[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.45-61).Burlington:Ashgate Publishing.Drucker, J.(2012).Humanistic theory and digital scholarship.W: M.K.Gold (red.), Debates in the Digital Humanities (s.85-95).Minneapolis: Univer-sity of Minnesota Press.Pobrano z: http://dhdebates.gc.cuny.edu/debates/text/34Hayes, B.(2011).Bit Lit: With digitized text from five million books,one is never at a loss for words, American Scientist, 99(3), 190 194.Pobranoz : http://www.americanscientist.org/libraries/documents/2011412130118486-2011-05CompSciHayes.pdfHitchcock, T.(2008).Digital Searching and the Reformulation of HistoricalKnowledge.W: M.Greengrass, L.Hughes (red.), The Virtual Representation ofthe Past.Burlington: Ashgate Publishing.Hitchcock, T.(2011).Culturomics, Big Data, Code Breakers and the Casau-bon Delusion, Historyonics.Pobrano z: http://historyonics.blogspot.com/2011/06/culturomics-big-data-code-breakers-and.html.Jasiński, T.(2011).Kronika Polska Galla Anonima w świetle unikatowejanalizy komputerowej nowej generacji.Wykłady Inauguracyjne Instytutu HistoriiUniwersytetu im.Adama Mickiewicza ; semestr letni 2010/2011, 6, Instytut Hi-storii UAM: Poznań.Manovich, L., Douglass, J.(2010).Mapping Time: Visualization of Tem-poral Patterns in Media and Art.Pobrano z: http://softwarestudies.com/cultu-ral_analytics/visualizing_temporal_patterns.pdfMichel, J.B., Shen, Y.K., Aiden, A.P., Veres, A., Gray, M.K., Pickett, J.P., Hoiberg, D., Aiden, E.L.(2011).Quantitative Analysis of Culture Using Mil-lions of Digitized Books, Science, 331(6014), 176 182.Narojczyk, K.(2005).Internetowe bazy danych w badaniach historycznych.W: K.Narojczyk, B.Ryszewski (red.), Metody komputerowe w badaniach i na-uczaniu historii.Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.Scheinfeldf, T.(2012).Sunset for Ideology, Sunrise for Methodology? W:33Wprowadzenie do historii cyfrowejMatthew K.Gold (red.), Debates in the Digital Humanities (s.124-126).Minne-apolis: University of Minnesota Press.Pobrano z: http://dhdebates.gc.cuny.edu/debates/text/39.347.Cyfrowe dziedzictwoW pazdzierniku 2003 roku Organizacja Narodów Zjednoczonych do SprawOświaty, Nauki i Kultury (UNESCO) wydała konwencję Charter on the Pre-servation of Digital Heritage, w której zdefiniowano cyfrowe dziedzictwo jakozródła informacji i kreatywnej ekspresji wytwarzane, udostępniane i zarządzanew formie cyfrowej.W zakres definicji UNESCO włączono zasoby cyfrowe po-wstałe w ramach digitalizacji (posiadające analogowe oryginały) i zasoby nie-posiadające oryginalnie formy fizycznej (born digital).W niniejszym rozdzialetemat dziedzictwa cyfrowego podejmuję więc z perspektywy obu typów za-sobów, które dla historyka mogą być wartościowe.W socjologii dziedzictworozumiane jest z kolei przez pryzmat wartości niematerialnych, np.tradycji czyjęzyka.Tego wątku jednak nie będę podejmował w swoim opracowaniu (o róż-nicach między historycznym a socjologicznym ujęciem problemu tradycji zob:Szpociński, 2008, s.29 30).Coraz więcej zródeł historycznych jest digitalizowanych i udostępnianychonline w bibliotekach i archiwach cyfrowych albo w ramach rozmaitych oddol-nych i nieformalnych inicjatyw.Mimo że digitalizacja ma charakter masowy,wciąż nie obejmuje większości zgromadzonych zbiorów.Według danych z 2012roku udostępnianych przez ENUMERATE w raporcie Survey Report on Digi-tisation in European Cultural Heritage Institutions w europejskich instytucjachkultury zdigitalizowano dotąd około 20 proc.zasobów przeznaczonych do digi-talizacji, a w ciągu najbliższych dwóch lat