[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dlatego:Zmieniać trzeba nie tylko rzÄ…d Putina i nawet nie tylko putinowski reżim, ale jed-noczeÅ›nie z nimi trzeba przezwyciężyć najgÅ‚Ä™bsze socjokulturowe podstawy cywilizacjirosyjskiej, trzeba zmienić jej paradygmat24.PrzesÅ‚ankami możliwoÅ›ci realnego i konstruktywnego rozwiÄ…zania konty-nuowali Afanasjew, Dawydow i Pielipienko powinno stać siÄ™ uÅ›wiadomieniesobie, że Rosja zmarnowaÅ‚a WSZYSTKIE historyczne szanse modernizacji ,a na siedemdziesiÄ…t lat sowieckiej socjalnej i duchowej degradacji spoÅ‚eczeÅ„-22Tamże, s.5.23Tamże, s.5 6.Por.M.Broda, Rosyjska idea i problemy modernizacyjne Rosji, [w:] S.BieleÅ„, A.Skrzy-pek (red.), Bariery modernizacji Rosji, Warszawa 2014, s.70 72.24Ju.Afanasjew, A.Dawydow, A.Pielipienko, Wpieriod& , s.6.110stwa nakÅ‚ada siÄ™ dwadzieÅ›cia lat jelcynowsko-putinowskiego doprowadzaniago w istocie do biologicznego, zwierzÄ™cego stanu 25.Ponadto, we współczesnejRosji brakuje siÅ‚y i nie da siÄ™ przewidzieć, że siÄ™ ona pojawi zdolnej prze-ciwstawić siÄ™ rozkÅ‚adowi i skierować RosjÄ™ w stronÄ™ autentycznej moderniza-cji.FundamentalnÄ… przeszkodÄ… dla podobnej zmiany pozostaje w szczególnoÅ›cirozdarcie miÄ™dzy wÅ‚adzÄ… a spoÅ‚eczeÅ„stwem: Archaicznemu czy postarchaicz-nemu, pod wzglÄ™dem swych mentalnych podstaw podwÅ‚adnemu, może od-powiadać jedynie dzikawa, feudalna, obszczino-samodzierżawna »nazistowska«wÅ‚adza 26.Rosja jako socjokulturowa i geopolityczna caÅ‚ość jest niezdolnado transformacji i modernizacji, pozostajÄ…c kruchym konglomeratem radykal-nie odmiennych etnokulturowych terytoriów, pozbawionych skutecznych, ad-ministracyjnych i makroekonomicznych, Å›rodków i mechanizmów integracji.Ideokratyczny projekt i jego ideologiczne surogaty nie sÄ… zdolne stać siÄ™ podsta-wÄ… rosyjskiej integracji nie przypadkiem w nastrojach spoÅ‚ecznych dominujepoczucie rosnÄ…cej entropii.Skoro diagnoza rosyjskiej choroby wskazuje na socjokulturowy raskoÅ‚,trzeba zapytać o jego korzenie, w szczególnoÅ›cio przyczyny patologicznego rozdwojenia miÄ™dzy starym i nowym, kulturowÄ… statykÄ…i spoÅ‚ecznÄ… dynamikÄ…, obszczino-samodzierżawnÄ… tradycjÄ… i jednostkowo-obywatelskÄ…modernizacjÄ… Rosji.Dlaczego Rosjanom nie udaÅ‚o siÄ™ w swojej mentalnoÅ›ci stworzyć ja-kieÅ› Å›rodkowej, dialogicznej, BogoczÅ‚owieczej sfery znaczeniowej, pomiÄ™dzy tym, co fi-lozofowie nazywajÄ… wszechobejmujÄ…cym i jednostkowym, a dziaÅ‚acze religijni Boskimi ludzkim?27JednÄ… z głównych przyczyn powyższego Afanasjew, Dawydow i PielipienkowiÄ…zali z przyjmowanym i krzewionym przez prawosÅ‚awie charakterem