[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Fakt, że Ryszard ujmuje kontemplacjÄ™ jakoczynność, którÄ… speÅ‚nia czÅ‚owiek, a czasem Bóg za czÅ‚owieka, i że ta czynność bÄ™dÄ…caktem z natury swej nie może mieć stopni, które musiaÅ‚yby być ontycznie różne,przekonuje o niemożnoÅ›ci przyjÄ™cia u Ryszarda stopni kontemplacji lecz jedynie stopniprzedmiotów kontemplowanych.Ponieważ jednak w literaturze, dotyczÄ…cej Ryszarda,mówi siÄ™ o stopniach kontemplacji166, należy stwierdzić, że powodem tego jest takżenieÅ›cisÅ‚e wyrażanie siÄ™ Ryszarda167, które może mylić przy fragmentarycznym poznaniujego dzieÅ‚.UjÄ™cie Ryszarda, chociaż zasadniczo odnoszÄ…ce siÄ™ do zagadnieÅ„metafizycznych i wskazujÄ…ce na przedmiot kontemplacji, jest poza tym bogate wmateriaÅ‚y, mogÄ…ce interesować psychologiÄ™ spekulatywnÄ… i doÅ›wiadczalnÄ…, teologiÄ™moralnÄ…, etykÄ™.Mieszanie tych materiałów, przekonujÄ…cych o wieloaspektowymujmowaniu kwestii, może jednak Å›wiadczyć o tym, że Ryszard nie miaÅ‚ ostrejÅ›wiadomoÅ›ci granic miÄ™dzy przedmiotami formalnymi, którymi operowaÅ‚ w swychrozważaniach.I to obok nieÅ›cisÅ‚oÅ›ci wyrażeÅ„ może być powodem wyczytania wtekstach Ryszarda ujÄ™cia stopni kontemplacji.DÅ‚uga zresztÄ… tradycja neoplatoÅ„ska,akcentujÄ…ca stopnie zbliżania siÄ™ do Boga i konieczność poÅ›redników, mogÅ‚a zaciążyćna Ryszardzie w ten sposób, że widzÄ…c wÅ‚aÅ›ciwie problematykÄ™, a posÅ‚ugujÄ…c siÄ™terminologiÄ… zastanÄ…, nie mógÅ‚ Ryszard wyrazić tej problematyki inaczej niż wschemacie neoplatoÅ„skim.I stÄ…d jest w Beniaminie atmosfera stopni,niezdeterminowana jednoznacznie do przedmiotów kontemplacji, ponieważ Ryszard nieuÅ›wiadomiÅ‚ sobie dostatecznie ostro, że jego ujÄ™cia odbiegajÄ… od ujęć zastanych168.W165Por.s.44.Najnowsze prace Maritaina na ten temat (niedostÄ™pne, znane tylko z recenzji) ustalajÄ…, żeprzeżycie mistyczne polega na connaturalitas.OczywiÅ›cie miÅ‚ość wiąże siÄ™ z poznaniem mistycznym,sprowadzenie jednak do niej przeżycia mistycznego nie pozwoliÅ‚oby rozróżnić mistyki i Å›wiÄ™toÅ›ci.166Por.s.32-34.167Stwierdza to także Kulesza (28) s.245.168Ryszard nie miaÅ‚ Å›wiadomoÅ›ci, że przekroczyÅ‚ platonizm.Por.choćby Dempf (12): Es ist schade,dass Richard seine Spekulation nur auf die Trinität beschränkt hat.Hätte er den Unterschied der drei45każdym razie to jest oczywiste w tekstach, że Ryszard ujmuje w stopnie przedmiotykontemplacji.2.Geneza stopni.Robilliard sÅ‚usznie stwierdza, że u Ryszarda geneza etapówwznoszenia siÄ™ do Boga jest neoplatoÅ„ska i ciekawie ustala, że