[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Jeżeli o telewizji typu reality mówi siÄ™ jako o programiebez przygotowanego wczeÅ›niej szczegółowego scenariusza , Prezy-dencki poker utrzymuje swojÄ… reputacjÄ™ przez to, że jest oparty nabyć może najbardziej szczegółowym scenariuszu, jaki zrealizowanow ogólnodostÄ™pnych kanaÅ‚ach telewizyjnych przeÅ‚omu wieków.Wy-nika to z uznania, jakie Aaron Sorkin zyskaÅ‚ jako autor pochodzÄ…ce-go spoza Å›wiata telewizji.Kiedy wiÄ™c jesieniÄ… 2002 roku Prezydenc-ki poker zbieraÅ‚ ciÄ™gi od prasy za utratÄ™ żeÅ„skiej widowni w wiekuod 18 do 34 lat na rzecz Kawalera do wziÄ™cia, Aaron Sorkin udzieliÅ‚Newsweekowi ironicznego wywiadu, w którym stwierdziÅ‚, że nagry-wa na TiVo swój wÅ‚asny serial, by móc w tym samym czasie oglÄ…daćKawalera do wziÄ™cia.Potem Sorkin przyznaje, że tak naprawdÄ™ nigdyw życiu nie widziaÅ‚ żadnego reality show, ale po chwili dodaje: Ro-zumiemy, że niektóre mÅ‚odsze panie porzuciÅ‚y nas na rzecz Kawalerado wziÄ™cia, wiÄ™c zamiast rozpoczynać nowy odcinek od streszczeniawczeÅ›niejszych wydarzeÅ„, wydamy Janel Moloney za bogatego bok-sera-celebrytÄ™.To bÄ™dzie szybki Å›lub.Zaraz potem zacznÄ… zajadać siÄ™dżdżownicami (Anonim 2002).Oczywiste jest, że Sorkin nigdy niewidziaÅ‚ Kawalera do wziÄ™cia, ponieważ pomyliÅ‚ go ze stereotypamina temat innych reality show.Jednak kapitaÅ‚ kulturowy Sorkina niepochodzi ze znajomoÅ›ci niuansów telewizji typu reality.W rzeczywi-stoÅ›ci Sorkin wie, że jego kapitaÅ‚ kulturowy opiera siÄ™ na tym, że natemat reality tv nie wie nic.hBo i PoJÄ™cie TelewizJi JakoÅ›cioweJ 127Telewizja typu reality jest zupeÅ‚nie odmienna od jakoÅ›ciowegoserialu.Jednak, w sposób dyskursywny, telewizja typu reality możerównież być autorska, co udowodniÅ‚ producent Mark Burnett, twór-ca Robinsonów, a obecnie The Apprentice.Oto biografia Burnetta nastronie internetowej NBC:Mark Burnett, osoba bÄ™dÄ…ca jednÄ… z siÅ‚ napÄ™dowych telewizji typureality i prawdziwy wizjoner, tworzyÅ‚ w wielu miejscach na Å›wiecieprogramy zdobywajÄ…ce nagrody Emmy.Jego chęć podejmowaniawyzwaÅ„ utorowaÅ‚a drogÄ™ sukcesowi serii dramatycznych typu realityunscripted bez przygotowanego scenariusza.Te produkcje osiÄ…-gnęły szczyty popularnoÅ›ci i zapoznaÅ‚y miliony Amerykanów z zupeÅ‚-nie nowym gatunkiem telewizyjnym (strona internetowa NBC).Skoro wiÄ™c telewizja typu reality nie jest ani bardziej, ani mniej oryginalna niż serial HBO i skoro oba gatunki majÄ… swoich autorówi geniuszy, dlaczego jedna z form miaÅ‚aby mieć bardziej artystycz-ny status niż druga? Obie sÄ… tym, co Todd Gitlin (2000) nazwaÅ‚ re-kombinowanymi formami telewizyjnymi.Reality show Å‚Ä…czÄ… w so-bie pewne formy filmu dokumentalnego z teleturniejem oraz operÄ…mydlanÄ….JakoÅ›ciowy serial poÅ‚Ä…czyÅ‚ operÄ™ mydlanÄ… z gatunkami ta-kimi jak seriale kryminalne czy medyczne.Serial HBO Å‚Ä…czy serialowÄ…telewizjÄ™ z postmodernistycznym