[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.PodsumowujÄ…c dane dotyczÄ…ce instytucjonalizacji pedagogiki w II Rzeczy-pospolitej możemy powiedzieć, że:1.Wszystkie uniwersytety polskie po 1918 roku wÅ‚Ä…czyÅ‚y siÄ™ w tworzeniestruktur akademickich do ksztaÅ‚cenia pedagogicznego nauczycieli oraztworzenia warunków do rozwoju pedagogiki i jej dyscyplinaryzacji.2.WiÄ™kszość katedr pedagogiki byÅ‚a usytuowana w wydziaÅ‚ach filozofii,a czasami, np.w Uniwersytecie Warszawskim, byÅ‚ to WydziaÅ‚ Humani-styczny.44Autora najpopularniejszego w Polsce elementarza, którego pierwsze wydanie miaÅ‚o miejsce w 1910 roku,a ostatnie w 1975 r.Nie zostaÅ‚ kierownikiem katedry pedagogiki z tego powodu, że już w 1919 roku zde-cydowaÅ‚ siÄ™ na karierÄ™ urzÄ™dniczÄ….ByÅ‚ organizatorem i kierownikiem oÅ›rodka badaÅ„ statystycznych przyMinisterstwie WyznaÅ„ Religijnych i OÅ›wiecenia Publicznego oraz ekspertem Ligi Narodów do spraw reor-ganizacji szkolnictwa w Chinach.45Kierunek ujmujÄ…cy pedagogikÄ™ jako filozofiÄ™ wychowania.Zwolennicy tej orientacji w pedagogice w okre-sie miÄ™dzywojennym odwoÅ‚ywali siÄ™ głównie do tekstów takich filozofów jak: E.Husserl, I.Kant, W.Hegel,W.Humboldt.Do najwybitniejszych przedstawicieli pedagogiki kultury należą tacy pedagodzy, jak: EduardSpranger (1882 1963), Georg Kerschensteiner (1854 1932, Sergiusz Hessen (1887 1950), Bogdan Nawro-czyÅ„ski (1882 1974) i inni.T.Hejnicka-BezwiÅ„ska, Pedagogika ogólna, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-19-1, © by WAiP 2008Podsumowanie1193.Równolegle z katedrami pedagogiki powstawaÅ‚y też katedry psychologii.W ksztaÅ‚ceniu pedagogicznym nauczycieli i pedagogów dużą wagÄ™ przy-wiÄ…zywano do ich wyksztaÅ‚cenia filozoficznego i psychologicznego (opróczwyksztaÅ‚cenia w zakresie dyscypliny naukowej odpowiadajÄ…cej okreÅ›lone-mu przedmiotowi nauczania w szkoÅ‚ach).4.OsiÄ…gniÄ™cia naukowe najwiÄ™kszych polskich pedagogów sytuowaÅ‚y siÄ™w tradycyjnych dziaÅ‚ach pedagogiki Herbartowskiej (pedagogika ogól-na dydaktyka historia wychowania), chociaż zaznaczaÅ‚y siÄ™ też noweobszary badaÅ„, które dzisiaj stanowiÄ…: pedagogikÄ™ spoÅ‚ecznÄ…, pedagogikÄ™specjalnÄ…, pedagogikÄ™ porównawczÄ….5.Profesorowie pedagogiki posiadali na ogół wyksztaÅ‚cenie naukowe w uznanychjuż dyscyplinach naukowych (matematyka, historia, filologie, biologia i inne)oraz wyksztaÅ‚cenie filozoficzne i praktyczne doÅ›wiadczenie nauczycielskie.6.NajwiÄ™kszym osiÄ…gniÄ™ciem organizacyjnym o charakterze instytucjonalnymbyÅ‚o wypracowanie planu i programu pedagogicznego ksztaÅ‚cenia nauczy-cieli.Z uznaniem Å›rodowiska spotkaÅ‚ siÄ™ model pedagogicznego ksztaÅ‚cenianauczycieli wypracowany przez WydziaÅ‚ Filozoficzny Uniwersytetu Jagiel-loÅ„skiego w 1920 roku, który byÅ‚ realizowany miÄ™dzy innymi na Uniwersy-tecie