[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.pali siÄ™, w zależnoÅ›ci od intensywnoÅ›ci: powsz.gore, buzuje, paÅ‚a 16, bucha Gaj Rozwprzeszkody utrudniajÄ…cej poÅ›cig 70; oraz zamiany O., który osÄ…dza i wymierza sprawiedliwość, w zÅ‚oto248, wesoÅ‚o w górÄ™ bucha Sim Gad 184; wytryska LL 1974/2/41, Nyr Kar 158; pryska ZWAK 1886/91;lub gady 60, -zwÄ™glÄ™.tleje IOA.W barokowej kolÄ™dzie (formuÅ‚a Å‚Ä…czenia przeciwieÅ„stw) krzepnie 30." WÅ‚adzÄ™ nad O.sprawuje Bóg, może go zesÅ‚ać jako karÄ™, -»ogieÅ„ niebieski, -º%ogieÅ„ piorunowy,(b) O.p o r u s z a siÄ™: idzie do góry, w górÄ™ paÅ‚a 16, ale gdy stoi mu na przeszkodzie diabeÅ‚-+pożar.Wedle wierzeÅ„ zmniejszyć lub zwiÄ™kszyć moc O.mogÄ… czarownicy, owczarze, sowizdrzaÅ‚yidzie bokiem Czub Aneg 87; wyÅ‚azi na najwyższy drÄ…g 4; powinien siedzieć na kominku, nie chodzić doCzub Aneg 32, diabeÅ‚ Jaz Spis 300; także ci, co majÄ… uroczne oczy Czub Aneg 155.Istnieje wierzenie,sÄ…siada 2od, ->pożar.że O.może opiekować siÄ™ krasnoludek, taki O.nie szkodzi budynkom Krz PBL nr 504A.(c) O.jest zródÅ‚em Å› w i a 11 a i czÄ™sto wystÄ™puje jako jego synonim, por.kaszubskie wid TredO Podstawowe wÅ‚asnoÅ›ci O.to c z y s t o Å› ć i Å› w i Ä™ t o Å› ć.O. jest samÄ… czystoÅ›ciÄ…, bruka siÄ™Kasz 44 oraz znaczenia wtórne sÅ‚owa ogieÅ„, np.'blady odblask czego; Å‚una'; 'pÅ‚onÄ…cy lub Å›wiecÄ…cyprzez zetkniÄ™cie ze Å›wiatem" 81, dlatego w domach na noc stawiano przy O.garnek z wodÄ…, by O.przedmiot, np.lampa, Å›wieca, zapaÅ‚ka'.Jako zródÅ‚o Å›wiatÅ‚a: bÅ‚yszczy K 42 Maz 420, bÅ‚yska K 3 KujczyÅ›ciÅ‚ siÄ™ Lud 1908/44.Z jego skalaniem zwiÄ…zany byÅ‚ zwyczaj corocznego krzesania nowego ognia155, w por.zÅ‚oto bÅ‚yszczy siÄ™ jak ogieÅ„ K 17 Lub 153, jak Å‚ogiyÅ„ bÅ‚yszczaÅ‚y klejnoty sim Gad 53; Å›wiecioraz wiara w to, że wraz z jego zanieczyszczeniem zmniejsza siÄ™ jego ochronna, magiczna moc,siÄ™: w por.Å›wiconco, kieby uogieniasek ZWAK 1892/133; jarzy siÄ™ K 17 Lub 79.-º%nowy ogieÅ„.(d) Paleniu siÄ™ O.towarzyszÄ… okreÅ›lone d z w i Ä™ k i : O.huczy ZWAK 1886/91, bo zÅ‚e siÄ™ w nimO.w kulturze ludowej jest ogniem b o ż y m Czap Mat 122, Å›wiÄ™tÄ… rzeczÄ… wisla 1898/151, toodzywa K 33 Chel 75; strzela ZWAK 1879/28, Wisla 1904/103; furczy K 48 Ta-RzÅ›wienty ogieÅ„, co go wse trza sanować Baz Tatr 83, w formule witajÄ…cej rozpalany O.okreÅ›lany jesttakże