[ Pobierz całość w formacie PDF ]
. Twierdzimy pisze grupa nacjonalistów rosyjskich że podmiotem budowypaÅ„stwa może być tylko naród [.] Nacjonalizm, rozumiany jako Å›wiadomośćduchowej i materialnej jednoÅ›ci narodowego «My» [.] jest naturalnymi szlachetnym uczuciem jednostki utożsamiajÄ…cej siÄ™ z narodem, a także jednym znajbardziej potężnych, integrujÄ…cych czynników spoÅ‚eczno-paÅ„stwowych [.] WPrawosÅ‚awiu i kolektywistycznych tradycjach kultury rosyjskiej nie ma miejscana «prymat praw czÅ‚owieka».Próba zakorzenienia siÅ‚Ä… tej idei na glebie rosyj-skiej prowadzi obiektywnie do utraty korzeni kulturowo-historycznych, do«wojny wszystkich ze wszystkimi» [.] Droga Rosyjska to: nowy komunizmrosyjski!, nowy, rosyjski tradycjonalizm narodowy!, wÅ‚asny, rosyjski, nieatei-styczny i nieliberalny humanizm! 8Dziwny to zaiste humanizm odrzucajÄ…cy prawa czÅ‚owieka!Bez wyzwolenia jednostki-obywatela w ramach prawa oraz bez Å›wiadomoÅ›cipotrzeby prawa nie jest możliwa polityczna, spoÅ‚eczna i ekonomiczna auto-nomia jednostki w Rosji.Dopóki przeciÄ™tny Rosjanin nie dostrzeże koniecznoÅ›cizaistnienia w Rosji burżuazyjnego indywidualizmu , dopóty Rosja nie ma szansna zbudowanie paÅ„stwa prawa.W czasach współczesnych o problemie zniewolenia Ja przez My piÄ™knieÅ›piewaÅ‚ Aleksander Galicz, brutalnie krytykowany przez nacjonalistów rosyj-skich.Zdaniem poety, walkÄ™ z totalitaryzmem należy rozpocząć od uwolnieniamoralnego Ja w samym sobie, od pokonania czarta , który z mojego Ja chceuczynić My:LiczyÅ‚em owce i tak, i siak,A jednak nie zasnÄ…Å‚em.I wtedy zjawiÅ‚ siÄ™ mój czart,I wierzchem dosiadÅ‚ stoÅ‚ek.I rzekÅ‚ mój czart: WiÄ™c, bracie, jak,###############8!.C @ 3 8 = O =, . 0 ; 0 : 8 @ 5 2,.. O ; K9, . C A 5 2, .!> ; > E 8 =, ." 8 D 5 5 2, !.$5 4 > @ > 2, ./F : 5 2 8 G, >;5 >B25B=>3> 459AB28O, "578AK845>;>38G5A:>3> A5AB?5@5AB@>9:0 > ?@>1;5=0;L=>-3>AC40@AB25==>9 >??>78F88, >AA8O XXI 1993, nr 4, s.16 17, 27 28.110Jak sprawÄ™ zakoÅ„czymy?Spiszemy cyrograf i dalejże w tan,TroszeczkÄ™ pogrzeszymy!A Å‚ajdacz siÄ™ stary, do woli kÅ‚am,Przyjaciół sprzedaj hurtem!%7Å‚e pÅ‚acić przyjdzie. pomyÅ›l sam,%7Å‚e pÅ‚acić przyjdzie potem!Zasmakuj bracie sÅ‚odki jest grzech,Gdy już wyblaknÄ… sny,I szczęście nie w wieloÅ›ci cech,A w tym, że Ja to My!Nikt nie osÄ…dzi, zrozumże wszak,Nie ma przekleÅ„stwa przeszÅ‚ych dni,Gdy ze wszystkimi powiesz tak!I ze wszystkimi nie!I bÄ™dziesz wilki na ziemi pasÅ‚,I uczyÅ‚ je merdać spoÅ‚em!%7Å‚e pÅ‚acić przyjdzie. pomyÅ›l sam,%7Å‚e pÅ‚acić przyjdzie potem!Co z duszÄ… twÄ…? ZeszÅ‚oroczny Å›nieg!Od dawna już w oczy nie kÅ‚uje!Atomu wiek, kamienny wiek Sumienie grosz kosztuje!I komu potrzebne to dobro dziÅ›,Gdy droga dla wszystkich w piach.WiÄ™c dalejże, bracie, pióro bierz!I podpisz siÄ™ tutaj, tak.Tu czart poczochraÅ‚ kciukiem brew.PodsunÄ…Å‚ mi kaÅ‚amarz,A ja spytaÅ‚em go: To krew? Atrament odrzekÅ‚ kpiarz.Alleluja, alleluja! Atrament odrzekÅ‚ kpiarz.