[ Pobierz całość w formacie PDF ]
. WÄ…tpliwoÅ›ci te pogÅ‚Ä™bia sta-nowisko prezentowane w literaturze, Å¼e wolnoÅ›ci religijnej nie należy utożsamiać z indyferentyzmem religijnym, czyli postawÄ… zobojÄ™tnienia wobec religii majÄ…cej swe zródÅ‚o w zaÅ‚ożeniu, iż wszystkie religie sÄ… jednakowo prawdziwe bÄ…dz faÅ‚szy-we, z relatywizmem etycznym i religijnym, wedÅ‚ug którego wszystkie wartoÅ›ci re-ligijne i moralne majÄ… charakter wzglÄ™dny. z uznaniem autonomii sumienia pole-gajÄ…cej na odrzuceniu obowiÄ…zku czÅ‚owieka poszukiwania prawdy obiektywnej, zawartej w objawieniu Bożym, a uznaniu tylko prawdy subiektywnej, którÄ… sam czÅ‚owiek sobie stanowi. Wreszcie z determinizmem filozoficznym gÅ‚oszÄ…cym, iż wolność czÅ‚owieka polega jedynie na uznaniu obiektywnej koniecznoÅ›ci77. War-to pamiÄ™tać, iż w myÅ›l katolickiej nauki spoÅ‚ecznej wolność sumienia i religii jest  pierwszym i niezbÄ™dnym prawem osoby ludzkiej 78. W Deklaracji o WolnoÅ›ci Re-ligijnej stwierdzono, Å¼e  Obecny Sobór WatykaÅ„ski oÅ›wiadcza, Å¼e osoba ludzka ma prawo do wolnoÅ›ci religijnej [& ]. Poza tym oÅ›wiadcza, Å¼e prawo do wolnoÅ›ci religijnej jest rzeczywiÅ›cie zakorzenione w samej godnoÅ›ci osoby ludzkiej, którÄ… to godność poznajemy przez objawione sÅ‚owo boże i samym rozumem 79. 72 h. Misztal, Podstawy polskiego prawa wyznaniowego, [w:] A. Mezglewski, h. Misztal, P. Stanisz, Prawo., s. 62.73 K. Pyclik, Wolność sumienia., s. 458.74 h. Misztal, Polskie prawo wyznaniowe, Lublin 1996, s. 46.75 Idem, Podstawy polskiego., [w:] A. Mezglewski, h. Misztal, P. Stanisz, Prawo., s. 62.76M. Piechowiak, Wolność religijna  aspekty filozoficzno-prawne,  ToruÅ„ski Rocznik Praw CzÅ‚owieka i Pokoju  1994   1995, ToruÅ„ 1996, z. III, s. 11.77 J. Krukowski, KoÅ›ciół i paÅ„stwo.Podstawy relacji prawnych, Lublin 2000, s. 88.78Dokument Stolicy Apostolskiej o wolnoÅ›ci religijnej 1980, cyt. za J. Krukowski, KoÅ›ciółi paÅ„stwo, s. 91.79 Sobór WatykaÅ„ski II, Deklaracja wolnoÅ›ci religijnej dignitatis humane 1965. WOLNOZ SUMIENIA I WyzNANIA JAKO PRAWO CzAOWIEKA47Wolność religijna w ujÄ™ciu nauki spoÅ‚ecznej KoÅ›cioÅ‚a katolickiego wyraża siÄ™ w aspekcie wewnÄ™trznym i zewnÄ™trznym. W aspekcie wewnÄ™trznym wolność religijna to wolność sumienia, czyli zdolność osoby ludzkiej do podjÄ™cia moralne-go wyboru zgodnie z nakazem sumienia. Wolność religijna w aspekcie wewnÄ™trz-nym obejmuje zdolność czÅ‚owieka do poznania prawdy oraz obowiÄ…zek przyjÄ™cia tej prawdy, a także odczucie obowiÄ…zku postÄ™powania zgodnie z poznanÄ… prawdÄ…. Wolność religijna w aspekcie zewnÄ™trznym obejmuje: wolność do