[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Poddaje się więc adeptaizolacji od środowiska, w którym dotychczas funkcjonował, pozbawia się go do-pływu bodzców zewnętrznych przez odseparowanie od reszty współwyznawców,ogranicza się czas snu do minimum, a posiłki do racji koniecznych dla przeży-cia i wreszcie celowo naraża na frustracje seksualne.Sekty przykładowo propo-nują naukę medytacji w prowadzonych przez siebie szkołach.Takie propozycje sąwręcz idealnym wyjaśnieniem wszelkich stosowanych zabiegów.Odseparowaniebowiem od bliskich i odcięcie człowieka od dopływu wszelkich bodzców na okresod 8 do 70 godzin, pogarsza procesy myślenia, intensyfikuje marzenia na jawie,a nawet może stać się zródłem halucynacji.Pozbawienie odpowiedniej ilości snui odżywczej diety jest również czynnikiem doprowadzającym do szybkiego wy-czerpania psychicznego, do utraty odporności, a także do pojawienia się reakcjio charakterze regresyjnym51.W sektach naraża się czasem adeptów na frustracje seksualne.Niejednokrotnie do-starcza się im bodzców stanowiących podnietę seksualną, jednocześnie uniemoż-liwiając zaspokojenie wytworzonych potrzeb.Przyczynia się to do wytworzenia50 Por.Hassan, Psychomanipulacja w sektach, s.105.51 Por.Zwoliński, Anatomia sekty, s.173 - 175.Wlascicielem tego egzemplarza ebooka jest Piotr Bulanda - piterson3@poczta.onet.pl - NrKlub: 109Psychologia sekt102Rozpoznać sektę Marcin Pytlaku adepta patogennego stanu frustracji, niszczącego psychikę.W represyjnej sekcieHare Kryszna, gdzie sama myśl o potrzebach seksualnych uznawana jest za moral-ny występek, przedstawia się do medytacji przykładowo opowieść o erotycznychekscesach Kryszny i pasterek gopi, uwiedzeniu przez niego urodziwej Rumiki orazpoślubieniu tysięcy księżniczek52.W ruchach alternatywnych stosuje się często konstrukcję podwójnego związania.Polega ona tym, że nauczyciel w czasie wykładu wygłasza twierdzenia, które nie-zależnie od przyjęcia, bądz nieprzyjęcia przez odbiorcę, obojętnie, stanowi suk-ces wygłaszającego.Człowiek zmuszany jest w obu przypadkach do postępowaniazgodnie z wolą osoby sprawującej nad nim kontrolę i posiada przy tym złudzenie,że wybór leży w jego rękach.Przykładem są wypowiedzi typu: Wszyscy, którzywątpią w prawdziwość tego, co teraz mówię, powinni wiedzieć, że to ja zasiałemwątpliwość w ich umysłach, by mogli się przekonać, że jestem prawdziwym na-uczycielem ; albo: Jeśli uważasz, że nie wszystko w twoim życiu układa się jak na-leży, nie biorąc udziału w seminarium pozwalasz, by to, z czym sobie nie radzisz,miało nad tobą kontrolę..Słuchający może uwierzyć bądz nie w obydwu przy-padkach nauczyciel ma rację, a słuchacz jest pod kontrolą53.Na tym etapie procesu przemiany tożsamości w większości sekt wmawia się adep-tom, że posiadają jakieś wady.Wszystkie więc subiektywnie ważne problemy, tojest kłopoty w szkole lub w pracy, brak umiejętności w nawiązywaniu kontaktówz innymi, nadwaga, problemy emocjonalne itd., zostają wyolbrzymione w celu po-kazania wyznawcy, jak niewiele jest wart.Kiedy nowicjusz rzeczywiście popadniew depresje stanie się smutny, będzie miał poczucie winy, zabraknie mu inicja-tywy, będzie miał trudności w podejmowaniu decyzji, utraci apetyt, będzie miałzaburzenia snu, ogarnie go bierność, pesymizm i rezygnacja54 oznaczało to będziemożliwość przejścia do następnego etapu w procesie przebudowy osobowości.b) Proces indoktrynacjiNa tym etapie procesu przemiany osobowości wpaja