( Jeszcze raz o czarcie , tÅ‚um.wÅ‚asne)WystÄ™pujÄ™ tu nie jako teoretyk prawa, lecz jako historyk idei.Dlatego teżpominÄ…Å‚em zupeÅ‚nie problem aktualnego prawodawstwa rosyjskiego, natomiast111kilkakrotnie podkreÅ›laÅ‚em problem Å›wiadomoÅ›ci potrzeby prawa.Fakt, że w paÅ„-stwach postkomunistycznych uchwalane sÄ… normy prawne zgodne z prawamiczÅ‚owieka i innymi miÄ™dzynarodowymi uregulowaniami prawnymi absolutniejeszcze nie Å›wiadczy o tym, że paÅ„stwa te szybko stanÄ… siÄ™ paÅ„stwami prawa.Totylko poczÄ…tek bardzo dÅ‚ugiej drogi, którÄ… bez wÄ…tpienia szybciej przejdÄ… te kraje,które w swej przedkomunistycznej historii zdaÅ‚y już wiele egzaminów z tradycjipaÅ„stwa prawa.Prawo jest procesem (a nie zbiorem zapisów na papierze), jestgrÄ… w rozwiÄ…zywanie konfliktów spoÅ‚ecznych, której można siÄ™ nauczyć tylkodrogÄ… przejmowania tradycji wielu pokoleÅ„.Ani Rosja, ani wiÄ™kszość innychpaÅ„stw postradzieckich w tej grze w zasadzie jeszcze udziaÅ‚u nie braÅ‚o.KATEGORIA SOBOROWOZCI W MYZLI ROSYJSKIEJKategoria soborowoÅ›ci kilkakrotnie pojawiaÅ‚a siÄ™ już na stronicach tej książki,jednak poza wpisaniem jej w szeroko pojÄ™ty kolektywizm rosyjski wyja-Å›niona nie zostaÅ‚a.A jest to kategoria w nacjonalistycznej myÅ›li rosyjskiej niemniej ważna i nie mniej zagmatwana niż narodowość, której poÅ›wiÄ™ciÅ‚em takdużo uwagi.MyÅ›liciele rosyjscy wciąż poszukujÄ… idealnej formy wiÄ™zi spoÅ‚ecznej, owegoidealnego My-kolektywu z jednostkÄ… wolnÄ…, lecz niewyobcowanÄ….Do poglÄ…dówwielu z nich (sÅ‚owianofilów, poczwienników i innych rusofilów ) da siÄ™ za-stosować typologiÄ™ stworzonÄ… przez Ferdinanda Tönniesa (1887) przeciwsta-wienie Gemeinschaft i Gesellschaft w której np.paÅ„stwo, a także socjalizm, jesttworem sztucznym, racjonalnym, teoriÄ… opartÄ… na konwencji, pisanymkontrakcie (Gesellschaft), w odróżnieniu np.od rodziny, żywego organizmu,wspólnoty budowanej na wiÄ™ziach irracjonalnych, niesformalizowanych, emo-cjonalnych (Gemeinschaft)1.Rosjanie chcieliby przeciwstawić zachodniemu Ge-sellschaft rosyjskie Gemeinschaft w formie obszcziny , narodu oraz w treÅ›cibardzo modnej ostatnio soborowoÅ›ci. Soborowość rosyjska pisze metropolita Ioann to Å›wiadomość wspólnotyduchowej narodu zakorzenionej we wspólnej sÅ‚użbie, we wspólnych obowiÄ…z-kach 2.Dla Arsienija GuÅ‚ygi soborowość jest naczelnÄ… kategoriÄ… filozofii rosyjskiej, ziarnem idei rosyjskiej , organicznÄ… jednoÅ›ciÄ… tego, co ogólne i tego, co jed-nostkowe 3; a jednoczeÅ›nie: idea rosyjska jest wszechÅ›wiatowÄ… soborowoÅ›ciÄ… tym autentycznym kolektywem, bez którego ludzkość dzisiaj nie przeżyje 4.Giennadij Ziuganow przywódca komunistów rosyjskich twierdzi, że soborowość (kolektywizm) jest fundamentalnÄ… wartoÅ›ciÄ… Å›wiatopoglÄ…du rosyj-###############1Por.: A.W a l i c k i, W krÄ™gu konserwatywnej utopii, Warszawa 1964, s.134 142.2>0==, KBL @CAA:815A54=8: ?@02>A;02=KE E@8AB80= 1993, nr 1 (3), s.3.3. C ; K3 0, CAA:0O 845O 8 55 B2>@FK, >A:20 1995, s.19.4 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
