[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Te same metody, które są pomocne w doskonaleniu własnego funkcjonowania pełnią funkcję środków profilaktycznych, gdyż ułatwiają zdobycie wiedzy i umiejętności umożliwiających unikania niektórych błędów w kierowaniu pracą innych ludzi oraz zapobiegających powstawaniu nadmiernych stresów.Ocena bezpośredniej efektywności tych metod jest bardzo trudna i niedokładna.Obecnie większość badaczy podkreśla pozytywne znaczenie występowania pewnego poziomu stresu i natężenia konfliktów w zespołach pracowniczych, przyczyniające się do lepszego wykonywania zadań.Stanowią one czynnik mobilizujący do aktywnego i twórczego działania.Sprawność działaniawysokaprzeciętnaniskaRysunek: Poziom stresu a efektywność działaniaŹródło: [1], s.167.ZakończenieStres i sposób w jaki wpływa on na ludzi w pracy stał się ostatnio przedmiotem dużego zainteresowania.Wiele dowodów wskazuje na to, że stresy związane z pracą zawodową są dość często główną przyczyną chorób serca, wrzodów żołądka, migren oraz zaburzeń psychicznych.Mają one bardzo ważne konsekwencje dla zachowania organizacyjnego pracowników, ich życia osobistego i rodzinnego.Są także źródłem znacznych kosztów dla gospodarki i społeczeństwa.Toteż menedżerowie zajęci własnymi kłopotami nie mogą i nie powinni być obojętni wobec zjawisk stresotwórczych i objawów stresu swoich podwładnych.Muszą oni rozpoznawać źródła stresu i podejmować skuteczne działania antystresowe, pamiętając o tym, że często redukcja kilku czynników stresotwórczych jest bardziej użyteczna i skuteczna od znacznej redukcji jednego tylko czynnika.Przezwyciężanie stresu przysparza sporo korzyści nie tylko pracownikom (lepsze zdrowie fizyczne i psychiczne, większa zdolność do rozwiązywania problemów, większa satysfakcja z pracy, itp.), ale także przedsiębiorstwom.Korzyści te to głownie: zmniejszenie kosztów leczenia, zmniejszenie absencji i fluktuacji, trafniejsze decyzje, lepsza atmosfera w pracy, większe zaangażowanie pracowników w sprawy zakładu, lepsze stosunki między przełożonymi a podwładnymi, a nade wszystko bardziej wydajna i lepsza jakościowo praca.Toteż każde przedsiębiorstwo, poszukując źródeł wzrostu własnej efektywności, powinno większą uwagę zwracać na przyczyny powstawania stresów i podejmować działania umożliwiające ich redukcję, gdyż bardzo pomaga to dzisiaj w osiąganiu sukcesu, jako że ludzie są najważniejszym czynnikiem jego bogacenia się i rozwoju.Ludzie, zwłaszcza w pracy, nie powinni poddawać się zgubnemu wpływowi stresu.Wymaga to jednak podjęcia z tym zjawiskiem skutecznej i czasochłonnej walki, tak aby jej efekty były trwałe w przyszłości.Należy pamiętać, że działaniu stresorów podlega osoba pracująca, a z nią i przedsiębiorstwo, która ją zatrudnia.Dlatego właśnie powinno ono wspierać swojego pracownika w podejmowanych działaniach antystresowych.Współczesne życie i postęp cywilizacyjny przynoszą człowiekowi oprócz wielu udogodnień równie dużo powodów do zmartwień.Należy więc umiejętnie korzystać z dobrodziejstw postępu, zachowując jednocześnie umiar, a przy tym nie dając się stresowi poprzez optymistyczniejsze postrzeganie świata.Literatura[1] Cenin M., Stres a psychospołeczne wymagania roli menedżera, Prace psychologiczne XLVI, Wrocław 1996.[2] Clarke L., Zarządzanie zmianą, Gebethner & S-ka, Warszawa 1997.[3] Dudek B., Psychiczne obciążenie pracą, Instytut Medycyny Pracy, Łódź 1992.[4] Steward D.M., Praktyka kierowania, PWE, Warszawa 1994.[5] Penc J., Między emocjami, „Personel” 1997, nr 10.[6] Popielarska M., Stres w pracy, „Personel” 1996, nr 18.[7] Popielarska M., W sidłach stresu, „Personel” 1997, nr 11.[8] Trusewicz J., Co to jest stres, „Personel” 1995, nr 12.[8], s.34.[3], s.19.[8], s.35.[6], s.36.[6], s.36.[2], s.77.[7], s.14.[5], s.19.[1], s.166.11niskiprzeciętnywysokipoziom konfliktówpoziom stresu [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