jako dar boży 74c, dar nieba 78, skarbicek boży I9b, Å›wiatÅ‚ość Pana i9a.268 OGIEC - eksplikacja OGIEC eksplikacja 269260J SyCZy WisÅ‚a 1889/491, WisÅ‚a 1896/137; trzeszczy WisÅ‚a 1892/396, WisÅ‚a 1905/168; trzaska Kot Las 120.w O.podarunków od ukochanej/ukochanego jest znakiem odrzucenia miÅ‚oÅ›ci ZWAK(e) 0.w ludowych wyobrażeniach jest ż y w y , por.nazywanie żywym ogniem O.nieconego przez 1884/81, LL 1964/1-2/56.K 10 Poz 271.Wierzono, że należy palić obciÄ™te paznokcie, aby kiedyÅ›, przy zmartwychwstaniu znalazÅ‚y siÄ™ i onetarcie Lud 1908/44, ale jest to życie swoiste, paradoksalne, co oddaje dobrze zag.%7Å‚yjÄ™ nie żyjÄ™, aletakże i nie potrzeba byÅ‚o szukać ich po Å›wiecie nie wiadomo gdzie K 34 Chel 165, podob ZWAKpożeram, caÅ‚e me życie z gÅ‚odu umieram 3.O.rodzi siÄ™ 2, umiera 3, zdycha 'gaÅ›nie' Tred Kasz 44.1878/127, ZWAK 1887/31 - kryla siÄ™ w tym wiara, że to, co spalone trafia na drugi Å›wiat"; palonoOkreÅ›lenie ostawić ogiÅ„ prze zecym oznacza zostawienie ognia na noc, zaÅ› usmircec ogiÅ„ to 'zgasićobciÄ™te wÅ‚osy, by byÅ‚y mocne i dÅ‚ugie, także dlatego, że gdyby ptaki zbieraÅ‚y je do gniazd, wszystkieogieÅ„ na noc' Tred Kasz 44.O.przekazuje życie: jest ojcem dymu 2, Tred Kasz-44; w baÅ›ni jest ojcemwÅ‚osy wyjdÄ… lub bÄ™dzie bolaÅ‚a gÅ‚owa K 35 Przem 235, podob.ZWAK 1878/127, ZWAK 1887/31.Takżebohatera obdarzonego niezwykÅ‚Ä… siÅ‚Ä… 62.W CheÅ‚mskiem odróżniano O.- samicÄ™ i samca, nazywajÄ…cnależaÅ‚o palić stare Å‚yżki, by nie byÅ‚o w domu biedy K 7 Krak 135.odpowiednio samicÄ™ - kózmychÄ…, kuzmiszkÄ…, samca - kozmeciem K 34 Chel 160 (por.ros.kuznecW O.nie wolno palić: obrazów Å›wiÄ™tych, boby rÄ™ka uschÅ‚a ZWAK 1892/266.Na Podhalu nie'kowal' Mif Tok 2/21).Dy żyć O.oddycha, musi jeść 4 i pić Mosz Kul 2/501; jest nienasycony 7B.zużyte sakramentalia, np.wodÄ™ Å›wiÄ™conÄ…, ziele itp.rzuca siÄ™ w O., by nie psuć Å›wiÄ™toÅ›ci Baz Tatr 1R0.Musi regenerować swoje siÅ‚y, wiÄ™c: Å›pi por WisÅ‚a 1898/IGI, jest ukÅ‚adany do snu (= gaszony),Nie wolno w O.palić skorupek z jaj, bo ten, kto to zrobi, bÄ™dzie miaÅ‚ wrzody na gÅ‚owie ZWAKbudzony (= rozpalany) proÅ›bÄ… o wstanie i witany specjalnymi formuÅ‚ami 19-20; odpoczywa w dniu Å›w.1886/94; zawiÄ…zanego powrósÅ‚a, bo w wÄ™zle pokutuje dusza ZWAK 1890/127; starej miotÅ‚y, bo pszenicaWawrzyÅ„ca 19, 20 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
