[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.(B.B.)KORFU PAKT 1917 układ zawarty 20 lipca 1917 na greckiej wyspie Korfu między rządem serbskimNikoli Paszicia i Narodowym Komitetem Jugosłowiańskim Ante Trumbicia, proklamujący jedność narodówjugosłowiańskich (*Jugosławia) oraz zapowiadający utworzenie wspólnego państwa Serbów (*Serbia),Chorwatów (*Chorwacja) i Słoweńców (*Słowenia).Cele układu urzeczywistnione zostały jesienią 1918.Powołana do życia na początku pazdziernika 1918 w Zagrzebiu Rada Narodowa Serbów, Chorwatów iSłoweńców uznała się za reprezentanta interesów narodów jugosłowiańskich i 19 pazdziernika odrzuciłamanifest cesarza Karola proponujący przekształcenie Austro-Węgier w federacyjny związek państwnarodowych.Następnie ogłosiła wyjście ziem jugosłowiańskich z Austro-Węgier oraz objęła władzę nadzamieszkałą przez Słowian południowych częścią monarchii habsburskiej.1 grudnia podpisano aktzjednoczeniowy wszystkich ziem jugosłowiańskich, zaś 4 grudnia regent *Aleksander Karadziordziewiczoficjalnie proklamował powstanie Królestwa Serbów, Chorwatów i Słoweńców (SHS).Dekretem królewskimz 3 pazdziernika 1929 Królestwo SHS zostało przekształcone w Królestwo Jugosławii.(B.B.)KORPORACJONIZM doktryna zawierająca pewien ideał ustroju społecznego, którego fundament opieraćsię powinien na prawnie zorganizowanych zawodach (korporacjach), łączących związanych zawodempracodawców i pracobiorców.Korporacjonizm był reakcją na ujemne skutki XIX-wiecznego *liberalizmugospodarczego.Nie proponował jednak zniesienia instytucji własności prywatnej, lecz przezwyciężenieatomizacji społeczeństwa i likwidację walki klas.Odwołując się do organicznej wizji społeczeństwa twierdził,iż można pokonać społeczne nadużycia kapitalizmu ideą solidaryzmu społecznego i zgodnymwspółdziałaniem kapitału i pracy.Korporacje bowiem, wytwarzając wspólnotę interesów pracodawców ipracobiorców oraz rozwijając ducha współpracy są w stanie zabezpieczać tak interesy zawodowe, jak i dobropubliczne.Generalnie wyróżnia się dwa rodzaje korporacjonizmu: demokratyczny (społecznie autonomiczny) iautorytarny (państwowy).W pierwszym, korporacje są czymś w rodzaju samorządu grup zawodowych, którygwarantuje zorganizowanym jednostkom ich prawa i chroni je przed totalizmem państwa, przy jednoczesnymzorientowaniu ich na rozwijanie wspólnego dobra.Tworzeniu korporacji nie towarzyszy natomiast zniesieniewolności organizowania się w odrębne organizacje klasowe (związki zawodowe).W efekcie korporacje stająsię organizacjami autonomicznymi, którym przypada rola pośrednika między jednostkami a państwemmającym spełniać rolę subsydiarną i kontrolującą w życiu społeczno-gospodarczym.W drugim natomiast korporacje są instytucją państwową, a właściwie organem administracji państwowej.Zniesiona przy tymzostaje wolność związkowa i wprowadzony monopol reprezentacji zawodu wyznaczonej przez państwo.Tocałkowite uzależnienie i poddanie korporacji pod kontrolę państwa przynosi ostateczne zlanie organizacji193państwa z organizacją korporacyjną.Korporacjonizm demokratyczny był rozwijany zarówno na gruncie*katolickiej nauki społecznej, wyprowadzającej swe podstawowe założenia z filozofii tomistycznej, jak i wkręgach myślicieli politycznych, którzy nie opierali swych fundamentalnych zasad na społecznej filozofiichrześcijańskiej.Idea ustroju korporacyjnego w kołach katolickich stała się przed miotem szczególnegozainteresowania od drugiej połowy XIX wieku, a jej reprezentantami byli: A.du Mun, La Tour du Pin(Francja) oraz bp W.E.Ketteler, ks.F.Hitze (*Niemcy).Na początku XX wieku korporacjonizm katolickiutracił na sile, schodząc na dalszy plan.Ponownie pojawił się w latach dwudziestych i trzydziestych.Cowięcej, uzyskując wówczas encykliką *Piusa XI QUADRAGESSIMO ANNO (1931) sankcję, stał siękorporacjonizm katolickim programem przebudowy ustroju społeczno-gospodarczego, mającym zrealizowaćpostulat św.Tomasza, iż państwo to jedność złożona z wielości.Najpełniej ideały katolickiegokorporacjonizmu znalazły zastosowanie w Portugalii Antonio *Salazara.W okresie między wojennymkorporacjonizm demokratyczny był realizowany w niektórych kantonach Szwajcarii, a także w Luksemburgu iHolandii [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
