[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Toteż kiedy Dawid otrzymaÅ‚ możność zabicia Saula, wolaÅ‚ gooszczÄ™dzić, niż siÄ™ nad nim znÄ™cać (1 Sm 26).Wynika stÄ…d, że zli otrzymujÄ…wÅ‚adzÄ™ na potÄ™pienie swojej zÅ‚ej woli, dobrzy zaÅ› dla wypróbowania dobrejwoli" (Duch i litera, 54; PL 44,235).Z wiary, że krzywdy zadawane przezniesprawiedliwego wÅ‚adcÄ™ spotykajÄ… nas w przestrzeni Bożej OpatrznoÅ›ci,wynikajÄ… dla Augustyna dwie ważne konsekwencje.Po pierwsze, że żadnawÅ‚adza nie jest w stanie zadać sprawiedliwemu krzywdy ostatecznej:"Również wÅ‚adza szkodliwa nie od kogo innego pochodzi, tylko od Boga.Czytamy w KsiÄ™dze Hioba: On sprawia, że z powodu przewrotnoÅ›ci ludukróluje czÅ‚owiek obÅ‚udny (34,30).O ludzie zaÅ› izraelskim Bóg powiada:DaÅ‚em im króla w swym gniewie (Oz 13,11).Nie jest to bowiemniesprawiedliwe, że w wyniku uzyskania wÅ‚adzy przez niegodziwcówdoÅ›wiadczana jest cierpliwość dobrych i karana nieprawość zÅ‚ych.W tensposób dziÄ™ki wÅ‚adzy, jaka zostaÅ‚a dana diabÅ‚u, i Hiob zostaÅ‚ doÅ›wiadczony,aby ujawniÅ‚a siÄ™ jego sprawiedliwość (Hi 1 i 2), i Piotr sprawdzony, aby niebyÅ‚ zadufany w sobie (Mt 26,31-35.69-75), i PaweÅ‚ policzkowany, aby siÄ™nie wynosiÅ‚ (2 Kor 12,7), i Judasz potÄ™piony, aby siÄ™ powiesiÅ‚ (Mt 27,5).Zatem za poÅ›rednictwem wÅ‚adzy, jakiej udzieliÅ‚ diabÅ‚u, sam Bóg wszystkoczyni sprawiedliwie.Jednak sam diabeÅ‚ na koÅ„cu zostanie ukarany, ale nieza to, co byÅ‚o dokonane sprawiedliwie, lecz za niegodziwÄ… wolÄ™ szkodzenia,która byÅ‚a z niego samego" (O naturze dobra przeciw Manichejczykom,cap.32; PL 42,561).Co wiÄ™cej, Bóg wykorzystuje niegodziwośćniesprawiedliwego wÅ‚adcy dla dobra swoich dzieci: "Niekiedy zagniewanyojciec chwyta rózgÄ™, żeby uderzyć swego syna, i zaraz rzuca rózgÄ™ do ognia,synowi zaÅ› zachowuje dziedzictwo.Czasem tak samo Bóg: zapoÅ›rednictwem zÅ‚ych wychowuje dobrych, i przez doczesnÄ… wÅ‚adzÄ™ tych,których czeka potÄ™pienie, ćwiczy w nauce tych, którzy zostanÄ… zbawieni"(ObjaÅ›nienie Psalmu 73,8; PL 36,935).Po wtóre: jeÅ›li nikt, nawet potężnywÅ‚adca, nie jest w stanie skrzywdzić czÅ‚owieka wbrew Bożej OpatrznoÅ›ci, towszelki lÄ™k ostateczny jest - zdaniem Å›w.Augustyna - nieuzasadniony."Dlaczego czÅ‚owiek ma siÄ™ bać czÅ‚owieka? W czym czÅ‚owiek czÅ‚owiekowimoże zagrozić? Straszy: ZabijÄ™ ciÄ™! - a nie boi siÄ™ tego, że wczeÅ›niej sammoże umrzeć.ZabijÄ™ - powiada.Kto to mówi? Komu