[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.2.Metodologia badań własnychMetodologia według T.Pilcha to nauka o metodach działalności naukowych obejmującej sposoby przygotowania i prowadzenia badań naukowych oraz opracowania ich wyników.Ze względu na zakres stosowania wyróżnia się (T.Pilch 2001, s.50) :lMetodologię ogólną, która zajmuje się ogólnymi problemami metod i systemów naukowych.llMetodologię szczegółową, która bada metody i systemy poszczególnych nauk.lBadanie naukowe to celowy i świadomy proces różnorodnych działań, który ma zapewnić badaczowi obiektywne, dokładne i rzetelne poznanie określonego odcinka rzeczywistości.2.1.Metody, techniki i narzędzia badawczePojęcie „ metoda” wywodzi się z języka greckiego i znaczy tyle, co droga lub sposób postępowania.Stąd w wielu definicjach przy określeniu pojęcia „metoda badań naukowych” używa się określenia „sposób”.Nie każdy jednak sposób postępowania jest metodą naukową i między innymi dlatego, iż metoda naukowa musi mieć dokładnie określone cechy.Według T.Pilcha metoda badań to zespół teoretycznie uzasadnionych zabiegów koncepcyjnych i instrumentalnych, obejmujących całość postępowania badacza, zmierzającego do rozwiązania określonego problemu naukowego.( T.Pilch, 2001 s.96).W swojej pracy podstawową metodą, którą wykorzystam będzie kwestionariusz ankiety.Ankieta według T.Pilcha jest to samodzielna technika gromadzenia dokumentów; jest to szczególny przypadek wywiadu.Pytania do ankiety są zawsze konkretne, ścisłe i jednoplanowe.Najczęściej też pytania są zamknięte i zaopatrzone w zestaw wszelkich możliwych odpowiedzi.Ankieta dotyczy najczęściej wąskiego zagadnienia bądź problemu szerszego rozbitego na kilka zagadnień szczegółowych.Ze względu na wysoki stopień kategoryzacji ankieta staje się podstawowym narzędziem kontaktu badanego z badającym.Może być wypełniana przez samego respondenta, bądź badającego.( T.Pilch, 2001).Techniki badawcze to: „ czynności praktyczne, regulowane starannie dobranymi dyrektywami, pozwalającymi na ukazanie optymalnie sprawdzonych opinii i faktów”.Narzędzia badawcze stanowią materialny środek realizacji technik badawczych, a tym samym są przedmiotem do technicznego gromadzenia przez badającego informacji dotyczących wybranego odcinka rzeczywistości.2.2.Problem badawczyPodstawowym warunkiem podejmowania badań naukowych jest uświadomienie przez badacza problemów badawczych.Problemy badawcze są to pytania, na które szukamy odpowiedzi na drodze badań naukowych.( T.Pilch, 2001)Oto przedstawiam problemy mojej pracy :lJaki jest poziom wiedzy na temat osób niepełnosprawnych ?llJaki mają osobisty stosunek uczniowie trzeciej klasy gimnazjum do osóblniepełnosprawnychlJaki jest stosunek badanych do nauczania integracyjnego ?l2.3.Hipotezy badawczeT.Pilch twierdzi, iż „ hipotezą nazywa się twierdzenie częściowe tylko uzasadnione, przeto także wszelki domysł, za pomocą którego tłumaczymy dane faktyczne, a więc i domysł w postaci uogólnienia osiągniętego (…) na podstawie danych wejściowych”.(T.Pilch, 1995, s.26-27).Stąd wniosek, iż hipotezy są zawsze założeniami badań.Inaczej można stwierdzić, że hipotezy są oczekiwaniami przez badacza wynikami planowych badań.M.Łobocki twierdzi, że „ hipotezy są oczekiwaniami przez badacza , wynikami planowych badań.” ( M.