Warszawskim i Uniwersytecie PoznaÅ„skim.Drugim osiÄ…gniÄ™ciem byÅ‚plan i program peÅ‚nych studiów w zakresie pedagogiki opracowany i wdro-żony przez WydziaÅ‚ Humanistyczny Uniwersytetu Warszawskiego.7.W procesie dyscyplinaryzacji pedagogiki i psychologii najwiÄ™kszy wkÅ‚adwnieÅ›li uczeni zwiÄ…zani ze szkoÅ‚Ä… lwowsko-warszawskÄ…, wykreowanÄ…przez Kazimierza Twardowskiego (1866 1938).Nie umniejsza to indywi-dualnych osiÄ…gnięć innych profesorów, których dziaÅ‚alność byÅ‚a zwiÄ…zanaz II RzeczypospolitÄ….Sprawom dyscyplinaryzacji pedagogiki bÄ™dzie poÅ›wiÄ™cony oddzielny roz-dziaÅ‚ w części III, w którym zostanie przedstawiona ewolucja pedagogiki współ-czesnej ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem pedagogiki polskiej.PodsumowanieCzas miniony zawarty w okreÅ›lonych granicach czasowych i przestrzen-nych, czyli czas historyczny, może być opisywany jako:1.Czas wielkich bohaterów, czyli osób których idee, odkrycia i dziaÅ‚ania zmieniÅ‚y biegzdarzeÅ„, wywarÅ‚y zasadniczy wpÅ‚yw na czas terazniejszy i przyszÅ‚e pokolenia.2.Czas bitew i wojen, w których jedni zwyciężajÄ…, a inni tracÄ… i ginÄ… lub znowu siÄ™podnoszÄ… i z powrotem zwierajÄ… szeregi z myÅ›lÄ… o walce i zwyciÄ™stwie.T.Hejnicka-BezwiÅ„ska, Pedagogika ogólna, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-19-1, © by WAiP 2008RozdziaÅ‚ 2.Instytucjonalizacja i dyscyplinaryzacja pedagogiki1203.Czas pewnych procesów spoÅ‚ecznych majÄ…cych swoje gÅ‚Ä™bokie kontekstualneuwarunkowania ideologiczne, polityczne, spoÅ‚eczne, kulturowe oraz skutki takodroczone w czasie, że ich odbiorcy i Å›wiadkowie nie sÄ… w stanie dostrzec powiÄ…-zaÅ„ o charakterze przyczynowo-skutkowym (terazniejszoÅ›ci z przeszÅ‚oÅ›ciÄ…); przyczym tylko niektóre ze skutków byÅ‚y przewidywane i pożądane (lub nie), a innenie mogÅ‚y zostać przewidziane, sÄ… niespodziankÄ… i zaskoczeniem.Historia wychowania jako historia wielkich myÅ›licieli, twórców doktryn orazich recepcji przez najważniejsze podmioty edukacji i agendy edukacyjne jest dośćdobrze opisana, wyjaÅ›niona i zinterpretowana, chociaż każde pokolenie możei powinno na nowo poszukiwać inspiracji w dorobku dawnych pokoleÅ„.Od po-nad pięćdziesiÄ™ciu lat w Polsce formuÅ‚owany jest też postulat napisania historiipedagogiki, która może być rozumiana jako zÅ‚ożony proces jej instytucjonalizacjii dyscyplinaryzacji oraz spoÅ‚ecznej recepcji.W tekÅ›cie na I konferencjÄ™ zorgani-zowanÄ… przez Zespół Pedagogiki Ogólnej Polskiej Akademii Nauk w 1995 rokuprzypomniaÅ‚am, że uczeni chÄ™tnie piszÄ… historiÄ™ swojej dyscypliny, ponieważ:1.Zainteresowanie historiÄ… dyscypliny naukowej jest ważnym przyczynkiem do po-znawania jednego z aspektów ludzkich dziaÅ‚aÅ„ i dziejów.2.Wiedza ta chroni przed marnowaniem siÅ‚ na wyważanie otwartych drzwi.3.Ujawnia