mówi? Przypatrz siÄ™ imobu: temu który straszy, i temu, co siÄ™ boi.Jeden z nich jest potężny, drugisÅ‚aby, ale obaj sÄ… Å›miertelni.Zatem skÄ…d tyle buty u napuszonej zaszczytamiwÅ‚adzy, skoro taka sama u niej sÅ‚abość ciaÅ‚a? Spokojnie przyjmuje pogróżkiÅ›mierci ten, kto siÄ™ nie boi Å›mierci.Sam niech siÄ™ lÄ™ka tego, czym straszy:niech spojrzy na siebie i niech siÄ™ porówna z tym, kogo straszy.Zobaczy, żeich sytuacja jest jednakowa i wspólnie trzeba prosić Pana o miÅ‚osierdzie.ToczÅ‚owiek bowiem grozi czÅ‚owiekowi, stworzenie stworzeniu.Tyle że jedno,choć podlegÅ‚e Stwórcy, nadÄ™te pychÄ…, drugie zaÅ› znajdujÄ…ce ucieczkÄ™ uStwórcy" (Kazanie 65,2; PL 38,427).Jak wiÄ™c widzimy, w rozwiÄ…zywaniuproblemów zwiÄ…zanych z wÅ‚adzÄ… Å›w.Augustyn Å›ciÅ›le trzyma siÄ™ biblijnegoteocentryzmu.Oryginalność jego myÅ›li polega na tym, że potrafi Augustynrozwinąć również te aspekty teocentrycznej interpretacji wÅ‚adzy, które wnauce biblijnej znajdujÄ… siÄ™ jedynie zalążkowo.Analogiczna postawacechuje Å›w.Tomasza z Akwinu, który podjÄ…Å‚ wysiÅ‚ek asymilacji w duchubiblijnego teocentryzmu licznych elementów politycznej myÅ›li Arystotelesa.STANOWISKO ZW.TOMASZA.Problem pochodzenia wÅ‚adzy od Boga najpeÅ‚niej przedstawiÅ‚ Å›w.Tomasz wnapisanym dwa lata przed Å›mierciÄ… WykÅ‚adzie Listu do Rzymian."Nie mabowiem wÅ‚adzy, jak tylko od Boga - powiada tam Å›w.Tomasz z wÅ‚aÅ›ciwÄ…sobie zdolnoÅ›ciÄ… do ujmowania samej istoty problemu.- Jeżeli bowiemcokolwiek orzekamy wspólnie o Bogu i o stworzeniach, w stworzeniachpochodzi to od Boga.Jasno powiedziano to o mÄ…droÅ›ci: «Wszelka mÄ…drośćod Pana Boga pochodzi» (Syr 1,1)" (cap.13 lect.1, s.199).Takie ujÄ™ciepozwoliÅ‚o postawić pytanie już nie tylko o możliwość niegodziwych,niezgodnych z prawem Bożym żądaÅ„ wÅ‚adzy.Zw.Tomasz stawia wrÄ™czpytanie, czy nie zdarza siÄ™ tak, że sama wÅ‚adza - w jakichÅ› szczególnychwypadkach - jest niegodziwa.Biblijne uprawomocnienie do tego pytaniaznalazÅ‚ Akwinata w wypowiedzi proroka Ozeasza: "Ustanawiali sobiekrólów, ale beze Mnie; książąt mianowali - też bez mojej wiedzy" (Oz 8,4).Na pytanie to odpowiada nastÄ™pujÄ…co.Pochodzenie wÅ‚adzy od Boga możnarozważać w trojakim aspekcie.Po pierwsze, w aspekcie samej wÅ‚adzy, którazawsze pochodzi od Boga, w tym co najmniej sensie, że domaga siÄ™ jejpochodzÄ…ca od Boga ludzka natura."Gdyby czÅ‚owiek - rozwija Tomasz tÄ™myÅ›l w dzieÅ‚ku O wÅ‚adzy (De regno - znanym również pod tytuÅ‚em Deregimine principum), napisanym okoÅ‚o roku 1266 - tak jak liczne zwierzÄ™ta,żyÅ‚ w pojedynkÄ™, nie potrzebowaÅ‚by żadnego innego kierowania, lecz każdysam dla siebie byÅ‚by królem, poddanym najwyższemu królowi - Bogu, jakoże sam kierowaÅ‚by sobÄ… w swoich czynach, dziÄ™ki Å›wiatÅ‚u rozumu danemumu przez Boga.Otóż czÅ‚owiek z natury jest stworzeniem spoÅ‚ecznym ipolitycznym, żyjÄ…cym w gromadzie, bardziej nawet niż wszystkie zwierzÄ™ta.(.) JeÅ›li wiÄ™c jest naturalne dla czÅ‚owieka żyć w licznej gromadzie, wobectego wszyscy potrzebujÄ… jakiegoÅ› kierowania caÅ‚oÅ›ciÄ…"50[50].Po wtóre -czytamy w cytowanym już tekÅ›cie WykÅ‚adu Listu do Rzymian - w aspekciesiÄ™gania po wÅ‚adzÄ™ nie zawsze pochodzi ona od Boga, ale bywa zdobywanarównież wbrew Niemu, z naruszeniem pochodzÄ…cego od Niego porzÄ…dkumoralnego.Również - po trzecie - w aspekcie sprawowania wÅ‚adzy, możeono niekiedy przybrać postać nawet buntu przeciw Bogu.I napotwierdzenie tej tezy przytacza Tomasz sÅ‚owa Psalmu, cytowane równieżw Dziejach Apostolskich: "Królowie ziemi powstajÄ… i wÅ‚adcy spiskujÄ… wraz znimi przeciw Panu i przeciw Jego PomazaÅ„cowi" (Ps 2,2; Dz 4,26) [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
.Toteż kiedy Dawid otrzymaÅ‚ możność zabicia Saula, wolaÅ‚ gooszczÄ™dzić, niż siÄ™ nad nim znÄ™cać (1 Sm 26).Wynika stÄ…d, że zli otrzymujÄ…wÅ‚adzÄ™ na potÄ™pienie swojej zÅ‚ej woli, dobrzy zaÅ› dla wypróbowania dobrejwoli" (Duch i litera, 54; PL 44,235).Z wiary, że krzywdy zadawane przezniesprawiedliwego wÅ‚adcÄ™ spotykajÄ… nas w przestrzeni Bożej OpatrznoÅ›ci,wynikajÄ… dla Augustyna dwie ważne konsekwencje.Po pierwsze, że żadnawÅ‚adza nie jest w stanie zadać sprawiedliwemu krzywdy ostatecznej:"Również wÅ‚adza szkodliwa nie od kogo innego pochodzi, tylko od Boga.Czytamy w KsiÄ™dze Hioba: On sprawia, że z powodu przewrotnoÅ›ci ludukróluje czÅ‚owiek obÅ‚udny (34,30).O ludzie zaÅ› izraelskim Bóg powiada:DaÅ‚em im króla w swym gniewie (Oz 13,11).Nie jest to bowiemniesprawiedliwe, że w wyniku uzyskania wÅ‚adzy przez niegodziwcówdoÅ›wiadczana jest cierpliwość dobrych i karana nieprawość zÅ‚ych.W tensposób dziÄ™ki wÅ‚adzy, jaka zostaÅ‚a dana diabÅ‚u, i Hiob zostaÅ‚ doÅ›wiadczony,aby ujawniÅ‚a siÄ™ jego sprawiedliwość (Hi 1 i 2), i Piotr sprawdzony, aby niebyÅ‚ zadufany w sobie (Mt 26,31-35.69-75), i PaweÅ‚ policzkowany, aby siÄ™nie wynosiÅ‚ (2 Kor 12,7), i