[ Pobierz całość w formacie PDF ]
. 30Nawet do tego stopnia, że wciąż pokutuje przekonanie o tym, jakoby istniaÅ‚amożliwość ustalenia, wprowadzenia i kontrolowania przez rzÄ…d  optymalnegoprzeciÄ™tnego poziomu cen czy iloÅ›ci pieniÄ™dzy na rynku, które byÅ‚yby inne niżwartoÅ›ci ustalane przez uczestników rynku w procesie kalkulacji ekonomicznej.W przywoÅ‚ywanym już wywiadzie (OrÅ‚owski, OrliÅ„ski 2009) Witold OrÅ‚owskimówi:  Deflacja wynika raczej [w opozycji do »spadku cen pożądanego,wynikajÄ…cego na przykÅ‚ad z postÄ™pu technicznego i obniżki kosztów produkcji«]z faktu, że w gospodarce jest za maÅ‚o pieniÄ™dzy ; i:  (& ) pieniÄ™dzy na rynku jestzbyt maÅ‚o, zbyt niski jest popyt i producenci majÄ… kÅ‚opot ze sprzedażą[wyróżnienia JL].Dalej prof.OrÅ‚owski porusza już innÄ… kwestiÄ™, piszeo zastrzykach pieniężnych dokonywanych przez bank centralny.Takie zastrzykizmieniajÄ… sytuacjÄ™ gospodarczÄ…, gdyż redystrybuujÄ… wÅ‚asność z korzyÅ›ciÄ… dlapierwszych odbiorców pieniÄ…dza.31PrzykÅ‚adowo, tak ignorowanie roli jednostki w teorii firmy widzi William Baumol(Baumol 1968, s.66 67):  (.) przedsiÄ™biorca zostaÅ‚ usuniÄ™ty z modelu.Nie mamiejsca na przedsiÄ™biorczość oraz inicjatywÄ™.Grupa menedżerów staje siÄ™ tupasywnym kalkulatorem, który mechanicznie odpowiada na narzucone muprzypadkowe zmiany zewnÄ™trzne.Nie ma nad nimi żadnej kontroli i nawet niepróbuje na nie wpÅ‚ywać.Nie próbuje siÄ™ analizować żadnych przewrotnychpodstÄ™pów czy bÅ‚yskotliwych innowacji.Brak tu charyzmy czy jakichkolwiek cechprawdziwej, cudownej przedsiÄ™biorczoÅ›ci; nie sÅ‚yszymy o nich, bo nie manajmniejszej szansy, aby zmieÅ›ciÅ‚y siÄ™ w sztywnych ramach modelu (& ).32Gdy trudno na podstawie samej wiedzy o jednowymiarowej zmianie poziomuceny wnosić o wszystkich czynnikach, które na niÄ… wpÅ‚ynęły, to wnioskowanieodwrotne jest bardziej eleganckie intelektualnie.Wzrost ceny dobra nie niesieprzecież informacji o tym, czy wzrósÅ‚ na nie popyt, czy może spadÅ‚a jego podażalbo czy zmieniÅ‚y siÄ™ dochody ludnoÅ›ci (i jak siÄ™ zmieniÅ‚y  wskutek zastrzykupodaży pieniÄ…dza czy wzglÄ™dnego wzrostu produktywnoÅ›ci pracy) bÄ…dz wzrosÅ‚ykoszty produkcji, bo wprowadzono podatki.Jednakowoż nietrudno przewidzieć,że nagÅ‚e zainteresowanie klientów jakimÅ› towarem bÄ™dzie bodzcem do wzrostujego ceny.I tej generalnej konstatacji nie zmieni obserwacja, że np.ceny siÄ™faktycznie nie zmieniÅ‚y, bo wpÅ‚ynÄ…Å‚ na nie jeszcze inny czynnik o przeciwnymdziaÅ‚aniu.Widzimy, że proponowane tu wychodzenie w rozumowanieekonomiczne, w którym punktem wyjÅ›cia sÄ… czynniki wpÅ‚ywajÄ…ce na ceny, a nie przeciÄ™tny poziom cen, bÄ™dzie bardziej uniwersalne i poprawne niż stawianie adhoc hipotez dotyczÄ…cych pochodzenia jakiegoÅ› wybranego przypadkuhistorycznego ruchu cen [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • trzylatki.xlx.pl