geneza stopnikontemplacji jest boecjaÅ„ska169.Stopnie te bowiem sÄ… nawiÄ…zaniem do boecjaÅ„skiegopodziaÅ‚u filozofii, podanego w komentarzu do Izagogi Porfiriusza170.PodziaÅ‚ tenodbiega od podziaÅ‚u Arystotelesa.Ponieważ Boecjusz swÄ… wiedzÄ™ filozoficznÄ… czerpaÅ‚nie z Aten i nie z Rzymu lecz z Aleksandrii, tam wiÄ™c należy szukać wpÅ‚ywów171,dziÄ™ki którym przeksztaÅ‚ciÅ‚ podziaÅ‚ arystotelesowski172.Komentarz Boecjusza byÅ‚podstawowy w Å›redniowieczu.CzerpaÅ‚ z niego Hugon, lecz przeksztaÅ‚ciÅ‚ znowuboecjaÅ„ski podziaÅ‚ filozofii na wzór arystotelesowskiego173.Poprzez wiÄ™c HugonaotrzymaÅ‚ Ryszard od Boecjusza podziaÅ‚ filozofii, a z tym podziaÅ‚em tradycjÄ™arystotelesowskÄ… i aleksandryjskÄ….Aleksandryjski schemat rzeczywistoÅ›ci (Bóg, idee,materia), poznany z pism Ojców KoÅ›cioÅ‚a, w poÅ‚Ä…czeniu z sugestiÄ… podziaÅ‚u filozofii,mógÅ‚ stać siÄ™ podstawÄ… przyjÄ™cia grup przedmiotów kontemplacji, których, wedÅ‚ugRobilliarda, Ryszard uzyskaÅ‚ sześć przez zdwojenie każdego z trzech elementówgeistigen Seinsweisen auf deren konnaturale Erkenntnismetaphysik angewendet, so wäre jetzt schon der Thomismus entstanden und der Universalienstreit hätte einen ganz andern Verlauf nehmen Essen s.73.169 Or, quand Richard [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
.Fakt, że Ryszard ujmuje kontemplacjÄ™ jakoczynność, którÄ… speÅ‚nia czÅ‚owiek, a czasem Bóg za czÅ‚owieka, i że ta czynność bÄ™dÄ…caktem z natury swej nie może mieć stopni, które musiaÅ‚yby być ontycznie różne,przekonuje o niemożnoÅ›ci przyjÄ™cia u Ryszarda stopni kontemplacji lecz jedynie stopniprzedmiotów kontemplowanych.Ponieważ jednak w literaturze, dotyczÄ…cej Ryszarda,mówi siÄ™ o stopniach kontemplacji166, należy stwierdzić, że powodem tego jest takżenieÅ›cisÅ‚e wyrażanie siÄ™ Ryszarda167, które może mylić przy fragmentarycznym poznaniujego dzieÅ‚.UjÄ™cie Ryszarda, chociaż zasadniczo odnoszÄ…ce siÄ™ do zagadnieÅ„metafizycznych i wskazujÄ…ce na przedmiot kontemplacji, jest poza tym bogate wmateriaÅ‚y, mogÄ…ce interesować psychologiÄ™ spekulatywnÄ… i doÅ›wiadczalnÄ…, teologiÄ™moralnÄ…, etykÄ™.Mieszanie tych materiałów, przekonujÄ…cych o wieloaspektowymujmowaniu kwestii, może jednak Å›wiadczyć o tym, że Ryszard nie miaÅ‚ ostrejÅ›wiadomoÅ›ci granic miÄ™dzy przedmiotami formalnymi, którymi operowaÅ‚ w swychrozważaniach.I to obok nieÅ›cisÅ‚oÅ›ci wyrażeÅ„ może być powodem wyczytania wtekstach Ryszarda ujÄ™cia stopni kontemplacji.DÅ‚uga zresztÄ… tradycja neoplatoÅ„ska,akcentujÄ…ca stopnie zbliżania siÄ™ do Boga i