[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Partię do ewidencji wpisuje Sąd Wojewódzki w Warszawie(prowadzący ewidencję) niezwłocznie po złożeniu zgłoszenia jeśli wypełnia ono wymogi przewidziane prawem.Gdy zgłoszenie zawiera wady, sąd wzywa do ich usunięcia.Sąd zawiesza postępowanie wpisu do ewidencji w razie wątpliwości co do zgodności z Konstytucją celów lub zasad działania partii określonych w statucie i występuje do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności celów partii z Konstytucją.Orzeczenie TK o sprzeczności tych celów skutkuje odmową wpisania partii do ewidencji.Partiom przysługuje od orzeczenia apelacja.Prawomocne postanowienie o wpisaniu partii do ewidencji ogłasza sąd w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz przekazuje Państwowej Kom.Wyborczej.lZASADA PODZIAŁU WŁADZY.lJest to jedna z najstarszych zasad, towarzyszących rozwojowi myśli ustrojowej już w czasach Arystotelesa.Rozwinięta w XVII i XVIII w.przez Johna Locke'a i Charlesa Montesquieu znalazła miejsce niemal we wszystkich demokratycznych konstytucjach współczesnego świata.Jej zarys znalazł się już w Konstytucji 3 maja, wymieniała ją Konstytucja marcowa, powrócił do niej po blisko 60 latach art.1 Małej Konstytucji z 1992r., a art.10 ust.1 Konstytucji z 1997r.wskazuje, iż ustrój Rzeczypospolitej Polskiej opiera się na podziale i równowadze władzy ustawodawczej, władzy wykonawczej i władzy sądowniczej.O zasadzie podziału władz można mówić, mając na względzie znaczenie przedmiotowe i podmiotowe.W sensie przedmiotowym podział władz oznacza wydzielenie pewnych rodzajowo odmiennych kierunków działania państwa, takich jak stanowienie prawa, wykonywanie prawa i sądzenie.Zasługą Locke'a i Monteskiusza było powiązanie przedmiotowego i podmiotowego rozumienia podziału władz, to znaczy postawienie tezy, że każdej z trzech wyodrębnionych dziedzin działania państwa powinny odpowiadać trzy oddzielone od siebie grupy organów państwowych (znaczenie podmiotowe).Zasada podziału władz nie ma charakteru absolutnego.Jej podstawową treścią jest odrzucenie możliwości skumulowania całej władzy w rękach jednego podmiotu.Zasada ta nigdy nie była rozumiana jako wprowadzająca całkowity zakaz powierzania rządowi pewnych kompetencji z zakresu stanowienia prawa, a parlamentowi - pewnych decyzji z zakresu wykonywania prawa.Z tą zasadą wiąże się tzw.system hamulców i równowagi - stosunki między poszczególnymi władzami oparte są pewnym systemie wzajemnego oddziaływania, aby doprowadzić do stanu równości.Każda władza powinna mieć pewne instrumenty, które pozwalają jej powstrzymywać, hamować działanie pozostałych władz, a zarazem muszą istnieć instrumenty, które pozwalają innym władzom powstrzymywać, hamować jej działania.Na tym tle ukształtowały się dwa zasadnicze modele stosunków między władzą ustawodawczą i wykonawczą, określane mianem systemu parlamentarnego (parlamentarno-gabinetowego) i systemu prezydenckiego.W obu systemach struktura i organizacja władzy ustawodawczej są do siebie zbliżone.Odróżnia je natomiast struktura władzy wykonawczej i sposób ujęcia jej stosunków z parlamentem.Instrumenty hamujące, instrumenty utrzymujące równowagę władz:lprawo veta,llprawo głowy państwa, władcy do rozwiązania parlamentu,llpodzielenie parlamentu na dwie izby.llPOJĘCIE I RODZAJE SYSTEMU RZĄDÓW.lSystemy rządów - układ stosunków między naczelnymi organami państwa, głównie między organami władzy ustawodawczej i wykonawczej.W zależności od relacji między organami ukształtowane są różne systemy rządów:lbiorąc pod uwagę zasadę jednolitości władzy (gdzie organem najwyższym jest parlament) wykształcił się system rządów zgromadzenia.Występuje tylko w modelu jedności władzy państwowej (Szwajcaria).lloparte o zasadę podziału władzy - system prezydencki (ustrój Stanów Zjednoczonych), system parlamentarnylSystem prezydencki (USA) - oparty na zasadzie separacji władzy (oddzielenie władzy ustawodawczej od wykonawczej).Organem ustawodawczym jest parlament, dwuizbowy.Prezydent jest jedynym organem władzy wykonawczej.Parlament i prezydent wybierani z wyborów powszechnych.Ścisła separacja władzy ustawodawczej i wykonawczej.Prezydent nie ma prawa inicjatywy ustawodawczej.Nie ma odpowiedzialności politycznej prezydenta przed kongresem - jest odpowiedzialność konstytucyjna (jeżeli prezydent działa niezgodnie z prawem kongres może go obalić).Senat jest wyposażony w 3 kompetencje mające „hamować” prezydenta.Prezydent posiada prawo weta - każda ustawa przed podpisaniem może być zawetowana.System parlamentarny - oparty o zasadzie współdziałania władz.Parlament i rząd są wyposażone w uprawnienia pozwalające na oddziaływanie na siebie.Członkowie parlamentu mogą być ministrami.Rządowi przysługuje prawo inicjatywy ustawodawczej.Egzekutywa jest dwuczłonowa - albo głowa państwa jest monarchą, która przejęła swoje pełnomocnictwo na zasadzie dziedziczenia, albo wybierana jest przez parlament czy przy decydującym udziale parlamentu a organem, który na bieżąco kieruje polityką państwa jest rząd z premierem na czele.Głowa państwa natomiast ma dość ograniczone kompetencje; ma głównie kompetencje reprezentacji państwa w stosunkach wewnętrznych jak i zewnętrznych.Posiada prawo weta.Głowa państwa nie jest odpowiedzialna politycznie przed parlamentem.Rząd musi posiadać zaufanie polityczne parlamentu i ponosi odpowiedzialność polityczną przed parlamentem, także za akty głowy państwa.Istnieje możliwość obalenia rządu przez parlament w postaci uchwalenia wotum nieufności.Istnieje możliwość rozwiązania parlamentu przed terminem przez egzekutywy, odbywa się to w ten sposób, że premier zwraca się do głowy państwa o rozwiązanie parlamentu przed terminem.Istnieje instytucja kontrasygnaty [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • trzylatki.xlx.pl