.pali siÄ™, w zależnoÅ›ci od intensywnoÅ›ci: powsz.gore, buzuje, paÅ‚a 16, bucha Gaj Rozwprzeszkody utrudniajÄ…cej poÅ›cig 70; oraz zamiany O., który osÄ…dza i wymierza sprawiedliwość, w zÅ‚oto248, wesoÅ‚o w górÄ™ bucha Sim Gad 184; wytryska LL 1974/2/41, Nyr Kar 158; pryska ZWAK 1886/91;lub gady 60, -zwÄ™glÄ™.tleje IOA.W barokowej kolÄ™dzie (formuÅ‚a Å‚Ä…czenia przeciwieÅ„stw) krzepnie 30." WÅ‚adzÄ™ nad O.sprawuje Bóg, może go zesÅ‚ać jako karÄ™, -»ogieÅ„ niebieski, -º%ogieÅ„ piorunowy,(b) O.p o r u s z a siÄ™: idzie do góry, w górÄ™ paÅ‚a 16, ale gdy stoi mu na przeszkodzie diabeÅ‚-+pożar.Wedle wierzeÅ„ zmniejszyć lub zwiÄ™kszyć moc O.mogÄ… czarownicy, owczarze, sowizdrzaÅ‚yidzie bokiem Czub Aneg 87; wyÅ‚azi na najwyższy drÄ…g 4; powinien siedzieć na kominku, nie chodzić doCzub Aneg 32, diabeÅ‚ Jaz Spis 300; także ci, co majÄ… uroczne oczy Czub Aneg 155.Istnieje wierzenie,sÄ…siada 2od, ->pożar.że O.może opiekować siÄ™ krasnoludek, taki O.nie szkodzi budynkom Krz PBL nr 504A.(c) O.jest zródÅ‚em Å› w i a 11 a i czÄ™sto wystÄ™puje jako jego synonim, por.kaszubskie wid TredO Podstawowe wÅ‚asnoÅ›ci O.to c z y s t o Å› ć i Å› w i Ä™ t o Å› ć.O. jest samÄ… czystoÅ›ciÄ…, bruka siÄ™Kasz 44 oraz znaczenia wtórne sÅ‚owa ogieÅ„, np.'blady odblask czego; Å‚una'; 'pÅ‚onÄ…cy lub Å›wiecÄ…cyprzez zetkniÄ™cie ze Å›wiatem" 81, dlatego w domach na noc stawiano przy O.garnek z wodÄ…, by O.przedmiot, np.lampa, Å›wieca, zapaÅ‚ka'.Jako zródÅ‚o Å›wiatÅ‚a: bÅ‚yszczy K 42 Maz 420, bÅ‚yska K 3 KujczyÅ›ciÅ‚ siÄ™ Lud 1908/44.Z jego skalaniem zwiÄ…zany byÅ‚ zwyczaj corocznego krzesania nowego ognia155, w por.zÅ‚oto bÅ‚yszczy siÄ™ jak ogieÅ„ K 17 Lub 153, jak Å‚ogiyÅ„ bÅ‚yszczaÅ‚y klejnoty sim Gad 53; Å›wiecioraz wiara w to, że wraz z jego zanieczyszczeniem zmniejsza siÄ™ jego ochronna, magiczna moc,siÄ™: w por.Å›wiconco, kieby uogieniasek ZWAK 1892/133; jarzy siÄ™ K 17 Lub 79.-º%nowy ogieÅ„.(d) Paleniu siÄ™ O.towarzyszÄ… okreÅ›lone d z w i Ä™ k i : O.huczy ZWAK 1886/91, bo zÅ‚e siÄ™ w nimO.w kulturze ludowej jest ogniem b o ż y m Czap Mat 122, Å›wiÄ™tÄ… rzeczÄ… wisla 1898/151, toodzywa K 33 Chel 75; strzela ZWAK 1879/28, Wisla 1904/103; furczy K 48 Ta-RzÅ›wienty ogieÅ„, co go wse trza sanować Baz Tatr 83, w formule witajÄ…cej rozpalany O.okreÅ›lany jesttakże jako dar boży 74c, dar