[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.10-13; tenże, Przemówienie do chorych zgromadzonych w kościele OO.Franciszkanów (Kraków, 9.06.1979), w: Jan Paweł II, Pielgrzymki do Ojczyzny.1979, 1983, 1987,1991,1995,1997,1999.Przemówienia, homilie, dz.cyt., s.183-185.64Por.Jan Paweł II, Wizyta w rzymskim szpitalu Regina Margherita (20.12.1981), w: Jan Paweł II, Ewangelia cierpienia, dz.cyt, s.51.,,,65 Por.RH 13, 20; ChL 36; DM 1; DV 59; EA 69; TMA 4; tenże, Rozważanie podczas nieszporów (Wiedeń, 10.09.1983), w: Przemówienia i homilie Ojca Świętego Jana Pawia II, dz.cyt., s.172.66 Por.RH 10; DM 7; E A 69; Jan Paweł II, Orędzie na Światowy Dzień Pokoju ( 1981), w: Orędzia Ojca Świętego Jana Pawia II, 1.1, dz.cyt., s.23; tenże, Orędzie na Światowy Dzień Młodzieży (1987), tamże, s.168; tenże, Chrystus wyzwala człowieka i ludzkość do „nowego żyda "(Audiencja środowa, 10.08.1988), w: Katechezy Ojca Świętego Jana Pawła II.Jezus Chrystus, pod red.W.Zega, Wydawnictwo M., Apo-stolicum, Kraków-Ząbki 1999, s.276-277.niepewność, która przetacza się niekiedy nawet w rozpacz.Oznacza to także konieczność wysiłku szukania u Boga światła i pomocy do zrozumienia trudnych dla siebie sytuacji i pytań.3.2.2.2.Udział w posłannictwie JezusaSens ludzkiego cierpienia i umierania chrześcijaństwo łączy także z dokonaną przez Jezusa tajemnicą odkupienia, przez co ludzkie cierpienie, połączone z cierpieniem Jezusa, stale jest przez Niego dopełniane i nabiera nowego - zbawczego znaczenia.Poprzez cierpienie człowiek składa Bogu w darze duchową ofiarę, czyli swoje cierpienie łączy z męką Jezusa i w ten szczególny sposób uczestniczy w wypełnianiu powszechnego kapłaństwa Kościoła68.Trwając w tej postawie, cierpiący „przechowują w swoich własnych cierpieniach najszczególniejszą cząstkę nieskończonego skarbu odkupienia świata i tym skarbem mogą się dzielić z innymi.Im bardziej człowiek jest zagrożony grzechem, im cięższe struktury grzechu dźwiga w sobie współczesny świat, tym większą wymowę posiada w sobie ludzkie cierpienie.I tym bardziej Kościół czuje potrzebę odwoływania się do ludzkich cierpień dla ocalenia świata"69.Odnajdujemy tu echo słów św.Pawła, który przyjmuje swoje słabości, obelgi, niedostatki i prześladowania, gdyż „moc w słabości się doskonali" (2 Kor 12, 9).W ten sposób następuje jednoczenie ludzkich cierpień z cierpieniem Jezusa.Ludzka słabość osadzona i zanurzona przez wiarę w tajemnicy Chrystusa staje się źródłem mocy Bożej70.Przez cierpieniePor.ChL 34-36.68 Jan Paweł II, Audiencja generalna (29.04.1992), w: Katechezy Ojca Świętego Jana Pawia II.Kościół, dz.cyt., s.115-116.69 SD 27.Por.Jan Paweł II, Orędzie na Światowy Dzień Misyjny (1984), w: Orędzia Ojca Świętego Jana Panda II, 1.1, dz.cyt., s.291-295.z krzyża Chrystusowego zostało wyprowadzone najwyższe dobro odkupienia świata, które nieustannie z niego bierze swój początek.Z cierpienia Chrystusa jak ze źródła biją wciąż strumienie wody żywej (por.J 7, 37-38)71.Ten sposób odkrywania cierpienia pozwala uważać, że cierpienie ludzkie jest dobrem, „nad którym Kościół pochyla się ze czcią poprzez całą głębię swej wiary w odkupienie.Pochyla się zarazem całą głębią tej wiary, jaką ogarnia w sobie samym niewypowiedzianą tajemnicę Ciała Chrystusa"72.Podstawą upatrywania w ludzkim cierpieniu połączonym z cierpieniem Jezusa zbawczej mocy jest między innymi perykopa Ewangelii Janowej: „Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Synaswego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne" (J 3, 16).W perykopie wyrażona jest bowiem celowość przyjścia na świat Syna Bożego: uwolnienie człowieka odzła, które niesie w sobie ostateczną i absolutną perspektywę cierpienia i śmierci.Cierpienie doczesne, któremu podlega człowiek chory i konający, nie jest cierpieniem ostatecznym.Cierpieniem ostatecznym jest dopiero utrata życia wiecznego, w którym człowiek ginie przez odrzucenie Boga i skazanie się na potępienie [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • trzylatki.xlx.pl