierane w zakresie przekazywania niektórych zadań i obowiązków zarządu drogi do wykonywania organom gminy nie mogą być sprzeczne z decyzjami komunalizacyjnymi.Porozumienia przekazują bowiem zadania i kompetencje dotyczące sprawowania zarządu drogi a decyzje komunalizacyjne przekazują własność gruntów pod drogami.Są więc dwie różne sprawy.Niezgodność dotycząca rozbieżności zapisów odnośnie własności drogi i własności gruntów pod drogą nie mają wpływu na zarządzanie drogami.Jednakże rozbieżności te należy usunąć i dostosować stan prawny do obowiązującego prawa.Własność dróg i wykonywanie zadań zarządcy dróg mają wspólną płaszczyznę, którą jest kategoria drogi, wyznaczająca zarówno właściciela drogi jak i zarządcę drogi.Jednakże to zarządca drogi a nie właściciel jest zobowiązany do wykonywania obowiązków zarządu drogi (art.21 ust.1 ustawy o drogach publicznych).Fakt komunalizacji gruntów pod drogami nie mógł spowodować przeniesienia zarządzania drogami na organy gminy.Przekazanie zadań z zakresu zarządzania drogą mogło nastąpić na podstawie porozumienia zawartego między organem administracji sprawującym zarząd drogi (zarządca drogi) a organem gminy [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
.lZ kategorią dróg zostały związane również zadania i kompetencje zarządców dróg.Zgodnie bowiem z art.19 ustawy o drogach publicznych, zarządcami dróg (organy administracji lub jednostki samorządu, do własności których należą sprawy z zakresu planowania, budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg) dla poszczególnych kategorii są:ldla dróg krajowych-Generalny Dyrektor Dróg Publicznych,lldla dróg wojewódzkich- zarząd województwa,lldla dróg powiatowych- zarząd powiatu,lldla dróg gminnych- zarząd gminy.lKategoria drogi decyduje więc zarówno o tym, kto jest właścicielem drogi, jak też o tym, kto jest jej zarządcą, czyli do kogo należą sprawy z zakresu zarządzania drogami.Stąd wniosek, że pojęcie „kategorii drogi” jest nadrzędnym do pojęcia „własności drogi”, jak też do pojęcia „zarządzania drogami”.2.Następca prawny zarządu drogiZgodnie z art.103 ust.4 ustawy z dnia 13 października 1998 r.- Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz.U.Nr 133, poz.872)-następcą prawnym dotychczasowego zarządu drogi został odpowiedni zarządca drogi dla poszczególnych kategorii dróg.A zatem dla dotychczasowych kategorii dróg krajowych i wojewódzkich, które nie zostały ujęte w wykazie dróg krajowych i wojewódzkich ustalonym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 1998 r.wydanym na podstawie art.103 ust.1 w/w ustawy i stały się z mocy prawa drogami powiatowymi (art.103 ust.3 ) - następcą prawnym stał się zarządca dróg powiatowych.Zarządca drogi będący następcą dotychczasowego zarządu drogi w myśl art.103 ust.5 w/w ustawy wstępuje w prawa i obowiązki dotychczasowego zarządu drogi publicznej, w szczególności wynikające z zawartych umów i porozumień.Oznacza to, iż zarządca drogi wstępuje w miejsce dotychczasowego zarządu jako strona porozumienia.Następca prawny będąc stroną porozumienia zawartego przez jego poprzednika prawnego (np.wojewoda sprawujący zarząd drogą wojewódzką), ma prawo rozwiązać porozumienie w trybie przewidzianym w porozumieniu, bądź, jeżeli w porozumieniu nie określono trybu jego rozwiązania, na zasadach ogólnych przewidzianych dla tego typu porozumień.Następca prawny może też za zgodą drugiej strony zmienić jego treść lub zawrzeć nowe porozumienie.3.Przekazywanie zarządu drogiKomercjalizacja gruntów w pasie drogowym (pod drogami) nie może zmienić kategorii drogi, do której dana droga została zaliczona zgodnie z obowiązującymi przepisami.Tryb zaliczania drogi do odpowiedniej kategorii określony jest w ustawie o drogach publicznych i tylko w tym trybie może nastąpić zmiana kategorii drogi, np.z drogi wojewódzkiej na drogę gminną.Skoro kategoria drogi decyduje o tym kto jest zarządcą drogi (sprawuje zarząd drogi) a nie własność gruntu pod drogą, to porozumienia zawierane w zakresie przekazywania niektórych zadań i obowiązków zarządu drogi do wykonywania organom gminy nie mogą być sprzeczne z decyzjami komunalizacyjnymi.Porozumienia przekazują bowiem zadania i kompetencje dotyczące sprawowania zarządu drogi a decyzje komunalizacyjne przekazują własność gruntów pod drogami.Są więc dwie różne sprawy.Niezgodność dotycząca rozbieżności zapisów odnośnie własności drogi i własności gruntów pod drogą nie mają wpływu na zarządzanie drogami.Jednakże rozbieżności te należy usunąć i dostosować stan prawny do obowiązującego prawa.Własność dróg i wykonywanie zadań zarządcy dróg mają wspólną płaszczyznę, którą jest kategoria drogi, wyznaczająca zarówno właściciela drogi jak i zarządcę drogi.Jednakże to zarządca drogi a nie właściciel jest zobowiązany do wykonywania obowiązków zarządu drogi (art.21 ust.1 ustawy o drogach publicznych).Fakt komunalizacji gruntów pod drogami nie mógł spowodować przeniesienia zarządzania drogami na organy gminy.Przekazanie zadań z zakresu zarządzania drogą mogło nastąpić na podstawie porozumienia zawartego między organem administracji sprawującym zarząd drogi (zarządca drogi) a organem gminy [ Pobierz całość w formacie PDF ]