ta wielkość ma się podwoić.Wciążjednak 57 proc.europejskich zbiorów czeka na cyfryzację.Dane z 2007 rokudotyczące amerykańskich archiwów National Archives and Records Admini-stration (NARA) pokazywały jeszcze większą dysproporcję (Hafner, 2007).Wprzypadku dokumentów tekstowych zdigitalizowano i udostępniono 8 milio-nów spośród liczby około 9 miliardów dokumentów archiwalnych (1:1800).Wprzypadku map było jeszcze gorzej (1:20000).W polskiej Federacji BibliotekCyfrowych udostępniono do pory kwietnia 2013 ponad 1,2 mln publikacji, Naro-dowe Archiwum Cyfrowe (NAC) przechowuje 15 mln fotografii, 30 tys.nagrańi 2 tys.filmów, co roku wykonując około 10 mln skanów.Dziś na stronieSzukajwarchiwach.pl dostępne są online wersje cyfrowe 5 mln dokumentów ar-35Wprowadzenie do historii cyfrowejchiwalnych.Spośród przechowywanych przez NAC fotografii zdigitalizowanychi opublikowanych online jest jedynie nieco ponad 1 proc.Zakres i rozwój projektów digitalizacyjnych ograniczane są przez budżetyinstytucji i przepisy prawa autorskiego, zwłaszcza w przypadku utworów o nie-jasnym statusie (tzw.utworów osieroconych).Dużym wyzwaniem dla badaczasą też różne standardy udostępniania zbiorów i ich metadanych.Nie można więcuznać, że korzystanie z archiwów i bibliotek cyfrowych staje się popularną al-ternatywą wobec korzystania ze zbiorów na miejscu, tym bardziej że historycykorzystają nie tylko z dokumentów zródłowych, ale też literatury naukowej.Taostatnia z kolei jest słabo reprezentowana w bibliotekach cyfrowych, ze względuna obowiązujące wciąż autorskie prawa majątkowe, blokujące swobodne roz-powszechnianie ich treści.Sytuację mogłoby poprawić rozprzestrzenienie sięmodelu otwartego dostępu do literatury naukowej.Szerzej na ten temat piszę wosobnym rozdziale [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
.45-61).Burlington:Ashgate Publishing.Drucker, J.(2012).Humanistic theory and digital scholarship.W: M.K.Gold (red.), Debates in the Digital Humanities (s.85-95).Minneapolis: Univer-sity of Minnesota Press.Pobrano z: http://dhdebates.gc.cuny.edu/debates/text/34Hayes, B.(2011).Bit Lit: With digitized text from five million books,one is never at a loss for words, American Scientist, 99(3), 190 194.Pobranoz : http://www.americanscientist.org/libraries/documents/2011412130118486-2011-05CompSciHayes.pdfHitchcock, T.(2008).Digital Searching and the Reformulation of HistoricalKnowledge.W: M.Greengrass, L.Hughes (red.), The Virtual Representation ofthe Past.Burlington: Ashgate Publishing.Hitchcock, T.(2011).Culturomics, Big Data, Code Breakers and the Casau-bon Delusion, Historyonics.Pobrano z: http://historyonics.blogspot.com/2011/06/culturomics-big-data-code-breakers-and.html.Jasiński, T.(2011).Kronika Polska Galla Anonima w świetle unikatowejanalizy komputerowej nowej generacji.Wykłady Inauguracyjne Instytutu HistoriiUniwersytetu im.Adama Mickiewicza ; semestr letni 2010/2011, 6, Instytut Hi-storii UAM: Poznań.Manovich, L., Douglass, J.(2010).Mapping Time: Visualization of Tem-poral Patterns in Media and Art.Pobrano z: http://softwarestudies.com/cultu-ral_analytics/visualizing_temporal_patterns.pdfMichel, J.B., Shen, Y.K., Aiden, A.P., Veres, A., Gray, M.K., Pickett, J.P., Hoiberg, D., Aiden, E.L.(2011).Quantitative Analysis of Culture Using Mil-lions of Digitized Books, Science, 331(6014), 176 182.Narojczyk, K.(2005).Internetowe bazy danych w badaniach historycznych.W: K.Narojczyk, B.Ryszewski (red.), Metody komputerowe w badaniach i na-uczaniu historii.Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.Scheinfeldf, T.