wiaryi wychowania, z prawosÅ‚awno-pogaÅ„skÄ… tradycjÄ… kulturowÄ…, zwracajÄ…c uwagÄ™m.in.na antropologiczny minimalizm wschodniego prawosÅ‚awia, tradycjÄ™ ce-zaropapizmu, wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci rosyjskiego systemu , czyniÄ…cego wÅ‚adzÄ™ bezgra-nicznÄ… i kosmicznie nieosiÄ…galnÄ… , na serwilizm polityczny rosyjskiej cerkwi,jej niezdolność adaptacji czÅ‚owieka do burżuazyjnego, miejskiego sposobu ży-cia, do katechizacji i oÅ›wiecenia narodu.Jak objaÅ›niali autorzy rozpatrywanego tekstu:CzÅ‚owiek jako twórca zasad w Europie sytuuje siÄ™ od poczÄ…tku poÅ›rodku.Inaczejma siÄ™ sprawa w Rosji, gdzie stale znajduje siÄ™ on miÄ™dzy dwoma biegunami i myÅ›lowegoformowania siÄ™, i spoÅ‚ecznej praktyki, i psychologicznego napiÄ™cia2825Tamże, s.6 7.26Tamże, s.7.27Tamże, s.8.Por.Ju.Aotman, Rola modeli dualnych w dynamice kultury rosyjskiej (do koÅ„ca XVIII w.), [w:]Semiotyka dziejów Rosji, Aódz 1993, s.18 19; A.Burowskij, Piotr Pierwyj.Proklatyj imperator, Moskwa 2008,s.173 174.28Ju.Afanasjew, A.Dawydow, A.Pielipienko, Wpieriod& , s.9.111 w rezultacie czego, w ich kraju duchowe kolizje, zderzenia binarnych sen-sów i konfliktowość jako zasada nie mogÄ… przeksztaÅ‚cać siÄ™ stopniowo we wza-jemne dopeÅ‚nianie siÄ™ i dialog [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
.Dlatego:Zmieniać trzeba nie tylko rzÄ…d Putina i nawet nie tylko putinowski reżim, ale jed-noczeÅ›nie z nimi trzeba przezwyciężyć najgÅ‚Ä™bsze socjokulturowe podstawy cywilizacjirosyjskiej, trzeba zmienić jej paradygmat24.PrzesÅ‚ankami możliwoÅ›ci realnego i konstruktywnego rozwiÄ…zania konty-nuowali Afanasjew, Dawydow i Pielipienko powinno stać siÄ™ uÅ›wiadomieniesobie, że Rosja zmarnowaÅ‚a WSZYSTKIE historyczne szanse modernizacji ,a na siedemdziesiÄ…t lat sowieckiej socjalnej i duchowej degradacji spoÅ‚eczeÅ„-22Tamże, s.5.23Tamże, s.5 6.Por.M.Broda, Rosyjska idea i problemy modernizacyjne Rosji, [w:] S.BieleÅ„, A.Skrzy-pek (red.), Bariery modernizacji Rosji, Warszawa 2014, s.70 72.24Ju.Afanasjew, A.Dawydow, A.Pielipienko, Wpieriod& , s.6.110stwa nakÅ‚ada siÄ™ dwadzieÅ›cia lat jelcynowsko-putinowskiego doprowadzaniago w istocie do biologicznego, zwierzÄ™cego stanu 25.Ponadto, we współczesnejRosji brakuje siÅ‚y i nie da siÄ™ przewidzieć, że siÄ™ ona pojawi zdolnej prze-ciwstawić siÄ™ rozkÅ‚adowi i skierować RosjÄ™ w stronÄ™ autentycznej moderniza-cji.FundamentalnÄ… przeszkodÄ… dla podobnej zmiany pozostaje w szczególnoÅ›cirozdarcie miÄ™dzy wÅ‚adzÄ… a spoÅ‚eczeÅ„stwem: Archaicznemu czy postarchaicz-nemu, pod wzglÄ™dem swych mentalnych podstaw