wÅ‚aÅ›ciwe proporcje pomiÄ™dzy czasem terazniejszym a czasem minionymi czasem przyszÅ‚ym.4.Pokazuje procesy oraz warunki pojawiania siÄ™ i zanikania pewnych idei, poglÄ…dów(Å›wiatopoglÄ…dów), koncepcji, paradygmatów, teorii; takie zjawiska, jak dominacjai marginalizacja, uznanie i odrzucenie, czyli problemy szeroko rozumianej recepcji.5.Zaspakaja potrzebÄ™ szlachectwa , bowiem pozwala na odwoÅ‚anie siÄ™ do wielkichi wybitnych postaci, genialnych dzieÅ‚, znaczÄ…cych czynów itd.Jest to pewien spo-sób nobilitacji przez przeszÅ‚ość, co dla dzisiejszej pedagogiki (i pedagogów) możemieć szczególne znaczenie.6.Badania nad historiÄ… wÅ‚asnej dyscypliny mogÄ… też dostarczać kryteriów, punktówodniesienia, tÅ‚a do oceny tego, co dzieje siÄ™ aktualnie.7.Wiedza o wÅ‚asnej przeszÅ‚oÅ›ci wytwarza swoistÄ… solidarność zawodowÄ…, uÅ‚atwiaproces komunikacji i różnienia siÄ™ , czyli sprzyja spoÅ‚ecznemu dyskursowiw różnych kwestiach spoÅ‚ecznie ważnych.SÅ‚uży wytwarzaniu tego, co nazywa siÄ™ sferÄ… symbolicznÄ….8.Posiadanie historii wÅ‚asnej dyscypliny naukowej uÅ‚atwia uzyskiwanie tożsamoÅ›ciindywidualnej i grupowej, jest zródÅ‚em spoistoÅ›ci i integracji profesjonalnej, za-korzenienia pokoleÅ„ uczonych w okreÅ›lonej tradycji naukowej, a nawet w okreÅ›lo-nej cywilizacji.Pożytki można by mnożyć (Hejnicka-BezwiÅ„ska, 1995, s.88 89).T [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
zanotowane.pl doc.pisz.pl pdf.pisz.pl trzylatki.xlx.pl
.PodsumowujÄ…c dane dotyczÄ…ce instytucjonalizacji pedagogiki w II Rzeczy-pospolitej możemy powiedzieć, że:1.Wszystkie uniwersytety polskie po 1918 roku wÅ‚Ä…czyÅ‚y siÄ™ w tworzeniestruktur akademickich do ksztaÅ‚cenia pedagogicznego nauczycieli oraztworzenia warunków do rozwoju pedagogiki i jej dyscyplinaryzacji.2.WiÄ™kszość katedr pedagogiki byÅ‚a usytuowana w wydziaÅ‚ach filozofii,a czasami, np.w Uniwersytecie Warszawskim, byÅ‚ to WydziaÅ‚ Humani-styczny.44Autora najpopularniejszego w Polsce elementarza, którego pierwsze wydanie miaÅ‚o miejsce w 1910 roku,a ostatnie w 1975 r.Nie zostaÅ‚ kierownikiem katedry pedagogiki z tego powodu, że już w 1919 roku zde-cydowaÅ‚ siÄ™ na karierÄ™ urzÄ™dniczÄ….ByÅ‚ organizatorem i kierownikiem oÅ›rodka badaÅ„ statystycznych przyMinisterstwie WyznaÅ„ Religijnych i OÅ›wiecenia Publicznego oraz ekspertem Ligi Narodów do spraw reor-ganizacji szkolnictwa w Chinach.45Kierunek ujmujÄ…cy pedagogikÄ™ jako filozofiÄ™ wychowania.Zwolennicy tej orientacji w pedagogice w okre-sie miÄ™dzywojennym odwoÅ‚ywali siÄ™ głównie do tekstów takich filozofów jak: E.Husserl, I.Kant, W.Hegel,W.Humboldt.Do najwybitniejszych przedstawicieli pedagogiki kultury należą tacy pedagodzy, jak: EduardSpranger (1882 1963), Georg Kerschensteiner (1854 1932, Sergiusz Hessen (1887 1950), Bogdan Nawro-czyÅ„ski (1882 