(2012).Sunset for Ideology, Sunrise for Methodology? W:33Wprowadzenie do historii cyfrowejMatthew K.Gold (red.), Debates in the Digital Humanities (s.124-126).Minne-apolis: University of Minnesota Press.Pobrano z: http://dhdebates.gc.cuny.edu/debates/text/39.347.Cyfrowe dziedzictwoW pazdzierniku 2003 roku Organizacja Narodów Zjednoczonych do SprawOświaty, Nauki i Kultury (UNESCO) wydała konwencję Charter on the Pre-servation of Digital Heritage, w której zdefiniowano cyfrowe dziedzictwo jakozródła informacji i kreatywnej ekspresji wytwarzane, udostępniane i zarządzanew formie cyfrowej.W zakres definicji UNESCO włączono zasoby cyfrowe po-wstałe w ramach digitalizacji (posiadające analogowe oryginały) i zasoby nie-posiadające oryginalnie formy fizycznej (born digital).W niniejszym rozdzialetemat dziedzictwa cyfrowego podejmuję więc z perspektywy obu typów za-sobów, które dla historyka mogą być wartościowe.W socjologii dziedzictworozumiane jest z kolei przez pryzmat wartości niematerialnych, np.tradycji czyjęzyka.Tego wątku jednak nie będę podejmował w swoim opracowaniu (o róż-nicach między historycznym a socjologicznym ujęciem problemu tradycji zob:Szpociński, 2008, s.29 30).Coraz więcej zródeł historycznych jest digitalizowanych i udostępnianychonline w bibliotekach i archiwach cyfrowych albo w ramach rozmaitych oddol-nych i nieformalnych inicjatyw.Mimo że digitalizacja ma charakter masowy,wciąż nie obejmuje większości zgromadzonych zbiorów.Według danych z 2012roku udostępnianych przez ENUMERATE w raporcie Survey Report on Digi-tisation in European Cultural Heritage Institutions w europejskich instytucjachkultury zdigitalizowano dotąd około 20 proc.zasobów przeznaczonych do digi-talizacji, a w ciągu najbliższych dwóch lat ta wielkość ma się podwoić.Wciążjednak 57 proc.europejskich zbiorów czeka na cyfryzację.Dane z 2007 rokudotyczące amerykańskich archiwów National Archives and Records Admini-stration (NARA) pokazywały jeszcze większą dysproporcję (Hafner, 2007).Wprzypadku dokumentów tekstowych zdigitalizowano i udostępniono 8 milio-nów spośród liczby około 9 miliardów dokumentów archiwalnych (1:1800).Wprzypadku map było jeszcze gorzej (1:20000).W polskiej Federacji BibliotekCyfrowych udostępniono do pory kwietnia 2013 ponad 1,2 mln publikacji, Naro-dowe Archiwum Cyfrowe (NAC) przechowuje 15 mln fotografii, 30 tys.nagrańi 2 tys.filmów, co roku wykonując około 10 mln skanów.Dziś na stronieSzukajwarchiwach.pl dostępne są online wersje cyfrowe 5 mln dokumentów ar-35Wprowadzenie do historii cyfrowejchiwalnych.Spośród przechowywanych przez NAC fotografii zdigitalizowanychi opublikowanych online jest jedynie nieco ponad 1 proc.Zakres i rozwój projektów digitalizacyjnych ograniczane są przez budżetyinstytucji i przepisy prawa autorskiego, zwłaszcza w przypadku utworów o nie-jasnym statusie (tzw.utworów osieroconych).Dużym wyzwaniem dla badaczasą też różne standardy udostępniania zbiorów i ich metadanych.Nie można więcuznać, że korzystanie z archiwów i bibliotek cyfrowych staje się popularną al-ternatywą wobec korzystania ze zbiorów na miejscu, tym bardziej że historycykorzystają nie tylko z dokumentów zródłowych, ale też literatury naukowej.Taostatnia z kolei jest słabo reprezentowana w bibliotekach cyfrowych, ze względuna obowiązujące wciąż autorskie prawa majątkowe, blokujące swobodne roz-powszechnianie ich treści.Sytuację mogłoby poprawić rozprzestrzenienie sięmodelu otwartego dostępu do literatury naukowej.Szerzej na ten temat piszę wosobnym rozdziale [ Pobierz całość w formacie PDF ]