się wyznawcom, że świat jestpełen zepsucia, nieoświecone jednostki nie są w stanie go naprawić, natomiast52 Zob.M.Jakimowicz-Shah, Metamorfozy bogów indyjskich, Warszawa 1983, s.83 - 102.53 Hassan, Psychomanipulacja w sektach, s.106.54 D.L.Rosenhan , M.E.Seligmann, Psychopatologia, t.I , Warszawa 1994, s.359 - 368.Wlascicielem tego egzemplarza ebooka jest Piotr Bulanda - piterson3@poczta.onet.pl - NrKlub: 109Psychologia sekt103Rozpoznać sektę Marcin Pytlakjedyną drogę do prawdziwego szczęścia może objawić wyłącznie guru wspólnoty,do której osoba, dzięki jedynemu Bogu, trafiła.Chodzi bowiem o zaszczepieniew nowicjuszach przekonań, które po pewnym czasie zaowocują czarno-białą wizjąświata, w którym jest się albo jego zbawicielem, albo niczym.Zaowocują także fa-natycznym sposobem przekazywania i obrony wierzeń dotychczas przekazanych.Nowe prawdy do znudzenia powtarzane są na długich, nudnych i monotonnychposiedzeniach, gdyż twierdzenia wywierają pożądany wpływ, kiedy są ustawicz-nie powtarzane w tej samej formie55.Prowadzący stara się wprowadzić słuchaczyw hipnotyczny trans, w trakcie którego jednostkom mniej odpornym zdarza sięzasnąć, co w konsekwencji czyni ich najbardziej podatnymi na przekazywane tre-ści, a prowadzący będzie miał okazję do wpędzenia ich w poczucie winy56.Proces indoktrynacji, następujący bezpośrednio po załamaniu nerwowym, jesttakże czasem wpajania silnego poczucia winy, które nieraz przez długie lata będziestymulowało uformowanych już wyznawców do nadludzkich wysiłków i budowa-nia potencjału sekty57.Badania psychologiczne dowiodły, że wywołanie poczuciawiny jest najłatwiejsze wtedy, kiedy istnieją bliskie związki pomiędzy manipula-torem i manipulowanym [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
.Poddaje się więc adeptaizolacji od środowiska, w którym dotychczas funkcjonował, pozbawia się go do-pływu bodzców zewnętrznych przez odseparowanie od reszty współwyznawców,ogranicza się czas snu do minimum, a posiłki do racji koniecznych dla przeży-cia i wreszcie celowo naraża na frustracje seksualne.Sekty przykładowo propo-nują naukę medytacji w prowadzonych przez siebie szkołach.Takie propozycje sąwręcz idealnym wyjaśnieniem wszelkich stosowanych zabiegów.Odseparowaniebowiem od bliskich i odcięcie człowieka od dopływu wszelkich bodzców na okresod 8 do 70 godzin, pogarsza procesy myślenia, intensyfikuje marzenia na jawie,a nawet może stać się zródłem halucynacji.Pozbawienie odpowiedniej ilości snui odżywczej diety jest również czynnikiem doprowadzającym do szybkiego wy-czerpania psychicznego, do utraty odporności, a także do pojawienia się reakcjio charakterze regresyjnym51.W sektach naraża się czasem adeptów na frustracje seksualne.Niejednokrotnie do-starcza się im bodzców stanowiących podnietę seksualną, jednocześnie uniemoż-liwiając zaspokojenie wytworzonych potrzeb.Przyczynia się to do wytworzenia50 Por.Hassan, Psychomanipulacja w sektach, s.105.51 Por.Zwoliński, Anatomia sekty, s.173 - 175.Wlascicielem tego egzemplarza ebooka jest Piotr Bulanda - piterson3@poczta.onet.pl - NrKlub: 109Psychologia sekt102Rozpoznać sektę Marcin Pytlaku adepta patogennego stanu frustracji, niszczącego psychikę.W represyjnej sekcieHare Kryszna, gdzie sama myśl o potrzebach seksualnych uznawana jest za moral-ny występek, przedstawia się do medytacji przykładowo opowieść o erotycznychekscesach Kryszny i pasterek gopi, uwiedzeniu przez niego urodziwej Rumiki orazpoślubieniu