[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Na 2.Istota duszy jest podmiotem dla wÅ‚adzy naturalnej, a ta wypÅ‚ywa z istotnychpierwiastków duszy.Ale znamiÄ™ nie jest takowÄ… wÅ‚adzÄ….Jest to bowiem jakowaÅ›duchowa [nadprzyrodzona] wÅ‚adza przychodzÄ…ca z zewnÄ…trz.Zatem jak Å‚askadajÄ…ca duszy życie duchowe [nadprzyrodzone] doskonali istotÄ™ duszy, która jestzródÅ‚em naturalnego życia czÅ‚owieka, tak znamiÄ™, które jest wÅ‚adzÄ… duchowÄ…[nadprzyrodzonÄ…], doskonali naturalnÄ… wÅ‚adzÄ™ duszy.Sprawność bowiem iprzystosowanie należą do wÅ‚adzy duszy, jako że sÄ… przyporzÄ…dkowaneczynnoÅ›ciom, których poczÄ…tkami sÄ… wÅ‚adze.Z tego samego powodu wszystko, cojest przyporzÄ…dkowane czynnoÅ›ciom, należy przypisać wÅ‚adzy.Na 3.Jak już ustalono (6), znamiÄ™ jest przyporzÄ…dkowane temu, co należy do czciBoga.Ta zaÅ› jest jakimÅ› wyrazem wiary ujawnionej przez zewnÄ™trzne znaki.Idlatego inależy przyjąć, że znamiÄ™ jest w poznawczej wÅ‚adzy duszy, w której jestwiara.A r t y k u Å‚ 5CZY ZNAMI ISTNIEJE W DUSZY W SPOSÓB NIEZATARTY?Zdaje siÄ™, że znamiÄ™ nie istnieje w duszy w sposób niezatarty, bo:1.Im jakas przypadÅ‚ość jest doskonalsza, tym tkwi mocniej.Lecz Å‚aska jestdoskonalszÄ… przypadÅ‚oÅ›ciÄ… niż znamiÄ™, bo znamiÄ™ zmierza do Å‚aski jako dodalszego celu.Jeżeli zaÅ› Å‚askÄ™ traci siÄ™ na skutek grzechu, to tym bardziej znamiÄ™.2.Jak siÄ™ rzekÅ‚o (1), przez znamiÄ™ sakramentalne czÅ‚owiek jest powoÅ‚any do czciBoga.Niektórzy jednak na skutek odstÄ™pstwa od wiary przechodzÄ… od czci Bogado kultu przeciwnego.I chyba takowi tracÄ… znamiÄ™ sakramentalne.3.Gdy zaniknie cel, powinno zniknąć także to, co sÅ‚uży temu celowi; inaczejpozostawaÅ‚oby na darmo.Np.po zmartwychwstaniu nie bÄ™dzie małżeÅ„stwa, bozaniknie rodzenie, dla którego ono istnieje.Otóż zewnÄ™trzny kult, dla któregoznamiÄ™ istnieje, nie pozostanie w niebie.W nim bowiem nic nie bÄ™dzie siÄ™ dziaÅ‚o39w obrazach, ale wszystko dziać siÄ™ bÄ™dzie w niezasÅ‚onionej prawdzie.PrzetoznamiÄ™ sakramÄ™ntalne nie pozostanie na zawsze w duszy.A zatem nie tkwi w niejniewymazalnie.W b r e w temu Augustyn tak pisze: Nie sÅ‚abiej tkwiÄ… sakramenty chrzeÅ›cijaÅ„skieniż piÄ™tna cielesne żoÅ‚nierzy (2).Lecz takiemu żoÅ‚nierzowi, który zawiniÅ‚ i potemotrzymaÅ‚ darowanie winy od cesarza, nie wyciska siÄ™ na nowo piÄ™tna, ale jużistniejÄ…ce uznaje siÄ™ i potwierdza.A wiÄ™c i znamiÄ™ sakramentalne nie może byćzatarte.O d p o w i e d z : Jak już powiedziano (3), znamiÄ™ sakramentalne jest jakimÅ›udziaÅ‚em wiernych w kapÅ‚aÅ„stwie Chrystusa, i to tak, że jak Chrystus ma peÅ‚nÄ…wÅ‚adzÄ™ duchowego kapÅ‚aÅ„stwa, tak i Jego wierni upostacajÄ… siÄ™ do Niego przez to,że majÄ… sobie częściowo udzielonÄ… jakÄ…Å› wÅ‚adzÄ™ duchowÄ…, odnoÅ›nie dosakramentów i do tego, co dotyczy czci Boga.Z tego to również powoduChrystusowi nie przysÅ‚uguje mieć znamienia, zaÅ› Jego wÅ‚adza kapÅ‚aÅ„stwa ma siÄ™do znamienia jak to, co jest peÅ‚ne i doskonaÅ‚e, do tego, co zostaÅ‚o komuÅ› z niegoczÄ™sciowo udzielone.Otóż kapÅ‚aÅ„stwo Chrystusa jest wieczne, w myÅ›l słówpsalmisty: Ty jesteÅ› kapÅ‚anem na wieki na wzór Melchizedeka (4).Wynika ztego, że każde uÅ›wiÄ™cenie dokonane przez Jego kapkaÅ„stwo trwa wiecznie, jakdÅ‚ugo trwa rzecz konsekrowana.Jasno to widać na przykÅ‚adzie rzeczy martwych:konsekracja koÅ›cioÅ‚a lub oÅ‚tarza zawsze zostaje, póki nie nastÄ…pi ich zniszczenie.A ponieważ, jak pawiedziano (5), dusza jest podmiotem znamienia w tej swojejczęści, która myÅ›li i w której jest wiara, dlatego jest jasne, że jak myÅ›l jestwiecznotrwaÅ‚a i niezniszczalna, tak również i znamiÄ™ trwa w duszy w sposóbniezatarty.Na 1.Inaczej przebywa w duszy Å‚aska, a inaczej znamiÄ™.Aaska jest w duszy jakojakaÅ› forma majÄ…ca w niej istnienie zupeÅ‚ne.Natomiast znamiÄ™, jak wyżejpowiedziano (6), przebywa w duszy jako jakaÅ› moc narzÄ™dziowa.Otóż istnienieformy zupeÅ‚nej w podmiocie uzależnione jest od sposobu zachowywania siÄ™podmiotu.A ponieważ dusza, póki przebywa na ziemi wedÅ‚ug wolnej woli jestzmienna, dlatego, w nastÄ™pstwie, taka forma istnieje w duszy w sposób zmienny.Natomiast moc narzÄ™dzia raczej ujmujemy wedÅ‚ug sposobu bytowania głównejprzyczyny dziaÅ‚ajÄ…cej i zależnoÅ›ci od niej.I dlatego znamiÄ™ tkwi w duszy nieza-tracalnie: nie z powodu swojej doskonaÅ‚oÅ›ci, ale doskonaÅ‚oÅ›ci kaplaÅ„stwaChrystusa, z którego wypÅ‚ywa znamiÄ™ jako jakaÅ› moc narzÄ™dziowa.Na 2.Jak tamże Augustyn pisze: OdstÄ™pcy nie tracÄ… chrztu; gdy pokutujÄ… iwracajÄ…, nie udziela siÄ™ im go ponownie; uważa siÄ™ go bowiem za nieutracalny(7).Uzasadnia siÄ™ to tym, że, jak powiedziano (8), znamiÄ™ jest to mocnarzÄ™dziowa.Istota zaÅ› narzÄ™dzia polega na tym, że ani nie porusza siebie samego,bo to jest rzeczÄ… woli, ale że jest poruszane przez kogoÅ› innego.I dlatego choćby40wola wiele razy obieraÅ‚a przeciwny kierunek, znamiÄ™ trwa nieusuwalnie z powodunieporuszonoÅ›ci głównej przyczyny poruszajÄ…cej.Na 3.Jakkolwiek po obecnym życiu nie pozostanie kult zewnÄ™trzny, pozostaniejednak cel tegoż kultu.I dlatego po tym życiu pozostanie znamiÄ™: i w dobrych dlaich chwaÅ‚y, i w zÅ‚ych dla ich haÅ„by.Tak jak znamiÄ™ żoÅ‚nierskie zostaje wżoÅ‚nierzach po odniesienu zwyciÄ™stwa: i u tych, co zwyciężyli - na chwaÅ‚Ä™, i utych, co przegrali - na ich karÄ™ [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
