[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.NaukÄ…ma być, badaniem  nowego dziaÅ‚u zjawisk," jak spirytys'ci,teozofowie i kabaliÅ›ci usiÅ‚ujÄ… wmówić w siebie i innych, 263co jest tylko naturalnym w czÅ‚owieku pociÄ…giem do cudo­wnoÅ›ci.Któż Å›mieszniejszy? Czy nieszczęśliwy, co nie zna­lazÅ‚szy pomocy i pociechy u ludzi, zgina kolano i modlisiÄ™ do Istoty, którÄ… uważa za Pana i Kierownika wszech­Å›wiata, czy też uczony przyrodnik, astronom, lekarz i t.d.,wierzÄ…cy niezachwianie w sztuczki zrÄ™cznego, prestidigita­tora?WspółczeÅ›ni okultyÅ›ci wszelkich odcieni powoÅ‚ujÄ… siÄ™na prawa wiedzy, zagrożonej jakoby przez wiarÄ™.Ale wia­ra nie wyklucza wiedzy, nieÅ›miertelnej jak dusza ludzka,której jest nieugaszonem pragnieniem.Nienawiść do wie­dzy ToÅ‚stojów i do niego podobnych pesymistów należy dozjawisk chorobliwych, do zboczeÅ„ epok przejÅ›ciowych.Wiara żąda tylko sÅ‚usznie, żeby wiedza nie przekra­czaÅ‚a granic swoich dzierżaw, żeby siÄ™ nie ogÅ‚aszaÅ‚a za naj­wyższÄ… instancyÄ…, za jedynÄ… prawodawczyniÄ… czÅ‚owieka, że­by, sÅ‚owem, nie chciaÅ‚a być wszystkiem na ziemi.Epoka pozytywna, obniżywszy rozmyÅ›lnie znaczeniefilozofii i nauk humanistycznych, a podniósÅ‚szy nauki Å›cisÅ‚e,wierzyÅ‚a, że sprowadzi wiedzÄ™ do zakresu wÅ‚aÅ›ciwego.Alenienasycony nigdy duch ludzki zapomniaÅ‚ niebawem o kie­runku, w jakim pójść zamierzaÅ‚.I pozytywiÅ›ci marzyli o je-dynowÅ‚adztwie doczesnem.I oni usiÅ‚owali zaspokoićwszystkie potrzeby czÅ‚owieka  chcieli być jego: wiarÄ…, fi­lozofiÄ…, naukÄ…, literatirrÄ…, sztukÄ….Tymczasem, zamiast zbu­dować  koÅ›ciół Å›wiecki," któryby  oÅ›wieconym" zastÄ…piÅ‚ religiÄ™ motÅ‚ochu," podkopali podwaliny wszelkiej wiarywogóle; zamiast oprzeć uogólnienia filozofii na rezultatachpojedynczych umiejÄ™tnoÅ›ci, czyniÄ…c z niej istotnÄ… naukÄ™ na­uk, zepchnÄ™li jÄ… do rzÄ™du sÅ‚użebnic.NaukÄ™ AvÅ›cisÅ‚em rozu­mieniu rozbili na mnóstwo gaÅ‚Ä™zi i gaÅ‚Ä…zek specyalnych, lite­raturze zaÅ› piÄ™knej, zamknÄ…wszy jÄ… w ciasuem kółku obser-wacyj fizyologicznych, zabroniwszy jej wzlotów fantazyi>"a SchyÅ‚ku Wieku 266przeczuć intuicji, zabrali poÅ‚owÄ™ jej królestwa.Tylko ja­ko przyrodnicy, chemicy, astronomowie, fizjologowie i t.d.pozytywiÅ›ci zasÅ‚użyli siÄ™ rzeczywiÅ›cie ludzkoÅ›ci.Nadzwy­czaj bogaty plon nauk Å›cisÅ‚ych zostanie wieczysta, po nichpamiÄ…tkÄ….Najbliższa przyszÅ‚ość naprawi prawdopodobnie, cobezpoÅ›rednia przeszÅ‚ość zepsuÅ‚a.PominÄ…wszy wiarÄ™, którajako najwyższa potrzeba czÅ‚owieka, stoi ponad zmiennemilosami systematów i metod, niedalekie jutro ureguluje znówstosunek miÄ™dzy filozofiÄ…, naukami liumanistyczneini, Å›cisÅ‚e^mi a sztukÄ….Zostawiwszy obserwacjÄ™ zmysÅ‚owÄ… i ekspetfryment naukom Å›cisÅ‚ym, wprowadzi napowrót do filozofiii nauk humanistycznych spekulacyÄ™ metafizyczna, a de sztukifantazyÄ™ i intuicye.Bez metafizyki nie'ma filozofii, jaksztuka bez fantazji i intuicji istnieć nie możeMasie rozumieć, że nowa epoka spirytualistyczna, któ­rÄ… różne znaki zapowiadajÄ…, nie może być wierna tylko ko­piÄ… romantyzmu, nic siÄ™ bowiem w dawnej formie nie powta­rza.Każda chwila dziejowa zostawia nastÄ™pcom jakÄ…Å›spuÅ›ciznÄ™ dodatniÄ…, która stanowi nowe ogniw.; w Å‚aÅ„cuchupostÄ™pu ludzkoÅ›ci.Metafizyk i artysta przyszÅ‚oÅ›ci, chociażzrzuci z siebie pÄ™ta bezpoÅ›redniej obserwacji, bÄ™dzie mimoto korzystaÅ‚ z doÅ›wiadczeÅ„ pozytywizmu.Filozofia, budu­jÄ…c ginach uogólnieÅ„ z gotowego materyaÅ‚u naukowe-,stworzy znów jakiÅ› system jednolity - sztuka zaÅ›, nie gar­dzÄ…c ulepszonÄ… technikÄ… realizmu drugiej'poÅ‚owy bieżącegostulecia, rozszerzj pomocÄ… fantazji i intuicji panicezaprzedmiotów artystycznych [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • trzylatki.xlx.pl