. Twierdzimy pisze grupa nacjonalistów rosyjskich że podmiotem budowypaÅ„stwa może być tylko naród [.] Nacjonalizm, rozumiany jako Å›wiadomośćduchowej i materialnej jednoÅ›ci narodowego «My» [.] jest naturalnymi szlachetnym uczuciem jednostki utożsamiajÄ…cej siÄ™ z narodem, a także jednym znajbardziej potężnych, integrujÄ…cych czynników spoÅ‚eczno-paÅ„stwowych [.] WPrawosÅ‚awiu i kolektywistycznych tradycjach kultury rosyjskiej nie ma miejscana «prymat praw czÅ‚owieka».Próba zakorzenienia siÅ‚Ä… tej idei na glebie rosyj-skiej prowadzi obiektywnie do utraty korzeni kulturowo-historycznych, do«wojny wszystkich ze wszystkimi» [.] Droga Rosyjska to: nowy komunizmrosyjski!, nowy, rosyjski tradycjonalizm narodowy!, wÅ‚asny, rosyjski, nieatei-styczny i nieliberalny humanizm! 8Dziwny to zaiste humanizm odrzucajÄ…cy prawa czÅ‚owieka!Bez wyzwolenia jednostki-obywatela w ramach prawa oraz bez Å›wiadomoÅ›cipotrzeby prawa nie jest możliwa polityczna, spoÅ‚eczna i ekonomiczna auto-nomia jednostki w Rosji.Dopóki przeciÄ™tny Rosjanin nie dostrzeże koniecznoÅ›cizaistnienia w Rosji burżuazyjnego indywidualizmu , dopóty Rosja nie ma szansna zbudowanie paÅ„stwa prawa.W czasach współczesnych o problemie zniewolenia Ja przez My piÄ™knieÅ›piewaÅ‚ Aleksander Galicz, brutalnie krytykowany przez nacjonalistów rosyj-skich.Zdaniem poety, walkÄ™ z totalitaryzmem należy rozpocząć od uwolnieniamoralnego Ja w samym sobie, od pokonania czarta , który z mojego Ja chceuczynić My:LiczyÅ‚em owce i tak, i siak,A jednak nie zasnÄ…Å‚em.I wtedy zjawiÅ‚ siÄ™ mój czart,I wierzchem dosiadÅ‚ stoÅ‚ek.I rzekÅ‚ mój czart: WiÄ™c, bracie, jak,###############8!.C @ 3 8 = O =, . 0 ; 0 : 8 @ 5 2,.. O ; K9, . C A 5 2, .!> ; > E 8 =, ." 8 D 5 5 2, !.$5 4 > @ > 2, ./F : 5 2 8 G, >;5 >B25B=>3> 459AB28O, "578AK845>;>38G5A:>3> A5AB?5@5AB@>9:0 > ?@>1;5=0;L=>-3>AC40@AB25==>9 >??>78F88, >AA8O XXI 1993, nr 4, s.16 17, 27 28.110Jak sprawÄ™ zakoÅ„czymy?Spiszemy cyrograf i dalejże w tan,TroszeczkÄ™ pogrzeszymy!A Å‚ajdacz siÄ™ stary, do woli kÅ‚am,Przyjaciół sprzedaj hurtem!%7Å‚e pÅ‚acić przyjdzie. pomyÅ›l sam,%7Å‚e pÅ‚acić przyjdzie potem!Zasmakuj bracie sÅ‚odki jest grzech,Gdy już wyblaknÄ… sny,I szczęście nie w wieloÅ›ci cech,A w tym, że Ja to My!Nikt nie osÄ…dzi, zrozumże wszak,Nie ma przekleÅ„stwa przeszÅ‚ych dni,Gdy ze wszystkimi powiesz tak!I ze wszystkimi nie!I bÄ™dziesz wilki na ziemi pasÅ‚,I uczyÅ‚ je merdać spoÅ‚em!%7Å‚e pÅ‚acić przyjdzie. pomyÅ›l sam,%7Å‚e pÅ‚acić przyjdzie potem!Co z duszÄ… twÄ…? ZeszÅ‚oroczny Å›nieg!Od dawna już w oczy nie kÅ‚uje!Atomu wiek, kamienny wiek Sumienie grosz kosztuje!I komu potrzebne to dobro dziÅ›,Gdy droga dla wszystkich w piach.WiÄ™c dalejże, bracie, pióro bierz!I podpisz siÄ™ tutaj, tak.Tu czart poczochraÅ‚ kciukiem brew.PodsunÄ…Å‚ mi kaÅ‚amarz,A ja spytaÅ‚em go: To krew? Atrament odrzekÅ‚ kpiarz.Alleluja, alleluja! Atrament odrzekÅ‚ kpiarz.