[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W Prusach wytworzyłsię kult państwa, który mo\na by nazwać mistycyzmem państwowym, i cała skomplikowana filozofia państwa, którejnajwybitniejszym przedstawicielem był G.W.F.Hegel.Filozof ten widział w państwie najwy\szy szczebel ustrojuspołecznego; było ono dla niego nieuniknioną postacią, do której duch obiektywny musi dojść w swym rozwoju.Państwo byłodla Hegla wy\szą postacią organizacji ni\ społeczeństwo, przyznawał mu te\ najwy\szy autorytet. Państwo jest boską ideąistniejącą na ziemi - pisał Hegel w swych Wykładach o filozofii dziejów - jest rzeczywistością idei moralnej, ucieleśnieniemracjonalnej wolności."97Państwo według Hegla stoi zawsze wy\ej od naturalnej organizacji społecznej.Natomiast najwy\szym wyrazemsuwerenności państwowej - jak stwierdził Hegel w swej Filozofii prawa - jest wojna. W czasie wojny wyra\a się najdobitniejidealność państwa.[.] Państwo reprezentuje siłę, mo\e więc jej u\ywać, \eby się utrzymać i powiększać." Wojna jest dlaHegla słuszna, je\eli odpowiada interesom państwa zagro\onego lub obra\onego".98Je\eli chodzi o stosunek prawa do etyki, to moralne według Hegla jest to, co zgodne z wolą zbiorowości.Najbardziejjednak moralne jest to, co słu\y państwu.Ta teza była zgodna z autorytatywnym pruskim systemem rządzenia i głęboko wryłasię w psychikę odbiorców filozofii Hegla w Niemczech.Widzimy tu wyraznie sformułowaną zasadę prymatu norm opartych na motywacjach energetycznych nad normamiopartymi na motywacjach informacyjnych.Prawo jako wyraz siły, apologia wojny to próba oparcia norm konstytutywnych namotywacjach związanych z normami witalnymi.Tutaj te\ chyba nale\y doszukiwać się ró\nicy między systemem sterowaniaw Bizancjum a systemem sterowania w Prusach i potem w Rzeszy Niemieckiej.O ile normy konstytutywne w CesarstwieBizantyńskim oparte były w większym stopniu na motywacjach związanych z normami ekonomicznymi ni\ na motywacjachzwiązanych z normami witalnymi, o tyle w Prusach i w Rzeszy Niemieckiej większy był udział motywacji związanych znormami witalnymi, który szczególnie wyraznie wystąpił w Trzeciej Rzeszy.Wspólne natomiast dla obu systemów jestprzyznawanie prymatu normom prawnym nad normami etycznymi, a nawet poznawczymi, oraz opieranie normkonstytutywnych w większym stopniu na motywacjach o charakterze energetycznym ni\ na motywacjach o charakterzeinformacyjnym.Je\eli chodzi o normy poznawcze, to zarówno w nauce pruskiej, jak i w całej nauce niemieckiej wytworzył sięcharakterystyczny formalizm naukowy - prace naukowe pełne były cytatów.O pozycji naukowca decydowały przedewszystkim jego tytuły i piastowane oficjalne godności naukowe; rzeczywiste osiągnięcia były znacznie mniej istotne.Wielkie zdobycze nauki niemieckiej osiągano właściwie mimo tego formalizmu, a często nawet wbrew oficjalnymautorytetom urzędowym nauki niemieckieNajciekawszym jednak fenomenem świadczącym o \ywotności bizantyńskich metod sterowania społecznego jest TrzeciaRzesza.Po dojściu Hitlera do władzy została ustanowiona dyktatura.Całą władzę skupiono w ręku Fhrera, który zostałjednocześnie głową państwa i szefem rządu.Wódz stał ponad państwem i dyktował prawo.Jeden z najbli\szychwspółpracowników Hitlera, Hans Frank, powiedział otwarcie: Prawo to wola Fhrera."99W Niemczech hitlerowskich wódz uwa\any był (podobnie jak cesarz w Bizancjum) za wybrańca Opatrzności.W 1937 rokuw Wrzburgu Hitler oświadczył publicznie: Choćby nie wiem jak słaby był człowiek w porównaniu z wszechmocą i woląOpatrzności, to jednak w momencie, gdy działa tak, jak Opatrzność tego chce, staje się bezgranicznie silny.Spływa wtedy naniego ta siła, która cechuje wszystkich wielkich ludzi w historii świata.A kiedy patrzę na te pięć lat, które mamy za sobą,czuję, \e mam prawo powiedzieć: to nie było jedynie dziełem człowieka"100 Tu\ przed aneksją Austrii, w lutym 1938 roku,oświadczył Hitler w Reichstagu: Przede wszystkim kto w takiej godzinie uwa\a za swój obowiązek objąć kierownictwo nadjakimś narodem, ten nie odpowiada przed prawami parlamentarnych zwyczajów i nie obowiązuje go jakaś określonademokratyczna koncepcja, lecz jedynie