podwÅ‚adnemu, może od-powiadać jedynie dzikawa, feudalna, obszczino-samodzierżawna »nazistowska«wÅ‚adza 26.Rosja jako socjokulturowa i geopolityczna caÅ‚ość jest niezdolnado transformacji i modernizacji, pozostajÄ…c kruchym konglomeratem radykal-nie odmiennych etnokulturowych terytoriów, pozbawionych skutecznych, ad-ministracyjnych i makroekonomicznych, Å›rodków i mechanizmów integracji.Ideokratyczny projekt i jego ideologiczne surogaty nie sÄ… zdolne stać siÄ™ podsta-wÄ… rosyjskiej integracji nie przypadkiem w nastrojach spoÅ‚ecznych dominujepoczucie rosnÄ…cej entropii.Skoro diagnoza rosyjskiej choroby wskazuje na socjokulturowy raskoÅ‚,trzeba zapytać o jego korzenie, w szczególnoÅ›cio przyczyny patologicznego rozdwojenia miÄ™dzy starym i nowym, kulturowÄ… statykÄ…i spoÅ‚ecznÄ… dynamikÄ…, obszczino-samodzierżawnÄ… tradycjÄ… i jednostkowo-obywatelskÄ…modernizacjÄ… Rosji.Dlaczego Rosjanom nie udaÅ‚o siÄ™ w swojej mentalnoÅ›ci stworzyć ja-kieÅ› Å›rodkowej, dialogicznej, BogoczÅ‚owieczej sfery znaczeniowej, pomiÄ™dzy tym, co fi-lozofowie nazywajÄ… wszechobejmujÄ…cym i jednostkowym, a dziaÅ‚acze religijni Boskimi ludzkim?27JednÄ… z głównych przyczyn powyższego Afanasjew, Dawydow i PielipienkowiÄ…zali z przyjmowanym i krzewionym przez prawosÅ‚awie charakterem wiaryi wychowania, z prawosÅ‚awno-pogaÅ„skÄ… tradycjÄ… kulturowÄ…, zwracajÄ…c uwagÄ™m.in.na antropologiczny minimalizm wschodniego prawosÅ‚awia, tradycjÄ™ ce-zaropapizmu, wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci rosyjskiego systemu , czyniÄ…cego wÅ‚adzÄ™ bezgra-nicznÄ… i kosmicznie nieosiÄ…galnÄ… , na serwilizm polityczny rosyjskiej cerkwi,jej niezdolność adaptacji czÅ‚owieka do burżuazyjnego, miejskiego sposobu ży-cia, do katechizacji i oÅ›wiecenia narodu.Jak objaÅ›niali autorzy rozpatrywanego tekstu:CzÅ‚owiek jako twórca zasad w Europie sytuuje siÄ™ od poczÄ…tku poÅ›rodku.Inaczejma siÄ™ sprawa w Rosji, gdzie stale znajduje siÄ™ on miÄ™dzy dwoma biegunami i myÅ›lowegoformowania siÄ™, i spoÅ‚ecznej praktyki, i psychologicznego napiÄ™cia2825Tamże, s.6 7.26Tamże, s.7.27Tamże, s.8.Por.Ju.Aotman, Rola modeli dualnych w dynamice kultury rosyjskiej (do koÅ„ca XVIII w.), [w:]Semiotyka dziejów Rosji, Aódz 1993, s.18 19; A.Burowskij, Piotr Pierwyj.Proklatyj imperator, Moskwa 2008,s.173 174.28Ju.Afanasjew, A.Dawydow, A.Pielipienko, Wpieriod& , s.9.111 w rezultacie czego, w ich kraju duchowe kolizje, zderzenia binarnych sen-sów i konfliktowość jako zasada nie mogÄ… przeksztaÅ‚cać siÄ™ stopniowo we wza-jemne dopeÅ‚nianie siÄ™ i dialog [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]