1974) i inni.T.Hejnicka-BezwiÅ„ska, Pedagogika ogólna, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-19-1, © by WAiP 2008Podsumowanie1193.Równolegle z katedrami pedagogiki powstawaÅ‚y też katedry psychologii.W ksztaÅ‚ceniu pedagogicznym nauczycieli i pedagogów dużą wagÄ™ przy-wiÄ…zywano do ich wyksztaÅ‚cenia filozoficznego i psychologicznego (opróczwyksztaÅ‚cenia w zakresie dyscypliny naukowej odpowiadajÄ…cej okreÅ›lone-mu przedmiotowi nauczania w szkoÅ‚ach).4.OsiÄ…gniÄ™cia naukowe najwiÄ™kszych polskich pedagogów sytuowaÅ‚y siÄ™w tradycyjnych dziaÅ‚ach pedagogiki Herbartowskiej (pedagogika ogól-na dydaktyka historia wychowania), chociaż zaznaczaÅ‚y siÄ™ też noweobszary badaÅ„, które dzisiaj stanowiÄ…: pedagogikÄ™ spoÅ‚ecznÄ…, pedagogikÄ™specjalnÄ…, pedagogikÄ™ porównawczÄ….5.Profesorowie pedagogiki posiadali na ogół wyksztaÅ‚cenie naukowe w uznanychjuż dyscyplinach naukowych (matematyka, historia, filologie, biologia i inne)oraz wyksztaÅ‚cenie filozoficzne i praktyczne doÅ›wiadczenie nauczycielskie.6.NajwiÄ™kszym osiÄ…gniÄ™ciem organizacyjnym o charakterze instytucjonalnymbyÅ‚o wypracowanie planu i programu pedagogicznego ksztaÅ‚cenia nauczy-cieli.Z uznaniem Å›rodowiska spotkaÅ‚ siÄ™ model pedagogicznego ksztaÅ‚cenianauczycieli wypracowany przez WydziaÅ‚ Filozoficzny Uniwersytetu Jagiel-loÅ„skiego w 1920 roku, który byÅ‚ realizowany miÄ™dzy innymi na Uniwersy-tecie Warszawskim i Uniwersytecie PoznaÅ„skim.Drugim osiÄ…gniÄ™ciem byÅ‚plan i program peÅ‚nych studiów w zakresie pedagogiki opracowany i wdro-żony przez WydziaÅ‚ Humanistyczny Uniwersytetu Warszawskiego.7.W procesie dyscyplinaryzacji pedagogiki i psychologii najwiÄ™kszy wkÅ‚adwnieÅ›li uczeni zwiÄ…zani ze szkoÅ‚Ä… lwowsko-warszawskÄ…, wykreowanÄ…przez Kazimierza Twardowskiego (1866 1938).Nie umniejsza to indywi-dualnych osiÄ…gnięć innych profesorów, których dziaÅ‚alność byÅ‚a zwiÄ…zanaz II RzeczypospolitÄ….Sprawom dyscyplinaryzacji pedagogiki bÄ™dzie poÅ›wiÄ™cony oddzielny roz-dziaÅ‚ w części III, w którym zostanie przedstawiona ewolucja pedagogiki współ-czesnej ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem pedagogiki polskiej.PodsumowanieCzas miniony zawarty w okreÅ›lonych granicach czasowych i przestrzen-nych, czyli czas historyczny, może być opisywany jako:1.Czas wielkich bohaterów, czyli osób których idee, odkrycia i dziaÅ‚ania zmieniÅ‚y biegzdarzeÅ„, wywarÅ‚y zasadniczy wpÅ‚yw na czas terazniejszy i przyszÅ‚e pokolenia.2.Czas bitew i wojen, w których jedni zwyciężajÄ…, a inni tracÄ… i ginÄ… lub znowu siÄ™podnoszÄ… i z powrotem zwierajÄ… szeregi z myÅ›lÄ… o walce i zwyciÄ™stwie.T.Hejnicka-BezwiÅ„ska, Pedagogika ogólna, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-19-1, © by WAiP 2008RozdziaÅ‚ 2.Instytucjonalizacja i dyscyplinaryzacja pedagogiki1203.Czas