[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wizytator biskupa Rozczynialskiego sam trzy razy Krokówzwiedzał, ale gdy zamierzał poświęcić kościół, to albo klucze pastor schował, albo pan nazdrowiu nie domagał, a raz mu nawet pogrożono chłostą.Ci spośród mieszkańców Krokowej,którzy nie zmienili wyznania, a było ich około półtora tysiąca zaczęli znowu uczęszczać doklasztornej świątyni w %7łarnowcu.Tak naprawdę reformacja na terenie Brandenburgii i państwa pruskiego zwyciężyła zaczasów Joachima II, panującego od 1536 roku.Starał się on uniknąć walk religijnych i długiczas zajmował stanowisko dość kompromisowe, deklarując się jednak ostatecznie po stroniekościoła luterańskiego, który stal się oficjalnym kościołem państwowym w Brandenburgii,gdy elektor przyjął komunię świętą pod dwoma postaciami - chleba i wina.Zakony w Bran-denburgii zostały rozwiązane, a kult katolicki przestał być praktykowany.W istocie wcześniej niż wskazuje sprawozdanie wizytatora, bo już w roku 1569 Reinholdvon Krockow powróciwszy z Francji przeszedł na kalwinizm.Nowinki religijne na Kaszubach pojawiły się już w połowie XVI wieku.Najszybciej prze-noszone z Gdańska, zaszczepiane były także przez książąt zachodniopomorskich.Kalwinizm Reinholda wynikał nie tylko z europejskiej mody, czy jak można by przypusz-czać z powodu urażonej dumy po niewyjaśnionym odebraniu mu pierwszej katolickiej żony -Elżbiety, gdyż Barbara Wejher również należała do kościoła katolickiego, lecz brał się z po-ważnego zaangażowania w sprawy hugenotów, którym spieszył z pomocą.Wszakże to onibyli wyznawcami kalwinizmu we Francji.Poza wszystkim obca była mu bezwzględność isamowładztwo, tak bliskie absolutyzmowi, bazującemu jak dotąd mimo wszystko na obrząd-ku katolickim.Tolerancja, wyrozumiałość, liberalizm, demokracja, jako parlamentarna formarealizacji władzy były mu z pewnością bliższe.Podobnie jak nieco surowsza etyka, którastała się podstawą filozofii pracy, poświęcenia i wydajnego trudu we wszystkich działaniach.To znamienne, że te właśnie elementy społeczno-ekonomiczne kalwinizmu przyjmowałysię zwłaszcza w krajach wchodzących na drogę rozwoju wczesnokapitalistycznego.Historycy zgodnie uznają, że kiedy Reinhold przyjął kalwinizm kościół i wsie nadal po-zostały katolickie.Tak było z pewnością w końcu lat sześćdziesiątych.Sytuacja zmieniła sięna początku lat osiemdziesiątych, o czym zaświadcza wspomniany wizytator, który w 1583roku donosi, że świątynia jest sprofanowana, a dziedzic jest heretykiem, który odstąpił odnauki kościoła katolickiego.Mocne to słowa, zwłaszcza gdy idzie o profanację.Ich autor nie miał pewnie na myśliksiążek do nabożeństwa w języku polskim, ani też Biblii, którą czytano po polsku.Wszak37pierwszy kalwiński przekład Biblii brzeskiej, albo radziwiłłowskiej wyszedł drukiem w 1563roku nakładem Mikołaja Radziwiłła Czarnego.Wierni mogli słuchać historii zbawieniaoraz Ewangelii Jezusa, w ich ojczystym języku, po polsku, tu w Krokowej, gdzie rodzili się,żyli i umierali.Czyż nie równie ważne jak wiara, która czyni cuda i góry przenosi jest przy-wiązanie do rodzinnej ziemi ojców, do ojcowizny, czy jak mówią Kaszubi tatczezny ?Tam dobrze ,gdzie ojczyzna - mógłby Reinhold sparafrazować Cicerona, gdyby go czytał.Ba.Mógł jedynie usłyszeć, ale za to w polskim przekładzie słowa świętego Mateusza - Tamskarb twój, gdzie serce twoje.Coraz częściej rozmyślał Reinhold nad tym, że i jego serce kiedyś bić przestanie.Odej-dzie po nagrodę w niebie, zgodnie z Bożą łaską, której po tylekroć doświadczał.Moc prede-stynacji, siła przeznaczenia są wielką obietnicą dla zbawienia duszy.A ciało? Pozostanie tu wKrokowej na cmentarzu? Leżą tam jego katoliccy przodkowie.A on i jego następcy spoczy-wać będą odtąd w rodzinnej krypcie w lochach kościoła.Postanowił Reinhold w fundamen-tach krokowskiej świątyni dobudować mauzoleum [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