( Jeszcze raz o czarcie , tÅ‚um.wÅ‚asne)WystÄ™pujÄ™ tu nie jako teoretyk prawa, lecz jako historyk idei.Dlatego teżpominÄ…Å‚em zupeÅ‚nie problem aktualnego prawodawstwa rosyjskiego, natomiast111kilkakrotnie podkreÅ›laÅ‚em problem Å›wiadomoÅ›ci potrzeby prawa.Fakt, że w paÅ„-stwach postkomunistycznych uchwalane sÄ… normy prawne zgodne z prawamiczÅ‚owieka i innymi miÄ™dzynarodowymi uregulowaniami prawnymi absolutniejeszcze nie Å›wiadczy o tym, że paÅ„stwa te szybko stanÄ… siÄ™ paÅ„stwami prawa.Totylko poczÄ…tek bardzo dÅ‚ugiej drogi, którÄ… bez wÄ…tpienia szybciej przejdÄ… te kraje,które w swej przedkomunistycznej historii zdaÅ‚y już wiele egzaminów z tradycjipaÅ„stwa prawa.Prawo jest procesem (a nie zbiorem zapisów na papierze), jestgrÄ… w rozwiÄ…zywanie konfliktów spoÅ‚ecznych, której można siÄ™ nauczyć tylkodrogÄ… przejmowania tradycji wielu pokoleÅ„.Ani Rosja, ani wiÄ™kszość innychpaÅ„stw postradzieckich w tej grze w zasadzie jeszcze udziaÅ‚u nie braÅ‚o.KATEGORIA SOBOROWOZCI W MYZLI ROSYJSKIEJKategoria soborowoÅ›ci kilkakrotnie pojawiaÅ‚a siÄ™ już na stronicach tej książki,jednak poza wpisaniem jej w szeroko pojÄ™ty kolektywizm rosyjski wyja-Å›niona nie zostaÅ‚a.A jest to kategoria w nacjonalistycznej myÅ›li rosyjskiej niemniej ważna i nie mniej zagmatwana niż narodowość, której poÅ›wiÄ™ciÅ‚em takdużo uwagi.MyÅ›liciele rosyjscy wciąż poszukujÄ… idealnej formy wiÄ™zi spoÅ‚ecznej, owegoidealnego My-kolektywu z jednostkÄ… wolnÄ…, lecz niewyobcowanÄ….Do poglÄ…dówwielu z nich (sÅ‚owianofilów, poczwienników i innych rusofilów ) da siÄ™ za-stosować typologiÄ™ stworzonÄ… przez Ferdinanda Tönniesa (1887) przeciwsta-wienie Gemeinschaft i Gesellschaft w której np.paÅ„stwo, a także socjalizm, jesttworem sztucznym, racjonalnym, teoriÄ… opartÄ… na konwencji, pisanymkontrakcie (Gesellschaft), w odróżnieniu np.od rodziny, żywego organizmu,wspólnoty budowanej na wiÄ™ziach irracjonalnych, niesformalizowanych, emo-cjonalnych (Gemeinschaft)1.Rosjanie chcieliby przeciwstawić zachodniemu Ge-sellschaft rosyjskie Gemeinschaft w formie obszcziny , narodu oraz w treÅ›cibardzo modnej ostatnio soborowoÅ›ci. Soborowość rosyjska pisze metropolita Ioann to Å›wiadomość wspólnotyduchowej narodu zakorzenionej we wspólnej sÅ‚użbie, we wspólnych obowiÄ…z-kach 2.Dla Arsienija GuÅ‚ygi soborowość jest naczelnÄ… kategoriÄ… filozofii rosyjskiej, ziarnem idei rosyjskiej , organicznÄ… jednoÅ›ciÄ… tego, co ogólne i tego, co jed-nostkowe 3; a jednoczeÅ›nie: idea rosyjska jest wszechÅ›wiatowÄ… soborowoÅ›ciÄ… tym autentycznym kolektywem, bez którego ludzkość dzisiaj nie przeżyje 4.Giennadij Ziuganow przywódca komunistów rosyjskich twierdzi, że soborowość (kolektywizm) jest fundamentalnÄ… wartoÅ›ciÄ… Å›wiatopoglÄ…du rosyj-###############1Por.: A.W a l i c k i, W krÄ™gu konserwatywnej utopii, Warszawa 1964, s.134 142.2>0==, KBL @CAA:815A54=8: ?@02>A;02=KE E@8AB80= 1993, nr 1 (3), s.3.3. C ; K3 0, CAA:0O 845O 8 55 B2>@FK, >A:20 1995, s.19.4 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]