pewnych procesów spoÅ‚ecznych majÄ…cych swoje gÅ‚Ä™bokie kontekstualneuwarunkowania ideologiczne, polityczne, spoÅ‚eczne, kulturowe oraz skutki takodroczone w czasie, że ich odbiorcy i Å›wiadkowie nie sÄ… w stanie dostrzec powiÄ…-zaÅ„ o charakterze przyczynowo-skutkowym (terazniejszoÅ›ci z przeszÅ‚oÅ›ciÄ…); przyczym tylko niektóre ze skutków byÅ‚y przewidywane i pożądane (lub nie), a innenie mogÅ‚y zostać przewidziane, sÄ… niespodziankÄ… i zaskoczeniem.Historia wychowania jako historia wielkich myÅ›licieli, twórców doktryn orazich recepcji przez najważniejsze podmioty edukacji i agendy edukacyjne jest dośćdobrze opisana, wyjaÅ›niona i zinterpretowana, chociaż każde pokolenie możei powinno na nowo poszukiwać inspiracji w dorobku dawnych pokoleÅ„.Od po-nad pięćdziesiÄ™ciu lat w Polsce formuÅ‚owany jest też postulat napisania historiipedagogiki, która może być rozumiana jako zÅ‚ożony proces jej instytucjonalizacjii dyscyplinaryzacji oraz spoÅ‚ecznej recepcji.W tekÅ›cie na I konferencjÄ™ zorgani-zowanÄ… przez Zespół Pedagogiki Ogólnej Polskiej Akademii Nauk w 1995 rokuprzypomniaÅ‚am, że uczeni chÄ™tnie piszÄ… historiÄ™ swojej dyscypliny, ponieważ:1.Zainteresowanie historiÄ… dyscypliny naukowej jest ważnym przyczynkiem do po-znawania jednego z aspektów ludzkich dziaÅ‚aÅ„ i dziejów.2.Wiedza ta chroni przed marnowaniem siÅ‚ na wyważanie otwartych drzwi.3.Ujawnia wÅ‚aÅ›ciwe proporcje pomiÄ™dzy czasem terazniejszym a czasem minionymi czasem przyszÅ‚ym.4.Pokazuje procesy oraz warunki pojawiania siÄ™ i zanikania pewnych idei, poglÄ…dów(Å›wiatopoglÄ…dów), koncepcji, paradygmatów, teorii; takie zjawiska, jak dominacjai marginalizacja, uznanie i odrzucenie, czyli problemy szeroko rozumianej recepcji.5.Zaspakaja potrzebÄ™ szlachectwa , bowiem pozwala na odwoÅ‚anie siÄ™ do wielkichi wybitnych postaci, genialnych dzieÅ‚, znaczÄ…cych czynów itd.Jest to pewien spo-sób nobilitacji przez przeszÅ‚ość, co dla dzisiejszej pedagogiki (i pedagogów) możemieć szczególne znaczenie.6.Badania nad historiÄ… wÅ‚asnej dyscypliny mogÄ… też dostarczać kryteriów, punktówodniesienia, tÅ‚a do oceny tego, co dzieje siÄ™ aktualnie.7.Wiedza o wÅ‚asnej przeszÅ‚oÅ›ci wytwarza swoistÄ… solidarność zawodowÄ…, uÅ‚atwiaproces komunikacji i różnienia siÄ™ , czyli sprzyja spoÅ‚ecznemu dyskursowiw różnych kwestiach spoÅ‚ecznie ważnych.SÅ‚uży wytwarzaniu tego, co nazywa siÄ™ sferÄ… symbolicznÄ….8.Posiadanie historii wÅ‚asnej dyscypliny naukowej uÅ‚atwia uzyskiwanie tożsamoÅ›ciindywidualnej i grupowej, jest zródÅ‚em spoistoÅ›ci i integracji profesjonalnej, za-korzenienia pokoleÅ„ uczonych w okreÅ›lonej tradycji naukowej, a nawet w okreÅ›lo-nej cywilizacji.Pożytki można by mnożyć (Hejnicka-BezwiÅ„ska, 1995, s.88 89).T [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]