.Na 2.Istota duszy jest podmiotem dla wÅ‚adzy naturalnej, a ta wypÅ‚ywa z istotnychpierwiastków duszy.Ale znamiÄ™ nie jest takowÄ… wÅ‚adzÄ….Jest to bowiem jakowaÅ›duchowa [nadprzyrodzona] wÅ‚adza przychodzÄ…ca z zewnÄ…trz.Zatem jak Å‚askadajÄ…ca duszy życie duchowe [nadprzyrodzone] doskonali istotÄ™ duszy, która jestzródÅ‚em naturalnego życia czÅ‚owieka, tak znamiÄ™, które jest wÅ‚adzÄ… duchowÄ…[nadprzyrodzonÄ…], doskonali naturalnÄ… wÅ‚adzÄ™ duszy.Sprawność bowiem iprzystosowanie należą do wÅ‚adzy duszy, jako że sÄ… przyporzÄ…dkowaneczynnoÅ›ciom, których poczÄ…tkami sÄ… wÅ‚adze.Z tego samego powodu wszystko, cojest przyporzÄ…dkowane czynnoÅ›ciom, należy przypisać wÅ‚adzy.Na 3.Jak już ustalono (6), znamiÄ™ jest przyporzÄ…dkowane temu, co należy do czciBoga.Ta zaÅ› jest jakimÅ› wyrazem wiary ujawnionej przez zewnÄ™trzne znaki.Idlatego inależy przyjąć, że znamiÄ™ jest w poznawczej wÅ‚adzy duszy, w której jestwiara.A r t y k u Å‚ 5CZY ZNAMI ISTNIEJE W DUSZY W SPOSÓB NIEZATARTY?Zdaje siÄ™, że znamiÄ™ nie istnieje w duszy w sposób niezatarty, bo:1.Im jakas przypadÅ‚ość jest doskonalsza, tym tkwi mocniej.Lecz Å‚aska jestdoskonalszÄ… przypadÅ‚oÅ›ciÄ… niż znamiÄ™, bo znamiÄ™ zmierza do Å‚aski jako dodalszego celu.Jeżeli zaÅ› Å‚askÄ™ traci siÄ™ na skutek grzechu, to tym bardziej znamiÄ™.2.Jak siÄ™ rzekÅ‚o (1), przez znamiÄ™ sakramentalne czÅ‚owiek jest powoÅ‚any do czciBoga.Niektórzy jednak na skutek odstÄ™pstwa od wiary przechodzÄ… od czci Bogado kultu przeciwnego.I chyba takowi tracÄ… znamiÄ™ sakramentalne.3.Gdy zaniknie cel, powinno zniknąć także to, co sÅ‚uży temu celowi; inaczejpozostawaÅ‚oby na darmo.Np.po zmartwychwstaniu nie bÄ™dzie małżeÅ„stwa, bozaniknie rodzenie, dla którego ono istnieje.Otóż zewnÄ™trzny kult, dla któregoznamiÄ™ istnieje, nie pozostanie w niebie.W nim bowiem nic nie bÄ™dzie siÄ™ dziaÅ‚o39w obrazach, ale wszystko dziać siÄ™ bÄ™dzie w niezasÅ‚onionej prawdzie.PrzetoznamiÄ™ sakramÄ™ntalne nie pozostanie na zawsze w duszy.A zatem nie tkwi w niejniewymazalnie.W b r e w temu Augustyn tak pisze: Nie sÅ‚abiej tkwiÄ… sakramenty chrzeÅ›cijaÅ„skieniż piÄ™tna cielesne żoÅ‚nierzy (2).Lecz takiemu żoÅ‚nierzowi, który zawiniÅ‚ i potemotrzymaÅ‚ darowanie winy od cesarza, nie wyciska siÄ™ na nowo piÄ™tna, ale jużistniejÄ…ce uznaje siÄ™ i potwierdza.A wiÄ™c i znamiÄ™ sakramentalne nie może byćzatarte.O d p o w i e d z : Jak już powiedziano (3), znamiÄ™ sakramentalne jest jakimÅ›udziaÅ‚em wiernych w kapÅ‚aÅ„stwie Chrystusa, i to tak, że jak Chrystus ma peÅ‚nÄ…wÅ‚adzÄ™ duchowego kapÅ‚aÅ„stwa, tak i Jego wierni upostacajÄ… siÄ™ do Niego przez to,że