.Te same metody, które są pomocne w doskonaleniu własnego funkcjonowania pełnią funkcję środków profilaktycznych, gdyż ułatwiają zdobycie wiedzy i umiejętności umożliwiających unikania niektórych błędów w kierowaniu pracą innych ludzi oraz zapobiegających powstawaniu nadmiernych stresów.Ocena bezpośredniej efektywności tych metod jest bardzo trudna i niedokładna.Obecnie większość badaczy podkreśla pozytywne znaczenie występowania pewnego poziomu stresu i natężenia konfliktów w zespołach pracowniczych, przyczyniające się do lepszego wykonywania zadań.Stanowią one czynnik mobilizujący do aktywnego i twórczego działania.Sprawność działaniawysokaprzeciętnaniskaRysunek: Poziom stresu a efektywność działaniaŹródło: [1], s.167.ZakończenieStres i sposób w jaki wpływa on na ludzi w pracy stał się ostatnio przedmiotem dużego zainteresowania.Wiele dowodów wskazuje na to, że stresy związane z pracą zawodową są dość często główną przyczyną chorób serca, wrzodów żołądka, migren oraz zaburzeń psychicznych.Mają one bardzo ważne konsekwencje dla zachowania organizacyjnego pracowników, ich życia osobistego i rodzinnego.Są także źródłem znacznych kosztów dla gospodarki i społeczeństwa.Toteż menedżerowie zajęci własnymi kłopotami nie mogą i nie powinni być obojętni wobec zjawisk stresotwórczych i objawów stresu swoich podwładnych.Muszą oni rozpoznawać źródła stresu i podejmować skuteczne działania antystresowe, pamiętając o tym, że często redukcja kilku czynników stresotwórczych jest bardziej użyteczna i skuteczna od znacznej redukcji jednego tylko czynnika.Przezwyciężanie stresu przysparza sporo korzyści nie tylko pracownikom (lepsze zdrowie fizyczne i psychiczne, większa zdolność do rozwiązywania problemów, większa satysfakcja z pracy, itp.), ale także przedsiębiorstwom.Korzyści te to głownie: zmniejszenie kosztów leczenia, zmniejszenie absencji i fluktuacji, trafniejsze decyzje, lepsza atmosfera w pracy, większe zaangażowanie pracowników w sprawy zakładu, lepsze stosunki między przełożonymi a podwładnymi, a nade wszystko bardziej wydajna i lepsza jakościowo praca.Toteż każde przedsiębiorstwo, poszukując źródeł wzrostu własnej efektywności, powinno większą uwagę zwracać na przyczyny powstawania stresów i podejmować działania umożliwiające ich redukcję, gdyż bardzo pomaga to dzisiaj w osiąganiu sukcesu, jako że ludzie są najważniejszym czynnikiem jego bogacenia się i rozwoju.Ludzie, zwłaszcza w pracy, nie powinni poddawać się zgubnemu wpływowi stresu.Wymaga to jednak podjęcia z tym zjawiskiem skutecznej i czasochłonnej walki, tak aby jej efekty były trwałe w przyszłości.Należy pamiętać, że działaniu stresorów podlega osoba pracująca, a z nią i przedsiębiorstwo, która ją zatrudnia.Dlatego właśnie powinno ono wspierać swojego pracownika w podejmowanych działaniach antystresowych.Współczesne życie i postęp cywilizacyjny przynoszą człowiekowi oprócz wielu udogodnień równie dużo powodów do zmartwień.Należy więc umiejętnie korzystać z dobrodziejstw postępu, zachowując jednocześnie umiar, a przy tym nie dając się stresowi poprzez optymistyczniejsze postrzeganie świata.Literatura[1] Cenin M., Stres a psychospołeczne wymagania roli menedżera, Prace psychologiczne XLVI, Wrocław 1996.[2] Clarke L., Zarządzanie zmianą, Gebethner & S-ka, Warszawa 1997.[3] Dudek B., Psychiczne obciążenie pracą, Instytut Medycyny Pracy, Łódź 1992.[4] Steward D.M., Praktyka kierowania, PWE, Warszawa 1994.[5] Penc J., Między emocjami, „Personel” 1997, nr 10.[6] Popielarska M., Stres w pracy, „Personel” 1996, nr 18.[7] Popielarska M., W sidłach stresu, „Personel” 1997, nr 11.[8] Trusewicz J., Co to jest stres, „Personel” 1995, nr 12.[8], s.34.[3], s.19.[8], s.35.[6], s.36.[6], s.36.[2], s.77.[7], s.14.[5], s.19.[1], s.166.11niskiprzeciętnywysokipoziom konfliktówpoziom stresu [ Pobierz całość w formacie PDF ]