teatrem albo kinem artystycznym.I tu przechodzimy do sedna.Dla wspólnot interpretacyjnych piszÄ…-cych o telewizji i podzielajÄ…cych perspektywÄ™ twórców telewizji ja-koÅ›ciowej, ale nie telewizji typu reality, ważne sÄ… tylko okreÅ›lone re-kombinacje.Mam nadziejÄ™, że pokazaÅ‚am tu, iż seriale HBO nie wniosÅ‚y nicze-go nowego lub oryginalnego , co odróżniaÅ‚oby je od tradycji ja-koÅ›ciowego serialu telewizyjnego i czego nie można wywieść z tra-dycji kina artystycznego.Możemy wiÄ™c zlokalizować lukÄ™ a mamnawet wielkÄ… ochotÄ™, aby nazwać jÄ… sprzecznoÅ›ciÄ… pomiÄ™dzy ana-lizÄ… tekstualnÄ… jakoÅ›ciowych seriali dramatycznych a jej dyskursyw-nym kontekstem.BibliografiaAnonim (2002). Sorkin Wings It , International Movie Database, http://www.imdb.com/news/sb/2002-10-29#tv2.Bennett Tony (2003).Formalism and Marxism (New Accents).London:Routledge.128 Jane FeUerDempsey John (2002). HBO High on Wire , Variety, http://www.variety.com/article/VR1117867981.html.Feuer Jane (1995).Seeing Through the Eighties.London: BFI Publish-ing.Feuer Jane (2003). Quality Drama in the US: The New «Golden Age»? ,w: Michele Hilmes (red.), The Television History Book.London: BFIPublishing, s.98 102.Fish Stanley (2005).Is There a Text in this Class?: The Authority of Inter-pretive Communities.Cambridge, MA: Harvard University Press.Gitlin Todd (2000).Inside Prime Time.New York: Pantheon Books.Hofler Robert (2002) [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
.Jeżeli o telewizji typu reality mówi siÄ™ jako o programiebez przygotowanego wczeÅ›niej szczegółowego scenariusza , Prezy-dencki poker utrzymuje swojÄ… reputacjÄ™ przez to, że jest oparty nabyć może najbardziej szczegółowym scenariuszu, jaki zrealizowanow ogólnodostÄ™pnych kanaÅ‚ach telewizyjnych przeÅ‚omu wieków.Wy-nika to z uznania, jakie Aaron Sorkin zyskaÅ‚ jako autor pochodzÄ…ce-go spoza Å›wiata telewizji.Kiedy wiÄ™c jesieniÄ… 2002 roku Prezydenc-ki poker zbieraÅ‚ ciÄ™gi od prasy za utratÄ™ żeÅ„skiej widowni w wiekuod 18 do 34 lat na rzecz Kawalera do wziÄ™cia, Aaron Sorkin udzieliÅ‚Newsweekowi ironicznego wywiadu, w którym stwierdziÅ‚, że nagry-wa na TiVo swój wÅ‚asny serial, by móc w tym samym czasie oglÄ…daćKawalera do wziÄ™cia.Potem Sorkin przyznaje, że tak naprawdÄ™ nigdyw życiu nie widziaÅ‚ żadnego reality show, ale po chwili dodaje: Ro-zumiemy, że niektóre mÅ‚odsze panie porzuciÅ‚y nas na rzecz Kawalerado wziÄ™cia, wiÄ™c zamiast rozpoczynać nowy odcinek od streszczeniawczeÅ›niejszych wydarzeÅ„, wydamy Janel Moloney za bogatego bok-sera-celebrytÄ™.To bÄ™dzie szybki Å›lub.Zaraz potem zacznÄ… zajadać siÄ™dżdżownicami (Anonim 2002).Oczywiste jest, że Sorkin nigdy niewidziaÅ‚ Kawalera do wziÄ™cia, ponieważ pomyliÅ‚ go ze stereotypamina temat innych reality show.Jednak kapitaÅ‚ kulturowy Sorkina niepochodzi ze znajomoÅ›ci niuansów telewizji typu reality.W rzeczywi-stoÅ›ci Sorkin wie, że