majÄ… sobie częściowo udzielonÄ… jakÄ…Å› wÅ‚adzÄ™ duchowÄ…, odnoÅ›nie dosakramentów i do tego, co dotyczy czci Boga.Z tego to również powoduChrystusowi nie przysÅ‚uguje mieć znamienia, zaÅ› Jego wÅ‚adza kapÅ‚aÅ„stwa ma siÄ™do znamienia jak to, co jest peÅ‚ne i doskonaÅ‚e, do tego, co zostaÅ‚o komuÅ› z niegoczÄ™sciowo udzielone.Otóż kapÅ‚aÅ„stwo Chrystusa jest wieczne, w myÅ›l słówpsalmisty: Ty jesteÅ› kapÅ‚anem na wieki na wzór Melchizedeka (4).Wynika ztego, że każde uÅ›wiÄ™cenie dokonane przez Jego kapkaÅ„stwo trwa wiecznie, jakdÅ‚ugo trwa rzecz konsekrowana.Jasno to widać na przykÅ‚adzie rzeczy martwych:konsekracja koÅ›cioÅ‚a lub oÅ‚tarza zawsze zostaje, póki nie nastÄ…pi ich zniszczenie.A ponieważ, jak pawiedziano (5), dusza jest podmiotem znamienia w tej swojejczęści, która myÅ›li i w której jest wiara, dlatego jest jasne, że jak myÅ›l jestwiecznotrwaÅ‚a i niezniszczalna, tak również i znamiÄ™ trwa w duszy w sposóbniezatarty.Na 1.Inaczej przebywa w duszy Å‚aska, a inaczej znamiÄ™.Aaska jest w duszy jakojakaÅ› forma majÄ…ca w niej istnienie zupeÅ‚ne.Natomiast znamiÄ™, jak wyżejpowiedziano (6), przebywa w duszy jako jakaÅ› moc narzÄ™dziowa.Otóż istnienieformy zupeÅ‚nej w podmiocie uzależnione jest od sposobu zachowywania siÄ™podmiotu.A ponieważ dusza, póki przebywa na ziemi wedÅ‚ug wolnej woli jestzmienna, dlatego, w nastÄ™pstwie, taka forma istnieje w duszy w sposób zmienny.Natomiast moc narzÄ™dzia raczej ujmujemy wedÅ‚ug sposobu bytowania głównejprzyczyny dziaÅ‚ajÄ…cej i zależnoÅ›ci od niej.I dlatego znamiÄ™ tkwi w duszy nieza-tracalnie: nie z powodu swojej doskonaÅ‚oÅ›ci, ale doskonaÅ‚oÅ›ci kaplaÅ„stwaChrystusa, z którego wypÅ‚ywa znamiÄ™ jako jakaÅ› moc narzÄ™dziowa.Na 2.Jak tamże Augustyn pisze: OdstÄ™pcy nie tracÄ… chrztu; gdy pokutujÄ… iwracajÄ…, nie udziela siÄ™ im go ponownie; uważa siÄ™ go bowiem za nieutracalny(7).Uzasadnia siÄ™ to tym, że, jak powiedziano (8), znamiÄ™ jest to mocnarzÄ™dziowa.Istota zaÅ› narzÄ™dzia polega na tym, że ani nie porusza siebie samego,bo to jest rzeczÄ… woli, ale że jest poruszane przez kogoÅ› innego.I dlatego choćby40wola wiele razy obieraÅ‚a przeciwny kierunek, znamiÄ™ trwa nieusuwalnie z powodunieporuszonoÅ›ci głównej przyczyny poruszajÄ…cej.Na 3.Jakkolwiek po obecnym życiu nie pozostanie kult zewnÄ™trzny, pozostaniejednak cel tegoż kultu.I dlatego po tym życiu pozostanie znamiÄ™: i w dobrych dlaich chwaÅ‚y, i w zÅ‚ych dla ich haÅ„by.Tak jak znamiÄ™ żoÅ‚nierskie zostaje wżoÅ‚nierzach po odniesienu zwyciÄ™stwa: i u tych, co zwyciężyli - na chwaÅ‚Ä™, i utych, co przegrali - na ich karÄ™ [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]