X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.�Wątpliwości�te�pogłębia�sta-nowisko�prezentowane�w�literaturze,�że�wolności�religijnej�nie�należy�utożsamiać�z�indyferentyzmem�religijnym,�czyli�postawą�zobojętnienia�wobec�religii�mającej�swe�zródło�w�założeniu,�iż�wszystkie�religie�są�jednakowo�prawdziwe�bądz�fałszy-we,�z�relatywizmem�etycznym�i�religijnym,�według�którego�wszystkie�wartości�re-ligijne�i�moralne�mają�charakter�względny.�z�uznaniem�autonomii�sumienia�pole-gającej�na�odrzuceniu�obowiązku�człowieka�poszukiwania�prawdy�obiektywnej,�zawartej�w�objawieniu�Bożym,�a�uznaniu�tylko�prawdy�subiektywnej,�którą�sam�człowiek�sobie�stanowi.�Wreszcie�z�determinizmem�filozoficznym�głoszącym,�iż�wolność�człowieka�polega�jedynie�na�uznaniu�obiektywnej�konieczności77.�War-to�pamiętać,�iż�w�myśl�katolickiej�nauki�społecznej�wolność�sumienia�i�religii�jest� pierwszym�i�niezbędnym�prawem�osoby�ludzkiej 78.�W�Deklaracji o Wolności Re-ligijnej�stwierdzono,�że� Obecny�Sobór�Watykański�oświadcza,�że�osoba�ludzka�ma�prawo�do�wolności�religijnej�[& ].�Poza�tym�oświadcza,�że�prawo�do�wolności�religijnej�jest�rzeczywiście�zakorzenione�w�samej�godności�osoby�ludzkiej,�którą�to�godność�poznajemy�przez�objawione�słowo�boże�i�samym�rozumem 79.�72�h.�Misztal,�Podstawy polskiego prawa wyznaniowego, [w:]�A.�Mezglewski,�h.�Misztal,�P.�Stanisz,�Prawo.,�s.�62.73�K.�Pyclik,�Wolność sumienia., s.�458.74�h.�Misztal,�Polskie prawo wyznaniowe, Lublin�1996,�s.�46.75�Idem,�Podstawy polskiego.,�[w:]�A.�Mezglewski,�h.�Misztal,�P.�Stanisz,�Prawo.,�s.�62.76M.�Piechowiak,�Wolność religijna  aspekty filozoficzno-prawne,� Toruński�Rocznik�Praw�Człowieka�i�Pokoju �1994� �1995,�Toruń�1996,�z.�III,�s.�11.77�J.�Krukowski,�Kościół i państwo.Podstawy relacji prawnych, Lublin�2000,�s.�88.78Dokument�Stolicy�Apostolskiej�o�wolności�religijnej�1980,�cyt.�za�J.�Krukowski, Kościółi państwo,�s.�91.79�Sobór�Watykański�II,�Deklaracja wolności religijnej dignitatis humane 1965. WOLNOZ�SUMIENIA�I�WyzNANIA�JAKO�PRAWO�CzAOWIEKA47Wolność�religijna�w�ujęciu�nauki�społecznej�Kościoła�katolickiego�wyraża�się�w�aspekcie�wewnętrznym�i�zewnętrznym.�W�aspekcie�wewnętrznym�wolność�religijna�to�wolność�sumienia,�czyli�zdolność�osoby�ludzkiej�do�podjęcia�moralne-go�wyboru�zgodnie�z�nakazem�sumienia.�Wolność�religijna�w�aspekcie�wewnętrz-nym�obejmuje�zdolność�człowieka�do�poznania�prawdy�oraz�obowiązek�przyjęcia�tej�prawdy,�a�także�odczucie�obowiązku�postępowania�zgodnie�z�poznaną�prawdą.�Wolność�religijna�w�aspekcie�zewnętrznym�obejmuje:�wolność�do�uzewnętrznie-nia�swoich�przekonań�w�życiu�prywatnym�i�publicznym�oraz�wolność�od�przymu-su�zewnętrznego�w�manifestowaniu�swoich�przekonań�religijnych.�Podkreślając,�że�wolność�religijna�w�aspekcie�zewnętrznym�podlega�ochronie�prawnej,�zauwa-ża�się,�że�ochrona�ta�może�być�rozpatrywana�w�sensie�pozytywnym�i�negatyw-nym.�W�sensie�pozytywnym�wolność�religijna�polega�na�swobodnym�manifesto-waniu�swoich�przekonań�religijnych.�W�literaturze�zwraca�się�uwagę,�iż�według�stanowiska Vatikanum II�prawna�ochrona�wolności�religijnej�aspekcie�zewnętrz-nym�w�sensie�pozytywnym�dotyczy�zachowań�ludzi�wobec�siebie�ze�względu�na�prawdę�o�Bogu.�Przedmiotem�ochrony�są�relacje�między�ludzmi,�a�nie�wartości�duchowe.�Jak�zwraca�na�to�uwagę�J.�Krukowski,�przed�Soborem�Watykańskim�II�głoszono,�że� tylko�prawda�ma�prawo�do�wolności � �prawdą�zaś�było�to,�co�gło-sił�Kościół�katolicki.�W�chwili�obecnej�nauka�społeczna�Kościoła�stoi�na�stano-wisku,�że�zakres�przedmiotowy�ochrony�wolności�obejmuje�takie�formy�ludzkich�zachowań,�przez�które�człowiek,�zgodnie�z�nakazem�swojego�sumienia,�określa�swój�stosunek�do�Boga�w�życiu�osobistym�i�społecznym�oraz�prywatnym�i�pu-blicznym80.�Stanowisko�takie�jawi�się�jako�istotne�poszerzenie�zakresu�wolności�religijnej,�aczkolwiek�wydaje�się�ono�dalekie�od�akceptacji�możliwości,�uznania�prawa�innych�wierzeń.�Kościół�katolicki�stwierdza,�że� prawdą �jest�tylko�to,�co�naucza.�W�sensie�negatywnym�prawo�do�wolności�religijnej�polega�na�wolno-ści�od�przymusu�ze�strony�innych�jednostek�grup�społecznych�oraz�władz�pu-blicznych.�Oznacza�to,�że�w�materii�religijnej�nikogo�nie�można�zmuszać�wbrew�swemu�sumieniu�ani�nikomu�nie�można�stawiać�przeszkód�w�działaniu�zgodnym�z�jego�sumieniem,�czyli�takim�działaniem,�które�on�sam�uznał�za�swój�obowią-zek.�Ustawodawca�polski�w�treści�art.�53�ust.1�Konstytucji�afirmuje�więc�w�tej�sytuacji�koncepcje�katolickiej�nauki�społecznej,�stwierdzając,�że�zapewnia�się� wolność�sumienia.�Wyraznie�mówi,�że�gotowy�jest�objąć�ochroną�ten�aspekt�wolności�religijnej,�który�zgodnie�z�nauką�społeczną�Kościoła�katolickiego�ma�charakter�wewnętrzny.�Natomiast�określenie� wolność�wyznania �odnosi�się�do�wolności�religijnej�w�aspekcie�zewnętrznym.�Warto�zauważyć,�że�w�tej�sytuacji�ustrojodawca�zapewniając� wolność�sumienia ,�czyli�wolność�religijną�w�aspekcie�wewnętrznym,�chce�chronić�zdolność�człowieka�do�poznania�prawdy�i�odczucie�obowiązku�postępowania�zgodnie�z�poznaną�prawdą [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • trzylatki.xlx.pl
  • Drogi uĚźytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.