jego kapitaÅ‚ kulturowy opiera siÄ™ na tym, że natemat reality tv nie wie nic.hBo i PoJÄ™cie TelewizJi JakoÅ›cioweJ 127Telewizja typu reality jest zupeÅ‚nie odmienna od jakoÅ›ciowegoserialu.Jednak, w sposób dyskursywny, telewizja typu reality możerównież być autorska, co udowodniÅ‚ producent Mark Burnett, twór-ca Robinsonów, a obecnie The Apprentice.Oto biografia Burnetta nastronie internetowej NBC:Mark Burnett, osoba bÄ™dÄ…ca jednÄ… z siÅ‚ napÄ™dowych telewizji typureality i prawdziwy wizjoner, tworzyÅ‚ w wielu miejscach na Å›wiecieprogramy zdobywajÄ…ce nagrody Emmy.Jego chęć podejmowaniawyzwaÅ„ utorowaÅ‚a drogÄ™ sukcesowi serii dramatycznych typu realityunscripted bez przygotowanego scenariusza.Te produkcje osiÄ…-gnęły szczyty popularnoÅ›ci i zapoznaÅ‚y miliony Amerykanów z zupeÅ‚-nie nowym gatunkiem telewizyjnym (strona internetowa NBC).Skoro wiÄ™c telewizja typu reality nie jest ani bardziej, ani mniej oryginalna niż serial HBO i skoro oba gatunki majÄ… swoich autorówi geniuszy, dlaczego jedna z form miaÅ‚aby mieć bardziej artystycz-ny status niż druga? Obie sÄ… tym, co Todd Gitlin (2000) nazwaÅ‚ re-kombinowanymi formami telewizyjnymi.Reality show Å‚Ä…czÄ… w so-bie pewne formy filmu dokumentalnego z teleturniejem oraz operÄ…mydlanÄ….JakoÅ›ciowy serial poÅ‚Ä…czyÅ‚ operÄ™ mydlanÄ… z gatunkami ta-kimi jak seriale kryminalne czy medyczne.Serial HBO Å‚Ä…czy serialowÄ…telewizjÄ™ z postmodernistycznym teatrem albo kinem artystycznym.I tu przechodzimy do sedna.Dla wspólnot interpretacyjnych piszÄ…-cych o telewizji i podzielajÄ…cych perspektywÄ™ twórców telewizji ja-koÅ›ciowej, ale nie telewizji typu reality, ważne sÄ… tylko okreÅ›lone re-kombinacje.Mam nadziejÄ™, że pokazaÅ‚am tu, iż seriale HBO nie wniosÅ‚y nicze-go nowego lub oryginalnego , co odróżniaÅ‚oby je od tradycji ja-koÅ›ciowego serialu telewizyjnego i czego nie można wywieść z tra-dycji kina artystycznego.Możemy wiÄ™c zlokalizować lukÄ™ a mamnawet wielkÄ… ochotÄ™, aby nazwać jÄ… sprzecznoÅ›ciÄ… pomiÄ™dzy ana-lizÄ… tekstualnÄ… jakoÅ›ciowych seriali dramatycznych a jej dyskursyw-nym kontekstem.BibliografiaAnonim (2002). Sorkin Wings It , International Movie Database, http://www.imdb.com/news/sb/2002-10-29#tv2.Bennett Tony (2003).Formalism and Marxism (New Accents).London:Routledge.128 Jane FeUerDempsey John (2002). HBO High on Wire , Variety, http://www.variety.com/article/VR1117867981.html.Feuer Jane (1995).Seeing Through the Eighties.London: BFI Publish-ing.Feuer Jane (2003). Quality Drama in the US: The New «Golden Age»? ,w: Michele Hilmes (red.), The Television History Book.London: BFIPublishing, s.98 102.Fish Stanley (2005).Is There a Text in this Class?: The Authority of Inter-pretive Communities.Cambridge, MA: Harvard University Press.Gitlin Todd (2000).Inside Prime Time.New York: Pantheon Books.Hofler Robert (2002) [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]