nieba 78, skarbicek boży I9b, Å›wiatÅ‚ość Pana i9a.268 OGIEC - eksplikacja OGIEC eksplikacja 269260J SyCZy WisÅ‚a 1889/491, WisÅ‚a 1896/137; trzeszczy WisÅ‚a 1892/396, WisÅ‚a 1905/168; trzaska Kot Las 120.w O.podarunków od ukochanej/ukochanego jest znakiem odrzucenia miÅ‚oÅ›ci ZWAK(e) 0.w ludowych wyobrażeniach jest ż y w y , por.nazywanie żywym ogniem O.nieconego przez 1884/81, LL 1964/1-2/56.K 10 Poz 271.Wierzono, że należy palić obciÄ™te paznokcie, aby kiedyÅ›, przy zmartwychwstaniu znalazÅ‚y siÄ™ i onetarcie Lud 1908/44, ale jest to życie swoiste, paradoksalne, co oddaje dobrze zag.%7Å‚yjÄ™ nie żyjÄ™, aletakże i nie potrzeba byÅ‚o szukać ich po Å›wiecie nie wiadomo gdzie K 34 Chel 165, podob ZWAKpożeram, caÅ‚e me życie z gÅ‚odu umieram 3.O.rodzi siÄ™ 2, umiera 3, zdycha 'gaÅ›nie' Tred Kasz 44.1878/127, ZWAK 1887/31 - kryla siÄ™ w tym wiara, że to, co spalone trafia na drugi Å›wiat"; palonoOkreÅ›lenie ostawić ogiÅ„ prze zecym oznacza zostawienie ognia na noc, zaÅ› usmircec ogiÅ„ to 'zgasićobciÄ™te wÅ‚osy, by byÅ‚y mocne i dÅ‚ugie, także dlatego, że gdyby ptaki zbieraÅ‚y je do gniazd, wszystkieogieÅ„ na noc' Tred Kasz 44.O.przekazuje życie: jest ojcem dymu 2, Tred Kasz-44; w baÅ›ni jest ojcemwÅ‚osy wyjdÄ… lub bÄ™dzie bolaÅ‚a gÅ‚owa K 35 Przem 235, podob.ZWAK 1878/127, ZWAK 1887/31.Takżebohatera obdarzonego niezwykÅ‚Ä… siÅ‚Ä… 62.W CheÅ‚mskiem odróżniano O.- samicÄ™ i samca, nazywajÄ…cnależaÅ‚o palić stare Å‚yżki, by nie byÅ‚o w domu biedy K 7 Krak 135.odpowiednio samicÄ™ - kózmychÄ…, kuzmiszkÄ…, samca - kozmeciem K 34 Chel 160 (por.ros.kuznecW O.nie wolno palić: obrazów Å›wiÄ™tych, boby rÄ™ka uschÅ‚a ZWAK 1892/266.Na Podhalu nie'kowal' Mif Tok 2/21).Dy żyć O.oddycha, musi jeść 4 i pić Mosz Kul 2/501; jest nienasycony 7B.zużyte sakramentalia, np.wodÄ™ Å›wiÄ™conÄ…, ziele itp.rzuca siÄ™ w O., by nie psuć Å›wiÄ™toÅ›ci Baz Tatr 1R0.Musi regenerować swoje siÅ‚y, wiÄ™c: Å›pi por WisÅ‚a 1898/IGI, jest ukÅ‚adany do snu (= gaszony),Nie wolno w O.palić skorupek z jaj, bo ten, kto to zrobi, bÄ™dzie miaÅ‚ wrzody na gÅ‚owie ZWAKbudzony (= rozpalany) proÅ›bÄ… o wstanie i witany specjalnymi formuÅ‚ami 19-20; odpoczywa w dniu Å›w.1886/94; zawiÄ…zanego powrósÅ‚a, bo w wÄ™zle pokutuje dusza ZWAK 1890/127; starej miotÅ‚y, bo pszenicaWawrzyÅ„ca 19, 20 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]