tysięcy księżniczek52.W ruchach alternatywnych stosuje się często konstrukcję podwójnego związania.Polega ona tym, że nauczyciel w czasie wykładu wygłasza twierdzenia, które nie-zależnie od przyjęcia, bądz nieprzyjęcia przez odbiorcę, obojętnie, stanowi suk-ces wygłaszającego.Człowiek zmuszany jest w obu przypadkach do postępowaniazgodnie z wolą osoby sprawującej nad nim kontrolę i posiada przy tym złudzenie,że wybór leży w jego rękach.Przykładem są wypowiedzi typu: Wszyscy, którzywątpią w prawdziwość tego, co teraz mówię, powinni wiedzieć, że to ja zasiałemwątpliwość w ich umysłach, by mogli się przekonać, że jestem prawdziwym na-uczycielem ; albo: Jeśli uważasz, że nie wszystko w twoim życiu układa się jak na-leży, nie biorąc udziału w seminarium pozwalasz, by to, z czym sobie nie radzisz,miało nad tobą kontrolę..Słuchający może uwierzyć bądz nie w obydwu przy-padkach nauczyciel ma rację, a słuchacz jest pod kontrolą53.Na tym etapie procesu przemiany tożsamości w większości sekt wmawia się adep-tom, że posiadają jakieś wady.Wszystkie więc subiektywnie ważne problemy, tojest kłopoty w szkole lub w pracy, brak umiejętności w nawiązywaniu kontaktówz innymi, nadwaga, problemy emocjonalne itd., zostają wyolbrzymione w celu po-kazania wyznawcy, jak niewiele jest wart.Kiedy nowicjusz rzeczywiście popadniew depresje stanie się smutny, będzie miał poczucie winy, zabraknie mu inicja-tywy, będzie miał trudności w podejmowaniu decyzji, utraci apetyt, będzie miałzaburzenia snu, ogarnie go bierność, pesymizm i rezygnacja54 oznaczało to będziemożliwość przejścia do następnego etapu w procesie przebudowy osobowości.b) Proces indoktrynacjiNa tym etapie procesu przemiany osobowości wpaja się wyznawcom, że świat jestpełen zepsucia, nieoświecone jednostki nie są w stanie go naprawić, natomiast52 Zob.M.Jakimowicz-Shah, Metamorfozy bogów indyjskich, Warszawa 1983, s.83 - 102.53 Hassan, Psychomanipulacja w sektach, s.106.54 D.L.Rosenhan , M.E.Seligmann, Psychopatologia, t.I , Warszawa 1994, s.359 - 368.Wlascicielem tego egzemplarza ebooka jest Piotr Bulanda - piterson3@poczta.onet.pl - NrKlub: 109Psychologia sekt103Rozpoznać sektę Marcin Pytlakjedyną drogę do prawdziwego szczęścia może objawić wyłącznie guru wspólnoty,do której osoba, dzięki jedynemu Bogu, trafiła.Chodzi bowiem o zaszczepieniew nowicjuszach przekonań, które po pewnym czasie zaowocują czarno-białą wizjąświata, w którym jest się albo jego zbawicielem, albo niczym.Zaowocują także fa-natycznym sposobem przekazywania i obrony wierzeń dotychczas przekazanych.Nowe prawdy do znudzenia powtarzane są na długich, nudnych i monotonnychposiedzeniach, gdyż twierdzenia wywierają pożądany wpływ, kiedy są ustawicz-nie powtarzane w tej samej formie55.Prowadzący stara się wprowadzić słuchaczyw hipnotyczny trans, w trakcie którego jednostkom mniej odpornym zdarza sięzasnąć, co w konsekwencji czyni ich najbardziej podatnymi na przekazywane tre-ści, a prowadzący będzie miał okazję do wpędzenia ich w poczucie winy56.Proces indoktrynacji, następujący bezpośrednio po załamaniu nerwowym, jesttakże czasem wpajania silnego poczucia winy, które nieraz przez długie lata będziestymulowało uformowanych już wyznawców do nadludzkich wysiłków i budowa-nia potencjału sekty57.Badania psychologiczne dowiodły, że wywołanie poczuciawiny jest najłatwiejsze wtedy, kiedy istnieją bliskie związki pomiędzy manipula-torem i manipulowanym [ Pobierz całość w formacie PDF ]