Judasz potÄ™piony, aby siÄ™ powiesiÅ‚ (Mt 27,5).Zatem za poÅ›rednictwem wÅ‚adzy, jakiej udzieliÅ‚ diabÅ‚u, sam Bóg wszystkoczyni sprawiedliwie.Jednak sam diabeÅ‚ na koÅ„cu zostanie ukarany, ale nieza to, co byÅ‚o dokonane sprawiedliwie, lecz za niegodziwÄ… wolÄ™ szkodzenia,która byÅ‚a z niego samego" (O naturze dobra przeciw Manichejczykom,cap.32; PL 42,561).Co wiÄ™cej, Bóg wykorzystuje niegodziwośćniesprawiedliwego wÅ‚adcy dla dobra swoich dzieci: "Niekiedy zagniewanyojciec chwyta rózgÄ™, żeby uderzyć swego syna, i zaraz rzuca rózgÄ™ do ognia,synowi zaÅ› zachowuje dziedzictwo.Czasem tak samo Bóg: zapoÅ›rednictwem zÅ‚ych wychowuje dobrych, i przez doczesnÄ… wÅ‚adzÄ™ tych,których czeka potÄ™pienie, ćwiczy w nauce tych, którzy zostanÄ… zbawieni"(ObjaÅ›nienie Psalmu 73,8; PL 36,935).Po wtóre: jeÅ›li nikt, nawet potężnywÅ‚adca, nie jest w stanie skrzywdzić czÅ‚owieka wbrew Bożej OpatrznoÅ›ci, towszelki lÄ™k ostateczny jest - zdaniem Å›w.Augustyna - nieuzasadniony."Dlaczego czÅ‚owiek ma siÄ™ bać czÅ‚owieka? W czym czÅ‚owiek czÅ‚owiekowimoże zagrozić? Straszy: ZabijÄ™ ciÄ™! - a nie boi siÄ™ tego, że wczeÅ›niej sammoże umrzeć.ZabijÄ™ - powiada.Kto to mówi? Komu mówi? Przypatrz siÄ™ imobu: temu który straszy, i temu, co siÄ™ boi.Jeden z nich jest potężny, drugisÅ‚aby, ale obaj sÄ… Å›miertelni.Zatem skÄ…d tyle buty u napuszonej zaszczytamiwÅ‚adzy, skoro taka sama u niej sÅ‚abość ciaÅ‚a? Spokojnie przyjmuje pogróżkiÅ›mierci ten, kto siÄ™ nie boi Å›mierci.Sam niech siÄ™ lÄ™ka tego, czym straszy:niech spojrzy na siebie i niech siÄ™ porówna z tym, kogo straszy.Zobaczy, żeich sytuacja jest jednakowa i wspólnie trzeba prosić Pana o miÅ‚osierdzie.ToczÅ‚owiek bowiem grozi czÅ‚owiekowi, stworzenie stworzeniu.Tyle że jedno,choć podlegÅ‚e Stwórcy, nadÄ™te pychÄ…, drugie zaÅ› znajdujÄ…ce ucieczkÄ™ uStwórcy" (Kazanie 65,2; PL 38,427).Jak wiÄ™c widzimy, w rozwiÄ…zywaniuproblemów zwiÄ…zanych z wÅ‚adzÄ… Å›w.Augustyn Å›ciÅ›le trzyma siÄ™ biblijnegoteocentryzmu.Oryginalność jego myÅ›li polega na tym, że potrafi Augustynrozwinąć również te aspekty teocentrycznej interpretacji wÅ‚adzy, które wnauce biblijnej znajdujÄ… siÄ™ jedynie zalążkowo.Analogiczna postawacechuje Å›w.Tomasza z Akwinu, który podjÄ…Å‚ wysiÅ‚ek asymilacji w duchubiblijnego teocentryzmu licznych elementów politycznej myÅ›li Arystotelesa.STANOWISKO ZW.TOMASZA.Problem pochodzenia wÅ‚adzy od Boga najpeÅ‚niej przedstawiÅ‚ Å›w.Tomasz wnapisanym dwa lata przed Å›mierciÄ… WykÅ‚adzie Listu do Rzymian."Nie mabowiem wÅ‚adzy, jak tylko od Boga - powiada tam Å›w.Tomasz z wÅ‚aÅ›ciwÄ…sobie zdolnoÅ›ciÄ… do ujmowania samej istoty problemu.