konieczność poÅ›redników, mogÅ‚a zaciążyćna Ryszardzie w ten sposób, że widzÄ…c wÅ‚aÅ›ciwie problematykÄ™, a posÅ‚ugujÄ…c siÄ™terminologiÄ… zastanÄ…, nie mógÅ‚ Ryszard wyrazić tej problematyki inaczej niż wschemacie neoplatoÅ„skim.I stÄ…d jest w Beniaminie atmosfera stopni,niezdeterminowana jednoznacznie do przedmiotów kontemplacji, ponieważ Ryszard nieuÅ›wiadomiÅ‚ sobie dostatecznie ostro, że jego ujÄ™cia odbiegajÄ… od ujęć zastanych168.W165Por.s.44.Najnowsze prace Maritaina na ten temat (niedostÄ™pne, znane tylko z recenzji) ustalajÄ…, żeprzeżycie mistyczne polega na connaturalitas.OczywiÅ›cie miÅ‚ość wiąże siÄ™ z poznaniem mistycznym,sprowadzenie jednak do niej przeżycia mistycznego nie pozwoliÅ‚oby rozróżnić mistyki i Å›wiÄ™toÅ›ci.166Por.s.32-34.167Stwierdza to także Kulesza (28) s.245.168Ryszard nie miaÅ‚ Å›wiadomoÅ›ci, że przekroczyÅ‚ platonizm.Por.choćby Dempf (12): Es ist schade,dass Richard seine Spekulation nur auf die Trinität beschränkt hat.Hätte er den Unterschied der drei45każdym razie to jest oczywiste w tekstach, że Ryszard ujmuje w stopnie przedmiotykontemplacji.2.Geneza stopni.Robilliard sÅ‚usznie stwierdza, że u Ryszarda geneza etapówwznoszenia siÄ™ do Boga jest neoplatoÅ„ska i ciekawie ustala, że geneza stopnikontemplacji jest boecjaÅ„ska169.Stopnie te bowiem sÄ… nawiÄ…zaniem do boecjaÅ„skiegopodziaÅ‚u filozofii, podanego w komentarzu do Izagogi Porfiriusza170.PodziaÅ‚ tenodbiega od podziaÅ‚u Arystotelesa.Ponieważ Boecjusz swÄ… wiedzÄ™ filozoficznÄ… czerpaÅ‚nie z Aten i nie z Rzymu lecz z Aleksandrii, tam wiÄ™c należy szukać wpÅ‚ywów171,dziÄ™ki którym przeksztaÅ‚ciÅ‚ podziaÅ‚ arystotelesowski172.Komentarz Boecjusza byÅ‚podstawowy w Å›redniowieczu.CzerpaÅ‚ z niego Hugon, lecz przeksztaÅ‚ciÅ‚ znowuboecjaÅ„ski podziaÅ‚ filozofii na wzór arystotelesowskiego173.Poprzez wiÄ™c HugonaotrzymaÅ‚ Ryszard od Boecjusza podziaÅ‚ filozofii, a z tym podziaÅ‚em tradycjÄ™arystotelesowskÄ… i aleksandryjskÄ….Aleksandryjski schemat rzeczywistoÅ›ci (Bóg, idee,materia), poznany z pism Ojców KoÅ›cioÅ‚a, w poÅ‚Ä…czeniu z sugestiÄ… podziaÅ‚u filozofii,mógÅ‚ stać siÄ™ podstawÄ… przyjÄ™cia grup przedmiotów kontemplacji, których, wedÅ‚ugRobilliarda, Ryszard uzyskaÅ‚ sześć przez zdwojenie każdego z trzech elementówgeistigen Seinsweisen auf deren konnaturale Erkenntnismetaphysik angewendet, so wäre jetzt schon der Thomismus entstanden und der Universalienstreit hätte einen ganz andern Verlauf nehmen Essen s.73.169 Or, quand Richard [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]