[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Mandat stwierdza się od ogłoszenia wyborów i już nabywa się pierwsze uprawnienia (immunitet).Mandat otrzymuje się po ślubowaniu, którego niezłożenie łączy się z rezygnacją z mandatu.Rodzaje mandatu:- mandat wolny - przedstawiciel reprezentuje cały naród, cechy:- uniwersalność- niezależność - ani wyborcy, ani partia nie mogą narzucić działania- nieodwołalność - ani wyborcy, ani partia nie mogą odwołać przedstawiciela- mandat imperatywny - przedstawiciel reprezentuje wyborcówKażdy poseł i senator posiada immunitet parlamentarny.Obowiązuje ich zasada niepołączalności mandatu z funkcjami: z mandatem posła - Prezes NBP, Prezes NIK, RPO, RPDz, RPP, KRRiT, ambasador, kancelaria Sejmu, Senatu, Prezydenta, naczelne i centralne organy administracyjne.Posiadaczowi mandatu zabronione jest prowadzenie działalności gospodarczej związanej z korzyścią z majątku Skarbu Państwa lub samorządu terytorialnego oraz nie może tego majątku nabywać.31.POJĘCIE PARTII POLITYCZNEJWg Konstytucji RP art.11 partie polityczne to organizacje zrzeszające na zasadach równości i dobrowolności obywateli polskich w celu wpływania demokratycznymi sposobami na kształtowanie polityki państwa.Ustawa o partiach politycznych z 27.6.1997 dodaje, że partia powinna występować pod określoną nazwą oraz jej celem prócz dodatkowych jest sprawowanie władzy publicznej.Cechy partii:lposiadanie struktury organizacyjnejlldobrowolne członkostwollprogram działanialldążenie do zdobycia władzy państwowejlKwalifikacje partii politycznych:- ze względu na zależność jednostek organizacyjnych wewnątrz struktury partyjnej- ze względu na strukturalne zasady organizacyjne- w oparciu o kryterium programowe- ze względu na wpływ partii na podejmowanie decyzji na szczeblu władzy32.FUNKCJE PARTII POLITYCZNYCH- artykulacyjna - artykułuje i tworzy opinie poszczególnych grup społecznych- wyborcza - udział partii w przygotowaniu i przeprowadzeniu wyborów do organów przedstawicielskich- wyłanianie elit politycznych- integracyjna - integruje grupy społeczne w zaplecze polityczne danej partii33.KONTROLA LEGALNOŚCI PARTII POLITYCZNYCH W POLSCEWedle Konstytucji RP art.11 ust.2 - finansowanie partii politycznych jest jawne.Art.13 Konstytucji mówi zaś o zakazie istnienia partii odwołujących się do nazizmu, faszyzmu, komunizmu, a także tych dopuszczających nienawiść rasową, narodowościową, stosowanie przemocy, utajnienie struktur lub członkostwa.Postanowienia Konstytucji rozwija ustawa z dnia 27.06.1997 r.o partiach politycznych.Mówi ona, iż partię należy zgłosić do ewidencji prowadzonej przez Sąd Wojewódzki w Warszawie, jeżeli wszystko jest zgodne z prawem sąd niezwłocznie wpisuje partię do ewidencji.Sąd może wystąpić o zbadanie zgodności celów działalności partii z Konstytucją.Trybunał Konstytucyjny może orzec o sprzeczności celów działalności partii z Konstytucją i wtedy zostaje ona wykreślona.Finanse partii politycznych to: składki, darowizny, spadki, dochody z majątku, ze zbiórek publicznych, z dochodów działalności gospodarczej, ale tylko w formie spółdzielni.Mogą korzystać z dotacji z budżetu państwa - dotacje celowe (40% na dział.statutową) oraz podmiotowe (60% w związku z wyborami parlamentarnymi).Do 31 marca partie mają obowiązek składać Sejmowi informacje o źródłach finansowania.34.POJĘCIE PODSTAWOWYCH PRAW I WOLNOŚCIPrawa i wolności uznane za podstawowe mają wyższą moc prawną od pozostałych.W nowej konstytucji powielono prawa występujące w konstytucji z 1952 r.Nie wszystkie prawa i wolności występujące w konstytucji mają charakter podstawowy - w konstytucji RFN tylko prawa i wolności z 1-go rozdziału mają taki charakter, pozostałe są tylko podobne do nich.Prawa podstawowe mają wyższy stopień ochrony przed ingerencją ustawodawcy (np.we Francji) [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • trzylatki.xlx.pl