[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Upominkimogą mieć niewielką wartość, ale powinny być atrakcyjne, np.próbka perfumdodawana do zakupu kosmetyków, branżowy katalog firm dla osób, które kupująksiążki poruszające problematykę prowadzenia działalności gospodarczej, prze-pisy kulinarne dla osób, które kupują roboty kuchenne.Obniżenie ceny.Sprzedawca obniża cenę, jaką ma do zapłacenia nabywcaw związku z zakupem określonego produktu lub w związku z dokonaniem zaku-pów w jednym sklepie (w sklepach tego samego przedsiębiorstwa).Stosowane,najczęściej jest obniżenie ceny określonego produktu, np.o 10%.Taka metodajednak sprawia często u klientów wrażenie, że oferowany produkt jest niepełno-wartościowy, dlatego skuteczniejsze są inne metody.Kolejna z nich to wręczanieklientowi w momencie zakupu bonu, który upoważnia go do dokonania następ-nego zakupu po niższej cenie.Sposobem na zastosowanie tej techniki promocjisprzedaży jest również obniżenie ceny dla tych nabywców, którzy mają określo-ną ilość kuponów wręczanych w momencie kolejnych zakupów lub publikowa-nych w prasie.Inna technika polega na tym, że przedsiębiorstwo informujeklientów, że kto dokona zakupu kilku takich samych produktów, kolejny otrzy-muje za darmo.Stosowanie obniżania cen jako pozareklamowej techniki aktywi-zacji sprzedaży stwarza przedsiębiorstwu duże możliwości; z reguły ten sprze-dawca, który pierwszy zastosuje określoną technikę, odnosi z tego powodu naj-większe korzyści.141/183 MarketingKonkursy, loterie, gry.Polegają na tym, że klienci mają możliwośćotrzymania wcześniej określonych nagród w związku z wykonaniem jakieśczynności lub dokonaniem zakupu.W konkursach klient ma do wykonania okre-ślone czynności, np.wymyślenie hasła reklamowego.Następnie tym klientom,którzy w ocenie jury wykonali to zadanie najlepiej, są przyznawane nagrody.Loterie są przeprowadzane wśród wszystkich klientów, którzy np.dokonaliokreślonego zakupu lub wysłali na określony adres kupony konkursowe, któremogą mieć różną formę.Formą loterii jest np.zwrot wydanych w sklepie pienię-dzy klientom, którzy dokonali zakupów w wylosowanym dniu.Testowanie produktu.Stwarza przed przedsiębiorstwami, które korzy-stają z tej techniki, kilka możliwości.Pierwsza z nich polega na wręczeniuklientowi próbki produktu, po to aby poznał jego walory.Inna z kolei wiąże się zzaproszeniem klienta do degustacji, np.w punkcie sprzedaży, w którym możnaten produkt kupić.Kolejna metoda polega na tym, że przedsiębiorstwo, np.ga-zeta, która wchodzi na rynek, przekazuje bezpłatnie przez jakiś czas swój pro-dukt.Inną możliwością jest przekazanie klientowi produktu do przetestowania -produkt ten po jakimś czasie może być zakupiony lub zwrócony.6.3.4.PUBLIC RELATIONSKażde przedsiębiorstwo działające na rynku powinno dążyć do tego, abyjak najlepiej kształtowały się jego stosunki z otoczeniem oraz żeby opinia na je-go temat była pozytywna, gdyż przyczynia się to do zwiększenia szans na suk-ces.W celu prawidłowego ukształtowania tych stosunków i opinii wykorzystujesię środowiska i osoby, które mają duży wpływ na kształtowanie opinii społecz-nej.Podstawowym sposobem jest organizowanie spotkań z przedstawicielamiśrodków masowego komunikowania (prasa, radio, telewizja).Pozytywne nastawienie opinii społecznej można zdobyć również dziękiakcjom o charakterze edukacyjnym, np.organizowanie wykładów (specjalistycz-nych lub ogólnodostępnych) czy umożliwienie wszystkim chętnym odwiedzeniaprzedsiębiorstwa.Ważną techniką kształtowania opinii społecznej jest udział lubzorganizowanie imprez o charakterze charytatywnym.Ta wchnika działań promocyjnych musi być zgodna z obowiązującymi przepisami prawa (nie może naruszaćustawy o totalizatorach i grach wzajemnych), a ponadto należy poinformować klientów o zasadach konkursu czyloterii ortZ jak wysoki podatek dochodowy będą musieli z tego tytułu zapłacić.142/183 MarketingWpływ na kształtowanie opinii społecznej ma również finansowanie przezprzedsiębiorstwo różnych społecznie akceptowanych dziedzin życia (sport, kultura,ekologia, nauka).Finansowanie to jest określane jako sponsoring.Jest on bardziejakceptowany przez ludzi niż reklama, gdyż przyczynia się do realizacji celówogólnospołecznych (oprócz realizacji celów sponsora).Sponsoring może polegaćna finansowaniu określonych imprez (np.festiwale piosenki, imprezy sportowe),osób (np [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • trzylatki.xlx.pl