[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Z samego bogactwa uczuć nie mo\na jeszcze sądzić owartości wzajemnego stosunku osób.Sama bujność prze\yć emocjonalnych zrodzonych na gruncie zmysłowościmo\e kryć w sobie brak prawdziwej miłości, a nawet wręcz egoizm.Czym innym bowiem jest miłość, a czyminnym prze\ycia miłosne.Miłość kształtuje się na zasadzie gruntownego i w pełni odpowiedzialnegoodniesienia osoby do osoby, prze\ycia miłosne rodzą się spontanicznie w reakcjach zmysłowości iuczuciowości.Bardzo bujny rozwój tych prze\yć mo\e taić w sobie niedorozwój miłości.Dlatego zwracaliśmyuwagę w analizie miłości na konieczność odró\nienia tych dwóch profilów: obiektywnego i subiektywnego.I dlatego te\ musimy bardzo powa\nie rozwa\yć mo\liwość d e z i n t e g r a c j i miłości.Chodzi oprze\ycie czy nawet zespół prze\yć miłosnych mających swe zródło i oparcie w zmysłach i w uczuciu, aosobowo jeszcze niedojrzałych.Dezintegracja oznacza przede wszystkim niedorozwój samej etycznej istotymiłości23.Przejawy zmysłowości czy te\ uczuciowości w odniesieniu do osoby drugiej płci, które rodzą sięwcześniej i rozwijają szybciej ni\ cnota, nie są jeszcze miłością.Najczęściej zaś bierze się je za miłość i określasię nazwą miłości i tak właśnie pojętej miłości przeciwstawia się czystość, jako czynnik, który przeszkadza.Tak więc ów główny argument przeciw czystości: Czystość przeszkadza miłości nie bierze dostateczniepod uwagę ani zasady integracji miłości, ani te\ z drugiej strony mo\liwości jej dezintegracji.Prawidłowe ześrodkowanie poszczególnych elementów zmysłowo-uczuciowych wokół samej wartościosoby pozwala dopiero mówić o miłości.Nie mo\na natomiast nazywać miłością tego, co jest tylko jakimś jejelementem czy częścią , bo niewłaściwe ześrodkowanie tych części czy elementów mo\e dać w rezultacienie miłość, ale wręcz zaprzeczenie miłości.Co więcej, z punktu widzenia etyki istnieje podstawowy postulat: dladobra miłości, dla tego, aby realizować jej prawdziwą istotę zarówno w ka\dej osobie, jak i pomiędzy osobami,trzeba uwalniać się od tych wszystkich prze\yć miłosnych , które nie mają pokrycia w prawdziwej miłości,czyli w odniesieniu wzajemnym mę\czyzny i kobiety opartym na dojrzałej afirmacji wartości osoby.Postulat tentrafia niejako w sedno zagadnienia czystości.Słowo czystość mówi o uwolnieniu od tego wszystkiego , co brudzi.Miłość musi być niejako przezroczysta; przez wszystkie prze\ycia, przez wszystkie uczynki, które wniej mają swoje zródło, zawsze musi być dostrzegalne takie odniesienie do osoby drugiej płci, które płynie zrzetelnej afirmacji jej wartości.Skoro zaś z podło\a zmysłów oraz związanych z nimi uczuć wyrastają takieprze\ycia i uczynki, które odbierają miłości tę przezroczystość, potrzeba osobnej cnoty, aby od tej stronyzabezpieczała jej prawdziwy charakter i obiektywny profil.To właśnie czystość, która najściślej jestsprzymierzona z miłością osób y i x.Spróbujmy wykazać to na drodze gruntowniejszej analizy, wykorzystującwyniki analizy samej miłości przeprowadzonej w rozdziale poprzednim.Wtedy te\ lepiej się oka\e, \e owoprzeciwstawienie miłości i czystości, o którym tak często się słyszy, jest owocem resentymentu.Po\ądliwość ciałaNa początku tej analizy warto przypomnieć ów podstawowy fakt, na który zwróciliśmy ju\ uwagę napoczątku ksią\ki.Obcowanie, a zwłaszcza współ\ycie, osób ró\nej płci składa się z wielu uczynków , którychpodmiotem jest osoba jednej płci, a przedmiotem osoba płci drugiej.Sama miłość zaciera tę relację, stosunekpodmiotu do przedmiotu ustępuje wówczas na rzecz zjednoczenia osób, w którym mę\czyzna i kobieta mająpoczucie, \e stanowią jakby jeden wspólny podmiot działania.W poczuciu tym wyra\a się subiektywny stan ichświadomości, który zresztą stanowi odbicie obiektywnego zjednoczenia: ich wole jednoczą się przez to, \e chcąjednego dobra jako celu; ich uczucia przez to, \e prze\ywają wspólnie te same wartości.Im głębsze i dojrzalszejest to zjednoczenie, tym bardziej mę\czyzna i kobieta mają poczucie, \e stanowią jakby jeden podmiotdziałania [ Pobierz całość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