nało\ona na niego misja.A ka\dy, kto sprzeciwia się tej misji, jest wrogiem94J.Baszkiewicz, F.Ryszka, op.cit., s.133.95Tam\e, s.134.96J.Baszkiewicz, op.cit., s.210-211.97Cyt.wg.: W.Tatarkiewicz, Historia filozofii, t.2, Warszawa 1959, s.300.98J.Baszkiewicz, F.Ryszka, op.cit., s.321.99Szczegóły dotyczące Niemiec hitlerowskich czerpię z pracy J.Holzer, Państwo Hitlera, Warszawa 1972.100A.Bullock, Hitler.Studium tyranii, Warszawa 1969, s.308.narodu."101W poczuciu tej misji Hitler rozgrzeszał się i usprawiedliwiał z wszelkich zbrodni.Podobnie jak niegdyś w Bizancjum, nie było w Niemczech hitlerowskich miejsca na opozycję i krytykę.14 lipca 1933 rokuukazał się oficjalny komunikat, w którym podano, \e NSDAP stanowi jedyną polityczną partię w Niemczech.Podobnie jak w Bizancjum portrety cesarza, tak w Trzeciej Rzeszy wywieszane były wszędzie portrety Hitlera jako swoistysymbol wszechobecności wodza.Powstała te\ w błyskawicznym tempie liturgia hitlerowska, z grą świateł, pochodniami,sztandarami, śpiewami i pozdrawianiem się imieniem Fhrera.Rozwinęła się, na wzór bizantyński, swoista teologia imperialna".Hitlerowcy twierdzili, \e chcą uwolnić Europę i świat odzłych rządów i błędnych ideologii, wśród których marksizm zajmował pierwsze miejsce; dlatego te\ mają prawo niszczyćwszystkich, którzy się im przeciwstawiają, a równocześnie w interesie ludzkości muszą dą\yć do rozszerzenia swegopanowania.Podobnie jak kiedyś w Bizancjum wszystkich poddanych obowiązywała jedna ideologia państwowa - chrześcijaństwo, takw Niemczech Hitlera obowiązywała ideologia hitlerowska.Ustawy o czystce w administracji państwowej nakazywały usunąćze stanowisk wszystkich, którzy kiedykolwiek zdradzali lewicowe tendencje.Nie było te\ miejsca na \adne kolektywne ciałakierownicze.Hitler sprawował nieograniczoną władzę, kumulując w swym ręku zarówno najwy\sze kierownictwo państwowe,jak i partyjne, Hitler mianował wy\szych dostojników partyjnych państwowych oraz szefów wielkich organizacjipodporządkowanych NSDAP.Ci z kolei powoływali ni\szych funkcjonariuszy [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
.W Prusach wytworzyłsię kult państwa, który mo\na by nazwać mistycyzmem państwowym, i cała skomplikowana filozofia państwa, którejnajwybitniejszym przedstawicielem był G.W.F.Hegel.Filozof ten widział w państwie najwy\szy szczebel ustrojuspołecznego; było ono dla niego nieuniknioną postacią, do której duch obiektywny musi dojść w swym rozwoju.Państwo byłodla Hegla wy\szą postacią organizacji ni\ społeczeństwo, przyznawał mu te\ najwy\szy autorytet. Państwo jest boską ideąistniejącą na ziemi - pisał Hegel w swych Wykładach o filozofii dziejów - jest rzeczywistością idei moralnej, ucieleśnieniemracjonalnej wolności."97Państwo według Hegla stoi zawsze wy\ej od naturalnej organizacji społecznej.Natomiast najwy\szym wyrazemsuwerenności państwowej - jak stwierdził Hegel w swej Filozofii prawa - jest wojna. W czasie wojny wyra\a się najdobitniejidealność państwa.[.] Państwo reprezentuje siłę, mo\e więc jej u\ywać, \eby się utrzymać i powiększać." Wojna jest dlaHegla słuszna, je\eli odpowiada interesom państwa zagro\onego lub obra\onego".98Je\eli chodzi o stosunek prawa do etyki, to moralne według Hegla jest to, co zgodne z wolą zbiorowości.Najbardziejjednak moralne jest to, co słu\y państwu.Ta teza była zgodna z autorytatywnym pruskim systemem rządzenia i głęboko wryłasię w psychikę odbiorców filozofii Hegla w Niemczech.Widzimy tu wyraznie sformułowaną zasadę prymatu norm opartych na motywacjach energetycznych nad normamiopartymi na motywacjach informacyjnych.Prawo jako wyraz siły, apologia wojny to próba oparcia norm konstytutywnych namotywacjach związanych z normami witalnymi.Tutaj te\ chyba nale\y doszukiwać się ró\nicy między systemem sterowaniaw Bizancjum a systemem sterowania w Prusach i potem w Rzeszy Niemieckiej.O ile normy konstytutywne w CesarstwieBizantyńskim oparte były w większym stopniu na motywacjach związanych z normami ekonomicznymi ni\ na motywacjachzwiązanych z normami witalnymi, o tyle w Prusach i w Rzeszy Niemieckiej większy był udział motywacji związanych znormami witalnymi, który