uzewnÄ™trznie-nia swoich przekonaÅ„ w Å¼yciu prywatnym i publicznym oraz wolność od przymu-su zewnÄ™trznego w manifestowaniu swoich przekonaÅ„ religijnych. PodkreÅ›lajÄ…c, Å¼e wolność religijna w aspekcie zewnÄ™trznym podlega ochronie prawnej, zauwa-ża siÄ™, Å¼e ochrona ta może być rozpatrywana w sensie pozytywnym i negatyw-nym. W sensie pozytywnym wolność religijna polega na swobodnym manifesto-waniu swoich przekonaÅ„ religijnych. W literaturze zwraca siÄ™ uwagÄ™, iż wedÅ‚ug stanowiska Vatikanum II prawna ochrona wolnoÅ›ci religijnej aspekcie zewnÄ™trz-nym w sensie pozytywnym dotyczy zachowaÅ„ ludzi wobec siebie ze wzglÄ™du na prawdÄ™ o Bogu. Przedmiotem ochrony sÄ… relacje miÄ™dzy ludzmi, a nie wartoÅ›ci duchowe. Jak zwraca na to uwagÄ™ J. Krukowski, przed Soborem WatykaÅ„skim II gÅ‚oszono, Å¼e  tylko prawda ma prawo do wolnoÅ›ci    prawdÄ… zaÅ› byÅ‚o to, co gÅ‚o-siÅ‚ KoÅ›ciół katolicki. W chwili obecnej nauka spoÅ‚eczna KoÅ›cioÅ‚a stoi na stano-wisku, Å¼e zakres przedmiotowy ochrony wolnoÅ›ci obejmuje takie formy ludzkich zachowaÅ„, przez które czÅ‚owiek, zgodnie z nakazem swojego sumienia, okreÅ›la swój stosunek do Boga w Å¼yciu osobistym i spoÅ‚ecznym oraz prywatnym i pu-blicznym80. Stanowisko takie jawi siÄ™ jako istotne poszerzenie zakresu wolnoÅ›ci religijnej, aczkolwiek wydaje siÄ™ ono dalekie od akceptacji możliwoÅ›ci, uznania prawa innych wierzeÅ„. KoÅ›ciół katolicki stwierdza, Å¼e  prawdÄ…  jest tylko to, co naucza. W sensie negatywnym prawo do wolnoÅ›ci religijnej polega na wolno-Å›ci od przymusu ze strony innych jednostek grup spoÅ‚ecznych oraz wÅ‚adz pu-blicznych. Oznacza to, Å¼e w materii religijnej nikogo nie można zmuszać wbrew swemu sumieniu ani nikomu nie można stawiać przeszkód w dziaÅ‚aniu zgodnym z jego sumieniem, czyli takim dziaÅ‚aniem, które on sam uznaÅ‚ za swój obowiÄ…-zek. Ustawodawca polski w treÅ›ci art. 53 ust.1 Konstytucji afirmuje wiÄ™c w tej sytuacji koncepcje katolickiej nauki spoÅ‚ecznej, stwierdzajÄ…c, Å¼e zapewnia siÄ™  wolność sumienia. Wyraznie mówi, Å¼e gotowy jest objąć ochronÄ… ten aspekt wolnoÅ›ci religijnej, który zgodnie z naukÄ… spoÅ‚ecznÄ… KoÅ›cioÅ‚a katolickiego ma charakter wewnÄ™trzny. Natomiast okreÅ›lenie  wolność wyznania  odnosi siÄ™ do wolnoÅ›ci religijnej w aspekcie zewnÄ™trznym. Warto zauważyć, Å¼e w tej sytuacji ustrojodawca zapewniajÄ…c  wolność sumienia , czyli wolność religijnÄ… w aspekcie wewnÄ™trznym, chce chronić zdolność czÅ‚owieka do poznania prawdy i odczucie obowiÄ…zku postÄ™powania zgodnie z poznanÄ… prawdÄ… [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • trzylatki.xlx.pl