Łobocki, 1978, s.74)Według Definicji zamieszczonej w encyklopedii hipoteza to „ założenie (przypuszczenie) oparte na prawdopodobieństwie, wymagające weryfikacji, mające na celu odkrycie nieznanych zjawisk lub praw.” (M.Sojka, 1995 s.318)Oto hipotezy, które sformułowałam :1.Przypuszczam, że wiedzę jaką posiadają badani na temat osób niepełnosprawnych jest wykraczająca ponad przeciętną.2.Przypuszczam, stosunek badanych stosunek do osób niepełnosprawnych jest pozytywny, ale często są świadkami negatywnych zachowań.3.Przypuszczam, że badani przychylają się do wspólnej edukacji z osobami niepełnosprawnymi.2.4.Analiza środowiska badanegoBiałystok położony na Nizinie Podlaskiej, w zachodniej części makroregionu zwanego Wysoczyzną Białostocką, jest największym miastem północno-wschodniej Polski.W gronie miast wojewódzkich Polski, Białystok jest drugim miastem pod względem gęstości zaludnienia, 11 pod względem ludności i 13 pod względem powierzchni.Białystok pełni rolę administracyjnego, gospodarczego, naukowego i kulturalnego centrum regionu.W mieście funkcjonuje 57 szkół podstawowych, 37 gimnazjów, 39 liceów ogólnokształcących, w tym 21 dla młodzieży oraz 15 uczelni wyższych.Nauczanie integracyjne prowadzone jest w trzech przedszkolach.Spośród szkół podstawowych naukę dzieci niepełnosprawnych prowadzi 8 placówek.Niepełnosprawni uczniowie mają możliwość nauki w trzech gimnazjach i dwóch szkołach ponadgimnazjalnych.Ponadto na terenie miasta funkcjonują szkoły specjalne zarówno podstawowe, gimnazjalne jak i uczące się zawodu.2.5.Przebieg badań własnychBadania przeprowadziłam w Publicznym Gimnazjum nr 11 w Białymstoku.Badania wykonałam w marcu 2004 roku.Niniejsze badania prowadzone były bezpośrednio w szkole.Cel prowadzonych badań został przedstawiony zarówno uczniom jak i nauczycielom [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
.2.Metodologia badań własnychMetodologia według T.Pilcha to nauka o metodach działalności naukowych obejmującej sposoby przygotowania i prowadzenia badań naukowych oraz opracowania ich wyników.Ze względu na zakres stosowania wyróżnia się (T.Pilch 2001, s.50) :lMetodologię ogólną, która zajmuje się ogólnymi problemami metod i systemów naukowych.llMetodologię szczegółową, która bada metody i systemy poszczególnych nauk.lBadanie naukowe to celowy i świadomy proces różnorodnych działań, który ma zapewnić badaczowi obiektywne, dokładne i rzetelne poznanie określonego odcinka rzeczywistości.2.1.Metody, techniki i narzędzia badawczePojęcie „ metoda” wywodzi się z języka greckiego i znaczy tyle, co droga lub sposób postępowania.Stąd w wielu definicjach przy określeniu pojęcia „metoda badań naukowych” używa się określenia „sposób”.Nie każdy jednak sposób postępowania jest metodą naukową i między innymi dlatego, iż metoda naukowa musi mieć dokładnie określone cechy.Według T.Pilcha metoda badań to zespół teoretycznie uzasadnionych zabiegów koncepcyjnych i instrumentalnych, obejmujących całość postępowania badacza, zmierzającego do rozwiązania określonego problemu naukowego.( T.Pilch, 2001 s.96).W swojej pracy podstawową metodą, którą wykorzystam będzie kwestionariusz ankiety.Ankieta według T.Pilcha jest to samodzielna technika gromadzenia dokumentów; jest to szczególny przypadek wywiadu.Pytania do ankiety są zawsze konkretne, ścisłe i jednoplanowe.Najczęściej też pytania są zamknięte i zaopatrzone w zestaw wszelkich możliwych odpowiedzi.Ankieta dotyczy najczęściej wąskiego zagadnienia bądź problemu szerszego rozbitego na kilka zagadnień szczegółowych.Ze względu na wysoki stopień kategoryzacji ankieta staje się podstawowym narzędziem kontaktu badanego z badającym.Może być wypełniana przez samego respondenta, bądź badającego.