[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ta forma orzecznictwa należaÅ‚a do obowiÄ…zków sanhedrynu w czasachpoprzedzajÄ…cych okupacjÄ™ rzymskÄ….Ale nawet gdyby prawo starożydowskie obowiÄ…zywaÅ‚o w czasach Jezusa, topostÄ™powanie opisane w ewangeliach byÅ‚o sprzeczne w fundamentalnych reguÅ‚ach nawetz dawnÄ… metodÄ… postÄ™powania.Proces zaczÄ…Å‚ siÄ™ bezpoÅ›rednio po uwiÄ™zieniu, a wiÄ™c bezzachowania dwudziestoczterogodzinnego terminu od chwili pierwszego przesÅ‚uchania.NieprzesÅ‚uchano też, jak stanowiÅ‚ dawny przepis, dwóch niezależnych Å›wiadków.Informacje przekazane przez ewangelistów sÄ…, z historycznego punktu widzenia, conajmniej problematyczne, a nawet sprzeczne.Marek i Aukasz nie wymieniajÄ… na przykÅ‚adimienia arcykapÅ‚ana, Mateusz mówi o Kaifaszu , Jan zaÅ› o Annaszu.Ale w czasachJezusa Annasz już od dwudziestu lat nie peÅ‚niÅ‚ sÅ‚użby arcykapÅ‚aÅ„skiej.Relacje te nie sÄ…historycznie poprawne.Raczej wymyÅ›lono je pózniej, aby przypisać %7Å‚ydom winÄ™ zaÅ›mierć Jezusa.Prawdopodobnie Jezus od chwili uwiÄ™zienia w nocy do wczesnych godzinporannych znajdowaÅ‚ siÄ™ pod strażą Rzymian.PrzesÅ‚uchanie przed arcykapÅ‚anem zapewne zmyÅ›lono aby przedstawić %7Å‚ydów jakomorderców Jezusa.Fantazji ewangelistów zawdziÄ™czamy również wskazówkÄ™ oPiotrowym wyparciu siÄ™ Jezusa, zanim kur zapieje (Mat.26, 34).W czasach Jezusa wcaÅ‚ej Jerozolimie nie można byÅ‚o uÅ›wiadczyć ani jednego koguta.W mieÅ›cie bowiem byÅ‚ozabronione trzymanie drobiu, bo uważano go za nieczysty.WymyÅ›lony jest też zapewneprzebieg przesÅ‚uchania przed PiÅ‚atem.Aby podkreÅ›li rzekomÄ… winÄ™ %7Å‚ydów, PiÅ‚ata trzebabyÅ‚o przedstawić jako przyjaznego Jezusowi, jako tego, który chce uniewinnić rzekomegobluzniercÄ™.WedÅ‚ug Ewangelii Å›w.Jana Rzymianin ten przyznaÅ‚: Ja w nim żadnej winy nieznajdujÄ™ (Jan 18, 38.).Kim byÅ‚ Barabasz?Podobno PiÅ‚at daÅ‚ Jezusowi ostatniÄ… szansÄ™: razem z niejakim Barabaszem postawiÅ‚ go,wybiczowanego do krwi przez siepaczy, przed ludem.Jeden z nich mógÅ‚ zostaćuniewinniony, decyzja należaÅ‚a do %7Å‚ydów.Lud wybraÅ‚ rzekomo Barabasza: PiÅ‚at tedy,usÅ‚yszawszy te sÅ‚owa, wyprowadziÅ‚ Jezusa na zewnÄ…trz i zasiadÅ‚ na krzeÅ›le sÄ™dziowskim,na miejscu zwanym Kamienny Bruk, a po hebrajsku Gabbata.A byÅ‚ to dzieÅ„Przygotowania Paschy, okoÅ‚o szóstej godziny; i rzekÅ‚ do %7Å‚ydów: Oto król wasz! A onizawoÅ‚ali: Precz, precz, ukrzyżuj go! (Jan 19, 13-15).Także wedÅ‚ug Mateusza (27, 21-22) iMarka (15, 12-13) lud żydowski wyraziÅ‚ życzenie, aby uwolnić Barabasza, Jezusa zaÅ›ukrzyżować.Loisy już w 1936 roku w swojej dwutomowej pracy Les origines du NouveauTestament wykazaÅ‚, że wÅ‚aÅ›nie epizod z Barabaszem Å›wiadczy o przeinaczaniu przezwczesnych teologów chrzeÅ›cijaÅ„skich zdarzeÅ„ historycznych.Bo po uwiÄ™zieniu Jezusa wJerozolimie wybuchÅ‚y zamieszki.