.Z samego bogactwa uczuć nie mo\na jeszcze sądzić owartości wzajemnego stosunku osób.Sama bujność prze\yć emocjonalnych zrodzonych na gruncie zmysłowościmo\e kryć w sobie brak prawdziwej miłości, a nawet wręcz egoizm.Czym innym bowiem jest miłość, a czyminnym prze\ycia miłosne.Miłość kształtuje się na zasadzie gruntownego i w pełni odpowiedzialnegoodniesienia osoby do osoby, prze\ycia miłosne rodzą się spontanicznie w reakcjach zmysłowości iuczuciowości.Bardzo bujny rozwój tych prze\yć mo\e taić w sobie niedorozwój miłości.Dlatego zwracaliśmyuwagę w analizie miłości na konieczność odró\nienia tych dwóch profilów: obiektywnego i subiektywnego.I dlatego te\ musimy bardzo powa\nie rozwa\yć mo\liwość d e z i n t e g r a c j i miłości.Chodzi oprze\ycie czy nawet zespół prze\yć miłosnych mających swe zródło i oparcie w zmysłach i w uczuciu, aosobowo jeszcze niedojrzałych.Dezintegracja oznacza przede wszystkim niedorozwój samej etycznej istotymiłości23.Przejawy zmysłowości czy te\ uczuciowości w odniesieniu do osoby drugiej płci, które rodzą sięwcześniej i rozwijają szybciej ni\ cnota, nie są jeszcze miłością.Najczęściej zaś bierze się je za miłość i określasię nazwą miłości i tak właśnie pojętej miłości przeciwstawia się czystość, jako czynnik, który przeszkadza.Tak więc ów główny argument przeciw czystości: Czystość przeszkadza miłości nie bierze dostateczniepod uwagę ani zasady integracji miłości, ani te\ z drugiej strony mo\liwości jej dezintegracji.Prawidłowe ześrodkowanie poszczególnych elementów zmysłowo-uczuciowych wokół samej wartościosoby pozwala dopiero mówić o miłości.Nie mo\na natomiast nazywać miłością tego, co jest tylko jakimś jejelementem czy częścią , bo niewłaściwe ześrodkowanie tych części czy elementów mo\e dać w rezultacienie miłość, ale wręcz zaprzeczenie miłości.Co więcej, z punktu widzenia etyki istnieje podstawowy postulat: dladobra miłości, dla tego, aby realizować jej prawdziwą istotę zarówno w ka\dej osobie, jak i pomiędzy osobami,trzeba uwalniać się od tych wszystkich prze\yć miłosnych , które nie mają pokrycia w prawdziwej miłości,czyli w odniesieniu wzajemnym mę\czyzny i kobiety opartym na dojrzałej afirmacji wartości osoby.Postulat tentrafia niejako w sedno zagadnienia czystości.Słowo czystość mówi o uwolnieniu od tego wszystkiego , co brudzi.Miłość musi być niejako przezroczysta; przez wszystkie prze\ycia, przez wszystkie uczynki, które wniej mają swoje zródło, zawsze musi być dostrzegalne takie odniesienie do osoby drugiej płci, które płynie zrzetelnej afirmacji jej wartości.Skoro zaś z podło\a zmysłów oraz związanych z nimi uczuć wyrastają takieprze\ycia i uczynki, które odbierają miłości tę przezroczystość, potrzeba osobnej cnoty, aby od tej stronyzabezpieczała jej prawdziwy charakter i obiektywny profil.To właśnie czystość, która najściślej jestsprzymierzona z miłością osób y i x.Spróbujmy wykazać to na drodze gruntowniejszej analizy, wykorzystującwyniki analizy samej miłości przeprowadzonej w rozdziale poprzednim.Wtedy te\ lepiej się oka\e, \e owoprzeciwstawienie miłości i czystości, o którym tak często się słyszy, jest owocem resentymentu.Po\ądliwość ciałaNa początku tej analizy warto przypomnieć ów podstawowy fakt, na który zwróciliśmy ju\ uwagę napoczątku ksią\ki.Obcowanie, a zwłaszcza współ\ycie, osób ró\nej płci składa się z wielu uczynków , którychpodmiotem jest osoba jednej płci, a przedmiotem osoba płci drugiej.Sama miłość zaciera tę relację, stosunekpodmiotu do przedmiotu ustępuje wówczas na rzecz zjednoczenia osób, w którym mę\czyzna i kobieta mająpoczucie, \e stanowią jakby jeden wspólny podmiot działania.W poczuciu tym wyra\a się subiektywny stan ichświadomości, który zresztą stanowi odbicie obiektywnego zjednoczenia: ich wole jednoczą się przez to, \e chcąjednego dobra jako celu; ich uczucia przez to, \e prze\ywają wspólnie te same wartości.Im głębsze i dojrzalszejest to zjednoczenie, tym bardziej mę\czyzna i kobieta mają poczucie, \e stanowią jakby jeden podmiotdziałania [ Pobierz całość w formacie PDF ]