- Jeżeli bowiemcokolwiek orzekamy wspólnie o Bogu i o stworzeniach, w stworzeniachpochodzi to od Boga.Jasno powiedziano to o mÄ…droÅ›ci: «Wszelka mÄ…drośćod Pana Boga pochodzi» (Syr 1,1)" (cap.13 lect.1, s.199).Takie ujÄ™ciepozwoliÅ‚o postawić pytanie już nie tylko o możliwość niegodziwych,niezgodnych z prawem Bożym żądaÅ„ wÅ‚adzy.Zw.Tomasz stawia wrÄ™czpytanie, czy nie zdarza siÄ™ tak, że sama wÅ‚adza - w jakichÅ› szczególnychwypadkach - jest niegodziwa.Biblijne uprawomocnienie do tego pytaniaznalazÅ‚ Akwinata w wypowiedzi proroka Ozeasza: "Ustanawiali sobiekrólów, ale beze Mnie; książąt mianowali - też bez mojej wiedzy" (Oz 8,4).Na pytanie to odpowiada nastÄ™pujÄ…co.Pochodzenie wÅ‚adzy od Boga możnarozważać w trojakim aspekcie.Po pierwsze, w aspekcie samej wÅ‚adzy, którazawsze pochodzi od Boga, w tym co najmniej sensie, że domaga siÄ™ jejpochodzÄ…ca od Boga ludzka natura."Gdyby czÅ‚owiek - rozwija Tomasz tÄ™myÅ›l w dzieÅ‚ku O wÅ‚adzy (De regno - znanym również pod tytuÅ‚em Deregimine principum), napisanym okoÅ‚o roku 1266 - tak jak liczne zwierzÄ™ta,żyÅ‚ w pojedynkÄ™, nie potrzebowaÅ‚by żadnego innego kierowania, lecz każdysam dla siebie byÅ‚by królem, poddanym najwyższemu królowi - Bogu, jakoże sam kierowaÅ‚by sobÄ… w swoich czynach, dziÄ™ki Å›wiatÅ‚u rozumu danemumu przez Boga.Otóż czÅ‚owiek z natury jest stworzeniem spoÅ‚ecznym ipolitycznym, żyjÄ…cym w gromadzie, bardziej nawet niż wszystkie zwierzÄ™ta.(.) JeÅ›li wiÄ™c jest naturalne dla czÅ‚owieka żyć w licznej gromadzie, wobectego wszyscy potrzebujÄ… jakiegoÅ› kierowania caÅ‚oÅ›ciÄ…"50[50].Po wtóre -czytamy w cytowanym już tekÅ›cie WykÅ‚adu Listu do Rzymian - w aspekciesiÄ™gania po wÅ‚adzÄ™ nie zawsze pochodzi ona od Boga, ale bywa zdobywanarównież wbrew Niemu, z naruszeniem pochodzÄ…cego od Niego porzÄ…dkumoralnego.Również - po trzecie - w aspekcie sprawowania wÅ‚adzy, możeono niekiedy przybrać postać nawet buntu przeciw Bogu.I napotwierdzenie tej tezy przytacza Tomasz sÅ‚owa Psalmu, cytowane równieżw Dziejach Apostolskich: "Królowie ziemi powstajÄ… i wÅ‚adcy spiskujÄ… wraz znimi przeciw Panu i przeciw Jego PomazaÅ„cowi" (Ps 2,2; Dz 4,26) [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]