szczególnie wyraznie wystąpił w Trzeciej Rzeszy.Wspólne natomiast dla obu systemów jestprzyznawanie prymatu normom prawnym nad normami etycznymi, a nawet poznawczymi, oraz opieranie normkonstytutywnych w większym stopniu na motywacjach o charakterze energetycznym ni\ na motywacjach o charakterzeinformacyjnym.Je\eli chodzi o normy poznawcze, to zarówno w nauce pruskiej, jak i w całej nauce niemieckiej wytworzył sięcharakterystyczny formalizm naukowy - prace naukowe pełne były cytatów.O pozycji naukowca decydowały przedewszystkim jego tytuły i piastowane oficjalne godności naukowe; rzeczywiste osiągnięcia były znacznie mniej istotne.Wielkie zdobycze nauki niemieckiej osiągano właściwie mimo tego formalizmu, a często nawet wbrew oficjalnymautorytetom urzędowym nauki niemieckieNajciekawszym jednak fenomenem świadczącym o \ywotności bizantyńskich metod sterowania społecznego jest TrzeciaRzesza.Po dojściu Hitlera do władzy została ustanowiona dyktatura.Całą władzę skupiono w ręku Fhrera, który zostałjednocześnie głową państwa i szefem rządu.Wódz stał ponad państwem i dyktował prawo.Jeden z najbli\szychwspółpracowników Hitlera, Hans Frank, powiedział otwarcie: Prawo to wola Fhrera."99W Niemczech hitlerowskich wódz uwa\any był (podobnie jak cesarz w Bizancjum) za wybrańca Opatrzności.W 1937 rokuw Wrzburgu Hitler oświadczył publicznie: Choćby nie wiem jak słaby był człowiek w porównaniu z wszechmocą i woląOpatrzności, to jednak w momencie, gdy działa tak, jak Opatrzność tego chce, staje się bezgranicznie silny.Spływa wtedy naniego ta siła, która cechuje wszystkich wielkich ludzi w historii świata.A kiedy patrzę na te pięć lat, które mamy za sobą,czuję, \e mam prawo powiedzieć: to nie było jedynie dziełem człowieka"100 Tu\ przed aneksją Austrii, w lutym 1938 roku,oświadczył Hitler w Reichstagu: Przede wszystkim kto w takiej godzinie uwa\a za swój obowiązek objąć kierownictwo nadjakimś narodem, ten nie odpowiada przed prawami parlamentarnych zwyczajów i nie obowiązuje go jakaś określonademokratyczna koncepcja, lecz jedynie nało\ona na niego misja.A ka\dy, kto sprzeciwia się tej misji, jest wrogiem94J.Baszkiewicz, F.Ryszka, op.cit., s.133.95Tam\e, s.134.96J.Baszkiewicz, op.cit., s.210-211.97Cyt.wg.: W.Tatarkiewicz, Historia filozofii, t.2, Warszawa 1959, s.300.98J.Baszkiewicz, F.Ryszka, op.cit., s.321.99Szczegóły dotyczące Niemiec hitlerowskich czerpię z pracy J.Holzer, Państwo Hitlera, Warszawa 1972.100A.Bullock, Hitler.Studium tyranii, Warszawa 1969, s.308.narodu."101W poczuciu tej misji Hitler rozgrzeszał się i usprawiedliwiał z wszelkich zbrodni.Podobnie jak niegdyś w Bizancjum, nie było w Niemczech hitlerowskich miejsca na opozycję i krytykę.14 lipca 1933 rokuukazał się oficjalny komunikat, w którym podano, \e NSDAP stanowi jedyną polityczną partię w Niemczech.Podobnie jak w Bizancjum portrety cesarza, tak w Trzeciej Rzeszy wywieszane były wszędzie portrety Hitlera jako swoistysymbol wszechobecności wodza.Powstała te\ w błyskawicznym tempie liturgia hitlerowska, z grą świateł, pochodniami,sztandarami, śpiewami i pozdrawianiem się imieniem Fhrera.Rozwinęła się, na wzór bizantyński, swoista teologia imperialna".Hitlerowcy twierdzili, \e chcą uwolnić Europę i świat odzłych rządów i błędnych ideologii, wśród których marksizm zajmował pierwsze miejsce; dlatego te\ mają prawo niszczyćwszystkich, którzy się im przeciwstawiają, a równocześnie w interesie ludzkości muszą dą\yć do rozszerzenia swegopanowania.Podobnie jak kiedyś w Bizancjum wszystkich poddanych obowiązywała jedna ideologia państwowa - chrześcijaństwo, takw Niemczech Hitlera obowiązywała ideologia hitlerowska.Ustawy o czystce w administracji państwowej nakazywały usunąćze stanowisk wszystkich, którzy kiedykolwiek zdradzali lewicowe tendencje.Nie było te\ miejsca na \adne kolektywne ciałakierownicze.Hitler sprawował nieograniczoną władzę, kumulując w swym ręku zarówno najwy\sze kierownictwo państwowe,jak i partyjne, Hitler mianował wy\szych dostojników partyjnych państwowych oraz szefów wielkich organizacjipodporządkowanych NSDAP.Ci z kolei powoływali ni\szych funkcjonariuszy [ Pobierz całość w formacie PDF ]