%7Å‚ydzi żądali nie ukrzyżowania Jezusa, lecz jegouwolnienia.A ponieważ Jezus powtórnie okreÅ›liÅ‚ siÄ™ jako syn Ojca, który jest w niebie ,krzyczeli: Wolność dla syna Ojca! Wolność dla Barabasza!.Ale czy wzburzeni %7Å‚ydzinaprawdÄ™ żądali uwolnienia Jezusa? Czy wzmianki o zamieszkach zafaÅ‚szowano wrelacjach? W wielu dawnych rÄ™kopisach bowiem Barabasz jest okreÅ›lahY jako JezusBarabasz !Dr Landmann uważa: Możliwe jest również, że prawdziwy przebieg wydarzeÅ„ posÅ‚użyÅ‚ za podstawÄ™ dowypaczonego przedstawienia faktów w Nowym Testamencie jako nagonki na Jezusa,zainicjowanej przez %7Å‚ydów.Buntownik, którego uwolnienia zamiast Jezusa domagaÅ‚ siÄ™ odPiÅ‚ata z wrzaskiem żydowski motÅ‚och, nazywaÅ‚ siÄ™ Barabasz.Jest to imiÄ™ aramejskie, aznaczy »syn taty«.Ponieważ Jezus zawsze okreÅ›laÅ‚ siÄ™ tym mianem, przy czym przezsÅ‚owo »tata« rozumiaÅ‚ »Boga Ojca«, mogÅ‚o zdarzyć siÄ™ i tak, że %7Å‚ydzi bÅ‚agali krzykiem na próżno wÅ‚aÅ›nie o uwolnienie Jezusa.JeÅ›li tak byÅ‚o, to mamy kolejny dowód, że proÅ›ci%7Å‚ydzi w przeciwieÅ„stwie do przedstawicieli hierarchii Å›wiÄ…tynnej Jezusa popierali,Nowy Testament natomiast PrzedstawiÅ‚ ten epizod jako nagonkÄ™ %7Å‚ydów na niego [S.Landmann, Jesus starb nicht in Kaschmir, München 1996.] [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
.Ta forma orzecznictwa należaÅ‚a do obowiÄ…zków sanhedrynu w czasachpoprzedzajÄ…cych okupacjÄ™ rzymskÄ….Ale nawet gdyby prawo starożydowskie obowiÄ…zywaÅ‚o w czasach Jezusa, topostÄ™powanie opisane w ewangeliach byÅ‚o sprzeczne w fundamentalnych reguÅ‚ach nawetz dawnÄ… metodÄ… postÄ™powania.Proces zaczÄ…Å‚ siÄ™ bezpoÅ›rednio po uwiÄ™zieniu, a wiÄ™c bezzachowania dwudziestoczterogodzinnego terminu od chwili pierwszego przesÅ‚uchania.NieprzesÅ‚uchano też, jak stanowiÅ‚ dawny przepis, dwóch niezależnych Å›wiadków.Informacje przekazane przez ewangelistów sÄ…, z historycznego punktu widzenia, conajmniej problematyczne, a nawet sprzeczne.Marek i Aukasz nie wymieniajÄ… na przykÅ‚adimienia arcykapÅ‚ana, Mateusz mówi o Kaifaszu , Jan zaÅ› o Annaszu.Ale w czasachJezusa Annasz już od dwudziestu lat nie peÅ‚niÅ‚ sÅ‚użby arcykapÅ‚aÅ„skiej.Relacje te nie sÄ…historycznie poprawne.Raczej wymyÅ›lono je pózniej, aby przypisać %7Å‚ydom winÄ™ zaÅ›mierć Jezusa.Prawdopodobnie Jezus od chwili uwiÄ™zienia w nocy do wczesnych godzinporannych znajdowaÅ‚ siÄ™ pod strażą Rzymian.PrzesÅ‚uchanie przed arcykapÅ‚anem zapewne zmyÅ›lono aby przedstawić %7Å‚ydów jakomorderców Jezusa.Fantazji ewangelistów zawdziÄ™czamy również wskazówkÄ™ oPiotrowym wyparciu siÄ™ Jezusa, zanim kur zapieje (Mat.26, 34).W czasach Jezusa wcaÅ‚ej Jerozolimie nie można