( T.Pilch, 2001).Techniki badawcze to: „ czynności praktyczne, regulowane starannie dobranymi dyrektywami, pozwalającymi na ukazanie optymalnie sprawdzonych opinii i faktów”.Narzędzia badawcze stanowią materialny środek realizacji technik badawczych, a tym samym są przedmiotem do technicznego gromadzenia przez badającego informacji dotyczących wybranego odcinka rzeczywistości.2.2.Problem badawczyPodstawowym warunkiem podejmowania badań naukowych jest uświadomienie przez badacza problemów badawczych.Problemy badawcze są to pytania, na które szukamy odpowiedzi na drodze badań naukowych.( T.Pilch, 2001)Oto przedstawiam problemy mojej pracy :lJaki jest poziom wiedzy na temat osób niepełnosprawnych ?llJaki mają osobisty stosunek uczniowie trzeciej klasy gimnazjum do osóblniepełnosprawnychlJaki jest stosunek badanych do nauczania integracyjnego ?l2.3.Hipotezy badawczeT.Pilch twierdzi, iż „ hipotezą nazywa się twierdzenie częściowe tylko uzasadnione, przeto także wszelki domysł, za pomocą którego tłumaczymy dane faktyczne, a więc i domysł w postaci uogólnienia osiągniętego (…) na podstawie danych wejściowych”.(T.Pilch, 1995, s.26-27).Stąd wniosek, iż hipotezy są zawsze założeniami badań.Inaczej można stwierdzić, że hipotezy są oczekiwaniami przez badacza wynikami planowych badań.M.Łobocki twierdzi, że „ hipotezy są oczekiwaniami przez badacza , wynikami planowych badań.” ( M.Łobocki, 1978, s.74)Według Definicji zamieszczonej w encyklopedii hipoteza to „ założenie (przypuszczenie) oparte na prawdopodobieństwie, wymagające weryfikacji, mające na celu odkrycie nieznanych zjawisk lub praw.” (M.Sojka, 1995 s.318)Oto hipotezy, które sformułowałam :1.Przypuszczam, że wiedzę jaką posiadają badani na temat osób niepełnosprawnych jest wykraczająca ponad przeciętną.2.Przypuszczam, stosunek badanych stosunek do osób niepełnosprawnych jest pozytywny, ale często są świadkami negatywnych zachowań.3.Przypuszczam, że badani przychylają się do wspólnej edukacji z osobami niepełnosprawnymi.2.4.Analiza środowiska badanegoBiałystok położony na Nizinie Podlaskiej, w zachodniej części makroregionu zwanego Wysoczyzną Białostocką, jest największym miastem północno-wschodniej Polski.W gronie miast wojewódzkich Polski, Białystok jest drugim miastem pod względem gęstości zaludnienia, 11 pod względem ludności i 13 pod względem powierzchni.Białystok pełni rolę administracyjnego, gospodarczego, naukowego i kulturalnego centrum regionu.W mieście funkcjonuje 57 szkół podstawowych, 37 gimnazjów, 39 liceów ogólnokształcących, w tym 21 dla młodzieży oraz 15 uczelni wyższych.Nauczanie integracyjne prowadzone jest w trzech przedszkolach.Spośród szkół podstawowych naukę dzieci niepełnosprawnych prowadzi 8 placówek.Niepełnosprawni uczniowie mają możliwość nauki w trzech gimnazjach i dwóch szkołach ponadgimnazjalnych.Ponadto na terenie miasta funkcjonują szkoły specjalne zarówno podstawowe, gimnazjalne jak i uczące się zawodu.2.5.Przebieg badań własnychBadania przeprowadziłam w Publicznym Gimnazjum nr 11 w Białymstoku.Badania wykonałam w marcu 2004 roku.Niniejsze badania prowadzone były bezpośrednio w szkole.Cel prowadzonych badań został przedstawiony zarówno uczniom jak i nauczycielom [ Pobierz całość w formacie PDF ]