[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jeśli na przykład, trzymając w rękach artykuł o jakimś autorze, chcesz dowiedzieć się, czy jego utwory były tłumaczone na inne języki, to powinieneś pomyśleć o synonimach słowa „tłumaczenie".Przebiegając wzrokiem artykuł będziesz zwracał uwagę na takie słowa, jak: przekład, translacja, wersja, parafraza itp.W biegłym czytaniu wybiórczym mniej prostym bardzo pomocne jest posiadanie bogatego słownictwa oraz umiejętność wyrażania tych samych treści innymi słowami.Uwaga!Rady, jak wzbogacić swoje słownictwo znajdziesz w rozdziale „Rozumienie tego, co się czyta".Niewprawni czytelnicy tracą dużo czasu na czytanie partii materiału nie związanych z poszukiwaną przez nich informacją.Niekiedy zapominają nawet, jakiej informacji w danym tekście szukają.Przyda­rza się to, co prawda rzadko, również i dobrym czytelnikom.Aby tego uniknąć, zastosuj się do prostej rady.RADA: W trakcie czytania wybiórczego powtarzaj sobie w myślach,czego szukasz w tekście.Dla osób pragnących powiększyć swój zasób słów i zdolność wyszukiwania synonimów mam następujące zadanie:ZADANIE (2): Podobnie jak w przypadku zadania nr l, niezbędne jest uczestnictwo przynajmniej dwu osób.Każda osoba po kolei podaje jedno słowo (może to być czasownik, rzeczownik, przymiotnik czy przysłówek) i wszyscy zapisują w ciągu 30 sekund synonimy tego słowa.Za każdy synonim uzyskuje się l punkt.Można w ten sposób „grać" do 10 lub 20 słów.Zwycięża ten, kto uzyska najwięcej punktów.Poprawność podanych synonimów należy sprawdzić za pomocą„Słownika wyrazów bliskoznacznych".RADA: Prostym sposobem na wzbogacenie repertuaru synonimów jest wertowanie (od czasu do czasu) „Słownika wyrazów bliskoznacznych".Jeśli przy tej czynności wpadnie ci w oko jakieś słowo, to zapoznaj się z podanymi obok wyrazami bliskoznacznymi.CZYTANIE WYBIÓRCZE ZŁOŻONEMa ono na celu wyszukiwanie odpowiedzi na pytania czy problemy ogólniejsze i na dodatek w materiale czytelniczym niezbyt przejrzyście zorganizowanym.W tych sytuacjach musisz się wykazać szybkością, dokładnością, znajomością synonimów, umiejętnością parafrazowania twojego pytania i znajomością budowy (sposobu zorganizowania) książki czy innego materiału do czytania.Przykładem tego rodzaju czytania będzie gromadzenie informacjido złożonego referatu, pracy dyplomowej czy przemówienia wy-głaszanego na większym forum.Twoim zadaniem będzie więc „prze-czesywanie" zbiorów bibliotecznych (czasami wielu bibliotek), aby wybrać to, co musisz wykorzystać w swojej pracy, ale pamiętaj.RADA: Przy czytaniu WYBIÓRCZYM ZŁOŻONYM, po stwier­dzeniu, że dany materiał może okazać się przydatny, nie zagłębiaj się w lekturę.Uważne przestudiowanie wybranych fragmentów tekstu będzie kolejnym etapem twojej pracy.Wyszukiwanie w utworach literackich na lekcje języka polskiego fragmentów potwierdzających patriotyzm czy inne cechy bohaterów jest przykładem czytania wybiórczego złożonego, które wymaga od czytelnika naprawdę wszechstronnych umiejętności.NIE ZAPOMINAJ o posługiwaniu się podczas czytania wybiórczego „wskaźnikiem".WYSZUKIWANIE FAKTÓWUmiejętne wyszukiwanie w tekście faktów nie jest tak niebezpieczne jak szukanie min, niemniej ma z nim wiele wspólnego.Zarówno saper, jak i „poszukiwacz faktów" muszą odznaczać się superkoncentracją.Pozwoli ci ona (wraz z podanymi w tym rozdziale wskazówkami)wychwycić w czytanym tekście fakty istotne, połączyć je ze sobą, dzięki czemu lepiej zrozumiesz przekaz myślowy i, co bardzo ważne, lepiej go zapamiętasz.Autor każdej książki pisze ją z zamiarem podzielenia się z czytel­nikami koncepcjami, poglądami czy myślami.Jednak zdarza się, że są one przedstawione w sposób zawoalowany, a czasem zagmatwany, i niewprawnemu czytelnikowi trudno jest dociec ich sedna.A musi to uczynić, jeśli chce skorzystać z lektury.W takim przypadku należy postępować jak detektyw, który ma rozwiązać zagadkę kryminalną.Naszą zagadką jest odpowiedź na pytanie: Co autor chciał czytelnikom zakomunikować? Bardzo ułatwisz sobie zadanie, gdy skoncentrujesz się na wyszukiwaniu faktów istotnych.Wyodrębnisz je łatwo spośród innych, gdy posłużysz się pytaniami: kto, co, kiedy, gdzie, dlaczego, jak.ZAPAMIĘTAJ: Fakty, które będą stanowiły odpowiedzi na kilka z tych pytań jednocześnie należy zaliczyć do faktów istotnych.W zdecydowanej większości przypadków pozostałe fakty możesz przy lekturze pominąć i mimo to uzyskasz dobre zrozumienie prze­czytanego tekstu.I jeszcze jedna praktyczna wskazówka.Otóż z reguły istotne informacje znajdują się w pierwszych lub rzadziej ostatnich zdaniach czytanych ustępów.Ponadto najistotniejsze treści każdego rozdziału zawarte są na jego początku i przy końcu.ZAPAMIĘTAJ: Jeśli chcesz szybko i ze zrozumieniem czytać obszerne, mało zwięzłe książki, to najpierw zapoznaj się uważ­nie z pierwszym zdaniem każdego ustępu, a jeśli nie znajdziesz w nich istotnych faktów, to czytaj uważnie ostatnie zdania [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • trzylatki.xlx.pl