byÅ‚o uÅ›wiadczyć ani jednego koguta.W mieÅ›cie bowiem byÅ‚ozabronione trzymanie drobiu, bo uważano go za nieczysty.WymyÅ›lony jest też zapewneprzebieg przesÅ‚uchania przed PiÅ‚atem.Aby podkreÅ›li rzekomÄ… winÄ™ %7Å‚ydów, PiÅ‚ata trzebabyÅ‚o przedstawić jako przyjaznego Jezusowi, jako tego, który chce uniewinnić rzekomegobluzniercÄ™.WedÅ‚ug Ewangelii Å›w.Jana Rzymianin ten przyznaÅ‚: Ja w nim żadnej winy nieznajdujÄ™ (Jan 18, 38.).Kim byÅ‚ Barabasz?Podobno PiÅ‚at daÅ‚ Jezusowi ostatniÄ… szansÄ™: razem z niejakim Barabaszem postawiÅ‚ go,wybiczowanego do krwi przez siepaczy, przed ludem.Jeden z nich mógÅ‚ zostaćuniewinniony, decyzja należaÅ‚a do %7Å‚ydów.Lud wybraÅ‚ rzekomo Barabasza: PiÅ‚at tedy,usÅ‚yszawszy te sÅ‚owa, wyprowadziÅ‚ Jezusa na zewnÄ…trz i zasiadÅ‚ na krzeÅ›le sÄ™dziowskim,na miejscu zwanym Kamienny Bruk, a po hebrajsku Gabbata.A byÅ‚ to dzieÅ„Przygotowania Paschy, okoÅ‚o szóstej godziny; i rzekÅ‚ do %7Å‚ydów: Oto król wasz! A onizawoÅ‚ali: Precz, precz, ukrzyżuj go! (Jan 19, 13-15).Także wedÅ‚ug Mateusza (27, 21-22) iMarka (15, 12-13) lud żydowski wyraziÅ‚ życzenie, aby uwolnić Barabasza, Jezusa zaÅ›ukrzyżować.Loisy już w 1936 roku w swojej dwutomowej pracy Les origines du NouveauTestament wykazaÅ‚, że wÅ‚aÅ›nie epizod z Barabaszem Å›wiadczy o przeinaczaniu przezwczesnych teologów chrzeÅ›cijaÅ„skich zdarzeÅ„ historycznych.Bo po uwiÄ™zieniu Jezusa wJerozolimie wybuchÅ‚y zamieszki.%7Å‚ydzi żądali nie ukrzyżowania Jezusa, lecz jegouwolnienia.A ponieważ Jezus powtórnie okreÅ›liÅ‚ siÄ™ jako syn Ojca, który jest w niebie ,krzyczeli: Wolność dla syna Ojca! Wolność dla Barabasza!.Ale czy wzburzeni %7Å‚ydzinaprawdÄ™ żądali uwolnienia Jezusa? Czy wzmianki o zamieszkach zafaÅ‚szowano wrelacjach? W wielu dawnych rÄ™kopisach bowiem Barabasz jest okreÅ›lahY jako JezusBarabasz !Dr Landmann uważa: Możliwe jest również, że prawdziwy przebieg wydarzeÅ„ posÅ‚użyÅ‚ za podstawÄ™ dowypaczonego przedstawienia faktów w Nowym Testamencie jako nagonki na Jezusa,zainicjowanej przez %7Å‚ydów.Buntownik, którego uwolnienia zamiast Jezusa domagaÅ‚ siÄ™ odPiÅ‚ata z wrzaskiem żydowski motÅ‚och, nazywaÅ‚ siÄ™ Barabasz.Jest to imiÄ™ aramejskie, aznaczy »syn taty«.Ponieważ Jezus zawsze okreÅ›laÅ‚ siÄ™ tym mianem, przy czym przezsÅ‚owo »tata« rozumiaÅ‚ »Boga Ojca«, mogÅ‚o zdarzyć siÄ™ i tak, że %7Å‚ydzi bÅ‚agali krzykiem na próżno wÅ‚aÅ›nie o uwolnienie Jezusa.JeÅ›li tak byÅ‚o, to mamy kolejny dowód, że proÅ›ci%7Å‚ydzi w przeciwieÅ„stwie do przedstawicieli hierarchii Å›wiÄ…tynnej Jezusa popierali,Nowy Testament natomiast PrzedstawiÅ‚ ten epizod jako nagonkÄ™ %7Å‚ydów na niego [S.Landmann, Jesus starb nicht in Kaschmir, München 1996.] [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]