.(B.B.)KORFU PAKT 1917 układ zawarty 20 lipca 1917 na greckiej wyspie Korfu między rządem serbskimNikoli Paszicia i Narodowym Komitetem Jugosłowiańskim Ante Trumbicia, proklamujący jedność narodówjugosłowiańskich (*Jugosławia) oraz zapowiadający utworzenie wspólnego państwa Serbów (*Serbia),Chorwatów (*Chorwacja) i Słoweńców (*Słowenia).Cele układu urzeczywistnione zostały jesienią 1918.Powołana do życia na początku pazdziernika 1918 w Zagrzebiu Rada Narodowa Serbów, Chorwatów iSłoweńców uznała się za reprezentanta interesów narodów jugosłowiańskich i 19 pazdziernika odrzuciłamanifest cesarza Karola proponujący przekształcenie Austro-Węgier w federacyjny związek państwnarodowych.Następnie ogłosiła wyjście ziem jugosłowiańskich z Austro-Węgier oraz objęła władzę nadzamieszkałą przez Słowian południowych częścią monarchii habsburskiej.1 grudnia podpisano aktzjednoczeniowy wszystkich ziem jugosłowiańskich, zaś 4 grudnia regent *Aleksander Karadziordziewiczoficjalnie proklamował powstanie Królestwa Serbów, Chorwatów i Słoweńców (SHS).Dekretem królewskimz 3 pazdziernika 1929 Królestwo SHS zostało przekształcone w Królestwo Jugosławii.(B.B.)KORPORACJONIZM doktryna zawierająca pewien ideał ustroju społecznego, którego fundament opieraćsię powinien na prawnie zorganizowanych zawodach (korporacjach), łączących związanych zawodempracodawców i pracobiorców.Korporacjonizm był reakcją na ujemne skutki XIX-wiecznego *liberalizmugospodarczego.Nie proponował jednak zniesienia instytucji własności prywatnej, lecz przezwyciężenieatomizacji społeczeństwa i likwidację walki klas.Odwołując się do organicznej wizji społeczeństwa twierdził,iż można pokonać społeczne nadużycia kapitalizmu ideą solidaryzmu społecznego i zgodnymwspółdziałaniem kapitału i pracy.Korporacje bowiem, wytwarzając wspólnotę interesów pracodawców ipracobiorców oraz rozwijając ducha współpracy są w stanie zabezpieczać tak interesy zawodowe, jak i dobropubliczne.Generalnie wyróżnia się dwa rodzaje korporacjonizmu: demokratyczny (społecznie autonomiczny) iautorytarny (państwowy).W pierwszym, korporacje są czymś w rodzaju samorządu grup zawodowych, którygwarantuje zorganizowanym jednostkom ich prawa i chroni je przed totalizmem państwa, przy jednoczesnymzorientowaniu ich na rozwijanie wspólnego dobra.Tworzeniu korporacji nie towarzyszy natomiast zniesieniewolności organizowania się w odrębne organizacje klasowe (związki zawodowe).W efekcie korporacje stająsię organizacjami autonomicznymi, którym przypada rola pośrednika między jednostkami a państwemmającym spełniać rolę subsydiarną i kontrolującą w życiu społeczno-gospodarczym.W drugim natomiast korporacje są instytucją państwową, a właściwie organem administracji państwowej.Zniesiona przy tymzostaje wolność związkowa i wprowadzony monopol reprezentacji zawodu wyznaczonej przez państwo.Tocałkowite uzależnienie i poddanie korporacji pod kontrolę państwa przynosi ostateczne zlanie organizacji193państwa z organizacją korporacyjną.Korporacjonizm demokratyczny był rozwijany zarówno na gruncie*katolickiej nauki społecznej, wyprowadzającej swe podstawowe założenia z filozofii tomistycznej, jak i wkręgach myślicieli politycznych, którzy nie opierali swych fundamentalnych zasad na społecznej filozofiichrześcijańskiej.Idea ustroju korporacyjnego w kołach katolickich stała się przed miotem szczególnegozainteresowania od drugiej połowy XIX wieku, a jej reprezentantami byli: A.du Mun, La Tour du Pin(Francja) oraz bp W.E.Ketteler, ks.F.Hitze (*Niemcy).Na początku XX wieku korporacjonizm katolickiutracił na sile, schodząc na dalszy plan.Ponownie pojawił się w latach dwudziestych i trzydziestych.Cowięcej, uzyskując wówczas encykliką *Piusa XI QUADRAGESSIMO ANNO (1931) sankcję, stał siękorporacjonizm katolickim programem przebudowy ustroju społeczno-gospodarczego, mającym zrealizowaćpostulat św.Tomasza, iż państwo to jedność złożona z wielości.Najpełniej ideały katolickiegokorporacjonizmu znalazły zastosowanie w Portugalii Antonio *Salazara.W okresie między wojennymkorporacjonizm demokratyczny był realizowany w niektórych kantonach Szwajcarii, a także w Luksemburgu iHolandii [ Pobierz całość w formacie PDF ]