.Wizytator biskupa Rozczynialskiego sam trzy razy Krokówzwiedzał, ale gdy zamierzał poświęcić kościół, to albo klucze pastor schował, albo pan nazdrowiu nie domagał, a raz mu nawet pogrożono chłostą.Ci spośród mieszkańców Krokowej,którzy nie zmienili wyznania, a było ich około półtora tysiąca zaczęli znowu uczęszczać doklasztornej świątyni w %7łarnowcu.Tak naprawdę reformacja na terenie Brandenburgii i państwa pruskiego zwyciężyła zaczasów Joachima II, panującego od 1536 roku.Starał się on uniknąć walk religijnych i długiczas zajmował stanowisko dość kompromisowe, deklarując się jednak ostatecznie po stroniekościoła luterańskiego, który stal się oficjalnym kościołem państwowym w Brandenburgii,gdy elektor przyjął komunię świętą pod dwoma postaciami - chleba i wina.Zakony w Bran-denburgii zostały rozwiązane, a kult katolicki przestał być praktykowany.W istocie wcześniej niż wskazuje sprawozdanie wizytatora, bo już w roku 1569 Reinholdvon Krockow powróciwszy z Francji przeszedł na kalwinizm.Nowinki religijne na Kaszubach pojawiły się już w połowie XVI wieku.Najszybciej prze-noszone z Gdańska, zaszczepiane były także przez książąt zachodniopomorskich.Kalwinizm Reinholda wynikał nie tylko z europejskiej mody, czy jak można by przypusz-czać z powodu urażonej dumy po niewyjaśnionym odebraniu mu pierwszej katolickiej żony -Elżbiety, gdyż Barbara Wejher również należała do kościoła katolickiego, lecz brał się z po-ważnego zaangażowania w sprawy hugenotów, którym spieszył z pomocą.Wszakże to onibyli wyznawcami kalwinizmu we Francji.Poza wszystkim obca była mu bezwzględność isamowładztwo, tak bliskie absolutyzmowi, bazującemu jak dotąd mimo wszystko na obrząd-ku katolickim.Tolerancja, wyrozumiałość, liberalizm, demokracja, jako parlamentarna formarealizacji władzy były mu z pewnością bliższe.Podobnie jak nieco surowsza etyka, którastała się podstawą filozofii pracy, poświęcenia i wydajnego trudu we wszystkich działaniach.To znamienne, że te właśnie elementy społeczno-ekonomiczne kalwinizmu przyjmowałysię zwłaszcza w krajach wchodzących na drogę rozwoju wczesnokapitalistycznego.Historycy zgodnie uznają, że kiedy Reinhold przyjął kalwinizm kościół i wsie nadal po-zostały katolickie.Tak było z pewnością w końcu lat sześćdziesiątych.Sytuacja zmieniła sięna początku lat osiemdziesiątych, o czym zaświadcza wspomniany wizytator, który w 1583roku donosi, że świątynia jest sprofanowana, a dziedzic jest heretykiem, który odstąpił odnauki kościoła katolickiego.Mocne to słowa, zwłaszcza gdy idzie o profanację.Ich autor nie miał pewnie na myśliksiążek do nabożeństwa w języku polskim, ani też Biblii, którą czytano po polsku.Wszak37pierwszy kalwiński przekład Biblii brzeskiej, albo radziwiłłowskiej wyszedł drukiem w 1563roku nakładem Mikołaja Radziwiłła Czarnego.Wierni mogli słuchać historii zbawieniaoraz Ewangelii Jezusa, w ich ojczystym języku, po polsku, tu w Krokowej, gdzie rodzili się,żyli i umierali.Czyż nie równie ważne jak wiara, która czyni cuda i góry przenosi jest przy-wiązanie do rodzinnej ziemi ojców, do ojcowizny, czy jak mówią Kaszubi tatczezny ?Tam dobrze ,gdzie ojczyzna - mógłby Reinhold sparafrazować Cicerona, gdyby go czytał.Ba.Mógł jedynie usłyszeć, ale za to w polskim przekładzie słowa świętego Mateusza - Tamskarb twój, gdzie serce twoje.Coraz częściej rozmyślał Reinhold nad tym, że i jego serce kiedyś bić przestanie.Odej-dzie po nagrodę w niebie, zgodnie z Bożą łaską, której po tylekroć doświadczał.Moc prede-stynacji, siła przeznaczenia są wielką obietnicą dla zbawienia duszy.A ciało? Pozostanie tu wKrokowej na cmentarzu? Leżą tam jego katoliccy przodkowie.A on i jego następcy spoczy-wać będą odtąd w rodzinnej krypcie w lochach kościoła.Postanowił Reinhold w fundamen-tach krokowskiej świątyni dobudować mauzoleum [ Pobierz całość w formacie PDF ]